Toimeentulotuesta kysymyksiä
Luin kyllä jo kelan sivuja mutta halusin silti keskustella asioista myös täällä, jos täällä on toimeentulotukea saavia ihmisiä.
Olen kahden lapsen yh, aloittanut juuri opiskelut. En ole pystynyt tekemään töitä opiskeluiden ohella, koska lastenhoito olisi mahdotonta. Laskin kelan laskurilla että me voisimme olla oikeutettuja toimeentulotukeen, koska opintolainasta huolimatta tulot jää nyt todella pieniksi.
Mietityttää muutama asia.
Sain elokuussa veronpalautuksia ja lomarahoja vanhasta työsuhteesta yhteensä n. 1500e (niillä maksoin auton korjauskuluja ja vanhoja korjausvelkoja). Tiedän että ne otetaan huomioon toimeentulotuessa, mutta kuinkahan kauan?
Minulla on ns. eläkerahastossa 200e, lapsilla on omat rahastot joissa molemmilla on 1000-1500e, onko nämä kaikki käytettävä ensin pois? Lasten rahastoissa on rahaa joita he ovat saaneet sukulaisilta syntymäpäivälahjaksi yms.
Entäs auto, pitääkö se myydä? Auton arvo on 2000-3000e, ja se on arjessa pakollinen (käytän sitä mm. erityislapsen kuskaamiseen kouluun ja terapioihin yms).
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene tietenkin töihin ja laitat lapset hoitoon. Ei äitiys ole mikään veruke ja tekosyy sysätä itsesi ja jälkikasvusi elatusvastuuta yhteiskunnalle. Työ kuin työ käy, täysiaikaiseen opiskeluun sinulla ei juuri nyt nähtävästi ole mahdollisuutta.
Ei äitiys tähän liity. Ihan yhtä lailla ap saisi toimeentulotukea, jos olisi lapseton opiskelija, jolla ei ole työtä. Jos kyseessa on ensimmäinen tutkinto, ei Kela edes ala kysellä tai kyseenalaistamaan mitään. Jos kyseessä ovat venähtäneet opinnot tai toinen tutkinto, saattaa kyselyitä tulla, mutta itse kyllä sain täyden toimeentulotuen toiseen tutkintooni, joka lisäksi oli viivästynyt. Piti vaan toimittaa muutama lisäselvitys ja opintosuoritusotteita Kelaan.
Kyllä opiskelu on aina järkevämpää kuin joku hanttihomma. Pitää ajatella asioita pitemmäs kuin vain seuraavaan kuukauteen asti. Näin myös toimeentulotuessa. Opiskelu vähentää todennäköisyyttä olla toimeentulotukiasiakas tulevaisuudessa, kun on enemmän edellytyksiä työhön.
Ei muuten saisi. Lapsettomien opiskelijoiden pitää elää opintotuella, - lainalla ja asumistuella. Niiden päälle ei saa toimeentulotukea.
Kyllä saa, jos nuo eivät riitä elämiseen.
Älä viitsi jankuttaa asiasta, josta et mitään näy tietävän. Kelan laskujen mukaan nuo riittävät elämiseen. Eläminen pitää tietysti järjestää sen mukaisesti. Ei voi noilla tuloilla asustella tonnin kuussa maksavassa asunnossa jne. Toimeentulotuki on VIIMEISSIJAINEN etuus. Ei mikään omien tulojen ylittävän elämäntavan mahdollistava lisä.
Kyllä saa, jos opintotuki ja -laina ei laskennallisesti riitä kuluihin.
Itse hain joskus kun opiskelin opintotuella ja opintolainalla.
Sain huimat 30e 😁 en jaksanut sit sitä kuukausittain hakea kun tuo summa ei ole sen rumban arvoista, mutta olisi se pelastanut siinä vaiheessa jos olisi tullut esim vaikka isompia sairaanhoitolaskuja tai isompi sähkölasku.
Mutta ap, tosiaan säästöjä ei saa olla tilillä.
Rumban? Opiskelitko aikana, jolloin tuki haettiin kunnalta? Nimittäin Kelaltahan tuen hakeminen onnistuu noin 2 minuutissa, jos on jo aiempi päätös olemassa. Ensimmäisen hakemuksen täyttöön menee max 10 min.
Ammattilokit ketjussa jakamassa vinkkejä tukien nyhtämiseen yhteiskunnalta.
Auton saa pitää mutta rahastot ja tilillä olevat rahat vaikuttavat tttukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen nostamaan nuo säästöt käteiseksi. Autoa ei välttämättä edellytetä myymään, jos on perustelut, miksi sitä tarvitsee joko työssä tai lapsen asioiden hoitamisessa - mutta tästä on niin epämääräinen ohjeistus, että mitään varmaa ei pysty sanomaan, riippuu vähän käsittelijän tulkinnoista yms. Veronpalautukset sinänsä huomioidaan, mutta sellaista rahaa ei toisaalta voi huomioida, mikä ei ole käytettävissä, joten ehkä kannattaa varautua selvittämään, miksi se ei ole. Luulen, että tässä tapauksessa veronpalautuksia ei voitaisi huomioida. Et ollut toimeentulotuen asiakas silloin, eikä voida edellyttää ihmisten tietävän ja osaavan ennustaa tulevaisuuteen.
Autosta ei kysytä hakemuksessa, joten sitä ei myöskään huomioida tarvitsisi sitä välttämättä tai ei.
Kyllä kysytään. Samoin moottoripyörä, ja vene metsää, yms kuolinpesät. Kaikki.
Äläpä jauha paskaa. Olen elänyt puolisen vuotta toimeentulotuella eikä ikinä ole kysytty autosta yhtään mitään.
Saat siis kunnalta? Mene ja katso Kelan hakemusta. Rasti ruutuun kysymys mitä omistaa. Ilmeisesti olet valehdellut siis heille, et ole rastittanut oikeaa ruutua. Jatkohakemukset on lyhyempiä, nämä kysytään ensimmäisessä hakemuksessa , on monta sivua pitkä.
Kukaan ei ole saanut perustoimeentulotukea kunnalta vuoden 2017 alun jälkeen. Ottakaa edes alkeiden verran asioista selvää ennen kommentointia.
Saa jos Kela kieltää, ei anna, harkinnanvaraisen nimellä.
Olet väärässä monessakin suhteessa. Ensinnäkin harkinnanvarainen tuki ei ole perustoimeentulotukea. Lainaamassasi viestissä puhuttiin perustoimeentulotuesta. Toisekseen, harkinnanvaraista ei voi saada ellei ole voimassaolevaa päätöstä perustoimeentulotuesta. Se siis vain täydentää perustoimeentulotukea, ei ole sen korvaava tukimuoto.
Myyppä nyt ensi alkuun se Porchesi ja Laborghinisi, palauta kelalle tuet, ehkei ne suutu. Elä niillä. Elä mulle lakia lue.
Mitä ihmettä sinä oikein sekoilet?
No kun sä ilmeisesti oletat että Kela maksaa toineentulotukea siitä huolimatta että autotallissa on Porche , Lamborghini, Aston Martini, jne. Tai miljoona lukusjahteja laiturissa.....eli ei muka edes olisi edes ilmotusvelvollisuutta tämmösistä miljoonaomaisuuksista?
Vierailija kirjoitti:
Joo katon ihan samaa, kyllä aktiivisuutta löytyy kun asia on "oikea".
Mulla kokemusta ammattilokista - exän exästä, äärettömän laiska mutta aktivoitui kun tukia piti hakea, tai kun ex sanoi sopimatonta, sitä räpätystä ja poliisilla uhkailua ei voinut nauramatta kuunnella. Nousi sohvaltakin hetkeksi. Työntekoa ei jaksanut yhtään kun piti herätä eikä ehtinyt kynsiä laittaa, stressaantui.
Neljä jälkeläistä joista ainakin kaksi harrastaa tuota samaa. Eikä exän ex ollut mikään köyhän kakara, oli vain oppinut että kaikki kannetaan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Pientä tämä on. Yksi puolituttu lupasi kertoa miten hoitaa työttömyyspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki JOS olen töissä pimeästi. En kysynyt, en lähde pimeisiin töihin, enkä koe tarpeelliseksi yrittää kelan rahoja jos työstä saamani palkka riittää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei lähtökohtaisesti saa toimeentulotukea, vaan hänen tulee elää opintotuella ja -lainalla.
Näinhän se on mutta yksinhuoltajuus muuttaa tilannetta. Opintuella ja lainalla opiskelijan on tarkoitus elättää itsensä, mutta ei sillä jälkikasvua elätetä.
Jos ei kykene elättämään itse jälkikasvuaan, niin silloin ei lisäännytä. Käytetään ehkäisyä tai ollaan nussimatta. Mikä tässä konseptissa on niin vaikeaa ymmärtää?
Rumasti sanottu mutta ymmärrän pointin. Siksi jotkut perustaa perheen opiskeluvuosien jälkeen. On kuitenkin väärin syyttää opiskeluaikana tai aiemmin lapsia saaneita. Olisinhan minäkn voinut heittäytyä työttömäksi ja maata kotona. Sossu olisi maksanut KAIKEN! Mutta opiskelijana ei sossu maksa(tai Kela). Mikä on ihan hanurista että kun aikuinen kehittää itseään ja kouluttautuu työtä varten, sitä ei tueta mutta työttömiä tuetaan kaikella. Nyt olen työssä ja saan ihan helvetisti rahaa, onneksi jaksoin kouluttautua. Lapseni ei muista niitä vauvavuosiaan kun oli todella tiukkaa rahasta. Nyt on millä mällätä. Ja nyt olen sairaslomalla flunssasta, miksi muuten täällä keskellä päivää kirjoittelisin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalta? No kukas se yhteiskunta on? Me itse. Omia rahoja takas sillon kun tarve on. Just niin kun pitääkin. Sitä varten ne kerätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen nostamaan nuo säästöt käteiseksi. Autoa ei välttämättä edellytetä myymään, jos on perustelut, miksi sitä tarvitsee joko työssä tai lapsen asioiden hoitamisessa - mutta tästä on niin epämääräinen ohjeistus, että mitään varmaa ei pysty sanomaan, riippuu vähän käsittelijän tulkinnoista yms. Veronpalautukset sinänsä huomioidaan, mutta sellaista rahaa ei toisaalta voi huomioida, mikä ei ole käytettävissä, joten ehkä kannattaa varautua selvittämään, miksi se ei ole. Luulen, että tässä tapauksessa veronpalautuksia ei voitaisi huomioida. Et ollut toimeentulotuen asiakas silloin, eikä voida edellyttää ihmisten tietävän ja osaavan ennustaa tulevaisuuteen.
Autosta ei kysytä hakemuksessa, joten sitä ei myöskään huomioida tarvitsisi sitä välttämättä tai ei.
Äläpä jauha paskaa. Olen elänyt puolisen vuotta toimeentulotuella eikä ikinä ole kysytty autosta yhtään mitään.
Saat siis kunnalta? Mene ja katso Kelan hakemusta. Rasti ruutuun kysymys mitä omistaa. Ilmeisesti olet valehdellut siis heille, et ole rastittanut oikeaa ruutua. Jatkohakemukset on lyhyempiä, nämä kysytään ensimmäisessä hakemuksessa , on monta sivua pitkä.
Kukaan ei ole saanut perustoimeentulotukea kunnalta vuoden 2017 alun jälkeen. Ottakaa edes alkeiden verran asioista selvää ennen kommentointia.
Olet väärässä monessakin suhteessa. Ensinnäkin harkinnanvarainen tuki ei ole perustoimeentulotukea. Lainaamassasi viestissä puhuttiin perustoimeentulotuesta. Toisekseen, harkinnanvaraista ei voi saada ellei ole voimassaolevaa päätöstä perustoimeentulotuesta. Se siis vain täydentää perustoimeentulotukea, ei ole sen korvaava tukimuoto.
Myyppä nyt ensi alkuun se Porchesi ja Laborghinisi, palauta kelalle tuet, ehkei ne suutu. Elä niillä. Elä mulle lakia lue.
No kun sä ilmeisesti oletat että Kela maksaa toineentulotukea siitä huolimatta että autotallissa on Porche , Lamborghini, Aston Martini, jne. Tai miljoona lukusjahteja laiturissa.....eli ei muka edes olisi edes ilmotusvelvollisuutta tämmösistä miljoonaomaisuuksista?
En oleta. En ole yhdessäkään viestissäni sanallakaan puhunut autoista. Sinä nyt oletat, että sinun kanssasi keskustelee vain yksi ihminen, vaikka niin ei ole. Lisäksi paisuttelet asiaa ihan omiin svääreihin. Haiskahtaa trollilta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos , " lokki", nostitkaan niitä yritystukia koronan takia? Moni täystyöllistettykin kuten Mikko Leppil.....nosti 100 000 .
Oletko ap tietoinen, että työttömyystuellakin voi opiskella?
Ei tarvitsisi nostaa lainaa. (Musta on käsittämätöntä, että nykyään pakotetaan velkaantumaan 600e kuussa).
Tosiaan säästöjä ei saa olla jos hakee toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oleta. En ole yhdessäkään viestissäni sanallakaan puhunut autoista. Sinä nyt oletat, että sinun kanssasi keskustelee vain yksi ihminen, vaikka niin ei ole. Lisäksi paisuttelet asiaa ihan omiin svääreihin. Haiskahtaa trollilta.
Elä sitten jatkuvasti vastaa toisten keskusteluun. Joku on tässä kokoajan vängännyt vastaan .trolli. En paisuttele.moni omistaa Mersuja ja veneitä.
Vierailija kirjoitti:
Sopeutumisrahaa nostavat ex-kansanedustajat ovat niitä "ammattilokkeja" ja pieniä on köyhän saamat avustusroposet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalta? No kukas se yhteiskunta on? Me itse. Omia rahoja takas sillon kun tarve on. Just niin kun pitääkin. Sitä varten ne kerätään.
Ihan hienoa jos omia rahoja takasin hakee. Moni vaan ei ole tehnyt juurikaan verotettavaa duunia, voi olla hyvinkin jo toisessa polvessa lokkeilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä sitten jatkuvasti vastaa toisten keskusteluun. Joku on tässä kokoajan vängännyt vastaan .trolli. En paisuttele.moni omistaa Mersuja ja veneitä.
Täällä ei ole mitään yksinoikeutta tiettyihin keskusteluihin. Sinun keskustelijana tulee huomioida, että viesteihisi voi vastata kuka tahansa eikä olettaa, että vastaaja on aina sama henkilö. Ihan alkeita keskustelupalstatoiminnassa tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos , " lokki", nostitkaan niitä yritystukia koronan takia? Moni täystyöllistettykin kuten Mikko Leppil.....nosti 100 000 .
Nää on hauskoja perusteluja, on varmaan kotiin tilatusta 7days magazinesta luettu tämä pöyristyttävä juttu joka laajennetaan pätemään kaikkiin muihin paitsi itseen. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hienoa jos omia rahoja takasin hakee. Moni vaan ei ole tehnyt juurikaan verotettavaa duunia, voi olla hyvinkin jo toisessa polvessa lokkeilijoita.
Silläpä ei ole mitään merkitystä. Meillä on tällainen yhteiskuntajärjestys ja sillä hyvä. Jos homma ei miellytä etkä halua "kustantaa muiden elämistä" (todellisuudessahan aniharva on siinä asemassa, että oikeasti kustantaa, koska jokainen saa myös itse jotain hyötyä verovaroista), muuta pois Suomesta. Niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy sinäkin elämään tuilla niin ei tarvitse kadehtia toisia.
No tässähän tulikin jo kaikkea mietittävää... suljin nyt muutamia pankkitilejä (poislukien lasten tilit), siirsin niistä roposet omalle käyttötilille ja nostan pois tänään (puhutaan muutamista kympeistä). On sitten ainakin helpompi selvittää tulojaan ja menojaan kun ei ole monta tiliä olemassa.
Se jäi mietityttämään että kun tilille ei kerran saa säästää ollenkaan, niin miten sitten onnistuu sellaisten laskujen maksu jotka tulee esim. 2-4 krt vuodessa ja on isoja summia? Esim. vakuutuslaskut, autovero. Minulla on aina ollut tapana siirtää palkasta esim. 10e sivuun joka kuukausi, niin sitten kun tulee se 130e autoverolasku niin ei mene yhden kuun palkasta kauheeta siivua. Miten toimeentulotuella olevat sitten selviävät isoista kertalaskuista? Kikkaileeko sen sitten jotenkin että laittaa joka kuukausi käteistä sivuun, ja kun tulee se iso lasku sitten yhtenä kuuna niin silloin käyttää niitä säästyneitä käteisvaroja esim. ruokamenoihin, niin saa maksettua tililtä sitten sen ison laskun, sen kuun käyttövaroilla?
Joo, ei todellakaan ole tarkoitus kituuttaa ikuisesti näillä toimeentulo ym tuilla. Kyllä minä saan vatsahaavan jo melkein kaikesta tästä hakemisesta ja muusta... eipähän tartte tulevaisuudessa sit veronmaksajana kadehtia muita, kun on itse saanut maistaa tuilla elämistä ja todennut ettei se niin herkkua ole.
Joskus on voinut olla aikana kun kunta arpomalla myönsi tt-tuet. Kelan aikana linja on toisenlainen.