Tyttäreni pyytää jatkuvasti rahaa milloin mihinkin
Asuu ja opiskelee Espoossa. Kyselee vähintään pari kertaa kuussa rahaa ruokaan, laskuun, e-pillereihin, bussikorttiin yms. Tuntuu vähän hyväksikäytöltä, koska ei kuitenkaan jaksa usein käydä kotona. Ymmärrän että nuoren budjetilla ei pitkälle pötki ja varmasti kävisi kotona enemmän jos ei sairastaisi masennusta. Silti koen ja mieheni kokee että raha hänelle kelpaa, muttei mikään muu.
Kommentit (58)
Mulla on tytär samassa jamssa ollut. Kommentoijat eivät näytä tajuavan millaista mielenterveyden ongelmien kanssa eläminen on. Se on tuskaisaa ja ei sitä noin vain tehdä opintojen rinnalla silloin töitä. Hyvä kun jaksaa mitäään ylipäänsä tehdä. Ap, tyttäresi ei välttämättä juuri nyt jaksa käydä usein kotona, ja ei pärjää omillaankaan, mutta apuai nyt, maksaa tulevaisuudessa itsensä takaisin.
Minunkin tyttäreni sai koulut suoritettua ja sen jälkeen vakkariduunin voimin lähti rakentamaan itselleen parempaa elämää. Nykyään näemmekin useammin ja tytär tykkää hemmotella meitä vanhempia erilaisilla yllätyksillä. Millloin kutsuu syömään ja milloin vie vaikka laskettelureissulle.
Joskus olemme kaikki siinä pisteessä, jossa tarvitsemme enemmän apua.
Kyllä meillä on varaa maksaa lapsille opiskelurahaa ja siltikin ostaa itselle mökki. Näin itseasiassa onkin. Asunto maksettu, auto maksettu, nyt mökki ostettu.
Loput rahat menee lapsille.
Muuta kuviot niin että maksat kuukaudessa sopivaksi katsomasi summan, jonka on riitettävä. Sanot että enempää ei tule vaikka tarvetta olisi. Sossu ja seurakunnan diakonit auttavat kyllä oikeaan tarpeeseen. Ja opintotuki+opintolaina on kyllä riittävän suuri sinkun menoihin.
Itse en maksaisi enää noin isolle mitään, mutta jos haluat maksaa, niin muuta systeemi toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa kuukausirahaa. Muuta ei sitten tipu kuin se kerran kuukaudessa.
Näin minäkin teen, summa ei ole kovin iso, mutta ei sitä opiskelijan tarvi niin leveästi elääkään. Mutta ei sitten tarvi mulle selitellä, mitä sillä rahalla tekee.
Minulla melkein samalainen kuin tyttärelläsi, mutta olen 24v mies, enkä opiskele enää. Olen masentunut ja syrjäytynyt ja raha tiukilla. Ei ole kaverieta tai muitakaan ihmisiä elämässäni paitsi vanhempani. Hävettää kyllä käyttää heitä hyväkseni: käyn syömässä melkein jokapäivä ja pyydän rahaa 100-200€ joka kuukausi. Vanhempani varmaan vihaavat minua, on pakko yrittää lopettaa tämä.
Sano sille, että avaa onlyfans -tilin.
Minä maksoin lapseni velat. Oli ottanut vippejä 18-vuotiaana kilttinätyttönä kumppaninsa rahatarpeisiin. Velkaa kertyi monia tonneja, mutta lapsellani ei ole hintalappua. En halunnut hänen kärsivän yhdestä nuoruuden virheestään. Maksuhäiriömerkinnällä moni asia olisi vaikeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on varaa maksaa lapsille opiskelurahaa ja siltikin ostaa itselle mökki. Näin itseasiassa onkin. Asunto maksettu, auto maksettu, nyt mökki ostettu.
Loput rahat menee lapsille.
Tämä oli tärkeä tieto. Parhaat kiitokset.
Vierailija kirjoitti:
Minulla melkein samalainen kuin tyttärelläsi, mutta olen 24v mies, enkä opiskele enää. Olen masentunut ja syrjäytynyt ja raha tiukilla. Ei ole kaverieta tai muitakaan ihmisiä elämässäni paitsi vanhempani. Hävettää kyllä käyttää heitä hyväkseni: käyn syömässä melkein jokapäivä ja pyydän rahaa 100-200€ joka kuukausi. Vanhempani varmaan vihaavat minua, on pakko yrittää lopettaa tämä.
Feel you. Masentunut nuori täälläkin. Tulee saatua vanhempien apua liikaakin. Hävettää. Mutta en selviäisi ilman heitä tässä jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei he varmaan sua vihaa, mutta kyllä tuo tietysti ON hyväksikäyttöä. Miksi olet tuollainen p...ska????
Pidä sinä pääsi kiinni. Älä lyö lyötyä. Luuletko itse olevasi jotenkin hyvä ihminen tuolla käytökselläsi?-eri
Mihin masentuneella menee rahaa enemmän kuin muilla? Johonkin tukeen jokainen on oikeutettu. Viime kädessä toimeentulotukeen.
Voi olka karhunpalvelus sitä rahaa vain antaa. Mihin raha menee?
Vierailija kirjoitti:
Mihin masentuneella menee rahaa enemmän kuin muilla? Johonkin tukeen jokainen on oikeutettu. Viime kädessä toimeentulotukeen.
Mulla menee rahaa lääkkeisiin aika paljon. Sairastan Chronin tautia, masennusta, ptsdtä ja kehoni on jatkuvassa tulehdustilassa, jonka vuoksi joudun käyttämään myös paljon rahaaa intiimituotteisiin. Ehkäistäkseen siiis sieltä tulehduksia.
Lisäksi terapiaan menee rahaa jonkun verran.
Ja asutaan miehen kanssa kahdestaan, mutta hänkin opiskelee, eikä ole rahaa ylimääräisiin juttuihin.
Tämä on mielenkiintoinen ilmiö, kun tämä AP aloittaa kaikki viestiketjut esiintyen milloin minkäkin ikäisenä miehenä tai naisena, eri elämäntilanteissa, välillä hänellä on lapsia, välillä lapsenlapsia, välillä sinkkuna. Jengi provosoituu käsittelemään provo-asioita, tämä AP pyörittää tätä palstaa ihan miten haluaa.
Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että avustaa pitää ilmeisesti loppuelämän, jos lapsi näin toivoo. Jossainhan raja tulee. Kyllä 25 ikäisen pitäisi jo olla omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että avustaa pitää ilmeisesti loppuelämän, jos lapsi näin toivoo. Jossainhan raja tulee. Kyllä 25 ikäisen pitäisi jo olla omillaan.
Ei kenekään pidä tehdä mitään. Itse vain haluan auttaa ja auttaisin missä tilanteessa vain lapsiani. Varsinkin, jos tietäisin heillä olevan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Hautaanko te niitä rahojanne säästelette?
Kyse ei ole siitä, onko sitä rahaa antaa tai haluaako sitä rahaa antaa, enemmänkin olisin huolissani siitä, että 25-vuotias aikuinen käyttäytyy noin. Jos esim. tarjoutuisi välillä maksamaan takaisin, olisi nöyrä asian suhteen ja osoittaisi tiukan taloustilanteen olevan vain väliaikainen, koska on hakenut töitä tms, niin sitten maksaisin ilomielin. Jos 25-vuotias laittaisi viestiä, että mutsi maksa mun lasku ja fippaa pari satkuu ruokaan thnx, ei varmana heruisi. Se olisi karhunpalvelu tyttärelleni.
Vierailija kirjoitti:
Masentuneena ei välttämättä mene enemmän rahaa, vaan ongelma on enemmänkin tuloissa. Moni esim. pystyy opiskelemaan, jolloin saa opintotuen, mutta ei sillä yksinomaan elä, etenkään Espoossa. Masentuneella kuitenkin menee kaikki energia siihen, että pärjää opinnoissaan ja edes jaksaa sitä, joten ei pysty hankkimaan töitä opintojen ohella. Silloin ei muita tukia myöskään heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaanko te niitä rahojanne säästelette?
Kyse ei ole siitä, onko sitä rahaa antaa tai haluaako sitä rahaa antaa, enemmänkin olisin huolissani siitä, että 25-vuotias aikuinen käyttäytyy noin. Jos esim. tarjoutuisi välillä maksamaan takaisin, olisi nöyrä asian suhteen ja osoittaisi tiukan taloustilanteen olevan vain väliaikainen, koska on hakenut töitä tms, niin sitten maksaisin ilomielin. Jos 25-vuotias laittaisi viestiä, että mutsi maksa mun lasku ja fippaa pari satkuu ruokaan thnx, ei varmana heruisi. Se olisi karhunpalvelu tyttärelleni.
Ja mistähän päättelet että Apn tytr on kysynyt rahaa epäkunnioittavasti? Hä? Vai olisiko äiti ap vain vähän värikynällä raapustanut huomiota palstalta? Ei kauhean mukavalta nimittäin vaikuta tämä äiti olevan.
Ihanko totta? Ajatelle. Itse matkailen mieheni kanssa, meillä on kesämökki ja muutakin käyttökohdetta. Siltikin tuemme lapsiamme taloudellisesti. Saavat keskittyä opiskeluun, eikä tarvi niistä rahoista perintöveroja maksaa aikanaan.