Tyttäreni pyytää jatkuvasti rahaa milloin mihinkin
Asuu ja opiskelee Espoossa. Kyselee vähintään pari kertaa kuussa rahaa ruokaan, laskuun, e-pillereihin, bussikorttiin yms. Tuntuu vähän hyväksikäytöltä, koska ei kuitenkaan jaksa usein käydä kotona. Ymmärrän että nuoren budjetilla ei pitkälle pötki ja varmasti kävisi kotona enemmän jos ei sairastaisi masennusta. Silti koen ja mieheni kokee että raha hänelle kelpaa, muttei mikään muu.
Kommentit (58)
Tuollaiset tuhlarit ei opi koskaan, älä jatka sitä vaan neuvo säästämään. Vaikka saisi jättisumman kohta olisi taas rahaton.
Opiskelijana on rahat tiukilla ja silloin jos joskus tarvii taloudellista apua.
Mutta jollei teillä ole mahdollisuutta, niin ehkä voisit kannustaa hankkimaan jonkun osa-aikaisen työpaikan tai tarjota sellaisen?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset tuhlarit ei opi koskaan, älä jatka sitä vaan neuvo säästämään. Vaikka saisi jättisumman kohta olisi taas rahaton.
Taatusti ostelee turhuuksia.
No onko se nyt noin kauheaa? Itse maksan tyttärelleni ja pojalleni kuukaudessa rahaa 300€ per nuppi vaimon kanssa. Käyttävät mihin käyttävät.
Aika pieniä kuluja siis. Vai oletko köyhä?
Aika ilkeästi puhut tyttärestäsi, joka opiskelee ja on sairas. Ei ihme ettei jaksa käydäkään! Kehen sitä tukeutuu, jos ei vanhempiinsa?
25-vuotias on jo aikuinen ihminen ja pitäisi hänen kyllä nyt viimeistään opetella tulemaan toimeen omillaan.
Hän pyytää rahaa koko ajan, koska tietää ja luottaa sitä myös saavansa.
Teet hänelle karhunpalveluksen, kun rahoitat hänen elämäänsä.
On eri asia, jos silloin tällöin kustannatte vaikka ruokakassin tai autatte jossain äkillisessä rahantarpeessa, mutta tuollainen jatkuva teidän rahoilla pummailu on jo aika törkeää.
Puhu tiukasti, mutta ystävällisesti tyttären kanssa. Kerro, ettette voi enää rahoittaa hänen elämäänsä, tarvitsette rahaa myös omaan käyttöön. Kehoita tyttöä etsimään töitä, nyt on monenlaisia osa-aikatöitä yllin kyllin tarjolla.
En kyllä rahoittaisi kenenkään pe*seen jakamista, kuka ne eläkkeetkin sitten maksaa kun ei syntyvyys nouse?
No huhhuh. Ymmärtäisin jos joku 19-vuotias juuri kotoa muuttanut tarvitsee apua jaloilleen pääsemisessä mutta että noin vanha "lapsi" on vanhempien elättinä.....
Nyt tytölle oppitunti elämästä, eihän tuosta mitään tule.
En kyllä ymmärrä, jokaisen on tultava toimeen omillaan. Aina voi mennä töihin jos tekee tiukkaa, niin itsekin tein opiskellessani.
Aika tylyä porukkaa täällä kommentoimassa. Olin itse samantyyppisessä tilanteessa kuin Ap:n tyttö. Onneksi jaksoi äiti auttaa, myös rahallisesti. Terapialla selvisin mt-ongelmista ja olen ollut koulutustani vastaavissa töissä 15 vuotta. Mielelläni nyt sitten autan iäkkäitä vanhempiani.
Hautaanko te niitä rahojanne säästelette?
Vierailija kirjoitti:
Hautaanko te niitä rahojanne säästelette?
Rahaa voi myös itse käyttää, vaikkapa matkailuun tai kesämökkiin?
Tuon ikäisen pitäisi jo omillaan olla. Kuinka usein ja millaisista summista kyse? Nyt joku pehmeä lasku omillaan oloon. Antakaa 100€/kk ja sillä tultava toimeen noissa menoissa. Saa kuitenkin tuet ja mahdollisuus on töihinkin.
Muut opiskelijat selviävät sillä, mitä heillä on. Tytär varmaan "lainailee" kavereiltaankin eikä maksa takaisin - ja sehän on varastamista.
Antakaa kuukausirahaa. Muuta ei sitten tipu kuin se kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Muut opiskelijat selviävät sillä, mitä heillä on. Tytär varmaan "lainailee" kavereiltaankin eikä maksa takaisin - ja sehän on varastamista.
Okei. Itse en tunne kovin montaa opiskelijaa, joita vanhemmat eivät tukisi jotenkin. Osa antaa ruokaa, osa rahaa, osa kämpän.
T: Opiskelija
Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa.