Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ihminen on lapsuudestaan asti ollut masentunut, niin kannattaako sitä enää aikuisena hoitaa?

Vierailija
28.09.2021 |

Kun on sen kanssa kasvanut, niin siitä on tullut osa persoonaa ja identiteettiä. Miten käy, jos sitä ei enää olekkaan? Korvautuuko ahdistuksella? Onko parantumisesta mitään hyötyä, kun osaa jo käsitellä ja olla välittämättä negatiivisista tunteista ja ajatuksista?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä koitan pähkäillä itsekin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hoidettiin 12-vuotiaasta siihen asti, että jäin eläkkeelle 32-vuotiaana.

Kahdessakymmenessä vuodessa hoitooni upposi varmasti aivan tolkuttomasti rahaa.

Vierailija
4/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä sitä hoidettiin?

Vierailija
5/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa.

Ei se selvästikään koskaan kokonaan pois lähde, mutta tulee hyviä, tosi hyviä, jaksoja väliin.

Vierailija
6/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sieltä hoidosta voisi saada jotain irti kuitenkin.

Minulla on toistuva masennus. Olen silti iloinen että olen käynyt terapiassa, sitten kun kunnolla masentaa voi muistella sieltä saatuja oppeja ja näkemyksiä ja reflektoida nykytilannetta eri tavalla.

Vierailija
7/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sitä hoidettiin?

Lastenpsykiatria 1-2 krt/vk, nuorisopsykiatria 1 krt/vk, pidemmät ja lyhyemmät osastohoidot, kolmen vuoden psykoterapia, 100 % korvatut lääkkeet (ne otan toki edelleen ja ovat edelleen elinehto, mutta listasin kuitenkin), sekä erilaiset ryhmäterapiat.

Ja tietysti kuntoutustuki rullaten siinä sivussa lähes koko aikuisiän, ja se on nyt toki toistaiseksi voimassa oleva eläke. Mutta hoideta enää ei (paitsi niillä lääkkeillä).

En tiedä mitä olen tähän mennessä maksanut, mutta en ainakaan ihan halpa elossa pidettävä ole ollut!

Vierailija
8/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kannattanut ainakaan. Kaikenlaista kokeiltiin paitsi sähköshokkeja, nyt eläkkeellä ennen aikojaan. 

Vierailija
9/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet hakee avioerossa tai väkivallasta apua psykiatreilta mutta saavat itse sitten siitä hullu paperit ja sairasloman . Eli tää on joku väärinkäsitys koko psykiatria !!

Vierailija
10/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ihmisiä tainnuttaa sähköllä . SLObo tekee sellaista se on väärin.

Vierailija
11/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on kysymys. Jos joku kysyisi, jalkani on poikki kannattaako mennä kipsauttamaan se? Totta kai kannattaa hoidattaa sairaus. Jos lapsesta asti ollut masennus, niin sehän voi silloin johtua aivokemioista jolloin lääkkeet saattaa tehota hyvinkin. 

Vierailija
12/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollut masennus lapsesta asti, mutta hakeuduin hoitoon vasta, kun amk:n opinnäytetyön tekemisestä ei tullut mitään. Diagnoosi pitkäaikainen masennus. Samankaltaisia hoitokeinoja on kokeiltu mullekin kuin Ap:lle. Lääkitys ollut jo lähes 20 vuotta. Sain korkeakouluopinnot kasaan 15 vuodessa. Työelämä ollut pelkkää silppua ja työttömyyttä. Siitä huolimatta en ole päässyt eläkkeelle. En saanut edes kuntoutustukea. 

Vierailija
13/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kysymys on mielestäni jo sairas. Miksi ihmeessä et hoitaisi masennustasi? Nautitko siitä? Tuossa jo muutama vastasikin, että joutuvat eläkkeelle nuorina masennuksen takia, onko se tavoiteltavaa?

Vierailija
14/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sitä hoidettiin?

Lastenpsykiatria 1-2 krt/vk, nuorisopsykiatria 1 krt/vk, pidemmät ja lyhyemmät osastohoidot, kolmen vuoden psykoterapia, 100 % korvatut lääkkeet (ne otan toki edelleen ja ovat edelleen elinehto, mutta listasin kuitenkin), sekä erilaiset ryhmäterapiat.

Ja tietysti kuntoutustuki rullaten siinä sivussa lähes koko aikuisiän, ja se on nyt toki toistaiseksi voimassa oleva eläke. Mutta hoideta enää ei (paitsi niillä lääkkeillä).

En tiedä mitä olen tähän mennessä maksanut, mutta en ainakaan ihan halpa elossa pidettävä ole ollut!

Onko tää nyt mielestäsi jokin ylpeilyn aihe..?

”Näin arvokas minun elämäni on ollut ja näin paljon minusta on maksettu!!1”

Minusta lähinnä noloa.

eri kuin kysyjä

Vierailija
15/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa yrittää. Toivoa on oltava. Aivot oppivat kyllä uuden mukavan elämän. Pitää vahvistaa hyviä asioita. Sitten pitää totutella aivot muutoksiin. Tehdä kaikki normi asiat uudella tavalla. Eikä maksa mitään tämä oma tekemä aivojen muokkaus. Meillä monella on ollut samoja haasteita, mutta myös ikä tuo apua itsetuntoon ja itsetuntemukseen.

Vierailija
16/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla masennus ei näy päälle päin ja vastaan kyselyihin niin, ettei pisteitä keräänny tarpeeksi. Pyysin itse terapiaa ja sain käydä kerran. Vastaanottajan mielestä minussa ei vaikuta olevan mitään masennukseen viittaavaa. Olen lapsesta asti peitellyt oireita ja elänyt niiden kanssa niin, etten edes osaa paljastaa niitä tuntemattomalle. Tässä oon 30 vuotta elänyt, enkä ole elämässäni saanut muuta aikaiseksi kuin lapset.

Vierailija
17/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei koskaan johdu pelkistä aivokemioista, vaan taustalla on aina lapsuuden kaltoinkohtelua, kiusaamista, hylätyksi tulemisia, yksinäisyyttä tms. tai kaikkia edellä mainittuja, kuten omalla kohdallani. Jopa kaksisuuntainen mielialahäiriö tai skitsofrenia puhkeaa vain, jos ympäristö altistaa sille. 

T. 12

Vierailija
18/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minusa tuntuu, että Ap (melkein) toivoisi, että joku vastaisi hänelle, että ei kannata.  Mutta miksi? Jos on olemassa vaiva tai sairaus, jota voidaan mahd. hoitaa ja näin ainakin lievitää ja vähentää sen aiheuttamaa kipua ja tuskaa, niin miksei tuota hoitoa käytettäisi?  Vai pitäisikö ajatella, niin kuin sanan laskussa sanotaan: Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat.

2. Uskovainen  

Vierailija
19/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret eläkkeelle jäävät mielenterveysongelmaiset tulevat tälle yhteiskunnalle jo nyt kalliiksi. Itse hoidatin keskivaikean masennukseni psykoterapiassa, se vaati sitoutumista, aikaa ja rahaa, mutta oli sen arvoinen. Olin sitä ennen ollut masentunut n. 15 vuotta.

Vierailija
20/42 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas on kysymys. Jos joku kysyisi, jalkani on poikki kannattaako mennä kipsauttamaan se? Totta kai kannattaa hoidattaa sairaus. Jos lapsesta asti ollut masennus, niin sehän voi silloin johtua aivokemioista jolloin lääkkeet saattaa tehota hyvinkin. 

Ja arvelet, että ei olisi jo kokeiltu lääkkeitä? Mulla on menny pieni omaisuus lääkkeisiin (kokeiltu myös uusia, joihin ei ole vielä saanut edes kelakorvausta) ja mikään ei ole auttanut pidemmän päälle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi