Työkaveri irtisanoutui ja hänen työt kasataan minulle. Miten selviän?
Aivan yllättäen ilman mitään ennakkovaroitusta irtisanoutui ja lähti. Pomo sanoi että kollegan työt siirtyvät nyt minulle ja ihan kuin en olisi hukkumassa jo omiin töihini. Miten olette suhtautuneet, hoitaneet työt jos näin on käynyt?
Kommentit (55)
Riippuu, että:
a) onko kyseessä väliaikainen välttämättömyys, eli vain sen aikaa kun uusi työntekijä löytyy
b) onko kyseessä pysyvä muutos, jolloin työnantaja tekee säästöä ja repii sen sinun selkänahastasi ja psyykseestäsi.
Kohdalle a ei oikein voi mitään. Joskus näitä sattuu ja pakkohan se on sen aikaa jeesata, että uusi tyyppi on töissä ja perehdytetty. Tällaisesta fiksu pomo muistaisi jollakin extrapalkkiolla, mutta koska Suomessa ollaan, sitä ei tapahdu vaan työtä pidetään itsestään selvänä.
Kohta b taas on varomerkki, johon on reagoitava voimakkaasi. Tarvittaessa irtisanoutumalla. Muuten pomo alkaa kusettaa itseään, että homma hoituu ja kaikki menee jees pienemmälläkin porukalla. Silmät ummessa hän kävelee kiireen ja itkuisten silmiesi ohi, korvissa kuuluu vaan kassakoneen kilinä kun voittoa tulee enemmän kun palkkakulut on pienemmät. Näille paukapäille pitää takoa se asia kalloon, muuten eivät tajua tai halua tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Saatko myös irtisanoutuneen kollegan palkan omasi lisäksi? Ai et? No sittenhän ne työt voi tehdä joku muu, joka saa.
Haha mitä vielä en todellakaan saa vaa yhden palkan vain.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, että:
a) onko kyseessä väliaikainen välttämättömyys, eli vain sen aikaa kun uusi työntekijä löytyy
b) onko kyseessä pysyvä muutos, jolloin työnantaja tekee säästöä ja repii sen sinun selkänahastasi ja psyykseestäsi.
Kohdalle a ei oikein voi mitään. Joskus näitä sattuu ja pakkohan se on sen aikaa jeesata, että uusi tyyppi on töissä ja perehdytetty. Tällaisesta fiksu pomo muistaisi jollakin extrapalkkiolla, mutta koska Suomessa ollaan, sitä ei tapahdu vaan työtä pidetään itsestään selvänä.
Kohta b taas on varomerkki, johon on reagoitava voimakkaasi. Tarvittaessa irtisanoutumalla. Muuten pomo alkaa kusettaa itseään, että homma hoituu ja kaikki menee jees pienemmälläkin porukalla. Silmät ummessa hän kävelee kiireen ja itkuisten silmiesi ohi, korvissa kuuluu vaan kassakoneen kilinä kun voittoa tulee enemmän kun palkkakulut on pienemmät. Näille paukapäille pitää takoa se asia kalloon, muuten eivät tajua tai halua tajuta.
B) mutta sillä verukkeella ettei ole tietoa palkataanko uutta työntekijää tilalle vai ei. Ei ainakaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vain, että sinun ei ole mahdollista yksin tehdä kahden ihmisen töitä. Asiaan täytyy löytyä joku muu ratkaisu. Näin minäkin olen tehnyt ja töitä on sitten jaettu useamman ihmisen kesken.
Esimies on aiemminki työntänyt hommia minulle ja nyt pitäisi vielä tehdä kolleganki työt.
Sun kuuluu saada tilapäisesti suurempaa palkkaa jos teet otona toisen hommia. Kysypä luottarilta.
Vierailija kirjoitti:
Sun kuuluu saada tilapäisesti suurempaa palkkaa jos teet otona toisen hommia. Kysypä luottarilta.
Kuuluuko liittoon? Luottari pieraisee naamalle jos liittoon kuulumaton menee vinkumaan.
Toivottavasti kuulut ammattiliittoon. Vaadi nyt ainakin ne ylityökorvaukset tai jos tarjolla on vain vapaata, niin korotettuna eikä tunti tunnista. Missä välissä muka ehdit edes pitää ne ylimääräiset vapaat?
Et muuta mitään. Näin minullekin on yritetty tehdä. Nuorempana ja tyhmempänä jätin tauot pitämättä, sinnittelin, jäin ilmaisiin ylitöihin "todistaakseni että olen hyvä työntekijä". Sittemmin tajusin että ei tuollaisesta raatamisesta ole mitään hyötyä, ei se pomo siunaile mielessään kotonaan että ah kuinka hyvä tämä alaiseni onkaan, ai ai taidampa antaa hänelle palkan korotuksen kun hän on NIIN hyvä.
Itse kysyisin suoraan että mitä töistä voidaan jättää tekemättä, sillä kaikkea en pysty tekemään. Jos pomo ehdottelee ylitöitä toteaisin että valitettavasti en voi tehdä. Jos pomo väläyttelee että teen ilmaisia ylitöitä ja "pidän myöhemmin vapaana" esittäisin hämmentynyttä ja kysyisin että mitä se tarkoittaa, kyllähän ylitöistä maksetaan palkka ja toteaisin että täytyy kysyä tätä liitosta, kun en ymmärrä näin sekavaa asiaa ollenkaan.
Kannattaa ruveta katselemaan uutta työpaikkaa, ihan varuiksi. Mutta nyt pidät jämäkästi puolesi. Älä pelkää sitä että pomo suuttuu sinulle, ei se pomo välitä sinun terveydestäsi ja hyvinvoinnista, eikä hän kustanna sinulle terapiaa kun menetät masennuksen takia työkykysi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selkeästi kirjoittaa omat työt ja niihin kuluva aika ja lähettää ne sähköisesti esimiehelle. Lisäksi kun työt alkavat kasaantumaan, niin laittaa aina tieto esimiehelle kun et ehdi tehdä jotakin asiaa. Tarvitset dokumentaatiota kun sinua aletaan syyttämään siitä että työt eivät hoidu.
Just näin ja pyydä esimiestä priorisoimaan mitä teet ja mitä jätät tekemättä. Sehän ei ole sinun tehtäväsi vaan esimiehesi.
No onko tämä sinun ongelmasi?
Ei, se on työnantajasi ongelma.
En itsekään tekisi muuta kuin sen mitä sopimukseen kirjoitettu.
Kirjoitettakoon sitten uudet työtehtävät sinne ja palkka uudelleen tarkastukseen.
Ensin kannattaa keskustella työnantajan/esimiehen kanssa.
Rakentavasti kuitenkin, ei kannata kuulostaa katkeralta tms.
Itse olin joskus samanlaisessa tilanteessa, mutta keksustelemalla asiat järjestyivät.
Mikä tässä on ongelma? Sinä teet päivässä sen minkä ehdit ja loput on jonkun muun murhe. Itse asiassa ehdottaisin ettet tee enää niitä omiakaan hommia, tehkööt ne ketkä kerää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selkeästi kirjoittaa omat työt ja niihin kuluva aika ja lähettää ne sähköisesti esimiehelle. Lisäksi kun työt alkavat kasaantumaan, niin laittaa aina tieto esimiehelle kun et ehdi tehdä jotakin asiaa. Tarvitset dokumentaatiota kun sinua aletaan syyttämään siitä että työt eivät hoidu.
Pomo sanoi että joudun tekemään nyt runsaasti ylitöitä jotka saan pitää myöhemmin vapaana. Muita vaihtoehtoja ei pomon mielestä ole mutta mielestäni olen oikeutettu ylityökorvauksiin enkä pelkkään vapaa-aikaan. Tuntuu vaan niin hölmöltä.
Ylitöitä ei tarvitse tehdä, jos ei halua. Ylitöistä maksetaan korvaus ja pidä huoloi, että prosentit on vapaissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanouduin itsekin vastaavassa tilanteessa.
Jäitkö siis työttömäksi ja otit karenssit? Olen samassa tilanteessa kun AP ja yritän nyt löytää muita töitä että voin lähteä.
Ymmärsinkö oikein että uutta työntekijää ei ole kuitenkaan ihan heti tulossa? Milloin esimiehesi edes kuvittelee että ehdit nämä ylimääräiset vapaat pitämään? Vai onko teillä kenties liukumien leikkuri käytössä niin että jos paljon tekee niin ne on sitten palkatonta hyväntekeväisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo sanoi että joudun tekemään nyt runsaasti ylitöitä jotka saan pitää myöhemmin vapaana. Muita vaihtoehtoja ei pomon mielestä ole mutta mielestäni olen oikeutettu ylityökorvauksiin enkä pelkkään vapaa-aikaan. Tuntuu vaan niin hölmöltä.
Äläpäs nössöile sen pomos kanssa. Sanot että "ylityöt annat määräyksenä ja maksat säädettyjen ylityökorvausten mukaan rahana, tai en tee. Palkkaa lähteneen tilalle joku töitä tekemään tai täältä alkaa katella kohta uutta paikkaa minäkin, ei meinaan ollut ajatus asua jatkossa kaikkia iltoja töissä. ".
Ei sun ole pakko vapaa-aikaasi uhrata pomosi henkilöstöongelmille.
Meillä oli sama tilanne. Työkaveri otti loparit eikä uutta löytynyt. Eli riittävän hyvää ihan peruspalkalla. Tein töitä ihan entiseen malliin. En todellakaan välittänyt yhtään mistään rutiinihommista joita kuka tahansa pystyy hoitamaan. En kirjannut mitään tietokoneeseen tai tehnyt helppoja puuhia. Kun alkoi tulla riittävästi nassutusta niin hoidin niitä mutta sitten ne varsinaiset työt jäivät. Nyt työnantaja on siirtänyt työtehtäviä toiselle paikkakunnalle ja järjestellyt muutenkin. Alkaa olla aikaa tehdä töitä niin että saa jotain valmiiksi määräaikaan mennessä.
Pari vuotta siinä kesti ja eikä asiakastyytyväisyys ole ollut ihan priimaa. En kuitenkaan olisi mitenkään pystynyt hoitamaan kahden ihmisen töitä. Näitä hommia ei voi tehdä hutiloiden. Virheiden korjaaminen vasta työllistääkin.
Olen keskustellut aiheesta esimiesten kanssa. Olemme kaikki samaa mieltä että minä en kerta kaikkiaan pysty keskittymään kuin yhteen tehtävään kerrallaan. Jos teen kahta asiaa yhtä aikaa niin en saa valmiiksi kumpaakaan. Siispä minua ei enää tulla keskeyttämään ihan turhan takia jos ja kun teen jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että uutta työntekijää ei ole kuitenkaan ihan heti tulossa? Milloin esimiehesi edes kuvittelee että ehdit nämä ylimääräiset vapaat pitämään? Vai onko teillä kenties liukumien leikkuri käytössä niin että jos paljon tekee niin ne on sitten palkatonta hyväntekeväisyyttä?
Osa osaa ottaa saldovapaita ottamalla joskus vapaapäivän. Ongelmallista vaan jos ei haluaisi pitää saldoja eikä tehdä ylitöitä. Ei pomo sinun työaikaasi tai työehtojasi voi muuttaa, tee oma työaikasi ja halutessasi vähän ekstraa joskus. Siinä se. Sitten kerrot aina vähän etukäteen, että työtä on liikaa. Jos pomo ei reagoi, on hänen asiansa.
No ei nyt ainakaan maalaisjärkeä kannata käyttää. Jos hukut jo omiin hommiin, miksi sinun pitäisi silloin suostua tekemään muiden työt?
Hoidat kunnialla kaikki työtehtävät ja etenet urallasi.