Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa jouluaatto on se joulun tärkein pyhä?

Vierailija
17.11.2014 |

Olen siis ihan Suomessa kasvanut suomalainen, mutta olen aina lapsesta asti ihmetellyt, miksi ihmeessä jouluaatto on täällä se joulun tärkein juhlapyhä?

Katselin aina kateellisena ulkomaisia elokuvia/piirrettyjä ja luin ulkomaisia kirjoja, jossa joulua odotettiin 25. päivään asti. Minun mielestäni se tuntui aina jotenkin hauskemmalta ja järkevämmältä, että se joulun ilo ja odotus jatkuu päivän pidempään.

Suomessa tuntuu joulu niin kovin lyhyeltä. 23. päivä on useimmille ihan arkipäivä vielä, juostaan pää kolmantena jalkana kaupoissa, hermoillaan ruokien kanssa, koristeetkaan eivät ole vielä esillä. Sitten yhtäkkiä 24. päivä pitäisi rauhoittua juhlamielelle, syödään hyvin ja avataan lahjat. Sitten se olikin vähän niinkuin siinä. 25. päivä on se varsinainen joulupäivä, mutta se tuntuu jo ensimmäiseltä joulun jälkeiseltä päivältä. Se on se päivä, jolloin aaton ähkyä aletaan sulatella. Sitten on vielä tapaninpäivä... ja joulu olikin siinä.

Joo, olen tietoinen, että syöminen, lahjat yms. eivät ole joulun tarkoitus, ja että 25. päivästä saa kyllä kauniin pyhäpäivän tehtyä jos niin haluaa. Mutta minusta nämä asiat eivät sulje toisiaan pois, ja kaikin puolin juhlavamman ja hauskemman joulun saisi kyllä aikaiseksi, jos jouluiloa pitkitettäisiin siihen 25. päivään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se vaan on pyhä, sunnuntaikorvauksen siitä töissä ollessa saa.

Ja mitä sitten vaikka Suomessa aatto onkin juhlista jaloin, mik´sei meillä saisi olla mitään "omaa". Jonkun mielestä vaan ruoho on aina naapurin puolella vihreämpää?

Vierailija
22/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:33"]

Ja mitä sitten vaikka Suomessa aatto onkin juhlista jaloin, mik´sei meillä saisi olla mitään "omaa". Jonkun mielestä vaan ruoho on aina naapurin puolella vihreämpää?

[/quote]

Ei siitä ole kyse ollenkaan, vaan siitä että nykypäivänä varsinkin tuntuu joulu menevän niin nopeasti ohi. Äh, antaa olla, ehkä olen yksin näiden ajatusten kanssa :) Ajattelen vain niin, että jos olisin lapsi, tuntuisi hauskemmalta jos joulupäivänä avattaisiin lahjat jne. Näin ainakin minusta tuntui, kun itse olin lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan yksikään lapsi toivo, että voi kun saisi avata joululahjat vasta huomenna? Aattoiltaankin on pitkä odotus aamusta.

Vierailija
24/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:38"]

No ei varmaan yksikään lapsi toivo, että voi kun saisi avata joululahjat vasta huomenna? Aattoiltaankin on pitkä odotus aamusta.

[/quote]

Olin ehkä sitten outo lapsi :D Minusta olisi tuntunut jännältä ja mukavalta, jos joulun odotus olisi jatkunut päivän pidempään. Kun jouluaattokin tuntui vielä aika arkiselta, vasta illemmalla alkoi tuntua joululta. Tuntui aina haikealta, että se oli niin pian ohi.

Vierailija
25/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:36"]

[/quote]

Ei siitä ole kyse ollenkaan, vaan siitä että nykypäivänä varsinkin tuntuu joulu menevän niin nopeasti ohi. Äh, antaa olla, ehkä olen yksin näiden ajatusten kanssa :) Ajattelen vain niin, että jos olisin lapsi, tuntuisi hauskemmalta jos joulupäivänä avattaisiin lahjat jne. Näin ainakin minusta tuntui, kun itse olin lapsi.

[/quote]

Taidat tosiaan olla yksin ajatustesi kanssa. Harvassa taitavat olla lapset, jotka malttavat venyttää jotain mieleistä mahdollisimman pitkälle. Päin vastoin, aattoiltakaan ei ole tarpeeksi aikaisin. Ja se, tuntuuko joulu lyhyeltä vai ei, riippuu siitä miten ja millaiseksi omat pyhänsä järjestää. Varsinkin näin aikuisiällä tykkään eniten juuri joulupäivästä, siinä on ihan erilainen rauhallisuuden tuntu kuin aatossa.

Vierailija
26/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaatto on Suomessa se suurin pyhäpäivä koska joulupukki tuo täällä silloin lahjat. Joulupukin tuloon ja lahjoihin joulu nykyään täällä keskittyy. Suurin osa ei muista kristillistä puolta kuin korkeintaan ateisteille huomautellessaan etteivät nämä "ansaitse" jouluvapaita.

Vierailija
27/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se, että joillakin aloilla saa työstä sunnuntaikorvauksen tiettyinä arkipäivinä, ei tee noista päivistä pyhiä.

Vierailija
28/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta voi tarkistaa pyhäpäivät, jos asiassa on jotakin epäselvää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3%A4p%C3%A4iv%C3%A4 Jouluaatto ja juhannusaatto ovat usein vapaapäiviä, mutta eivät ne pyhiä ole vaan pyhien aattoja. Aatto tarkoittaa nimenomaisesti (pyhää) edeltävää päivää. 

Vierailija
29/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:58"]

[/quote]

Se, että joillakin aloilla saa työstä sunnuntaikorvauksen tiettyinä arkipäivinä, ei tee noista päivistä pyhiä.

[/quote]

Kyllä normaali keskivertoihminen käsittää nykyään tuon pyhäpäivän juuri arkipyhämerkityksessä. Se kirkollinen "pyhyys" on meille valtaosalle vähän sivuseikka.

Vierailija
30/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vain tullut aikuiseksi. Aika menee nopeammin ja joulukin tuntuu lyhemmältä, kuin lapsena:) Mutta oikeasti ,suomessa on enemmän juoluna lomapäiviä, kuin mosessa muussa naassa. Jouluaatto ei ole pyhäpäivä sen kummemmin kuin vappuaattokaan tai uudenvuodenaatto. Jouluaatosta saa ehkä sunnuntaityö korvauksen, mutta ei se siitä pyhää tee. Arkipäivä. Ja kyllähän "oikea" joulu on 25 päivä, eli joulupäivä. Aatto on humupäivä niinkuin muutkin aatot. Hauskaa alkavaa joulunaikaa vaan kaikille. 

Vierailija
31/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:58"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä normaali keskivertoihminen käsittää nykyään tuon pyhäpäivän juuri arkipyhämerkityksessä. Se kirkollinen "pyhyys" on meille valtaosalle vähän sivuseikka.

[/quote]Jouluaatto ei ole edes arkipyhä. Se ei ole mikään "pyhä".Se on juhlan aattopäivä.Aatto tarkoittaa päivää ennen juhlapäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan