Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajille kysymys (vaipoista)

Vierailija
17.11.2014 |

Millainen työ on hilata "jalaton" ihminen pöntölle isolle tarpeelle kerran päivässä vs. vaipan vaihto? Isälläni vaipat koska jalat eivät toimi. Pissat tekee sorsaan. Pää toimii täysin joten mielestäni epäinhimillistä laittaa ihminen ulostamaan vaippaan. Miten laitoksissa yleensä toimitaan? 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mrsa vaikuttaa tilanteeseen sillä tavalla, että nosturi pitäisi silloin saada isällesi oma - sitä kun ei voi viedä enää huoneesta pois ilman perinpohjaista puhdistusta, johon ei ainakaan minun työmaillani ole lähdetty.

Seisomanosturia ei voi käyttää potilaalla, jolla ei ole jaloissa minkäänlaista tuntoa tai vastetta. Silloin kyseeseen tulee vain tavallinen, roikottava nosturi. Sillä siirto suihkutuolille sujuu sujuvasti. Jos isäsi vatsa toimii säännöllisehkösti, kerran päivässä, luulisi olevan mahdollista sillä siirto suihkutuolille tai pytyllekin? Vähintään alusastiaa pitäisi kyllä harkita. 

Turnereista; mielestäni tuhoontuomittuja kapistuksia. Kevyitä ja itsensä jotenkuten hallitsevia ihmisiä siirrettäessä oiva väline, mutta varsinkin isoja miehiä, varsinkaan halvaantunutta aivan mahdoton ajatus.

Sängystä pyörätuoliin ja pyörätuolista sänkyyn kuulostaa turhalta venklaukselta; jos isäsi pystyy avustamaan itsensä siirtämisessä pyörätuoliin, miksi ei siirretä suoraan sängystä suihkutuoliin jossa pystyy luonnollisessa asennossa ja rauhassa toimittamaan vatsansa?

Keskustelunavaus on varmasti aiheesta tarpeen, hankala on tässä selvittää asiaa kun ei tiedä taustoja. Toivottavasti lähtee asia selviämään:)

Vierailija
42/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:15"]

Kiitos vastauksista. Otan asian puheeksi vainhainkodilla. Vaikuttaako asiaan mrsa?

[/quote]

Vaikuttaa, yleistä useamman ihmisen käytössä olevaa vessaa ei silloin voi käyttää. Alusastiakin pitäisi kiikuttaa suoraan pesukoneeseen, eikä laittaa kärryyn kuten muut alusastiat. MRSA on vakava ongelma ja isäsi vaippahomma johtuu juuri siitä.
[/quote]

Ihanko tosissaan jossain palvelutalossa käytetään samaa alusastiaa monella ihmisellä ilman dekoa? Meillä kaikilla henkilökohtaiset, jotka siis käyttävät.

Opiskelijalle, joka oli nähnyt tällaisen roikotuksen. Vatsa toimii paljon paremmin istuma-asennossa kuin makuullaan, mutta kaikki eivät jaksa istua omin voimin. Toki alusastiahan olisi ollut ehdoton taikka portatiivi ja nosturi tukena.

Vierailija
44/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22v lähihoitaja ja välilevytyrä työn takia, ennen nostelin jalattomia vanhuksia vessaan..

Vierailija
45/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:40"]Mrsa vaikuttaa tilanteeseen sillä tavalla, että nosturi pitäisi silloin saada isällesi oma - sitä kun ei voi viedä enää huoneesta pois ilman perinpohjaista puhdistusta, johon ei ainakaan minun työmaillani ole lähdetty.

Seisomanosturia ei voi käyttää potilaalla, jolla ei ole jaloissa minkäänlaista tuntoa tai vastetta. Silloin kyseeseen tulee vain tavallinen, roikottava nosturi. Sillä siirto suihkutuolille sujuu sujuvasti. Jos isäsi vatsa toimii säännöllisehkösti, kerran päivässä, luulisi olevan mahdollista sillä siirto suihkutuolille tai pytyllekin? Vähintään alusastiaa pitäisi kyllä harkita. 

Turnereista; mielestäni tuhoontuomittuja kapistuksia. Kevyitä ja itsensä jotenkuten hallitsevia ihmisiä siirrettäessä oiva väline, mutta varsinkin isoja miehiä, varsinkaan halvaantunutta aivan mahdoton ajatus.

Sängystä pyörätuoliin ja pyörätuolista sänkyyn kuulostaa turhalta venklaukselta; jos isäsi pystyy avustamaan itsensä siirtämisessä pyörätuoliin, miksi ei siirretä suoraan sängystä suihkutuoliin jossa pystyy luonnollisessa asennossa ja rauhassa toimittamaan vatsansa?

Keskustelunavaus on varmasti aiheesta tarpeen, hankala on tässä selvittää asiaa kun ei tiedä taustoja. Toivottavasti lähtee asia selviämään:)
[/quote]

En tosiaan tiedä millaisia seisomanostureita teillä on, meillä kun on melko uusi ja ei tosiaan tarvi jaloissa olla vastetta ollenkaan. Edelleen kyse siis lyhyistä siirroista.

Turnerilla taas nimenomaan pitää olla vastetta ja voimaa vähän,eihän siinä pysy edes pystyssä muuten.

Vierailija
46/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy itse siirtymää noin paljon. Ei sillon ole hoitajille raskasta. On mm. Liukulevyjä avuksi. Voi siirtyä suoraan vessatuoliin, jonka voi kärrää vessaan. Tekniikan opettelua vaan.
Kuntoutus ajatus hoitajilla taas kaukana. Vaikka pääsis itekkin helpomalla lopulta..
Joo ja olen hoitaja.

Vierailija
47/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
48/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:49"]Jos pystyy itse siirtymää noin paljon. Ei sillon ole hoitajille raskasta. On mm. Liukulevyjä avuksi. Voi siirtyä suoraan vessatuoliin, jonka voi kärrää vessaan. Tekniikan opettelua vaan.
Kuntoutus ajatus hoitajilla taas kaukana. Vaikka pääsis itekkin helpomalla lopulta..
Joo ja olen hoitaja.
[/quote]

liukulevyllä siirtyy itse pyörätuoliinkin. Onko niissä tuolipotissa myös nostettava käsinoja? Kyllä sellaiseen sitten pääsisi. Ap

Vierailija
49/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisomanosturi on seisomanosturi, on se sitten kuinka uusi vain.

Pystyyhän sillä nostamaan ihmisen ihan miten päin vain, mutta jalattoman ihmisen roikuttaminen kainaloista pylly pitkällä ei ole potilaalle mukavaa, eikä ole nosturin ajatus, joka on vielä toimintakykyä potilaan alaruumiissa tukeva. 

Niin, turnerissa pitää olla olla ihmisellä kykyä pitää jaloilla, enkö niin sanonut? (vaikkakin joutunut seuraamaan kuinka sitä väen väkisin käytetään miltei halvaantuneilla ihmisillä, hoitaja otsa hiessä kiskoen ja toinen pitäen kiinni).

Miksei apuvälineitä käytetä oikein? Ne ovat selvään tarpeeseen ja toimintakykyyn suunniteltu, asiakasta tukevaksi, hoitajan ergonomian varmistamiseksi ja asiakasta aktivoivaksi. 

T: 43

Vierailija
51/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:15"] Kiitos vastauksista. Otan asian puheeksi vainhainkodilla. Vaikuttaako asiaan mrsa? [/quote] Vaikuttaa, yleistä useamman ihmisen käytössä olevaa vessaa ei silloin voi käyttää. Alusastiakin pitäisi kiikuttaa suoraan pesukoneeseen, eikä laittaa kärryyn kuten muut alusastiat. MRSA on vakava ongelma ja isäsi vaippahomma johtuu juuri siitä. [/quote] Ihanko tosissaan jossain palvelutalossa käytetään samaa alusastiaa monella ihmisellä ilman dekoa? Meillä kaikilla henkilökohtaiset, jotka siis käyttävät.

[/quote]

No enhän mä niin sanonut että käytetään samaa ilman dekoa 8) Ne käytetyt kerätään ainakin isolla osastolla ns. paskakärryyn ja viedään kerralla pois, MRSA-potilaan alusastiaa ei voi laittaa paskakärryyn odottamaan poisvientiä, ellei halua suorittaa radikaalia pesua ja desinfiointia koko kärrylle.

Vierailija
52/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:00"]

jos jalat ei toimi ni millä vitulla sä kuvittelet et se sinne vessaan saadaan :D 

[/quote]

:O

[/quote]

Hyi sun kielenkäyttöäsi!

Vierailija
53/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä yksityisessä hoivakodissa. Meillä avustetaan vessaan/wc-tuolille/suihkutuoliin kaikki, jotka vähänkään kykenevät istumaan. Ainoat poikkeukset ovat ne ihmiset, jotka oikeasti tekevät mieluummin tarpeensa vaippaan. Ja kyllä, näitäkin silloin tällöin löytyy. Siirot on helppo tehdä selkää rikkomatta, työergonomia ennen kaikkea! Mrsa vaikeuttaa siinä mielessä, että potilas on eristyksessä, mutta se ei missään tapauksessa voi olla syy, etteä potilasta viedä vessaan. Mikäli mrsa-potilaalle ei ole osoitettu omaa wc:tä, käyttäisin wc-tuolia tai tarvittaessa tukevampaa suihkutuolia.

Ehdottomasti asia kannattaa ottaa puheeksi, ei tuo ole inhimillistä. Hoitajapula ei ole mikään syy olla viemättä ihmistä vessaan! Puhumattakaan hoitajista, jotka kieltäytyvät vain siksi, että oma selkä ei kestä. Silloin ei ole tarpeeksi tietoa saati taitoa käyttää apuvälineitä, nykypäivänä tämän(kin) työn voi tehdä rikkomatta itseään. Itse nostaisin asiasta omaisena metelin, jos pelkkä puhe ei auta.

sh

Vierailija
54/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen ollut joskus avustajana useammassakin paikassa. Yhdessä paikassa oli sellainen tapaus, jonka jalat ei myöskään toimineet ollenkaan, mutta pää toimi normaalisti. Tehtiin aina niin, että hänet siirrettiin aina tohon "vessatuoliin" ja sitten suoli tyhjennettiin peräruiskeella. Tällä tavoin hoitui hommat niin, että kerran päivässä ulostaminen riitti ja ei tarvinnut kestää vaipoissa. Onko isälläsi käytössä peräruiskeita? En tokikaan tiedä, että miten terveellistä sellaisten jatkuva käyttö on. Kuitenkin tuossa tapauksessa pointtina oli se, että sai rauhassa tehdä paskat ja ei tarvinnut käyttää montaa kertaa päivässä vessassa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän