Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajille kysymys (vaipoista)

Vierailija
17.11.2014 |

Millainen työ on hilata "jalaton" ihminen pöntölle isolle tarpeelle kerran päivässä vs. vaipan vaihto? Isälläni vaipat koska jalat eivät toimi. Pissat tekee sorsaan. Pää toimii täysin joten mielestäni epäinhimillistä laittaa ihminen ulostamaan vaippaan. Miten laitoksissa yleensä toimitaan? 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jalat ei toimi ni millä vitulla sä kuvittelet et se sinne vessaan saadaan :D 

Vierailija
2/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:00"]

jos jalat ei toimi ni millä vitulla sä kuvittelet et se sinne vessaan saadaan :D 

[/quote]

:O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palvelutalosta löytyy seisomanosturi, niin sen avulla on hyvä siirtää vessaan. Onko isäsi halvaantunut, tunnistaako ulostamisen tarpeen? On todella raskasta hoitajille fyysisesti auttaa täysin jalaton vessaan, tähän tarvitaan usein myös kolme hoitajaa, joista kaksi nostaa ja yksi avustaa housut pois ja monessakaan paikassa ei resurssit riitä. Niitä avustettavia kun voi olla toista kymmentä.

Vuoteessa ollessa alusastia on kätevä.

Vierailija
4/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:00"]jos jalat ei toimi ni millä vitulla sä kuvittelet et se sinne vessaan saadaan :D 
[/quote]

Tämä vastaaja tuskin on hoitotyössä :D

Vierailija
5/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy veivaamaan itse itsensä esim. pyärätuoliin. Siksi kysyin asiaa että onnistuuko pöntölle nosto? Tai esim. jonkun astian käyttäminen alituisten vaippojen sijaan. ap

Vierailija
6/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:07"]

Jos palvelutalosta löytyy seisomanosturi, niin sen avulla on hyvä siirtää vessaan. Onko isäsi halvaantunut, tunnistaako ulostamisen tarpeen? On todella raskasta hoitajille fyysisesti auttaa täysin jalaton vessaan, tähän tarvitaan usein myös kolme hoitajaa, joista kaksi nostaa ja yksi avustaa housut pois ja monessakaan paikassa ei resurssit riitä. Niitä avustettavia kun voi olla toista kymmentä. Vuoteessa ollessa alusastia on kätevä.

[/quote]

ei ole halvaantunut joten tuntee ulostustarpeen. Ymmärrän, että pöntölle vienti vaatii resursseja. Alusastiaa mietin, sillä olisi kai se hiukan inhimillisempää kuin vaippaan ulostaminen. ap

Vierailija
7/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäsi pystyy avustamaan itse eli auttaa käsillä siirtymistä sängystä suihkutuoliin niin ihan oikeasti melkein helpompi auttaa vessaan kuin vaihtaa vaipat ja pestä pylly. Suihkutuoli käyttöön siksi että ei tarvi sitten siirtyä rullatuolista pöntölle ja takaisin. Niissä paikoissa joissa olen ollut töissä jokainen jolla on ulosteenpidätyskykyä käy vessanpöntöllä kakalla. Kuulostaa inhottavalta tuollainen vaippaan pakottaminen... Kun tarkemmin mietin niin kaikki pöntölle autetut eivät ole edes olleen pidätyskykyisiä. Esim. eräässä kehitysvammaisten ryhmäkodissa jossa olin töissä näitä vaippaa käyttäviä, jotka eivät pystyneet itse ilmaisemaan hätäänsä käytettiin säännöllisesti pöntöllä istumassa. Jos ei tullut kakkaa niin pissasivat. Ei tullut oikeastaan lainkaan kakkaa vaippaan vaan tekivät sen pöntöllä käydessä. Riippuu kai hoitopaikoista sitten nämä käytännöt..?

T. Sairaanhoitaja

Vierailija
8/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö helpointa ole silloin mennä pyörätuolilla wc-pöntön viereen ja siirtyä siitä pöntölle?! Eri asia jos ptuoli ei mahdu wc-pöntön viereen.

Vierailija
9/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

alusastialle voi tehdä tarpeensa. osastoilla on paljon työvoimapulaa etteivät jouda siirtämään huonosti liikkuvia wc hen varsinkaan jos ei ole käytössä apuvälineitä ja jos on heikko pidätyskyky niin saattaa pärskeet valahtaa lattialle siirron aikana.  

Vierailija
10/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Otan asian puheeksi vainhainkodilla. Vaikuttaako asiaan mrsa?

Vierailija
11/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalatonta on ihan helvetin raskasta siirrellä käsivoimin tuolista pöntölle. Seisomanosturi voisi toimia, mutta siinä pitää olla vielä jaloissa toimintakykyä, ei nostimessa saa vain roikkua. Siinä voi käydä huonosti. Itse en jalatonta nostele pöntölle, kuin korkeintaan 2 kertaa vuorossa, kun se yksi vessaan haluava ei koskaan ole ainoa sillä osastolla. Saa siinä siirrellä päivän aikana, mutta oma terveys on minule kuitenkin tärkein asia.

Vierailija
12/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:07"]

Jos palvelutalosta löytyy seisomanosturi, niin sen avulla on hyvä siirtää vessaan. Onko isäsi halvaantunut, tunnistaako ulostamisen tarpeen? On todella raskasta hoitajille fyysisesti auttaa täysin jalaton vessaan, tähän tarvitaan usein myös kolme hoitajaa, joista kaksi nostaa ja yksi avustaa housut pois ja monessakaan paikassa ei resurssit riitä. Niitä avustettavia kun voi olla toista kymmentä. Vuoteessa ollessa alusastia on kätevä.

[/quote]

ei ole halvaantunut joten tuntee ulostustarpeen. Ymmärrän, että pöntölle vienti vaatii resursseja. Alusastiaa mietin, sillä olisi kai se hiukan inhimillisempää kuin vaippaan ulostaminen. ap
[/quote]

Alusastia on ehdottoman kätevä pedissä ja säästää hoitajiakin. Onko isäsi sellainen, joka ei kehtaa vaivata? Monesti asiakkaat ajattelee, ettei viitsi vaivata kiireistä henkilökuntaa eivätkä siksi ilmoita mitään. Vaippa sinänsä on hyvä olla suojana, koska henkilökunta ei aina pääse samalla minuutilla paikalle.

Keskustele isäsi kanssa mitä hän ajattelee ja henkilökunnan kanssa voit ystävällisesti jutella asiasta. Meillä ainakin pyritään aina astian/pöntön käyttöön, jos vain mahdollista. :)

Vierailija
13/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:15"]Jalatonta on ihan helvetin raskasta siirrellä käsivoimin tuolista pöntölle. Seisomanosturi voisi toimia, mutta siinä pitää olla vielä jaloissa toimintakykyä, ei nostimessa saa vain roikkua. Siinä voi käydä huonosti. Itse en jalatonta nostele pöntölle, kuin korkeintaan 2 kertaa vuorossa, kun se yksi vessaan haluava ei koskaan ole ainoa sillä osastolla. Saa siinä siirrellä päivän aikana, mutta oma terveys on minule kuitenkin tärkein asia.
[/quote]

Seisomanosturilla voi siirtää täysin jalatonta, ei tietenkään pitkää matkaa, mutta tuolilta pöntölle voi. Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, kokemus näiltä jalattomilta joiden päät pelittää. :)

Vierailija
14/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portattiivi sängyn viereen, toimisiko yhden auttamana näin? T.Ph

Vierailija
15/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin kuin edellinen, siis ph, eli portatiivi (eli pottatuoli) sängyn viereen ja kiepsautus siihen. Jos isälläsi "pää toimii" ja pystyy itse auttamaan siirroissa, niin portatiivi on ehdottomasti inhimillisin vaihtoehto. Mun työpaikalla vaippaan laskevat vain sellaiset asiakkaat, jotka eivät tunnista ulostustarvetta eikä kommunikointikaan enää pelaa. Terv. Lh

Vierailija
16/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edelleen asiallisista vastauksista. Soitan omahoitajalle ja otan puheeksi tämän. Luultavasti henkilöstöpulan vuoksi (ja vaivattomuuden) käytetään vaippaa vaikka pää on täysin terve. Kysyin teiltä, kun hoitokäytännöt ovat minulle outoja. ap

Vierailija
17/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:10"]Jos isäsi pystyy avustamaan itse eli auttaa käsillä siirtymistä sängystä suihkutuoliin niin ihan oikeasti melkein helpompi auttaa vessaan kuin vaihtaa vaipat ja pestä pylly. Suihkutuoli käyttöön siksi että ei tarvi sitten siirtyä rullatuolista pöntölle ja takaisin. Niissä paikoissa joissa olen ollut töissä jokainen jolla on ulosteenpidätyskykyä käy vessanpöntöllä kakalla. Kuulostaa inhottavalta tuollainen vaippaan pakottaminen... Kun tarkemmin mietin niin kaikki pöntölle autetut eivät ole edes olleen pidätyskykyisiä. Esim. eräässä kehitysvammaisten ryhmäkodissa jossa olin töissä näitä vaippaa käyttäviä, jotka eivät pystyneet itse ilmaisemaan hätäänsä käytettiin säännöllisesti pöntöllä istumassa. Jos ei tullut kakkaa niin pissasivat. Ei tullut oikeastaan lainkaan kakkaa vaippaan vaan tekivät sen pöntöllä käydessä. Riippuu kai hoitopaikoista sitten nämä käytännöt..?

T. Sairaanhoitaja
[/quote]

Sairaanhoitaja puhuu rullatuolista?

Vierailija
18/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:39"]Kiitos edelleen asiallisista vastauksista. Soitan omahoitajalle ja otan puheeksi tämän. Luultavasti henkilöstöpulan vuoksi (ja vaivattomuuden) käytetään vaippaa vaikka pää on täysin terve. Kysyin teiltä, kun hoitokäytännöt ovat minulle outoja. ap
[/quote]

Joo, ehkä hoitajilla on syynsä toimia omalla tavallaan. Mutta lisää toki heidän työtään.

Vierailija
19/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukulevyllä pyörätuoliin ja vessaan. Turnerlaitteella jos on vähän voimia jaloissa. Potilasnosturi mahdollinen. Alusastia vuoteessa ehkä. Mutta jos ei tunnista hätäänsä tai kuvittelee olevan hätää eikä sit olekaan kun monta kertaa turhaan viety vessaan niin vaipat ainoa vaihtoehto.

Vierailija
20/54 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:44"]

Liukulevyllä pyörätuoliin ja vessaan. Turnerlaitteella jos on vähän voimia jaloissa. Potilasnosturi mahdollinen. Alusastia vuoteessa ehkä. Mutta jos ei tunnista hätäänsä tai kuvittelee olevan hätää eikä sit olekaan kun monta kertaa turhaan viety vessaan niin vaipat ainoa vaihtoehto.

[/quote]

On hiukan voimaa jaloissa ja tunnistaa hädän, kun kerran omatoimisesti pissaa sorsaankin. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi