Miten saada 75-vuotiaalle jakeluun, ettei puheluun tarvi aina vastata heti kun se soi
Ja jutella sitä maratonpuhelua, jos ei ole sopiva hetki. Esim vaikka kaupassa tai kun tyttären perhe kyläilemässä.
Kommentit (71)
Eiköhän tuo ole vain ikään liittyvää. Yleistäen nyt, mutta monet yli 50v ihmiset pitää luurissä äänet ja ryntäävät vastaamaan kun se soi. Ja jos se soi julkisella paikalla, niin seniorit pysähtyvät niille sijoilleen kailottamaan. Nuoremmat aikuiset pitävät kännyköitä äänettömällä ja säikähtävät jos se sattuu joskus soimaan. Asiat on parasta hoitaa viestillä. Nuorisollakaan ei ole äänet päällä, mutta huomaavat kyllä kun se soi. Katse on jo valmiiksi kännykässä. Puhelu hoituu joko kaiuttimella, tai videopuheluna.
Tästäkin viestiketjusta huomaa, ettei vanhukset edes tajua, mitä tekevät väärin.
Ehkä siitä voi sitten alkaa lähtemään jos puhelu on kestänyt puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain olemalla vastaamatta heti ja lopettamalla puhelun, jos ei ole sopiva hetki jutella.
Niin mutta miten se opetetaan 75-vuotiaalle?
ApEi sinun tarvitse äitiäsi opettaa. Annat hänen toimia ihan omalla tavallaan.
On aivan asiallista valistaa vanhusta, joka ei itse tajua.
Jos muori alkaa jaarittelemaan puhelimessa, alkaisin tekemään lähtöä ja toteaisin, että hoitaa sen tärkeän puhelun ja jutellaan sitten kun on molemmille sopiva hetki tavata. Se on ihan kohtelias muotoilu. Siinä huomioidaan se, että pidetään vanhuksen jaarittelupuhelua tärkeänä, kuten se vanhuksenkin mielestä on. Jos hän laiminlyö vieraansa ja priorisoi puhelun, niin silloinhan asia on. - Jos ei olisi, silloin hän kertoisi soitajalle, että hänellä on vieraita ja kysyisi, sopiiko että hän soittaa, kun vieraat lähteneet.
Voisi tietysti neuvoa senkin, mistä puhelimesta voi löytää tiedot puheluista, joita on tullut mutta joihin ei ole vastannut.
Itse olen pudottanut nämä kännykkänsä tärkeämmäksi katsovat pois tapaamislistalta. En lähde tuhlaamaan aikaani, jos joku katsoo tuleva puhelut ja viestit tärkemmiksi kuin fyysisen tapaamisemme.
Täytyy todeta, että monet ovat kyllä tulleet järkiinsä, eivätkä enää touhoaa luurin kanssa, jos on sovittu tapaaminen.
Miesnäkökulma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puhelimeen pitää vastata heti ja puhua maratonpuhelu, jos asia sitä vaatii. On todella epäkohteliasta, jos joku soittaa, eikä soita takaisin ennen kuin seuraavana päivänä tms.
Tuo oli varmaan sarkasmia. Jos ei, niin eikö se olisi epäkohteliasta, jos sinulla on sovittu tapaaminen ja alat kesken tapaamisen puhumaan jotakin yhtäkkiä tullutta puhelua pitkään, tapaamiskumppanisi haaskatessa aikaansa ja miettiessä käytöstapojesi puutetta? Sovitut menot ensin, ellei tule jotakin hätätilannetta, ja muut asiat sitten, jos omalla ajallasi haluat rupatella soittajan kanssa.
Olen samaa mieltä. Sovin mieluiten tapaamisen edellisenä päivänä ja suunnittelen tekemiseni sen mukaisesti että olen vaikkapa tiistaina klo 17:00 sovitussa paikassa ilman turhia kiireitä. Jos tapaamme kavereitten kanssa jossain kauppakeskuksen kahvilassa, niin ei silloin tarvitse koko ajan näprätä kännykkää vaan keskittyä niiden läsnäolevien ihmisten seuraa. Hyvässä seurassa pitää luottaa siihen että juttua tulee suoraan sieltä aivojen omalta kovalevyltä ilman teknisiä apuvälineitä.
Samoin jos kokoonnutaan yksityistiloissa, niin ei sen television tarvitse olla koko ajan taustalla päällä ja kilpailla normaalin puheäänen kanssa. Voidaan toki sopia että katsotaan esimerkiksi YLE:n tv-uutiset, jos on menossa joku mielenkiintoinen poliittinen tapahtuma ja sitten pistetään töllö kiinni.
Eli seuraavan kerran kun olen kylässä niin vastaan puhelimeen ja aloitan puhelinmaratonin😎
Ja en ole yhtään epäkohtelias🤭
Kyllä jos ihmisellä on tärkeää asiaa niin soittavat uudestaan!!
Vierailija kirjoitti:
Eli seuraavan kerran kun olen kylässä niin vastaan puhelimeen ja aloitan puhelinmaratonin😎
Ja en ole yhtään epäkohtelias🤭
Kyllä jos ihmisellä on tärkeää asiaa niin soittavat uudestaan!!
Ei puhelimeen vastaaminen tarkoita pitkän puhelun aloittamista ja jos se soitto tulee tutusta numerosta, jolloin näkee heti kenestä on kyse. "Hei, minulla on muutamia vieraita käymässä. Soitatko uudelleen parin tunnin päässä, niin jutellaan sitten rauhassa? Katsotaan sitten mitä sitä tekisi huomenna."
Uudelleen soittamisen sijasta on parempi jättää tiivis tekstiviesti, jossa kertoo mitä asia koskee.
Tulee mieleen kauppojen myyjät eräässä kaupungissa. En saanut palvelua koska myyjät arvostivat puhelinta yli kaiken. Paikan päälle vaivautunut asiakas ei ollut kukaan eikä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai puhelimeen on vastattava, oli minkä ikäinen tahansa. Itse vastaan aina, enkä ole enää nuori.
Kai puhelimen voi sulkea, jos on sopimaton puhelu.
Minä suuttuisin, jos lapseni kieltäisivät minua vastaamasta puheluihin.
Ei kyse ole siitä, että jollakulla olisi valta kieltää sinua vastaamasta puheluihin, vaan että sinulla itselläsi kuten meillä kaikilla pitäisi olla pelisilmää, milloin vastata tai olla vastaamatta, tai miten nopeasti päättää mahdollinen vastattu puhelu, jos sinulla on vieraita/muuta ohjelmaa.
AP voidaankin sitten jättää perinnöttä. Hoituu helposti, kun "75-vuotias" lahjoittaa jo eläessään omaisuutensa muille tahoille.
Tulee mieleen anoppini. Hän kutsuu nimipäivilleen joukon perhettä, sukua ja tuttavia ja sitten puhelin soi ja soi ja koko ajan päpätetään puhelimessa onnittelusoittajien kanssa. Vieraat eivät voi puhua keskenäänkään, kun kovaääniset puhelut samassa tilassa estävät ne.