Miten saada 75-vuotiaalle jakeluun, ettei puheluun tarvi aina vastata heti kun se soi
Ja jutella sitä maratonpuhelua, jos ei ole sopiva hetki. Esim vaikka kaupassa tai kun tyttären perhe kyläilemässä.
Kommentit (71)
En ymmärrä miksi joku ei saisi vastata puhelimeensa milloin haluaa?
Koska silloinhan joku on soitaanut hänelle eikä tämä mummo jonkulle toiselle. Soittaja haluaa silloun puhua tämän äidin kanssa tai on jotain asiaa.
Nyt sekoitetaan puhelimella soittaminen, se voi olla häiritsevää ja jokainen voi itse päättää vastaako siihen.
Niin myös 75-vuotias äiti. Miksi aloittajaa ärsyttää kun äiti VASTAA omaan puhelimeensa?
Ymmärtäisin ärsytyksen joa äiti SOITTAA hänelle huonoon aikaan. Mutta aloittajanhan ei itse tarvitse vastata jos aika on huono tai ei vaan halua.
Mikä on ongelma kun äiti vastaa puhelimeen aina?
Myös tuonikäiset mieluummin soittavat ja vastaavat kuin näpyttelevät tai lukevat viestejä.
Minulla on juuri tuonikäinen tuttava ja hän ei osaa lähettää viestejä. Ei myöskään osaa löytää puhelimesta numeroa kun joku on soittanut hänelle eikä ole ehtinyt vastaamaan.
Juuri viikonloppuna hädissään soitti minulle ja yritin opastaa miten löytää puhelutiedot ja sieltä soitetut, vastatut ja vastaamattomat puhelut. Ei osannnut kun hän vain vastaa ja soittaa puhelimellaan. On peruskännykkä.
Anna äidin tehdä niinkuin haluaa. Ei hänkään varmaan puutu sinun kännykkäriippuvuuteesi tai kännykäntuijottamiseen ja näpläämiseen kun olet hänen luonaan tai hän sinun luonasi?
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa puheluun. Monet iäkkäät ihmiset ovat ilkeitä, känttyisiä ja hankalia. Vanhukselta ei pidä odottaa liikoja, koska vanha koira ei opi uusia temppuja.
Luetunymmärtäminen on nykyään luokattoman huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa puheluun. Monet iäkkäät ihmiset ovat ilkeitä, känttyisiä ja hankalia. Vanhukselta ei pidä odottaa liikoja, koska vanha koira ei opi uusia temppuja.
Eihän ongelma ole, että äiti soittaa aloittajalle. Vaan aloittaja yrittää nyt kouluttaa äitiään kun äiti vastaa puhelimeensa.
En kyllä yhtään ymmärrä mikä siinä on ongelma aloittajalle.
Monet kerrat ollaan perheen kanssa istuttu keskenämme äidin luona kun tämä puhuu puhelimessa ja joskus tunnin päästä huikattu heipat. Mikä siinä on niin vaikeeta, että kertoo Pirkolle, että tyttären perhe on nyt käymässä, soitellaan paremmalla ajalla??
Mun äiti vastaa aina puhelimeen vaikka kävelisi suojatietä vilkkaan tien yli. Unohtaa siinä hetkessä kaiken muun ja sählää puhelimensa kanssa. Ei siihen mikään auta.
Toisinaan näkee vanhuksia, jotka on pysäyttäneet autonsa tien minne keskelle ramppia, kun on pitänyt vastata ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen! En ole tuota vielä omalle äidilleni onnistunut saamaan perille...
Mikä siis pitäisi mennä perille???
Äiti saa vastata omaan puhelimeensa ihan niin paljon kuin haluaa.
Mitä helvataa se kuuluu sinulle ja muille vastaaville äitinsä elämää hallitseville lapsille!
Jos minun lapseni alkaisivat määräillä miten ja milloin minä saisin vastata puhelimeeni niin sanoisin kyllä napakasti.
Kun en ole holhouksenalainen. Vielä ainakaan.
Eivät kyllä puutu mitenkään, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen! En ole tuota vielä omalle äidilleni onnistunut saamaan perille...
Mikä siis pitäisi mennä perille???
Äiti saa vastata omaan puhelimeensa ihan niin paljon kuin haluaa.
Mitä helvataa se kuuluu sinulle ja muille vastaaville äitinsä elämää hallitseville lapsille!
Jos minun lapseni alkaisivat määräillä miten ja milloin minä saisin vastata puhelimeeni niin sanoisin kyllä napakasti.
Kun en ole holhouksenalainen. Vielä ainakaan.
Eivät kyllä puutu mitenkään, onneksi.
On ihan hemmetin epäkohteliasta alkaa puhua maratonpuhelua Kertun kanssa kun kahvittelee Pirkon kanssa. Tajuatko?
Minä lopetin joulukyläilyn äidin luona, koska asun Ruotsissa ja viimeksi kun lähdin sinne, hän laittoi ruokaillessamme telkkarin päälle kun sieltä tuli Kauniit ja rohkeat, jota hän kuulemma tiiviisti seurasi.
Aattelin että enpä nyt niin hirveän kaivattu vieras sitten kumminkaan ollut.
On siitä ollut märinää vuosikaudet, mutta en ole kuulevinani.
Minä en lähde vaivalloiselle matkalle tapaamaan ihmistä, jolle joku himpskatin telkkarisarja on oman lapsen kyläilyä noin paljon tärkeämpi.
Olis se vähän sama jos hän olisi keskittynyt puhumaan puhelimessa ikään kuin se olisi joku pakollinen toiminto.
Lankapuhelimeen verrattuna kännykkään soittaessa näkee heti kuka soittaja on edellyttäen että hänen numeronsa on tallennettu yhteistietoihin. En vastaa lainkaan tuntemattomiin numeroihin enkä välttämättä pidä edes kännykkää mukana esimerkiksi tehdessäni tunnin kauppareissun tai kävelylenkin lähimaastossa. Olen aivan mielelläni tavoittamattomissa parin tunnin ajan, sillä ei se maailma siinä välissä romahda.
Jos ja kun huomaan että joku tuttu kaveri soittaa vastaan luonnollisesti puheluun mikäli se on mahdollista. Yleensä suosin kylläkin tekstiviestejä kun haluan tavoittaa jonkun ja oletan että niihin vastataan kohtuullisen ajan puitteissa. On ainakin parempi jättää tekstiviesti kuin pommittaa jotakin toistuvilla puheluilla. Jos ihmiset asuvat suhteellisen lähellä, niin tapaan heidät mieluiten kasvotusten sen sijaan että jaarittelisin pitkät ajat puhelimessa.
Pitää vastata heti. voi sanoa, ettei nyt ehdi puhua, vaan soittaa myöhemmin.
Tunnen tyypin. Vastaa puhelimeen jopa päivällispöydässä ja selittää vuolaasti, että on kylässä mutta silti jatkaa puhelua. Kun itse soitan hänelle, saattaa sanoa, että Maija on just meillä kahvilla ja kun yritän lopettaa puhelun saman tien, ei suostu vaan laittaa sen kaiuttimelle ja jatkaa keskustelua sekä minun että Maijan kanssa. Olen hyvin vaivaantunut, enkä oikein tiedä, mitä Maijalle sanoisin. Kun sitten keskutelemme kahden kesken rauhassa puhelimessa, selittää kaikki puhelun aikana saamansa viestit ja mahdolliset muut soittajat, vaikka ne eivät kiinnosta minua yhtään. Ei pysty keskittymään ja olemaan läsnä hetkessä. Ikää 73 v.
Mun äiti tekee tuota samaa. Puhelin on niin kovalla, että kuulen, kun soittaja sanoo itse että voidaan soitella paremmalla ajalla, mutta äiti vaan toppuuttelee että hyvin voi puhua vaikka Mirkun perhe on kylässä.
Siskonmies kännissä - vastaan 1 kerran kymmenestä
Oma lapsi - kännykkä lentää usein ties minne, kun on niin kiire vastata.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti tekee tuota samaa. Puhelin on niin kovalla, että kuulen, kun soittaja sanoo itse että voidaan soitella paremmalla ajalla, mutta äiti vaan toppuuttelee että hyvin voi puhua vaikka Mirkun perhe on kylässä.
Samoin mun äitini. Meillä ei ole lapsilla eikä teineilläkään ruokapöydässä puhelinta, syövät rauhassa ja istutaan yhdessä pöydässä. Mutta eikös äiti kesken syömisen juokse olohuoneeseen vastaamaan puhelimeen ja jää sinne rupattelemaan. Ruoka jäähtyy lautaselle.
Eikä nämä edes ole vielä niin kovin iäkkäitä, tuollaisia 70+ ikäisiä. Onhan näillä ollut kännykät jo vaikka kuinka kauan. Vaikka kuinka monta kertaa olen sanonut, että kännykästä näkee kuka on soittanut, voi sitten soittaa takaisin.
Lähtisin joku kerta kesken kyläilyn pois, jos toinen toistuvasti jaarittelisi puhelimessa jonninjoutavia. Toteaisin vain, että minä tästä lähden kun sinulla näyttää olevan parempaakin seuraa. Täytyy olla melkoisen ajattelematon ihminen, jos tämänkään jälkeen ei ymmärrä miten epäkohteliasta on jättää kutsumansa vieraat pyörittelemään peukaloitaan.
Meillä isä tekee tuota samaa. Nousee jopa ruokapöydästä vastaamaan ja jää jaarittelemaan kavereidensa kanssa ummet ja lammet - kovaan ääneen tietenkin kun huonokuuloinenkin vielä
Oma koti, oma lupa. Mitäköhän teistäkin vanhana ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Oma koti, oma lupa. Mitäköhän teistäkin vanhana ilmenee?
No saa sitten olla omin lupineen ihan itsekseen, kun kutsutut vieraat lähtee