Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista murretta Jyväskylässä puhutaan?

Vierailija
16.11.2014 |

?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain jyvääskyläläiset venyyttää.

Vierailija
62/84 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan kivaa savon murteeseen viittaavaa murretta. Kuulosta ihanan kotoisalta kun mun suku on kotoisin Savosta eikä Savoon täältä oo ees pitkä matka.:) Tykkään.:)

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmea erityylistä puhetyyliä olen tavannut. Pohjalaista, hämäläistä ja tuota itääsuomalaista venyttelyä.

Kyllä se minusta enemmän sinne Pohjanmaan suuntaan tuo sanojen tuontyyppinen'venyttely' viittaa.

('Ehä myö tääl' Imatrall' mitää' tuommosii venyttelemäll' puhuta tuollai',sie et kuule vaa' tai'a nyt  tuntee murteit' oikee kunnoll'.')

Vierailija
64/84 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon 50 km jyvääskylästä pohjoseen ja meillä syyvvään riissipuuroa, juuvvaan, pestään käet ja hölökätään. Huutokauppakeisari taitaa puhua tätä sammaa ku myöki.

65/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni Jkl:ssä asuva on kotoisin muualta kuin Keski-Suomesta. Ts. Sinne muuttaa ihmisiä ympäri Suomen

Vierailija
66/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ainakin minulle aina hyväntahtoisesti huomauteltiin, kun nuorempana kuljin paljon kavereiden luona pitkin Suomea ja tutustuin kavereiden kavereihin.

" Miksi teillä venyyytetään" ja " Meillä työ on sitä mitä tehdään" sain kuulla usein. Myös ekku ja tokku herättivät huvitusta. 

Joskus kyllä tosiaan kysyttiin myös, että oletko Kuopiosta.

Aina siis olen asunut ihan Jyväskylän keskustan tuntumassa

Vierailija
67/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino sanan toisella tavulla, kuten moni jo sanoikin. Jyvääskylää, eläämä, hevoon pee. Osa vääntää savoa, osa vääntää hämettä, osa puhuu lähes kirjakieltä. Linja-auto on linkki, monitoimitalo monnari, nuo koululuokkien nimitykset ovat tosiaan typeriä ;D mutta niitä käyttää vain pieni piiri.

Olen syntynyt siellä, mutta pääsin varhain pois. Tykkään kaupungista, mutta pyöräileminen on yhtä tuskaa kun joka suuntaan on aina jyrkkä ylämäki, paitsi poikittain. Mut eihän ihminen voi pelkkää Kauppakatua sahata edestakaisin, etenkään jos asuu muualla kuin keskustassa. Kesäisin todella kiva paikka, uimarantoja löytyy lähes keskustasta, Tourulassa on upea joenvarsilehto ja Harjun vesitornista kajahtaa iltaisin "On tunti aikaa ostaa kaljaa, ja alkokin jo kiinni mennyt on". Anniskelulain muutoksen jälkeen sanat ehkä ovat muuttuneet?

Vierailija
68/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jyväskyläläisistä paljastuu monesti pieni savolainen, kun vähän pintaa rapsuttaa. Varsinkin jos ovat alunperin ympäryskunnista.

Vierailija
69/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmea erityylistä puhetyyliä olen tavannut. Pohjalaista, hämäläistä ja tuota itääsuomalaista venyttelyä.

Kyllä se minusta enemmän sinne Pohjanmaan suuntaan tuo sanojen tuontyyppinen'venyttely' viittaa.

('Ehä myö tääl' Imatrall' mitää' tuommosii venyttelemäll' puhuta tuollai',sie et kuule vaa' tai'a nyt  tuntee murteit' oikee kunnoll'.')

Pohjalaismurteissa ei venytetä lyhyttä vokaalia pitkäksi. Diftongi voi oieta pitkäksi vokaaliksi (pohjalainen -> pohojalaanen), mutta äänteiden määrä ei lisäänny niin kuin Jyväääskylääässä. 

Muotoa "pohoojaalaanen", jota jotkut pohjalaismurretta matkiessaan käyttävät, ei käytä oikeasti kukaan pohjalainen.

Vierailija
70/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 15:51"]Mää, sää, myö (=me), työ, hyö, syyään, juuaan, käet (=kädet)...

Syntyperäisenä jyväskyläläisenä en näitä tunnista. Toki vähän venytellään, esim. mää ja sää, mutta kaikki tuntemani jyväskyläläiset syövät ja juovat, pesevät kädet ja puhuvat meistä, teistä ja heistä.

Linkki on mielestäni ruma sana, mutta koululuokkien lyhenteistä tykkään.

Me pyöritään selvästi eri piireissä, kun kyllä minä jyväskyläläisenä todellakin tunnistan nuo murresanat..

Vierailija
71/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä ja savossa murteet ovat samantyylisiä. Venyttävät sanoja tosiaan.

Päijät-Hämeen murre on ihan eriliasta.

On muuten hassua, kun usean Jyväskyläläisen olen kuullut mainitsevan, että siellä ei puhuta murretta. Mutta murrehan on tosi voimakasta ja erottuvaa.

Vierailija
72/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ainakin minulle aina hyväntahtoisesti huomauteltiin, kun nuorempana kuljin paljon kavereiden luona pitkin Suomea ja tutustuin kavereiden kavereihin.

" Miksi teillä venyyytetään" ja " Meillä työ on sitä mitä tehdään" sain kuulla usein. Myös ekku ja tokku herättivät huvitusta. 

Joskus kyllä tosiaan kysyttiin myös, että oletko Kuopiosta.

Aina siis olen asunut ihan Jyväskylän keskustan tuntumassa

Mitkä ihmeen ekku ja tokku? Ne on EPPU ja TOPPU!!

Vierailija
73/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kauhean erottuvaa voi olla, kun kukaan ei koskaan puheen perusteella arvaa mistä olen.

Vierailija
74/84 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin että Jyväskylässä puhutaan kauneinta suomen kieltä.

Asuin vajaan vuoden. Mieleeni jäi, että siellä puhutaan yleiskieltä ja murretta.

Vierailija
75/84 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaapa joskus paljasjalkaiset jyväskyläläiset omaa puhettanne, jos mahdollista ku puhutte tutuillenne vaikkapa puhelimessa, tai missä lie. Itse oon huomannut kyllä tuota venyttelyä ja toisen tavun painottelua. Sit taas,

"Olikohan se eppuluokalla kun", tuo tulee mulla varsin luontaisesti edelleen, vaikka siitä on 22 vuotta ku oon ala-asteen aloittanut.

D:t tosiaan jää helposti pois, ku pestään käet tai viiään roskat. Oon äärimmäisen ylpeä tästä höpsöstä murteesta mitä Jyväskylässä puhutaan. Ylen urheiluviikonlopussa muuten voi silloin tällöin kuunnella jyväskylää, kun Riku Salminen isännöi :D

Vierailija
76/84 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskyläläiset ei usein itse huomaa murrettaan! Itsekin huomasin sen vasta muutettuani pois. Ensimmäiset 20 vuotta asuin Jyväskylässä ja väitin, että meillä ei ole murretta, ehkä joku linkki-sana korkeintaan. Murre ei ole niin huomattavaa, kuin vaikka Kuopiossa, mutta sanojen venyttäminen on ihan totta, sen kyllä huomaa kun tulee takaisin.

Aina välillä joku edelleen tunnistaa syntyperäni puheestani, ja minusta se on vain hauskaa.

Vierailija
77/84 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni opiskeli Jyväskylässä, ja heidän toinen lapsensa syntyi siellä, ja kävi muutaman vuoden päiväkodissa. Nyt vielä aikuisena hänen puheestaan tunnistaa toisinaan jyvääskylääläistä puhetapaa, vaikka parikymmentä vuotta on sieltä ollut poissa. Sen erottaa siksi, että koko suvusta hän on ainoa, jolle se on tarttunut.

Hänen pari vuotta nuorempi pikkuveljensä puhuu taas ihan turkua.

Vierailija
78/84 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon 50 km jyvääskylästä pohjoseen ja meillä syyvvään riissipuuroa, juuvvaan, pestään käet ja hölökätään. Huutokauppakeisari taitaa puhua tätä sammaa ku myöki.

Jyvääskylän lähikylältä kotoosi ja olevana ja Jyväskylässä asuneena tiijän, et lähikunnissa on myös murteissa erooja. Heti kun lähetään Savoon päin, murre alkaa muuttuu tosi nopeesti savolaisemmaks! Jyvääskylässä lähempänä yleiskieltä, harvemmat hölökkää, ihan vaan hölkätään :)

Vierailija
79/84 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän suku on Hämeestä ja Keski- Suomesta. Miten tuntuu lämpimältä kun kuulee hämäläistä ja tai keskisuomalaista murretta. Tulee tosi kiva fiilis. Älkää ikinä unohtako sitä vaan käyttäkää sitä.

Asun eri murrealueella eikä minulle tule yhtä kotoinen olo täkäläisestä murteesta vaikka itse puhunkin sitä.

Joo ja käytetään kyllä sanoja myö, työ, hyö jne. Jyväskylässä.

Vierailija
80/84 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite asun jkl, ei täällä puhuta myö ja työ

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän