Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei voida normalisoida sitä, että kaikkien EI tarvitse olla fiksuja, menestyviä suorittajia?

Vierailija
27.09.2021 |

Etenkin nuorilla nykypäivänä tuntuu olevan kauheat paineet opiskella jotain mahdollisimman hienoa, ja ainakin tähdätä korkeammalle kuin omat vanhempansa. Sitten on myös ihmisiä, joille sopisi suorittava työ paremmin, ei kaikki vaan ole niin kirjaviisaita ja kovia lukemaan ja kirjoittamaan. Silti heitäkin patistetaan korkeakouluun ja yliopistoon, koska "Niin nyt kuuluu vaan tehdä". Moni olisi onnellisempi, jos normalisoitaisiin se, että on ihan OK olla vähän yksinkertaisempi ja mennä vaikka amikseen.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep , kaikilla ei ole lukupäätä vaan tarvitaan yksinkertaisempia töitä . Ei kaikki voi olla korkeakoulutetussa työssä . Miksi ihmiset eivät saisi tyytyä vaatimattomampaan vaan pitäisi tuhlata luonnon varoja ylenmäärin .

Vierailija
2/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä saisi kyllä tuollaistakaan väittää, että amikseen menevät yksinkertaisemmat. Amiksessa opiskelu ei kerro siitä onko ihminen fiksu vai ei. Se vaikuttaa eniten, että mikä ala kiinnostaa. Sitä mieluisinta koulutusta ei välttämättä ole siellä yliopistossa.

Itseä kiinnosti hoitoala eikä yliopistotasolla ollut tarjota sellaista mitä mä haluan tehdä. Olen käynyt lukion ja koulutukseltani olen lähihoitaja. Nyt opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi. En halua opiskella mitään hoitotieteitä, ei mua sellainen kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa normaali tarkoittaa sellaista jonka ÄO on n. 100. Silti kaikilta nykyään vaaditaan matematiikasta huippuarvosanoja.

Enää ei ole paljoa sellaisia töitä johon pääsee ilman pitkää ja vaativaa koulutusta. Ei ole konekirjoittajia, ojankaivajia, sekatyömiehiä, palvelijoita... vaatimukset kasvaa, eikä ratkaisua löydy.

Vierailija
4/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja on nykyisin vain lähinnä niille fiksuille menestyville suorittajille. Perustason työt ovat pitkälti kadonneet automatisaation myötä.

Vierailija
5/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa normaali tarkoittaa sellaista jonka ÄO on n. 100. Silti kaikilta nykyään vaaditaan matematiikasta huippuarvosanoja.

Enää ei ole paljoa sellaisia töitä johon pääsee ilman pitkää ja vaativaa koulutusta. Ei ole konekirjoittajia, ojankaivajia, sekatyömiehiä, palvelijoita... vaatimukset kasvaa, eikä ratkaisua löydy.

Vähemmän vaativien töiden palkkoja pitäisi alentaa reippaasti, jotta niitä töitä tekemään kannattaisi taas palkata ihmisiä.

Vierailija
6/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep , kaikilla ei ole lukupäätä vaan tarvitaan yksinkertaisempia töitä . Ei kaikki voi olla korkeakoulutetussa työssä . Miksi ihmiset eivät saisi tyytyä vaatimattomampaan vaan pitäisi tuhlata luonnon varoja ylenmäärin .

Ei korkeakoulutus ole synonyymi tuhlailulle.

No kuitenkin. Kyllähän tuota voi jokainen normalisoida omassa elämässään itselleen. Minä olen tyytynyt vähään eikä siitä kukaan muu ole tehnyt ongelmaa, kuin yksi tyyppi vain. Hän oli minulle käytännössä tuntematon ja itse sen verran juntti tyyppi etten edes osannut ottaa sitä kommentointia mitenkään tosissani. Oma itsetunto on hyväksynnän tärkein väline ja itse pitää tehdä töitä sen kanssa, yhteiskunta ei voi tehdä sitä työtä.

Vierailija
7/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen paljon ihmisiä, jotka meni lukioon koska vanhemmat "pakotti", se lukio käytiin rimaa hipoen läpi ja kirjoitettiin kehnot YO-paperit. Nyt sitten eivät pääse mihinkään korkeakouluihin niillä papereilla, eikä myöskään kiinnosta lukea pääsykokeisiin, kun ei vaan ole sitä lukupäätä. Silti amis on jostain syystä ihan pois laskettu, "Miksi menisin johonkin amikseen kun kävin hampaat irvessä lukion".

Vierailija
8/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Käytin 4,5 vuotta elämästäni ammattikorkeakoulussa, koska kukaan ei sanonut minulle että korkeakoulutus ei ole mikään arvo. Paljon fiksumpaa olisi ollut mennä töihin.

Vierailija
9/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja on nykyisin vain lähinnä niille fiksuille menestyville suorittajille. Perustason työt ovat pitkälti kadonneet automatisaation myötä.

Lähäreille on töitä.

Vierailija
10/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreille on töitä.

Ja siivoojille. Palkat on niin naurettavan kämäiset ettei ihmisiä kiinnosta.

Vierailija
11/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajille ja siivoojille on kyllä töitä niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä. Ongelmana on vaan se, että kukaan ei halua niitä töitä tehdä.

Vierailija
12/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreille on töitä.

Ravintola-ala kuuluu tähän sarjaan myös.

Vierailija
13/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajille ja siivoojille on kyllä töitä niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä. Ongelmana on vaan se, että kukaan ei halua niitä töitä tehdä.

Olen kuullut lähihoitajalta että kunnon palkalla haluaisi tehdä niitä töitä. Eiköhän siivouskin kiinnostaisi jos palkka olisi kohdallaan, itsekin menisin oikein mieluusti.

Vierailija
14/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on nykyään monelle enemmän status-ja itsetuntokysymys kuin ammattiin valmistuminen.

Vierailija
15/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se ettei amiksille kelpaa se palkka mikä siitä työstä maksetaan. Hekin haluu sen 3000+ vaikka älli ei niihin töihin riitä

Vierailija
16/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se ettei amiksille kelpaa se palkka mikä siitä työstä maksetaan. Hekin haluu sen 3000+ vaikka älli ei niihin töihin riitä

Alasta riippuen amis voi hyvinkin tienata tuon verran. Ja toisaalta kyllähän töistä pitää maksaa niin että siellä tuntuu mielekkäältä käydä.

Vierailija
17/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään siihen suorittavaan hommaan tarvitaan tutkinto. Siksi se tutkinto tarvii olla.

Moneen perinteiseen "kadulta työhön perehdytyksen jälkeen" hommaan on nykyään vaatimuksena vähintään amistutkinto (varastomies = logistiikan 3 vuoden tutkinto), ja pahimmillaan jo akateeminen tutkintokin.

Palkka määräytyy lähes ainoastaan tutkinnon mukaan nykyään. Kannattaa opiskella mahdollisimman korkea koulutus, jolla työllistyy.

Sinänsä olen täysin samaa mieltä siitä, että on järjetöntä ylikouluttaa ihmisiä. Perinteisiin käsityöammatteihin pitäisi olla käytännöllinen koulutus, jossa opitaan tekemään hommaa. Tietysti ymmärretään teoriaa sen verran, että pärjätään, mutta ei tarvi olla insinööri/dippainssi, jos kasaa firmassa jakoavaimella koneita ohjeiden perusteella.

Vierailija
18/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreille on töitä.

Riippuu siitä missä on töissä ja paljonko on valmis tekemään pyhäpäiviä ja ylitöitä. Itse onnistuin kasvattamaan viime vuoden tuloni 39 000 euroon pyhillä ja ylitöillä. Kuluttavaa se kyllä oli ja nyt on ollut pakko ottaa hitaammin, toki tällekin vuodelle kertyy ihan ok tulot. Ei mitään huippuluokkaa silti tuo 39 000€, mutta ei kuitenkaan mitään alinta tasoa.

Vierailija
19/22 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suorittavan työn tekemisestä on tullut häpeä. Kirjoitin tästä juuri eilen siivoojan työtä koskevaan ketjuun. Tähänhän liittyy sekin, että kun monista suorittavista töistä saa niin pientä palkkaa ettei sillä käytännössä pysty elättämään itseään ilman esimerkiksi asumistuen hakemista, kohdistuu työtä tekeviin köyhiin ihan samaa vihaa ja halveksuntaa kuin työttömiinkin. Köyhyys nähdään omana vikana kun ei ole kouluttautunut (tähän usein liitetään sellaisia olettamuksia, että ryyppääminen ja rällääminen on kiinnostanut enemmän kuin lukeminen) ja jos joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukeen kuten edellämainittuun asumistukeen, voi kommentointi olla sitä luokkaa, että sitten pitäisi asua jossakin parakissa kun ei itse pysty kustantamaan asumistaan. Sanotaan myös, että työstä ei tarvitsekaan maksaa kunnollista palkkaa jos se työ ei edellytä kouluttautumista ja sen voi "kuka vain" oppia, ei vaikka kyse olisi yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömästä työstä. Tätä kommentointia on näkynyt esimerkiksi tällä palstalla.

Olen itse matalasti koulutettu matalapalkkatyöläinen ja kuten olen sanonut ennenkin, en yhtään ihmettele jos tämä palaute saa työtä tekevän taloudellisten ongelmien kanssa sinnittelevän ihmisen ajattelemaan, että minua on petetty. Että työntekoa EI arvosteta jos se ei ole tarpeeksi "hienoa" työntekoa tai siitä ei saa sellaista palkkaa että sillä elää, että työssäkäyvänä köyhänä on paremman väen mielestä ihan samaa roskaa kuin olisi jos ei kävisi töissä. Työttömälle sanotaan kuinka kaikki työ on arvostettavaa ja että hän ei voi valittaa koska on muiden elätettävänä ja puhutaan ihannoiden siitä kuinka muualta tulleet kyllä ahkerasti tekevät niitäkin töitä jotka eivät suomalaisille kelpaa (jostain syystä matalapalkkatyötä arvostetaan, ainakin puheissa, ihan eri tavalla silloin kun sitä tekee alhaisen elintason maasta tänne tullut, siinä missä suomalaisesta sellainen työ tekee nolon ja epäonnistuneen). Ja sitten tällaista työtä tekevän vastaanotto on kuitenkin tuo jota edellä kuvasin. Harva tätä tietenkään kehtaa sanoa meille kasvokkain, mutta anonyymien nettipalstojen kommentoinnista saa kyllä selville, mikä on se todellinen asenne.

Se mitä olen tässä eniten ihmetellyt, on se, etteivät nämä fiksummat ihmiset koskaan ole selittäneet, miten tämä yhteiskunta oikeastaan pysyisi kasassa ilman suorittavia töitä. Vaikka ihan jokaisella olisi edellytykset kouluttautua pitkälle (tosiasiassahan kaikilla ei todellakaan ole, siihen on vaikuttamassa monia seikkoja, esimerkiksi itselläni isot oppimisvaikeudet) ja jokainen koulutuksen hankkisi niin jonkunhan ne työt olisi tehtävä kuitenkin. Niinkin yksinkertainen ja kouluttamaton ihminen kuin minä tajuan, että me tarvitsemme erilaisia osaajia aina yksinkertaisen suorittavan työn tekijöistä vaativissa asiantuntitehtävissä toimiviin.

Vierailija
20/22 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuokin itsestäänselvyys pitäisi normalisoida? Pitääkö kaikki normalisoida?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä