Mikä tää mystinen ferritiini on, josta ennen kukaan ei puhunut ja nyt puhuu kaikki?
Kommentit (49)
Horiskot horisee. 1980-luvun "ferritiini" oli paasto ja suolihuuhtelu.
Vegaanien ongelma. Siksi siitä nyt puhutaan.
Mulla oli ferritiiniarvot tosi alhaiset, kunnes alkoi vaihdevuodet ja menkat loppuivat. Nyt ongelmana on liian korkeat arvot naiselle.
Kyllä nuo ferritiiniarvot liittyy täysin kuukautisvuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien ongelma. Siksi siitä nyt puhutaan.
Minusta ne liittyy ihan vain runsaisiin menkkoihin.
Tällä palstalla saan tästä alapeukkuja, mutta nämä pinnalle tulevat terveystrendit kiertävät oikeasti vain syklissä. Vuoden parin välein vaihtuu se sen hetkinen trendi. Se aiempi unohtuu jonnekin sinne alle, ja vain uskollisimmat kulttiutuneet sitten jatkavat aiheesta paatoksellista puhumista.
Jos mietitte kriittisesti, niin kaikki syklittyneet terveystrendit pyrkivät vastaamaan iänikuiseen ongelmaan: mistä jaksamattomuus/väsymys/masennus/ulkonäköongelmat johtuvat. Selvästi nämä asiat vaivaavat nykyajan ihmisiä, koska niihin pyritään jatkuvasti löytämään jokin yksinkertainen selitys. Todennäköisintä on, että mitään yhtä autuaaksitekevää ratkaisua tuskin löytyy.
Aiemmin trendeinä ovat olleet mm. vähähiilihydraattinen dieetti, paleo, kilpirauhasen vajaatoiminta, kaksisuuntainen mielialahäiriö (pinnalla lyhyen aikaa muutama vuosi sitten), adhd, pätkäpaastoilu, ferritiini.
Kaikkia näitä yhdistää ajatus siitä, että on jokin tyhjentävä lääke monenlaiseen tyytymättömyyteen itseensä sekä omaan oloonsa. Varmasti jotkin yksilöt löytävät näistä selityksen/apuja, mutta 98% muista, jotka eivät, jatkavat etsintää törmäten matkalla aina vain seuraavaan, uuteen trendiin - siksi näitä putkahtelee aina vain uusia valtamediaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla saan tästä alapeukkuja, mutta nämä pinnalle tulevat terveystrendit kiertävät oikeasti vain syklissä. Vuoden parin välein vaihtuu se sen hetkinen trendi. Se aiempi unohtuu jonnekin sinne alle, ja vain uskollisimmat kulttiutuneet sitten jatkavat aiheesta paatoksellista puhumista.
Jos mietitte kriittisesti, niin kaikki syklittyneet terveystrendit pyrkivät vastaamaan iänikuiseen ongelmaan: mistä jaksamattomuus/väsymys/masennus/ulkonäköongelmat johtuvat. Selvästi nämä asiat vaivaavat nykyajan ihmisiä, koska niihin pyritään jatkuvasti löytämään jokin yksinkertainen selitys. Todennäköisintä on, että mitään yhtä autuaaksitekevää ratkaisua tuskin löytyy.
Aiemmin trendeinä ovat olleet mm. vähähiilihydraattinen dieetti, paleo, kilpirauhasen vajaatoiminta, kaksisuuntainen mielialahäiriö (k lyhyen aikaa muutama vuosi sitten), adhd, pätkäpaastoilu, ferritiini.
Kaikkia näitä yhdistää ajatus siitä, että on jokin tyhjentävä lääke monenlaiseen tyytymättömyyteen itseensä sekä omaan oloonsa. Varmasti jotkin yksilöt löytävät näistä selityksen/apuja, mutta 98% muista, jotka eivät, jatkavat etsintää törmäten matkalla aina vain seuraavaan, uuteen trendiin - siksi näitä putkahtelee aina vain uusia valtamediaan.
Mielestäni ferritiinillä ole mitää tekemistä trendien kanssa vaan kuinka paljon sitä verta vuotaa kuukautisten aikana.
Keski-ikäisten kotirouvien viime vuosina hoksaama trendi, jota voi käyttää tekosyynä mihin tahansa.
Esim. omaa epäterveellistä ruokavaliota ei tarvitse yrittää muuttaa, kun voi vaan vedota fyysisten oireiden johtuvan ferritiiniarvoista.
"No joo mä en harrasta liikuntaa ja syön pelkkää roskaa, mut kyllä nää oireet johtuu ferritiinistä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin trendeinä ovat olleet mm. vähähiilihydraattinen dieetti, paleo, kilpirauhasen vajaatoiminta, kaksisuuntainen mielialahäiriö (k lyhyen aikaa muutama vuosi sitten), adhd, pätkäpaastoilu, ferritiini.
Mielestäni ferritiinillä ole mitää tekemistä trendien kanssa vaan kuinka paljon sitä verta vuotaa kuukautisten aikana.
Ferritiiniarvolla on monenlaistakin lääketieteellistä merkitystä, mutta se syy, miksi se on nyt koko ajan pinnalla, johtuu ylläolevasta.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisten kotirouvien viime vuosina hoksaama trendi, jota voi käyttää tekosyynä mihin tahansa.
Esim. omaa epäterveellistä ruokavaliota ei tarvitse yrittää muuttaa, kun voi vaan vedota fyysisten oireiden johtuvan ferritiiniarvoista.
"No joo mä en harrasta liikuntaa ja syön pelkkää roskaa, mut kyllä nää oireet johtuu ferritiinistä!"
Jos vuotaa kuin seula menkkojen aikana, niin ei siihen mitkään ruovaliot auta vaan alhainen ferritiini johtuu siitä, että sitä verta vuotaa vaan tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on varastorauta-arvo.
Tärkeä. Kaikilla ri raita imeydy ja tuo ferritiiniarvo voi olla matala. Ei jaksa. Väsynyt. Heikko.Ei se mikään uusi juttu ole.
Juu, mutta jostain syystä suomalaisille lääkäreille on uusi juttu? Viimeksi viikko sitten teki mieli purskahtaa itkuun kun NAISlääkäri väitti, että mulla kaikki hyvin (ferritiini 30 ja olen kun zombi)
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisesti en ferritiiniarvot alkoivat nousta vaihdevuosioireiden myötä.
Menkkojen aikaan mulla oli tosi alhaiset ferritiiniarvot, mutta nyt kun ei ole menkkoja, arvot on yli 200, ja nuo on ihan liikaa naiselle kuulemma. Olen nyt jättänyt punaisen lihan kokonaan ruokavaliostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ferritiiniarvo 49 naiselle riittävä? (hormonikierukalla hoidetaan anemiaa, muutaman vuoden takaisen rautatiputuksen jälkeen nyt tuo arvo)
Ei ole, 70 alkaa olla joillekin sellainen että pärjää, mutta sata tai vähän ylikin on vasta sellainen lukema että elimistö toimii oikeasti täydellä teholla.
Outoa ajatella että naisella saisi olla alempi rauta-arvo kuin miehellä, kun nainen kuitenkin menettää niin paljon rautaa kuukautisten mukana eikä luultavasti syö niin paljon esim. punaista lihaa, maksaa ja muita sisäelimiä tai jopa veriruokia.
Mulla rauta-arvot on 9 ja tässä just tappelen lääkärin kanssa, että saanko kohdunpoiston. Se ratkaisisi ongelman kerralla, kun yksikään rautavalmiste ei sovi minulle Chronin taudin takia. Ikää melkein 40, vela. Diagnosoitiin vasta tänä vuonna. Olen ajatellut viimeiset 15 vuotta, että olen varmasti vaan laiska ja saamaton, kun en jaksa tehdä asioita samoin kuin muut, mutta tosiasiassa kroppa toimii just sen verran, että sisäelimet pysyy toiminnassa.
Suomessahan "sopiva" ferritiini naisella on 15. Kun sen tosiaan pitää olla 100, että jaksaa ja kroppa pelittää normaalisti, mukaanlukien aivotoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oireita niin kokeilee rauta-kuuria ja jos oireet helppaa syy löytyi ja jos ei niin jatkotutkimuksiin.
Ei joka asiaan tarvita verikoetta tai lääkäriä antamaan ohjeita.
Yksityiset puhti yms ovat vaan keksineet hyvän rahan keräys tavan kun mitataan kaikkia turhaa kalliilla.
Ferritiinin mittaus näyttäisi maksavan yksityisellä alle 22€, tosi hyvä rahasampo! 😂
En ole vegaani, ja minulla on niukat kuukautiset. Ferritiini ollut 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on varastorauta-arvo.
Tärkeä. Kaikilla ri raita imeydy ja tuo ferritiiniarvo voi olla matala. Ei jaksa. Väsynyt. Heikko.Ei se mikään uusi juttu ole.
Juu, mutta jostain syystä suomalaisille lääkäreille on uusi juttu? Viimeksi viikko sitten teki mieli purskahtaa itkuun kun NAISlääkäri väitti, että mulla kaikki hyvin (ferritiini 30 ja olen kun zombi)
Minullekin naislääkäri totesi, että 8,5 ferritiini on "hieman matala". Aika iso ero siihen suositeltuun 100. Sain kuitenkin ohjeeksi ottaa rautalisää 300mg päivässä, jos kroppa vaan kestää, sekä kuukautiset pois kokonaan joko pillereillä tai kierukalla. Odotan vielä kierukan saantia.
Arvioitu parenmisennuste, jos kierukka tehoaa ja elimistö kestää rautaa, on noin 2 vuotta.
Ehdottomasti, jos väsyttää, menette ostamaan rautalisää (esim. Obsidan) ja otatte sitä reippaasti. Niin paljon kuin elimistö vaan sietää ja C-vitamiinilisää siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, ja minulla on niukat kuukautiset. Ferritiini ollut 10.
Joillakin naisilla ferritiini ei vaan nouse, vaikka rautalisä olisi käytössä ja ruoka rautapitoista, eikä mitään diagnosoituja sairauksia taustalla kuten haavainen paksusuoli tai runsaat kuukautiset. Muistelen lukeneeni täällä jonkun naisen kommentin, miten hän on kiskonut rautalisää kohta vuoden ja arvot on edelleen siinä 22 paikkeilla.
Itsellä on ollut elämän aikana sekä anemia että kilpirauhasen vajaatoiminta. Tällä hetkellä noista on vajaatoiminta ja ferritiini oli 120 kuten ennen aikaa sitten tehtyjä verenluovutuksia.
Oikeasti nämä kaksi tilaa ovat muistuttaneet hyvin paljon toisiaan. Jos kärsii oireista niin kannattaa otattaa laaja verenkuva. Jos taas on tiedossa, että kyse on matalasta ferritiinistä niin kannattaa syödä rautaa ja maksa- ja veriruokia. Myös yksityiseltä voi ostaa rautainfuusion jos sitä ei muuten tunnu saavan.
On kyllä todella alentavaa nimittää muotitaudeiksi joitain sairauksia jotka ovat vanhoja kuin taivas. Pitäisi katsoa aina sitä yleisjaksamista ja laittaa lähete myös ravintoterapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minäkin sain lääkäriltä diagnoosiksi rauta-anemian 9 ferritiinillä, koska se on nyt trendi :D :D :D Ihan muuten vaan elimistöni päätti, että trendinä on nyt zombie-tyyli, jossa pidetään sisäelimet ja aivot käynnissä jotenkuten.
Toivottavasti seuraava trendi on ferritiini 100 ja lääkäri sekä elimistöni voivat sen minulle diagnosoida ja antaa.
Siinäpä sinulle pulma pohdittavaksi.