Teini on lojunut koko päivän sängyssä
Olin töissä illan ja kun tulin kotiin, oli teini yhæ/taas sängyssä. Ei ole edes syönyt yhtikäs mitään.
Mä niin hajoan tuon omituisen otuksen kanssa.
Kommentit (34)
Meillä tehdään kutakuinkin noin huomenna koko perhe! Sovittiin just, että pyjamabileet.
Mies käy ajoissa aamulla kaupassa ostamassa yhtä ja toista ja tehdään (salaa) lapsille brunssit ja leffa. Yöpuvut pysyy niin päällä. Päivällinen yhdessä tehtynä ja niin katotaan taas leffa. Sitten sauna ja iltapala.
niin vaan löhötään teinien kanssa. puhelimet säppiin ja höpsötellään!
Joo hei mäkin sanon sulle, että anna maata. Sillä on tod.näk. raskasta koulussa ja viikonloppusin on ainut mahis levätä. Mua ei auttanu yhtään isän tai äidin patistaminen ylös esim. aikaisin aamulla. Alko vaan ärsyttää, kun ei annettu levätä univelkoja pois.. N19 :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 02:51"]Meillä tehdään kutakuinkin noin huomenna koko perhe! Sovittiin just, että pyjamabileet.
Mies käy ajoissa aamulla kaupassa ostamassa yhtä ja toista ja tehdään (salaa) lapsille brunssit ja leffa. Yöpuvut pysyy niin päällä. Päivällinen yhdessä tehtynä ja niin katotaan taas leffa. Sitten sauna ja iltapala.
niin vaan löhötään teinien kanssa. puhelimet säppiin ja höpsötellään!
[/quote]
Vooih :D
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 02:46"]
Minäkin olen, just heräsin "päiväunilta". Käyn terapiassani juuri läpi murrosikää, voiko johtua siitä? N32
[/quote]
Eikö ole perhettä tai miestä, joka pitäisi elämässä kiinni?
Meillä teini nousee vkl viimeistään kasilta ylös kuten ne muutkin. Muuten menee unirytmi sekaisin eikä mistään tule mitään. Omassa kämpässään saa aikanaan sitten lorvailla kun kustantaa itse oleskelunsa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:59"]Oih, se olis ihanaa.
Mut ei, vittu kun pitää aina suorittaa!!!
[/quote]
Eihän sitä pidä, kun ei suorita.
Maailmassa ei pidä muuta kuin kuolla ja siihenkin pystyy vaikuttamaan.
Kyl se sit illalla nousee siitä ja valmistautuu hillumaan ylhäällä koko yön
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 04:00"]
Meillä teini nousee vkl viimeistään kasilta ylös kuten ne muutkin. Muuten menee unirytmi sekaisin eikä mistään tule mitään. Omassa kämpässään saa aikanaan sitten lorvailla kun kustantaa itse oleskelunsa.
[/quote]
Toivottavasti tämä on provo eikä noin paskoja vanhempia ihan oikeasti ole olemassa...
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 06:49"]
[/quote]
Toivottavasti tämä on provo eikä noin paskoja vanhempia ihan oikeasti ole olemassa...
[/quote]
Joo, tosi paskoja vanhempia kun ei anna nukkua koko päivää ja valvoa öisin.
Teinithän tarvitsevat tutkitusti enemmän unta ja tuollaista lojumista. Se on keholle ja mielelle kova duuni kasvaa aikuiseksi. Syömistä ei nyt ehkä kannata jättää väliin kuitenkaan.
[/quote]
Teillä ollaan kuin laumaeläimenä laumassa. "Kuten kaikki muutkin".
Ei perheenjäsenillä ole esim. unirythmit samanlaiset, joku tykkää nukkua aamulla, toinen illalla. Tuo olis minusta ahistavaa.
Meillä toinen teineistä heräsi tänään ysiltä, toinen nukkuu vielä ja nukkukoon, koeviikkokin tulossa.
Vaikka olisi kuinka iltaihminen, niin ei se tarkoita sitä että pitäisi maata sängyssä iltapäivään ja sitten hillua yö. Yhteentoista antaisin kyllä nukkua, silloin ehtii jo saada vähän univajetta korjaavat pitemmät unet, mutta en sitä myöhempään. Olen oikeasti vähän järkyttynyt tämän ketjun vastauksista. Ei ihme, että nuorilla on elämänhallintataidot hakusessa, kun noin monen vanhemman mielestä on ok maata koko päivä sängyssä.
Valitettavan usein teini-iän masennusta luullaan "laiskuudeksi" tai joksikin, joka vaan kuuluu teini-ikään. Voikun munkin vanhemmat olisi älynneet, etten mä väsyneisyyttäni siellä sängyssä maannut ja illat pyörinyt ylhäällä, vaan olin surullinen ja voimaton elämääni. Enkä edes itse tajunnut tilaani, kukapa mut olisikaan ottanut tosissaan siinä iässä.
25: samaa mieltä ja hiukan samankaltaisin kokemuksin. Masennus minullekin tulee tuollaisesta mieleen, koska siihen liittyy niin usein elämänhallinnan pettäminen. Lisäksi huonot elintavat, kuten huonolaatuinen uni, nimenomaan altistavat masennuksen kehittymiselle. t.24
Tiedän että tähän ilmoittautuvat nyt ne 831 henkilöä jotka "teini-iässä valvoivat aamukuuteen, nukkuivat viikonloppuisin iltaseitsemään, koulu hoitui aina tiptop ja moitteeton veronmaksaja minustakin on tullut" mutta minusta aloittajan casessa on syytä huoleen. Etenkin yhdistettynä syömättömyyteen.
Olen tässä aamiaiselle, kun minun teini, 18 v, kävi juuri vessassa, kysyin siltä, että mitä se aikoo tänään tehdä, sanoi menevänsä vielä nukkumaan, minä siihen, että hyvä ajatus, työtä ehtii tehdä iltapäivällä ja illallakin, eilenkin teki ja viime viikolla ja ensi viikolla ja tämä kaikki normaalien opiskelujen lisäksi. Silloin kun on tilaisuus nukkua ja väsyttää, pitää nukkua ja syödä silloin kun on nälkä. En vahdi teinini syömisiä, vaikka tiedän, että syö ihan eri rytmissä ja tavalla kuin minä.
Miten ei voi ymmärtää teinejä kun on itse ollut teini? Katoaako ihmisiltä kaikki muistot ennen 18:sta ikävuotta kun he saavat lapsia vai mikä on? Miksi vanhemmilla on niin vaikea ymmärtää lapsia?
28: Jaa, vaikea sanoa tuohon mitään. Tarkoitatko että oletusarvoisesti jokainen ihminen on teininä hillunut yökaudet? Minä olen luonnolliselta rytmiltäni ehdottoman iltavirkku ihminen, tykkään valvomisesta ja sitä (salaa) joskus teini-ikäisenä itsekin tein, tosin satunnaisesti enkä säännöllisesti. Muistan kyllä miten mukavaa oli lukea ekaa kertaa kirjaa aamukuuteen sukulaisten luona. Mutta nousin aamulla ylös joskus yhdeksän-kymmenen aikaan, vaikka olisikin tullut valvottua pikkutunneille. Asuin 18-vuotiaaksi asti kotona ja olen hyvin kiitollinen että äiti piti rotia nukkumisen ja ylösnousemisen suhteen, näin jaksoin suhteellisen hyvin opiskella esim. yläasteen. Jos olisin saanut vapaasti toteuttaa rytmiäni, olisin varmaankin ollut liian väsynyt opiskeluun.
Omalla kohdalla h**vetti repesi käsiin 18-vuotiaana kotoa muuton ja masennuksen myötä. Valvomista, päivisin nukkumista, kaikki illat koneella, kämppä kaaoksessa, opintomenestys laski kuin lehmän häntä... En todellakaan nauttinut tuolloin ylösalaisin kääntyneestä päivärytmistä. Moni syrjäytyneitä nuoria auttava taho sanoo, että nuorille pitää ihan kädestä pitäen opettaa päivärytmiä ja arjenhallintaa, kun elämä ei tahdo pysyä millään hanskassa. Minusta kyseessä ei ole ollenkaan turhanpäiväinen huoli. Samaa sanovat mm. monet lääkärit. Teinin aivoille olisi ILTAyön uni erityisen tärkeää. Ja joo joo, tiedän omasta kokemuksesta miten teiniä houkuttaa pysytellä valveilla. Mutta ainakin vanhempi voisi varmistaa sen, että aamulla noustaan uylös eikä torkuta koko päivää, jolloin nukahtaminen on taas vaikeampaa. t. 24 ja 26
kyllä nuorille pitää opettaa olemaan ahkeria.Ei tuommonen lusmuilu vetele. Piiskaa, ja kotitöihin. patista vaikka ulkohommiin jos omakotitalo.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:10"]
Olen tässä aamiaiselle, kun minun teini, 18 v, kävi juuri vessassa, kysyin siltä, että mitä se aikoo tänään tehdä, sanoi menevänsä vielä nukkumaan, minä siihen, että hyvä ajatus, työtä ehtii tehdä iltapäivällä ja illallakin, eilenkin teki ja viime viikolla ja ensi viikolla ja tämä kaikki normaalien opiskelujen lisäksi. Silloin kun on tilaisuus nukkua ja väsyttää, pitää nukkua ja syödä silloin kun on nälkä. En vahdi teinini syömisiä, vaikka tiedän, että syö ihan eri rytmissä ja tavalla kuin minä.
[/quote]
Kyllä mun 18 v. on jo aikuinen eikä teini.
Ja edelleen nukkuu tuossa. Ja en todellakaan enää puutu tekemisiin, luulis jo osaavan itse. Syö, kun on nälkä, herää sit kun jaksaa, valvokoon vaikka kuinka kauan, ei kuulu mulle. Voin ehkä vihjailla myöhemmin, että olisiko jo nälkä tai aika herätä, mutta jos ei halua, niin olkoon.
Minäkin olen, just heräsin "päiväunilta".
Käyn terapiassani juuri läpi murrosikää, voiko johtua siitä?
N32