Voiko 3-vuotiaan jättää yksin kotiin
Kommentit (74)
Ovat kovia viisastelemaan nämä heitteillejättäjät...
Ei pidä väitellä heidän kanssaan, koska vetävät keskustelun omalle tasolleen, ja voittavat kokemuksella.
-liikaa vastuuta 3-vuotiaalle, liian pelottavaa (oma 4v esikoinen ei todellakaan uskaltaisi jäädä)
-liian vaarallista, vaikka on epätodennäköistä että jotain sattuisi niin kuitenkin täysin mahdollista
Herranjumala mitä lasten heitteillejättäjiä taas AV täynnä! Alle 5 vuotiasta ei koskaan saisi jättää yksin edes minuutiksikaan!
Siksi olen köyttänyt meidän 3-vuotiaan poikamme otsaani!
arvasin kyllä tän. koulumatka on vähän reilu 2 km, maantien vierusta. samaisella maantiellä ei ole katuvaloja ja siellä ajaa bussit ja rekat. joten en laita eka- ja tokaluokkalaisia sinne kävelemään. silloin kun pitäis lähteä kävelemään on pilkkopimeää näin syksyllä.
joo, niin kuin sanoin, en oo tällä kauheasti kehuskellut kenellekään. mutta totta sekin on et nykyään ollaan aika hysteerisiä näissä jutuissa. et ei voi edes suihkussa käydä jne. en usko mihinkään tulipalojen syttymisiin ja muihin niin lyhyessä ajassa. totta on, et itselle vois sattua jotain, siksi en kyl aio tätä tapaa jatkaa.
Hysteerisiä ja hysteerisiä mutta sinä olet edesvastuuton kun jätät niin pienen yksin kotiin.
Mitäs huomenna aamulla kun on lunta maassa ja autosi luisuu johkin pöpelikköön niin ettet pääse sieltä omin avuin pois?
Sanotko sitten poliisille/pelastushenkilökunnalle et ois 3-vuotias yksin kotona, voisko joku mennä paikalle..
Ei lapsikullan henki sulle ainakaan kallis ole.
Miksi 3 v. ylipäänsä pitää jättää kotiin, vaikka 2 muuta lasta lähtee mukaan mukaan kirjastoon?
Kirjastokäynnit eivät muuten edes ole pakollisia käyntejä, vaan ne voi hyvin jättää väliin, jos ei kolmen lapsen kanssa kykene siihen. Itse käyn oikein mielelläni kolmen 2 - 8 v. ikäisen lapsen kanssa kirjastossa!
Onko pienempiä vai isompia? Miksi nimenomaan se 3v on jätettävä kotiin? Mikä pakko on mennä kirjastoon tai postiin jos sitä varten pitää jättää 3v yksin?! En tajua.
ottaa kaikki lapset mukaan koulureissulla, myös nuorin. Ja kolmen (eskari-ikäisen, tokaluokkalaisen ja 2 v:n) lapsen äitinä minä todellakin tiedän, että kuinka rankkaan kaikkia lapsia on raahata mukana eskariin/kouluun ja tuolta pois, mutta pakko, mikä pakko.
Nuorimmalle lapselle laitan vain toppavaatteet yms. yöpuvun päälle. Ja samoin itselle, ja pipo päähän, kun en ole tukkaa ehtinyt kammata...
arvasin kyllä tän. koulumatka on vähän reilu 2 km, maantien vierusta. samaisella maantiellä ei ole katuvaloja ja siellä ajaa bussit ja rekat. joten en laita eka- ja tokaluokkalaisia sinne kävelemään. silloin kun pitäis lähteä kävelemään on pilkkopimeää näin syksyllä. joo, niin kuin sanoin, en oo tällä kauheasti kehuskellut kenellekään. mutta totta sekin on et nykyään ollaan aika hysteerisiä näissä jutuissa. et ei voi edes suihkussa käydä jne. en usko mihinkään tulipalojen syttymisiin ja muihin niin lyhyessä ajassa. totta on, et itselle vois sattua jotain, siksi en kyl aio tätä tapaa jatkaa.
minä en jätä 3-vuotiasta yksin muulloin. en siis ole sama joka lähtee kirjastoon radiopuhelimen kanssa.
on hyvä että tää asia tuli esille. olin hieman tuudittautunut siihen ajatukseen et tää tapa loppuu pian, juurikin noiden liukkaiden kelien takia. nyt otan oikeasti itseäni niskasta kiinni. huomenna vaan kaikille toppavehkeet niskaan. meillä vielä vauvakin joka kyl on kulkenut mukana, en jättäis sentään häntä kotiin....
Ihan kummastuttaa tämä vouhkaaminen lapsen yksinolemisesta, jos yksin sattuu jäämään kerran vuodessa ei se lapselle pahaa tee. On hyvä,että aikuinen on samassa rakennuksessa,lapsi oppii myöskin itsenäistymään ja leikkimään myöskin itse. Muistan itse lapsuudesta kuinka vietimme lasten kanssa paljon aikaa yhdessä,myöskin alle kouluikäisenä ilman vanhempien seuraa - eikä siitä mitään traumoja ole jäänyt. Tuntuu nykyisin ylivarovaiselta tämä paapomiskulttuuri - jotenkin ylikorostuu tälläinen ylihuolehtiminen
mitä jos ajat kolarin
Millainen paniikki 3veellä tulisi jo 20 minuutissa saati tunnissa, kahdessa, kolmessa?
t. en siis ole aiempi kommentoija, enkä antaisi lapsen olla kauaa yksin kotona, mutta oli "pakko" kommentoida..
kyse on nyt siitä, että tuonikäisen kuuluu olla vielä vanhempansa kanssa, jos äiti ajaa kolarin, niin lapsi voi joutua olemaan vaikka kuinka kauan yksin, ennenkuin joku tajuaa, että äitinsä on jättänyt yksin kotiin.
mutta eipä ole tullut mieleenkään jättää pienintä tai edes isompaa (kohta 5v.) yksin kotiin siksi aikaa.
Kesällä kyllä naapurin 4v:n isä kävi muksulleen huikkaamassa että lähtee käymään kaupassa, ketään ei ole kotona, äiti oli kyllä kohta tulossa kotiin. Lapsi oli meidän pihassa leikkimässä, oletti kai että katson lapsen perään vaikkei mitään kysynytkään, ei edes heitä mulle sanonut. Hiukan ihmettelin, että huoletonta on meno, kun lapsi vaan jää jonnekin naapurin pihalle yksin eikä kukaan perheestä ole kotona. Muutenkin se lapsi sai juosta missä halusi.
Onko pienempiä vai isompia? Miksi nimenomaan se 3v on jätettävä kotiin? Mikä pakko on mennä kirjastoon tai postiin jos sitä varten pitää jättää 3v yksin?!
En tajua.