Voiko 3-vuotiaan jättää yksin kotiin
Kommentit (74)
koska olet kuitenkin paikalla, ja lapsi tavoittaa sinut koska tahansa ja tietää sen.
nukuin puoli tuntia. Ainahan voi sattua jotain, mutta voihan se sattua vaikka koko perhekin olisi paikalla. Riippuu kai aika paljon lapsen luonteesta. Itse väitän, etten tehnyt mitään väärin, vaikka heräsinkin siihen kun sanoi itse tehneensä itselleen hapankorpun välipalaksi:) Olisitte nähneet sen haankorppupaketin:-D
nukuin puoli tuntia. Ainahan voi sattua jotain, mutta voihan se sattua vaikka koko perhekin olisi paikalla. Riippuu kai aika paljon lapsen luonteesta. Itse väitän, etten tehnyt mitään väärin, vaikka heräsinkin siihen kun sanoi itse tehneensä itselleen hapankorpun välipalaksi:) Olisitte nähneet sen haankorppupaketin:-D
antaisitko itsellesi anteeksi että sattuu jotain sellaista minkä olisit voinut estää sillä että olet itse paikalla?
ja jättää lapsen yksin kylpyhuoneen ulkopuolelle (vai otatteko lapset suihkuun mukaan)???
Äiti voi liukastua, pyörtyä, kuolla suihkussa! Samaan aikaan asunnossa voi syttyä palo ja kylpyhuoneeseen ei sitä huomaa heti ja kenties vasta sitten kun on liian myöhäistä.
mutta jos jätät niin elä kerro kenellekkään varsinkaan täälä ettet saa lastensuojeluviranomaisia niskoillesi.
Av-palstaa tarkkaillaan. Ilmiantajat ovat 24h hommissa ja ip osoitteet saadaan selville.
ja jättää lapsen yksin kylpyhuoneen ulkopuolelle (vai otatteko lapset suihkuun mukaan)??? Äiti voi liukastua, pyörtyä, kuolla suihkussa! Samaan aikaan asunnossa voi syttyä palo ja kylpyhuoneeseen ei sitä huomaa heti ja kenties vasta sitten kun on liian myöhäistä.
kuin lapsen kotiin yksin jättäminen=heitteille jättö, olikin sitten kyse vaan vaikka 10 minuutista tai puolesta tunnista. Pientä lasta ei saa jättää yskin, näin sanoo laki ja terve järki.
Faktaa on se, ettei 3-vuotiaalla ole vielä "kaikki inkkarit kanootissa" ja arviointikyky asioissa ei ole täydellisen kehittynyt, tästä olemme varmasti kaikki samaa mieltä. Lapsi voi esimerkiksi saadakin idean laittaa hellan levy päälle (normaalisti kiellettyä mutta kun aikuinen ei ole kotona niin mitä jos kokeilisi..), keksiä leikkiä tulitikuilla jotka hakee jakkaran kanssa kaapista jne. Jos syttyy tulipalo, niin 3-vuotias ei osaa ajatella rationaalisesti ja juosta ulos vaan todennäköisesti menee omaan sänkyyn/huoneeseen piiloon ja lopputulos on helppo arvata. Tai todellakin, vanhemmalle voikin sattua onnettomuus kotoa poissa ollessa eikä pääsekään hakemaan lasta kotoa.
tai kaatuu tai putoaa portaissa tai syö tiskiainetta
jättää yksin aivan yksin kotiin.. Sinä heräät, jos joku soittaa ovikelloa, jos tulee tulipalo,tms..
jättää meidän 3v tä yksin! Meillä lapset ovat olleet lyhyitä aikoja yksin vasta 6 vuotiaana,mutta me näköjään ollaan sitten outoja tyyppejä.
nimettömänä, mikäli ei ole virkamiesasemassa esim. opettaja. He eivät voi tehdä nimettömänä ilmoitusta. Ilmoitus kannattaa tuossa tapauksessa ilman muuta tehdä. Se ei ole liioiteltua, tuossa ajassa voi sattua lapselle vaikka mitä. Se on heitteillejättöä. Jokaisen meidän velvollisuus on ilmoittaa, mikäli huomaa, ettei lapsesta pidetä asianmukaisesti huolta.
Siinä ajassa voi sattua mitä vaan..
Ja vaikkei sattuisi niin mitä jos itse joudut onnettomuuteen?
Kuka silloin tietää että kotona on pieni yksinään?
Tuossa jonkin aikaa sittenhän suomessa kävi niin että äiti lähti hakemaan toista lasta koulusta/kerhosta ja jätti 3v:n kotiin.
Sillä välin syttyi tulipalo ja äiti meni hädissään etsimään lasta olkkarista jonne oli tämän jättänyt mutta lapsi oli hädissään mennyt jonnekin muualle ja kuollut sinne.
Meillä 5v. voi olla yksin, kun vien roskat ulos, silloinkin parvekkeen ovi on auki (kävellen parvekkeen ohi ja asutaan maan tasalla).
Ei ole tullut mieleenkään jättää 3vuotiasta koskaan yksin. Eikä ole ollut tarvettakaan, vaikka paljon joudun olemaan yksin lasteni kanssa ja koirakin löytyy. Koiralenkit tehdään joko lasten kanssa tai sitten toinen vanhemmista on kotona.
Näitä kun lukee, niin en ihmettele miksi Suomessa lapset ja nuoret voivat huonosti. Taitaa monella olla vanhemmuus aika hukassa, kun ei edes perusasioita osata.
voi saada vaikka tulipalon aikaan.
Nimettömänä lastensuojeluilmoituksen sis.
Sinä olet vastuussa. Sinä määrität säännöt. Turvallisuus ennenkaikkea sekä fyysinen että psyykkinen.
Miksi kuskaat koululaisia kouluun, jos matka edestakaisin autolla pysähdyksineen vain 10 minuuttia > matkaa oltava tällöin kouluun alle 2 km ja kouluikäisen pitää pystyä ko. matka kävelemään, ellei fyysistä vammaa.
Näin opetetaanm pullamössökansaa ja kansanterveyden hoidon kustannukset kasvavat...
T: neljän äiti, jolla kaksi koululaista (eka ja kolmas luokkalainen kulkevat kävellen (eka luokkalainen) ja pyörällä/kävellen (kolmasluokkalainen) kouluun päivittäin 1,2 km/ suunta.
no johan taas on. Kyllä meillä on 3-vuotias jo ollut 10min yksin kun olen käynyt koiran kusettamassa miehen ollessa työmatkalla. Siinä ei talvipakkasella illalla kertakaikkiaan jaksa ruveta lasta pukemaan sen 10min pissitysreissun takia. Omasta tahdostaan tietenkin, en ole siis vaan jättänyt vaan kysynyt, haluaako mukaan ja kun ei halua niin Tuomas Veturi päälle ja koira pissalle.
En ole koskaan, koskaan ajatellut jättäväni lasta heitteille. Nyt sitten lähes 4-vuotiaana on selvästi tullut enemmän joku mörköikä ja ei halua jäädä yksin vaan lähtee mukaan. No jaa, nyt asutaan omakotitalossa niin se, joka joutuu tinkimään iltaisin on koira, joka pääsee vaan omalle pihalle. Aiemmin siis asuttiin rivarissa, joten oli pakko lähteä ulos.
Samoin roskiksen olen käynyt heittämässä varmaan jo niin, että 2v poika odottaa yksin kotona sen minuutin.
Mä en kyllä tajua tämmöistä ihan älytöntä hössötystä, että "heittelejättö!" "sosiaaliviranomaiset!!" Huh, onneksi meidän naapureina ei ole asunut tollasia sekopäitä! No, niillä oli kaikilla koira, että ehkä me koiranomistajat ollaan tosiaan toisissa asioissa hieman järjellisempiä ;-)
Tämä on kovasti tietty lapsikohtaistakin, että miten kehittynyt lapsi on, että pystyykö sen kanssa esim. keskustelemaan että "äiti käy viemässä mustin nyt pissalle ja tulee ihan justiinsa" -kaikkien kanssa ei vielä voi ja kaikkia ei varmasti voikaan jättää yksin odottamaan.
Olen myös jättänyt vauvan autoon+isoveljensä (nyt siis 4v) pari pv sitten nukkumaan istuimiinsa kun olen hakenut paketin postista. Toimitus kesti ehkä 2min. En ruvennut molempia siinä sikiunesta irrottelemaan -onko sekin heitteillejättö?
aika vähän mä repesin tohon "mitä jos TV syttyy palamaan"... no, mitä jos jää auton alle ja kuolee? Mitä jos iskän lentokone putoaa ja meillä ei ole enää isää? Mitä jos tarhaan tulee joku sekopää ja ampuu kaikki lapset kuoliaaksi? Mitä jos se kuolee sikainfluenssaan?
Hei haloo... jotain tolkkua. Kaikkihan on mahdollista, mutta eikö teidän 3-vuotiaat edes leiki itsekseen omassa huoneessa? Mitä jos ne siellä ollessaan pomppaan vaikka sängyltä pää edellä patteriin, halkaisee pään ja kuolee? Vaikka olitte kotona?? Että kyllä niitä onnettomuuksia tapahtuu ja juu, en todellakaan joka ilta ajattele, että "voi kauheeta, nyt se telkkari räjähtää"
mitä jos ajat kolarin
t. en siis ole aiempi kommentoija, enkä antaisi lapsen olla kauaa yksin kotona, mutta oli "pakko" kommentoida..