Voiko 3-vuotiaan jättää yksin kotiin
Kommentit (74)
viedä roskis tai pissattaa koira talon nurkalla jos lapsi itse on halukas katselemaan sen pienen hetken videoita. Tässä oli kyse 20-30 minuutista, mikä on liikaa.
Lastensuojeluilmoitus ei tarkoita sitä, että lapsi otetaan heti huostaan. Perheeseen otetaan yhteyttä ja selvitetään asia sekä mahdollisen tuen tarve.
no johan taas on. Kyllä meillä on 3-vuotias jo ollut 10min yksin kun olen käynyt koiran kusettamassa miehen ollessa työmatkalla. Siinä ei talvipakkasella illalla kertakaikkiaan jaksa ruveta lasta pukemaan sen 10min pissitysreissun takia. Omasta tahdostaan tietenkin, en ole siis vaan jättänyt vaan kysynyt, haluaako mukaan ja kun ei halua niin Tuomas Veturi päälle ja koira pissalle.
En ole koskaan, koskaan ajatellut jättäväni lasta heitteille. Nyt sitten lähes 4-vuotiaana on selvästi tullut enemmän joku mörköikä ja ei halua jäädä yksin vaan lähtee mukaan. No jaa, nyt asutaan omakotitalossa niin se, joka joutuu tinkimään iltaisin on koira, joka pääsee vaan omalle pihalle. Aiemmin siis asuttiin rivarissa, joten oli pakko lähteä ulos.
Samoin roskiksen olen käynyt heittämässä varmaan jo niin, että 2v poika odottaa yksin kotona sen minuutin.
Mä en kyllä tajua tämmöistä ihan älytöntä hössötystä, että "heittelejättö!" "sosiaaliviranomaiset!!" Huh, onneksi meidän naapureina ei ole asunut tollasia sekopäitä! No, niillä oli kaikilla koira, että ehkä me koiranomistajat ollaan tosiaan toisissa asioissa hieman järjellisempiä ;-)
Tämä on kovasti tietty lapsikohtaistakin, että miten kehittynyt lapsi on, että pystyykö sen kanssa esim. keskustelemaan että "äiti käy viemässä mustin nyt pissalle ja tulee ihan justiinsa" -kaikkien kanssa ei vielä voi ja kaikkia ei varmasti voikaan jättää yksin odottamaan.
Olen myös jättänyt vauvan autoon+isoveljensä (nyt siis 4v) pari pv sitten nukkumaan istuimiinsa kun olen hakenut paketin postista. Toimitus kesti ehkä 2min. En ruvennut molempia siinä sikiunesta irrottelemaan -onko sekin heitteillejättö?
lapsethan ne meillä määrää. Vauvaltakin jo kysellään, että mitä saisi olla päälle. Ja isompi tietty päättää ihan itse, mitä tekee ja minne menee ja mitä syö...
Huh huh, mieti nyt vähän. Meidän perheessä laiskuuden sijaan ajatellaan maalaisjärjellä.
lapsethan ne meillä määrää. Vauvaltakin jo kysellään, että mitä saisi olla päälle. Ja isompi tietty päättää ihan itse, mitä tekee ja minne menee ja mitä syö... Huh huh, mieti nyt vähän. Meidän perheessä laiskuuden sijaan ajatellaan maalaisjärjellä.
mutta jaksan pukea lapset mukaan koirankusetusreissulle talvellakin ;) J
Taivaalta tippuvalle lentokoneelle et voi mitään, mutta sille, jätätkö tapaturma-alttiissa iässä olevan tenavan yksin kotiin, voit!
Ja jos kolmevuotias omassa huoneessaan leikkiessään sinun ollessasi kotona saa itsensä hengiltä, se on jo sinun valvontavelvollisuutesi laiminlyöntiä - pitäähän kolemvuotiaan perään katsoa kotonakin, ei senikäistä jätetä yksin pitkäksi aikaa.
Kyllä mäkin käyn aina välillä katsomassa 4-vuotiaan puuhia, kun leikkii omassa huoneessaan - etenkin jos sieltä ei kuulu mitään. Ja vaikka puheensorina on tasaista, käyn silti. En hengenvaara mielessä vaan myös siksi että kerran poika, joka aina on piirrellyt vain tehtäväkirjoihin ja paperiin, keksi piirtää omaan sänkyynsä, vaikka se on kielletty. Lapset keksii kokeilla älyttömyyksiä, kun aikuisen silmä välttää.
Onko äiti lähellä esim. pihalla vai jossain muualla. Meillä 3- vuotias voi olla joskus yksin sisällä kun me vanhemmat olemme ulkona. Rakennamme taloa joten joskus lapsi ei halua tulla ulos. Käyn kyllä koko ajan kurkkimassa ja lapsi istuu ikkunan vieressä joten näköyhteys kyllä on koko ajan.
Voi tapahtua sitä ja tätä, siis miksi huolehtisin ylipäätään mistään lapseen liittyvästä?? Tuon taakse on aivan turha piiloutua! Voi tapahtua toki, mutta aika monen asian voi välttää toimimalla järkevästi, piste. Ei tod.ole järkevää jättää 3v yksin puoleksi tunniksi! Siinä ei enää mikään jossittelu auta. Ja olisiko yksi syy meidän maan lasten pahoinvointiin juuri tämä, että vaahdotaan siitä, jos joku on/aikoo ilmoittaa sosiaaliviranoimaisille heitteillejätöstä. Tyyliin "onneksi tuollaisia vouhottajia ei asu meidän naapurissa". Puuttua pitää, ei lapsen asema muuten parane. Ne, jotka yrittää vain hyssytellä, pahentavat entisestään tilannetta.
kotiin ei voi jättää. Mutta ei ole minusta yksin kotona, jos äiti hakee lehteä postilaatikosta 10m päästä on takaisin minuutin kuluttua tms. Mutta että lähteä oikeasti isompien kanssa pois ja jättää pieni yksin ilman valvontaa.... Ei sovi minun ajatusmaailmaani!
Komppaan myös tuon #53 tekstiä. Nyt kun asutaan okt:ssa niin tää 4-vuotias saattaa hyvin jäädä kauppareissun jälkeen yksin pihalle kun alan laittaa ruokaa. Aidattu piha on, mutta onhan se sielläkin yksin (toki kurkin tasaisesti ikkunasta)ja periaatteessa se lentokone (reitillä kun asutaan) saattaa siihen päälle tömähtää.
Mä en ymmärrä sellaista hysteeristä kanaemo-menoa kaikessa. Siis eihän niitä lapsia voi minne tahansa heittää (ja toki olen sitä mieltä, että 30min on liikaa), mutta ei niitä kyllä voi 100% varmasti koko aikaa vahtiakaan.
Meidän esikoinen sujuvasti viikonloppuaamuna leikkii itsekseen kaksikin tuntia ennen kuin herätään miehen kanssa. Ei siinä ole ikinä mitään ongelmaa hänelle ollut -tulee pyytämään lastenohjelmat tai tulee pyytämään ruokaa/juomaa jos tarve on ennen kuin herätään aamupalaa laittamaan.
Tapaturma-altis lapsi saattaa sen tapaturman aiheuttaa itselleen justiinsa sun vessareissun aikana, että jos sillä tavalla alkaa elämäänsä elämään ja varjelemaan niin ei ole ihme, ettei se 15-vuotiaanakaan elämässä pärjää.
Mies valmentaa puoliammattilaisena ja kyllä me on näiden nuorten vanhempia naurettu. Esim. yksi 15-vuotias soitti pääkaupunkiseudulla (jossa julkiset yhteydet vie ovelta ovelle!) ettei voi tulla treeneihin, koska äiti ei pääse tuomaan ja ei anna matkustaa yksin bussilla!!! Siis 15-vuotias! -veikkaan, että tämä kaveri ei ole ollut varttiakaan yksin ennen kouluikää :)
3-vuotias voi tappaa vaikka vahingossa itsensä vaikka vanhemmat olisivat kotona. Oikea ratkaisu on siis se, että 3-vuotiasta vahditaan KOKO AJAN ja ollaan hänen vieressä, koskaan ei jätetä sekunniksikaan yksin. Sekuntikin riittää ties mihin! Muistakaa siis tämä tai olette huonoja vanhempia!
Jos sinä olet suihkussa niin 3-vuotiaasi on yhtä yksin kotona kuin jos lähdet ulos ja jätät 3-vuotiaan kotiin. Lapsi ehtii kuolla kummassakin tapauksessa, sinulla ei ole kummassakaan esimerkissä näköyhteyttä lapseesi, ellet sitten raahaa lasta suihkuun mukaan.
ja jättää lapsen yksin kylpyhuoneen ulkopuolelle (vai otatteko lapset suihkuun mukaan)??? Äiti voi liukastua, pyörtyä, kuolla suihkussa! Samaan aikaan asunnossa voi syttyä palo ja kylpyhuoneeseen ei sitä huomaa heti ja kenties vasta sitten kun on liian myöhäistä.
kuin lapsen kotiin yksin jättäminen=heitteille jättö, olikin sitten kyse vaan vaikka 10 minuutista tai puolesta tunnista. Pientä lasta ei saa jättää yskin, näin sanoo laki ja terve järki.
Faktaa on se, ettei 3-vuotiaalla ole vielä "kaikki inkkarit kanootissa" ja arviointikyky asioissa ei ole täydellisen kehittynyt, tästä olemme varmasti kaikki samaa mieltä. Lapsi voi esimerkiksi saadakin idean laittaa hellan levy päälle (normaalisti kiellettyä mutta kun aikuinen ei ole kotona niin mitä jos kokeilisi..), keksiä leikkiä tulitikuilla jotka hakee jakkaran kanssa kaapista jne. Jos syttyy tulipalo, niin 3-vuotias ei osaa ajatella rationaalisesti ja juosta ulos vaan todennäköisesti menee omaan sänkyyn/huoneeseen piiloon ja lopputulos on helppo arvata. Tai todellakin, vanhemmalle voikin sattua onnettomuus kotoa poissa ollessa eikä pääsekään hakemaan lasta kotoa.
Suomen leikki-ikäisten tapaturmakuolematilastoja, kun katsoo näitä vastauksia.
jos menen ulos esim kahden lapsen kanssa ja 3-v jää sisäälle jätän radio puhelimen automaattitoiminnolle ja omastani saan myös huhuiltua lapselle että mitäs teet.. ja kantaakin 5km päähän mutta en kyllä ole ollut 200m kauempana ikinä. Samoin jos pikaseen käyn postissa, kirjastossa niin pystyy kokoajan jutella. Meillä toiminut tämä systeemi ja mielestäni turvallista kaikille.
Vinkkinä vaan :-)
Vastaus vielä eli jos menisin omaan pihaan niin voisin jättää 3-v yksin sisälle ilman tätä puhelintakin puoleksi tuntia mutta kauemmas en lähtisi.
keittävänsä teetä ja tekevänsä ruokaa siellä, niin mitäs teet?? tai sanoo, että "mä lähden täältä teitä vastaan"...jne.
jos menen ulos esim kahden lapsen kanssa ja 3-v jää sisäälle jätän radio puhelimen automaattitoiminnolle ja omastani saan myös huhuiltua lapselle että mitäs teet.. ja kantaakin 5km päähän mutta en kyllä ole ollut 200m kauempana ikinä. Samoin jos pikaseen käyn postissa, kirjastossa niin pystyy kokoajan jutella. Meillä toiminut tämä systeemi ja mielestäni turvallista kaikille.
Vastaus vielä eli jos menisin omaan pihaan niin voisin jättää 3-v yksin sisälle ilman tätä puhelintakin puoleksi tuntia mutta kauemmas en lähtisi.
lapset kattomaan telkkaa kun kävi lähellä olevassa kaupassa... pikkuveikalta jäi sillä välin käsi videon luukkuun kiinni, karjuminen kuului alaovelle saakka.
Kun sain tietää asiasta niin sanoin et kuristan ukon paljain käsin jos toistamiseen kuulen asiasta, hän vaan pokalla nauroi et no hän ei sitten kerro... vittu olis laittanut pennuille kumpparit jalkaan ja mennyt kauppaan... niin minäkin teen ja mun kauppa ei oo lähellä.
Loppui ukon naurut ku sanoin soittavani lastenvalvojalle ja kerron mitä on tapahtunut.. eipä oo jättänyt lapsia enää yksin.
aika vähän mä repesin tohon "mitä jos TV syttyy palamaan"... no, mitä jos jää auton alle ja kuolee? Mitä jos iskän lentokone putoaa ja meillä ei ole enää isää? Mitä jos tarhaan tulee joku sekopää ja ampuu kaikki lapset kuoliaaksi? Mitä jos se kuolee sikainfluenssaan? Hei haloo..."
Erona näille on se, että jos iskän lentokone tippuu, jos sinä jäät auton alle ja kuolet tai jos tarhaan tulee joku sekopää ja ampuu kaikki lapset kuoliaiksi niin missäkään näistä tapauksista ei sinulle tule syytettä. Sen sijaan jos tv syttyy palamaan, lapsi 3v on yksin kotona ja kuolee niin arvaapa kenen niskaan syyte rapsahtaa ja mistä syystä?
ei kolmevuotias ole sen pidempää yksin, kuin että käyn viemässä roskat. (1-2min) Itseasiassa myös 1 vuotias jää siksi aikaa kotiin. Mutta olen niin lähellä kotia, että olohuoneesta makuuhuoneeseenkin on se sama matka :)
En jättäisi 3 vuotiasta todellakaan yksin niin, että lähtisin autolla johonkin. Mutta en myöskään jättäisi lapsia autoon nukkumaan ja kävisi asioilla. Monesti on mieli tehnyt, mutta järki pakottaa ottamaan lapset mukaan. Mieheni on palomies ja on kertonut aika ikäviä tarinoita kun autot ovat syttyneet itsekseen tuleen.
Olen omalta 4-vuotiaalta lapseltani tiedustellut, mitä hän tuumaisi siitä, että käyn nopeasti pyykkituvalla (5-10 min.) ja hän jäisi katsomaan pikkukakkosta kotiin kaikessa rauhassa, mutta hän ei ole vielä kokenut olevansa valmis olemaan yksin yhtään. Haluaa tulla mukaan ja otankin. Lapset on erilaisia (omani on arka ja herkkä & pelokas), mutta kaikki 3v. on mielestäni liian pieniä. Ehkä eskari-ikäinen on useimmiten sen ikäinen, että pärjää hetken jo omillaan ja osaa olla laittamatta hellaa päälle, lähtemättä omille teilleen, ahdistumatta yksinolosta jne. Itse olin lapsena hyvin itsenäinen ja omatoiminen ja jäin mielelläni 5-6-vuotiaana jopa tunneiksi yksin. Kasvuympäristönikin oli kyllä omaan lapseeni verrattuna paljon turvallisempi ja siihen aikaan lapset juoksivat pihoilla paljon vapaammin kuin nykyisin.
Kuulostaa kyllä aika erikoiselta käydä radiopuhelimen kanssa kirjastossa! Mikset ota lasta mukaan? Varmasti hän nauttisi kirjastossa käynnistä ja haluaisi viettää aikaa äidin kanssa mieluummin livenä kuin radiopuhelimen välityksellä!
3v. on minusta liian pieni jäämään yksin, vaikka olisi minkälainen vekotin päällä. Mitäs jos siitä loppuu akku? Mitäs jos lapsi heittää sen vessanpönttöön? Mitäs jos lapsi lähtee radiopuhelin kourassa yksin ulkoilemaan?
Miksi kuskaat koululaisia kouluun, jos matka edestakaisin autolla pysähdyksineen vain 10 minuuttia? matkaa oltava tällöin kouluun alle 2 km ja kouluikäisen pitää pystyä ko. matka kävelemään, ellei fyysistä vammaa.
Kyllä koululaiset pärjää noin lyhyen matkan itsekseen, paremmin kuin 3-v. yksin!!!!
Ainoastaan, kun on ollut jo yöunilla ja voi olettaa, ettei just niiden minuuttien aikana herää, mitä NOPEA suihkussa käynti kestää.
Vasta nyt 4v lapsi OPETTELEE leikkimään omassa huoneessaan alakerrassa, kun muu perhe saattaa olla yläkerrassa.
No naapuri jättää 3v yksin pihalle, joten ei kai se sen kummempaa ole jättää yksin sisällekään.
Sinusta ei todellakaan saa järkevää ja fiksua kuvaa, kuten luulet!
Sen sijaan lasiskan ja ajattelemattoman, hieman yksinkertaisen ihmiskuvan sinusta saa.. Ja ilmeisesti teillä lapset määrää säännöt, kasvatahan niitä välillä ja laita koira muualle...