Missä teidän yksinmuuttaneet nuoret ovat tarvinneet eniten apua?
Missä teidän yksinmuuttaneet nuoret ovat tarvinneet eniten apua? Me ollaan muuttamassa Espanjaan ja 18v ja 19 muuttavat omilleen , eri paikkakunnille (toinen yliopistoon, toisella vielä lukio). Mietittiin että mihin pitäisi osata varautua.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka kyseli alkuun koko ajan reseptejä niin sämpylöihin, lettuihin, jauhelihakastikkeeseen jne, sähköt, netit plus muut rahoihin liittyvät asiat hoiti itse.
Toka kyselee apua laskujen maksamiseen (eli siis nettipankin käyttöön 😳), muuttoilmoituksen, asumistuen hakuun eli ihan kaikkeen näihin liittyviin asioihin. Ruokaa taas osaa laittaa ilman kyselyjä.
Niin ne lapset ovat erilaisia. Ja kumppaniasioihin emme ole puuttuneet.1 veikkaan että on poika
2 tyttö
Eipä taida olla sukupuoliasia vaan luonne. Omat lapseni ovat kyselleet eriaisoita tai tarvineet niihin apua. Osaan jo ajatella mitkä asiat ovat kenellekään vaikeita. Yksi kyseli juurikin noita ruokaohjeita, toinen tarvii apua virallisiin juttuihin ja kyyteihin ja kolmas rahaa ja henkistä tukea. No siinä tavaroiden raivauksessa kyllä kaikille on apu kelvannut.
Kyllä meidän yliopistoon toiselle puolelle Suomea muuttanut nuori soittelee usein ja kyselee monenlaista. Hänelle on myös selkeästi tärkeää, että lomilla ja etäopiskelun aikana voi tulla kotiin käymään.
Muistan, että itse olin aivan samanlainen ja usein kävin ensimmäiset opiskeluvuodet kotona.
On siis oikein fiksu ja omatoiminen nuori, mutta ollaan aina juteltu paljon ja perheenä tehty yhdessä asioita.
Hänelle olisi tosi rajua, jos muuttaisimme yhtäkkiä ulkomaille, eikö hänellä olisi opiskelija-asunnon lisäksi kotia olemassa Suomessa.
Nuoret ovat tietty hyvin erilaisia…
Ei tarvinnut mihinkään, hoiti itse ensin opiskelija-asunnon ja muutaman vuoden päästä isomman vuokra-asunnon. Selviytynyt kaikesta omatoimisesti. Toki joskus vien vähän jotain herkkuja tai ostan jotain mm. pussilakanan tms. ihan vaan, jos jotain tarpeellista ja kivaa lahjaksi. Omatoiminen lapsesta asti, hoitanut myös kaiken byrokratian itse... Tietysti jo kotona käytiin iän mukaisesti aina läpi peruasioita, mm. pankkitilin avaaminen n. 13-vuotiaana jne.
Reseptejä kyseltiin jonkin verran, ennen kuin tein heille omat kopiot vanhoista suosikeista. Muuttopäivän jälkeen ei oikeastaan ole tarvinnut auttaa muuten kuin etänä, ja se kyllä onnistuu eri maastakin.