Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivaltaisen kumppanin epäilyttävä sovinnollisuus eron hetkellä

Vierailija
26.09.2021 |

Pelkään, että ystäväni mies suunnittelee jotakin todella pahaa. Tilanne on se, että ystäväni on eroamassa miehestään, joka on kohdistanut häneen henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko pitkän avioliiton ajan. Itse olen saanut tietää väkivallasta vasta nyt, ystäväni on onnistunut pitämään tämän kaiken salaisuutena koska on hävennyt asiaa niin paljon. Olen tuntenut hänet muutamia vuosia, ja tunnen syyllisyyttä siitä, että en ole huomannut mitään.

Nyt ystäväni on eroamassa. Miehen uhkailut, joiden tarkkaa laatua ystäväni ei ole kertonut, olivat olleet todella pahoja. On erittäin hyvä asia, että nainen on saanut voimaa lähteä suhteesta, mutta minua pelottaa, että mies tekee jotain todella kamalaa kun hänelle konkretisoituu, että nainen joka on palvellut ja hoivannut ja nöyristellyt häntä vuosia, on nyt todella lähdössä. Minulla on se käsitys, että tällaiset tyypit eivät hyväksy eroa ihan noin vain, ja pidän sitä jopa epäilyttävän sovinnollisena käytöksenä, että mies etsi itselleen asunnon ja lähti hyvin nopeasti kun nainen ilmoitti halustaan erota. Pelkään, että hän suunnittelee jotain pahaa. Miehen tavaroista suurin osa on vielä entisessä kodissa, joten hän tulee kyllä käymään siellä.

En oikeasti tiedä, miten tässä tilanteessa voisin auttaa. Lisäksi pelkään miestä itsekin nyt kun olen saanut tietää, millainen hirviö hän on. Kai hän voi tehdä minullekin jotain jos saa tietää, että olen sekaantunut. Olen sanonut ystävälleni, että hän voi pyytää minulta apua milloin vain ja että hänen ehkä kannattaisi mennä vähäksi aikaa turvakotiin, mutta mitä muuta voisin tehdä? Ja tätähän kukaan ei tietenkään voi tietää, mutta te joilla on kokemusta asiasta, onko mielestänne syytä pitää epäilyttävänä miehen yllättävää sovinnollisuutta erotilanteessa? Tiedän kyllä, että ero on hyvin vaarallinen hetki kun kumppani on väkivaltainen.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on 50/60 joko ymmärsi muuttaa tapansa tai tekee jotain pysyvää.

Vierailija
2/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee turvakotiin. Sieltä ainakin tarjoutuivat tulemaan mukaan jos tarvitsin jotain kotoa. Myös poliisi avustaa näissä tapauksissa ja turvaa rauhan. Yksin ei pidä mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että jos ehdottaisin, että olisin paikalla kun ukko hakee tavaroitaan. Mutta toisaalta tämä voisi raivostua siitä vielä enemmän kun saisi tietää, että nainen on kertonut hänen käytöksestään muille.

Mies uhriuttaa itseään ja on aiemmin sanonut ystävälleni, että hänen velvollisuutensa on sietää kaikki koska on erinäisistä syistä (joita en voi tässä avata ettei kirjoituksesta voi tunnistaa henkiöitä) riippuvainen miehestä taloudellisesti. Se tilanne on ollut todella paha ja en voi edes kuvitella millaisia valintoja tämä nainen on joutunut tekemään. Enää ystäväni ei onneksi ole riippuvainen miehestä.

Vierailija
4/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla väkivaltaisilla on yllättävän usein uusi kumppani katsottuna. Ei välttämättä jää roikkumaan vaan vain vaihtaa uhria, samalla exälle kertoen miten upeaa elämä on nyt kun pääsi eroon.

Älä lähde kahdestaan hakemaan tavaroita jos mies on paikalla, poliisi kyllä tulee turvaamaan jos on väkivallan uhkaa.

Toivottavasti ystäväsi tajuaa tehdä rikosilmoituksen, eikä suojele miestä.

Kun mies on tajunnut että ero konkretisoituu niin tottakai se esittää kilttiä ja sovinnollista, että saa naisen pään vieläkin enemmän sekaisin ja ehkä maaniteltua naisen takaisin suhteeseen, mies pelaa aikaa ja miettii seuraavaa liikettä. Uhri on tuossa vaiheessa hyvin haavoittuvainen ja altis aivopesulle. Olis todella tärkeää pitää hänet erossa miehestä kunnes alkaa tajuamaan missä on elänyt. Auta häntä hakemaan apua, kuuntele ja ole tukena. Mutta älä laita omaakin henkeäs vaaraan.

Jos ette halua poliisia mukaan (joka olis ehdottomasti paras vaihtoehto) niin mieluummin vaikka useampi miespuolinen tuttu mukaan, kaveri, serkku, isä tai veli jne. Useimmiten nuo naistenhakkaajat on myös niin nössöjä, etteivät ikinä uskaltaisi alkaa miehen kanssa tappelemaan vaan todennäköisesti olisivat mielin kielin ja esittäisivät tosi mahtavaa tyyppiä että saa miehet puolelleen.

Vierailija
5/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta turvakodista. Nainen ei aio mennä minnekään. On vain helpottunut, että suhde on ohi, mutta en tiedä tajuaako hän, että vaara ei välttämättä ole vielä ohi.

Minua pelottaa tämän ystäväni puolesta ihan hirveästi. En minä tiedä mihin kaikeen tuo mies pystyy, hänestä on paljastunut sellaisia asioita joita en olisi ikinä arvannut.

Vierailija
6/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla väkivaltaisilla on yllättävän usein uusi kumppani katsottuna. Ei välttämättä jää roikkumaan vaan vain vaihtaa uhria, samalla exälle kertoen miten upeaa elämä on nyt kun pääsi eroon.

Älä lähde kahdestaan hakemaan tavaroita jos mies on paikalla, poliisi kyllä tulee turvaamaan jos on väkivallan uhkaa.

Kun mies on tajunnut että ero konkretisoituu niin tottakai se esittää kilttiä ja sovinnollista, että saa naisen pään vieläkin enemmän sekaisin ja ehkä maaniteltua naisen takaisin suhteeseen, mies pelaa aikaa ja miettii seuraavaa liikettä. Uhri on tuossa vaiheessa hyvin haavoittuvainen ja altis aivopesulle. Olis todella tärkeää pitää hänet erossa miehestä kunnes alkaa tajuamaan missä on elänyt. Auta häntä hakemaan apua, kuuntele ja ole tukena. Mutta älä laita omaakin henkeäs vaaraan.

Jos ette halua poliisia mukaan (joka olis ehdottomasti paras vaihtoehto) niin mieluummin vaikka useampi miespuolinen tuttu mukaan, kaveri, serkku, isä tai veli jne. Useimmiten nuo naistenhakkaajat on myös niin nössöjä, etteivät ikinä uskaltaisi alkaa miehen kanssa tappelemaan vaan todennäköisesti olisivat mielin kielin ja esittäisivät tosi mahtavaa tyyppiä että saa miehet puolelleen.

Valitettavasti naisella ei ole täällä ketään sukulaisia tai miespuolisia tuttuja. Ei ole alunperin Suomesta kotoisin (ihan eurooppalaisesta maasta kyllä mutta meitä seksistisemmästä kulttuurista). Minä olen käytännössä ainoa näin läheinen ja pelkään sitäkin, että jos sekaannun liikaa, hän katkaisee välit ja sitten hänellä ei ole ketään joka voisi auttaa.

Vierailija
7/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi pitää välttää kaikkea kontaktia miehen kanssa. Asuntoon lukon vaihto ja /tai vähintään turvaketju ensialkuun. Muutto asunnosta mahdoll.pian!

Turvakoti olisi nyt ehdoton.

Vierailija
8/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti naisella ei ole täällä ketään sukulaisia tai miespuolisia tuttuja. Ei ole alunperin Suomesta kotoisin (ihan eurooppalaisesta maasta kyllä mutta meitä seksistisemmästä kulttuurista). Minä olen käytännössä ainoa näin läheinen ja pelkään sitäkin, että jos sekaannun liikaa, hän katkaisee välit ja sitten hänellä ei ole ketään joka voisi auttaa.

Onko mieskin muualta tullut?

Vierailija
9/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Eivät ole mitään muslimeja, mutta heidän kulttuurissaan valitettavasti näitä asioita pidetään enemmän perheen sisäisinä. Niistä ei juuri puhuta.

Vierailija
10/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nainen ei ehdottomasti halua poliisia tähän mukaan. Ja ikävä sanoa, mutta käytännössä poliisi tekee näissä tilanteissa tosi vähän kun tällä kertaa kyse on ollut "vain" sanallisista uhkauksista.

Vierailija
11/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nainen ei ehdottomasti halua poliisia tähän mukaan. Ja ikävä sanoa, mutta käytännössä poliisi tekee näissä tilanteissa tosi vähän kun tällä kertaa kyse on ollut "vain" sanallisista uhkauksista.

Siis tosiaan tällä kertaa, aiemmin mies on kyllä käynyt käsiksi. Väkivalta on ollut jaksottaista kuten se usein on, välissä on ollut "normaaleja" kausia. Nyt kyse oli uhkauksista, mutta ilmeisesti todella pahoista sellaisista. Rikoshan nekin ovat, mutta ikävä kyllä ei niistä usein käytännössä tule tekijälle kuin moitteita.

Vierailija
12/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää luottaa siihen, että aikuinen ihminen tekee omat päätökset ja kantaa niiden seuraukset. Olet tarjonnut apuasi, se riittää. 

Vierailija
13/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää luottaa siihen, että aikuinen ihminen tekee omat päätökset ja kantaa niiden seuraukset. Olet tarjonnut apuasi, se riittää. 

Toki, mutta kyllä minua silti pelottaa, että ystäväni päätyy henkirikosuutisiin. Minulla on vain sellainen tunne, että mies ei jätä tätä asiaa tähän.

Vierailija
14/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Eivät ole mitään muslimeja, mutta heidän kulttuurissaan valitettavasti näitä asioita pidetään enemmän perheen sisäisinä. Niistä ei juuri puhuta.

Nyt asutaankin Suomessa ja täällä sukupuolet on tasa-arvoisia, eikä väkivalta ole sallittua. Jopa vankiloissa naisten ja lasten hakkaajat on alinta kastia.

Rikosilmoituksen voi myös tehdä toisen puolesta ja käsittääkseni poliisilla on velvollisuus tutkia ja kirjata rikosilmoitus lähisuhdevakivallan takia.

Mulle itselleni soitti äitini poliisit kun mies oli mm lyönyt ja kuristanut mustelmille. Itsekin olisin siinä vaiheessa vain halunnut olla rauhassa ja unohtaa koko jutun hissukseen, mutta poliisit kuvasivat jäljet ja rikosilmoitus lähti automaattisesti. En mä olisi siinä vaiheessa tajunnut semmoista tehdä.

Sulla on todella vaikea paikka tuossa. Ehkä saisit uhrin kuitenkin suostuteltua jonkun puheille?

Entä rikosuhripäivystys? Netissä toimii ainakin riku chat arkisin, josta nainen voisi kysyä apua jos puhuminen on vaikeaa. Ainakin nollalinja ja naisten linja auttaa myös.

Itse varmaan soittaisin veljelleni ja pyytäisin kaveriporukan apuun jos uhka on olemassa ja poliisi on ehdoton ei.

Vierailija
15/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt asutaankin Suomessa ja täällä sukupuolet on tasa-arvoisia, eikä väkivalta ole sallittua. Jopa vankiloissa naisten ja lasten hakkaajat on alinta kastia.

Rikosilmoituksen voi myös tehdä toisen puolesta ja käsittääkseni poliisilla on velvollisuus tutkia ja kirjata rikosilmoitus lähisuhdevakivallan takia.

Mulle itselleni soitti äitini poliisit kun mies oli mm lyönyt ja kuristanut mustelmille. Itsekin olisin siinä vaiheessa vain halunnut olla rauhassa ja unohtaa koko jutun hissukseen, mutta poliisit kuvasivat jäljet ja rikosilmoitus lähti automaattisesti. En mä olisi siinä vaiheessa tajunnut semmoista tehdä.

Sulla on todella vaikea paikka tuossa. Ehkä saisit uhrin kuitenkin suostuteltua jonkun puheille?

Entä rikosuhripäivystys? Netissä toimii ainakin riku chat arkisin, josta nainen voisi kysyä apua jos puhuminen on vaikeaa. Ainakin nollalinja ja naisten linja auttaa myös.

Itse varmaan soittaisin veljelleni ja pyytäisin kaveriporukan apuun jos uhka on olemassa ja poliisi on ehdoton ei.

Minähän olen itse vastannut mm. täällä vastaaviin aloituksiin ja oma neuvoni on aina ollut se, että poliisi, vaikka toisen puolesta ja tietämättä. Mutta nyt kun on itse lähellä sitä tilannetta, ei asia olekaan niin yksinkertainen. Rikosilmoitus on ystävälleni ehdoton ei, hän ihan suuttui kun mainitsin sen. Tosiasia on se, että jos teen sen hänen tietämättään, hän todennäköisesti katkaisee välit ja silloin hänellä ei ole täällä ketään läheistä ja hän on alttiimpi joutua uudestaan suhteeseen tuon miehen kanssa. Enkä edes tiedä millä mies on häntä uhannut, hän ei ole kertonut sitä tarkkaan, eli todennäköisesti ilmoitus poliisille ei johtaisi mihinkään kun en osaa selvästi kertoa mitä on tapahtunut. Mielestäni tärkeintä on nyt tukea ystävääni siinä, että ero on oikea ratkaisu. Lisäksi olen alkanut itsekin pelätä miestä kun olen saanut tietää kuinka hän on tätä naista alistanut. Minua todella pelottaa, mitä hän voisi tehdä minulle tai läheisilleni jos hän saisi tietää, että olen ilmoittanut hänestä poliisille. Mies mm. tietää missä asun, ovat käyneet meillä.

Vierailija
16/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain auttavaa puhelinta nainen on sanonut voivansa harkita. Mutta tosiaan ei poliisia, haluaa vain ukosta eroon ja jatkaa elämäänsä.

Vierailija
17/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasistinen aloitus. Ilmiannettu.

Vierailija
18/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näitä miehen tavaroita mahdollista siirtää esimerkiksi varastoon, autotalliin tai muuhun kodin ulkopuolella olevaan paikkaan? Lukot pitäisi ehdottomasti vaihtaa, ettei pääsyä ole sisätiloihin. Tavaroiden haku kannattaisi ajoittaa muutenkin siihen, ettei tämä ystäväsi ole paikalla ollenkaan. Kaikki kontaktit puhelimen välityksellä, mielellään viestein.

Vierailija
19/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasistinen aloitus. Ilmiannettu.

Et edes tajua mitä on rasismi. Jos et kestä keskustelua todellisesta perheväkivallasta niin mene muualle.

Vierailija
20/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luonnollisesti tätä tapausta tunne, mutta kerran tutut naiset pyysivät apuun muutolle, jossa nainen oli lähdössä lasten kanssa, ja minä ja kaverini tulimme sinne miespuolisina pitkälti siitä syystä, että jätettävä mies saattaisi reagoida väkivaltaisesti. Kyllä siinä pieni kiistatilanne tulikin, mutta ei mitään dramaattisempaa. Toki miehetkään eivät takaa rauhallista muuttoa, jos on sellainen tyyppi, joka saattaa käyttää aseita, mutta vaikea sanoa, onko ap:n kuvaamassa tilanteessa kyseessä vaarallinen muutto vai ei. Huono merkki joka tapauksessa, jos mies on jo ollut väkivaltainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi