Olen viimeisilläni raskaana ja mies syyttää minua aivan käsittämättömistä asioista
Olen viimeisimmilläni raskaana ja mies on nyt muutaman kuukauden ajan saanut tasaisin väliajoin aivan käsittämättömiä raivokohtauksia ja alkanut syyttämään minua ihan hulluista asioista. Kaava menee aina samalla tavalla, että mies syyttää minua jostain (mitä en ole tehnyt) ja sitten sanoo, ettei halua viettää kanssani aikaa, koska olen niin hirveä ihminen ja kunnon paholainen kun olen kehdannut tehdä niin. Sitten olemme erillään 1-3 päivää, kunnes mies pyytää voisimmeko olla kivasti yms. (Mutta ei pyydä koskaan anteeksi vaan asia lakaistaan maton alle). Itselläni tunteet saattoivat heitellä alkuraskaudessa, mutta nyt loppuraskaudessa olen ollut hyväntuulinen enkä ole itse suuttunut mistään enkä siis ole antanut aihetta suuttumiseen. Siksi hänen ”kohtauksensa” tuntuvatkin niin pahalta, kun jokainen tilanne alkaa siitä, että minä jotenkin autan häntä/teen jotain hyvää ja hän kääntää asian sitten täysin päinvastoin.
Esimerkiksi viimeisimpänä syytöksenä miehen kello on ollut pitkään kateissa ja minä olen kertonut hänelle sen todennäköisesti olevan jossain hänen laatikostaan (vaikka en tietenkään ole voinut olla siitä varma, mutta näin olen veikannut kun sitä ei ole muuallakaan näkynyt) ja olen pyytänyt katsomaan niistä. No, ilmeisesti mies on sitten kaivanut osan laatikoitaan, mutta ei kaikkia (niitä ei ole montaa). Eilen sitten ajattelin auttaa häntä kun muutenkin järkkäilin tavaroita ja pyysin häntä nostamaan painavan laatikkonsa hyllyltä ja katsomaan olisiko se siellä. Siellähän se oli ja sen sijaan, että mies olisi ollut kiitollinen avustani, hän raivostui ja alkoi syyttämään, että minä olen piilottanut hänen kellonsa sinne enkä ole kertonut paikkaa, vaikka hän on pitkään sitä etsinyt. Hän meni syytöksissään jopa niin pitkälle, että alkoi kyselemään mahtaako minun vanhempanikin olla tietoisia, että kello oli aina siellä, kun hekin olivat tuoneet meille yhden uuden tavaralaatikon samaan kaappiin, jossa kello oli. Minä luonnollisesti raivostuin sitten täysin turhasta syytöksestä, joka oli sitten taas mieheni mielestä niin törkeää, että mies sitten poistui kotoamme joksikin aikaa ja tämän jälkeen hän on sitten tämän päivän ollut kotonamme eri tilassa ja lähetellyt minulle viestejä, jossa kyselee kaikkea järjetöntä kuten kuinka kehtasin piilottaa kellon yms. ja haukkunut minua kuinka hirveä ihminen olen kun teen sellaista yms. Välillä itse ”kellon piilottaminen” ei ollutkaan se pahin asia vaan minun suuttumiseni hänen syytöksestään yms. eli kuhan keksii vain ihan mitä tahansa syitä, jotta voisi ilkeillä minulle ja sanoa ettei halua viettää kanssani aikaa.
Mies ei tue mitenkään raskaudessa vaan aiheuttaa näin vain mielipahaa ja minusta tuntuu, etten pysty enää olemaan kotona vastaanottamassa hänen syytöksiään vaan että minun olisi parempi sitten olla yksin. Olen pyytänyt häntä muuttamaan pois, mutta hän ei tee sitäkään. Hän on aina sitten jokusen päivän kivasti ja sitten taas tulee uusi ”kohtaus” jostain täysin tyhjästä.
Onko muilla kokemusta vastaavasta ja mistä miehen käytös johtui ja loppuiko se koskaan?
Kommentit (56)
Olen tosi pahoillani tilanteestasi, kuulostaa todella rankalta. Ilman ulkopuolista puuttumista tilanteeseen tuo tulee varmasti vaan pahenemaan. Viimeiset kuukaudet ja viikot ennen synnytystä olisi hyvä pystyä minimoimaan kaikenlainen stressi ja ahdistus, ne kun voivat jopa hidastaa synnytyksen käynnistymistä. Ja miehen käytös ei sovi vastasyntyneen kotiin todellakaan. Hänen pitäisi olla täysin sinun tukenasi, osoittaa joustavuutta ja lempeyttä sinua ja vauvaa kohtaan. Itkevä ja valvottava vauva ei varsinaisesti helpota jos tunnelma on jo valmiiksi kireä ja ahdistunut. Kysy apua neuvolan kautta, sieltä joku sosiaalityöntekijä tueksi sinulle selvittämään miten saisit asiat etenemään niin että pääset irti miehestä ennen synnytystä. Ystäviä, sukulaisia mitä vaan tueksi. Aloitatte elämän vauvan kanssa kaksistaan, ja sinun ei tarvitse tuhlata energiaa mieheen. Sinä ja lapsesi tulette myöhemmin kiittämään ratkaisuasi.
En valitettavasti ole trolli, olisinkin. En olisi itse koskaan uskonut joutuvani tällaiseen elämään, raskauden piti olla onnellista ja ainutlaatuista aikaa. Iso kiitos teille kommenteistanne, en ole halunnut puhua asiasta kenellekään, kun olen jaksanut toivoa mieheni ”muuttuvan” takaisin omaksi itsekseen ja vainoharhaisuuden sekä jatkuvan syyttelyni loppuvan. Näin ei valitettavasti ole kuitenkaan näköjään käymässä, vaan mieheni on vain mennyt päivä päivältä pahempaan. Ja raskaus on jo niin loppusuoralla, että synnytys voi käynnistyä minä päivänä tahansa.
Ap
Aloittaa siis riidan tyhjästä, vie sen naurettaviin mittasuhteisiin ja, tässä tulee ehkä epäilyttävin osuus, häviää päiviksi. Tulee vähän väkisin mieleen että syy tuolle riitelylle on juurikin tuo sillä saavutettava karkumatka. Hän ei halua olla mies joka jättää raskaana olevan vaimonsa, (toisen naisen takia), vaan haluaa sinun jättävän hänet.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaa siis riidan tyhjästä, vie sen naurettaviin mittasuhteisiin ja, tässä tulee ehkä epäilyttävin osuus, häviää päiviksi. Tulee vähän väkisin mieleen että syy tuolle riitelylle on juurikin tuo sillä saavutettava karkumatka. Hän ei halua olla mies joka jättää raskaana olevan vaimonsa, (toisen naisen takia), vaan haluaa sinun jättävän hänet.
Mies ei siis häviä päiviksi kodin ulkopuolelle vaan käy jossain, mutta viettää lähinnä aikaa kotona eri tilassa ja sitten saa jotenkin sillä yksinololla ”koottua” itsensä ja on jälleen hetken mukava minua kohtaan, kunnes kaikki alkaa taas alusta. Koskaan ei pyydä anteeksi tai myönnä tehneensä mitään väärää vaan haluaa sitten vain ohittaa asian ja olla kun mitään ei olisi tapahtunut. Ja minä olen vauvan takia tähän saakka suostunut sitten siihen.
Ap
Kuulostaa ihan mun mieheltä pahassa vaiheessa.
Mä katsoin sen kortin vain siksi, ettei ole lapsia ja asumme erillämme, ja mies ajoittain tiedosti tarvitsevansa apua. En ikinä olisi jäänyt jos kuvioissa olisi lapsia tai jos olisin sellaisia joskus halunnut!
Miehellä todettiin epävakaa persoonallisuushäiriö. Sykli oli ihan sama meillä- raivokohtaus aiheesta kuin aiheesta, 1-3 päivää joko mykkäkoulu tai haukkumisviestejä. Oli myös välillä vainoharhainen, syytti mua mm. pettämisestä ilman mitään aihetta epäilyyn.
Ei koskaan pyytänyt anteeksi näiden jälkeen ja käyttäytyi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kohtausten välillä oli mukava itsensä, kunnes taas.
Mitään täsmälääkitystä tuohon ei taida olla, mutta mies sai mielialalääkkeet ja jutteluapua. Nykyään hän on suhteellisen normaali, joskus hyvin harvoin saattaa saida raivarin mutta tajuaa hetkessä, ei kestä päiviä. Tuo persoonallisuushäiriö saattaa olla sellainen, että helpottuu itsekseen ajan kanssa, mutta kuten sanottu, jos lapsi kuvioissa en todellakaan jäisi odottamaan käykö näin! Tää mun kertomus taitaa kuitenkin olla harvinaisuusluokassaan yksi miljoonasta.
Miehesi kuulostaa alkoholistille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyspotilaita hoitaneena kuullostaa pahalta. Harhaisuutta, voi viitata alkavaan skitsofreniaan. Jos näin on niin tilanne voi ääritapauksessa mennä vaaralliseksi. Tällaiseen tilanteeseen ei nyt pidä jäädä. Lapsen syntymä voi pahentaa vielä asioita.
Komppaan - harhaisuus todennäköisesti lisääntyy - todennäköisesti raskaus voi olla jo pahentava tekijä, saati sitten lapsi. Itse olen töissä oppinut, ettei harhaisen henkilön kanssa väittelystä ole apua, mutta vielä tärkeämpää ja toisaalta sinulle hankalampaa on pitää itsensä aina sellaisessa positiossa, että pääset tarvittaessa pakenemaan.
Jep raskaus on muutos elämässä ja tällaisissa muutoksissa ongelmat tulee esille.
AP, Onko vastaavaa ollut aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun mieheltä pahassa vaiheessa.
Mä katsoin sen kortin vain siksi, ettei ole lapsia ja asumme erillämme, ja mies ajoittain tiedosti tarvitsevansa apua. En ikinä olisi jäänyt jos kuvioissa olisi lapsia tai jos olisin sellaisia joskus halunnut!
Miehellä todettiin epävakaa persoonallisuushäiriö. Sykli oli ihan sama meillä- raivokohtaus aiheesta kuin aiheesta, 1-3 päivää joko mykkäkoulu tai haukkumisviestejä. Oli myös välillä vainoharhainen, syytti mua mm. pettämisestä ilman mitään aihetta epäilyyn.
Ei koskaan pyytänyt anteeksi näiden jälkeen ja käyttäytyi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kohtausten välillä oli mukava itsensä, kunnes taas.
Mitään täsmälääkitystä tuohon ei taida olla, mutta mies sai mielialalääkkeet ja jutteluapua. Nykyään hän on suhteellisen normaali, joskus hyvin harvoin saattaa saida raivarin mutta tajuaa hetkessä, ei kestä päiviä. Tuo persoonallisuushäiriö saattaa olla sellainen, että helpottuu itsekseen ajan kanssa, mutta kuten sanottu, jos lapsi kuvioissa en todellakaan jäisi odottamaan käykö näin! Tää mun kertomus taitaa kuitenkin olla harvinaisuusluokassaan yksi miljoonasta.
Kuulostaapa tutulta!
Meillä miehen käytös muuttui ylimukavasta naps raivariin, jolloin kävi myös käsiksi. Mitään ulkoista syytä ei välttämättä räjähdykselle ollut, toisaalta mikä tahansa saattoi sen laukaista.
Raivosi, heitteli seinille ja häipyi. Tuli kotiin ja mökötti pari päivää. Sitten oli kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Jos silloin otin asian puheeksi mahdollisimman nätisti, raivostui tai ei ollut muistavinaan.
Oli myös vainoharhainen, väitti, että olen ollut jonkun miehen kans tms vaikka en tod. ollut. Syytti asioista, joihin en ollut syyllinen.
Koska oli kohtausten välissä ok, jäin liian pitkään suhteeseen. Olin lopussa aivan rikki ja hain eroa ja hoitoa itselleni. Tein sen pahan virheen, että oletin paskakäytöksen loppuvan. Se vain paheni. Siksipä neuvon ap:tä muuttamaan erilleen heti.
Miehellä on nyt useita pers.häiriödiagnooseja.
Kuulostaa niin umpihullulta ja epätodelliselta, että epäilen kirjoittajalla olevan raskaushormonien vuoksi astetta pahempi vaihe meneillään. Ei kukaan kirjoittelisi tänne tuollaisessa tilanteessa.
Ihan ensimmäisenä puhu jollekin läheisellesi. Nyt heti! Turvaa selustasi jos tapahtuu jotain pahempaa. Tuo pahenee. On kuin oma ex-mieheni, jonka luulin olevan hyvä tuleva isä. Paheni pikkuhiljaa kunnes vihdoin ja viimein kävi pahasti käsiksi ja pakenin taaperon ja vauvan kanssa.
Kuulostaa hyvin klassiselta henkisen väkivallan kierteeltä. Suosittelen ehdottomasti keskustelemaan jonkun perheväkivaltaan perehtyneen tahon kanssa. Valitettavasti en jaksa uskoa, että tuo tuosta paranisi, todennäköisesti päinvastoin.
Raskautesei on luultavasti aktivoinut miehen mt häiriöt. Tuo on oikeasti yllättävän yleistä että miehestä kuoriutuu hirviö raskauden myötä. Entisaikojen naisten elämä on ollut ihan hirveää. Uskoo että et pysty lähtemään mihinkään ja alkaa nyt käyttää valtaa suhun. Epäilen kyseessä ei ole kiltti it mies vaan NS perinteinen mies.
Maailma vaan ei enää ole sellainen, etkä halua kasvattaa lasta ahdistavassa ympäristössä, eli Hanki se oma kämppä ja mieti sitten.
Niin mä tein. Ihan samanlainen ukko pl. Syytti et lapsi ei ole sen ja kaikkia muita fantasioita joilla sekoittaa päätä. Erottiin. On tosi hyvä isä ja lapsi pystyy nauttimaan elämästään ja saa eheän lapsuuden.
On tietty paljon porukkaa ketkä jää tohon tilanteeseen ja sit 20 v myöhemmin syyllistää lapsiaan tyyliin tein sen sun takia.
Se on ikävä kyllä niin, että sinun on lähdettävä kodistasi, jos haluat olla turvassa tulevan vauvasi kanssa. Mieshän voi muuttua väkivaltaiseksi eikä tilanne muutu paremmaksi itsekseen. Ehkä ei muutenkaan. Tarvitset kaikki voimasi itsesi ja lapsen hoivaamiseen tuollainen tilanne kotona veisi kaiken energian. Ja mies on vaaraksi sinulle ja lapselle. Näin minä ajattelen. Voimia!
Mies voi tarkoituksella hakea riitaa jotta pääsee poistumaan kotoa naisystäviensä luokse.
Mikä ikinä onkaan syynä miehen käytökseen, se ei varmasti tule muuttumaan, ainakaan parempaan suuntaan, joten "nosta kytkintä" ja pian. Oliko mies muuten mielestäsi normaali ennen raskauden alkua?