Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen synttärit, voi p***a!

Vierailija
15.11.2014 |

Meillä on tulossa lapsen synttärit ja kaikille kavereille lähti kutsu. Yhden kutsutun äiti soitti ja ilmoitti että hänen lapsellaan on maitoallergian lisäksi yliherkkyys kananmunille, pähkinöille (en tiedä miten vakava), suklaalle ja sipseistä aukeaa suupielet, pyysi että otan tämän huomioon tarjoiluissa. Lapsia on tulossa 15 ja olen kaikki tehnyt esim. laktoosittomiksi, mutta muita allergiatapauksia en tiedä, lähinnä tuo laktoositon oli varmuuden vuoksi.

En ole mikään mestarileipuri ja omalla lapsella ei ole allergioita joten en ole ekspertti lukemaan tuoteselosteita. Tietysti pelottaa että tarjottaviin livahtaa jotain mitä ko. lapsi ei saa syödä joten pyysin äitiään tuomaan hänelle "eväät" joita hän voi syödä huoletta. Ja ei tarvitsisi "kuivin suin" olla. Itse kun en tiedä mitä saa antaa ja mitä ei.

Nyt äiti laittoi viestiä ettei lapsi tule ollenkaan, kun ei kerran voida tarjoiluja säveltää allergia-vapaiksi. Siis mitä ihmettä?! En edes osaa kokata noilla kielloilla mitään! Kyseessä on yksi lapsen parhaista kavereista! Synttäreillä on paljon muutakin ohjelmaa, pääasia ei edes olisi ollut syömisessä! Suuututtaa niin pirusti!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa parhaiden kavereiden äidit toimii just näin.

Vierailija
2/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on niin hyvästä kaverista niin olisiko mahdoton ajatus et laittasit vielä viestiä jossa kerrot totuuden? Kerro ettet tiedä miten toimia ja olet aidosti huolissasi lapsen terveydestä ja jopa hengestä. Kysy äidiltä mikä olisi sopiva tarjottava. Kysy suoraan yksityiskohtia myöten mitä lapsi saa syödä. 

Mä ainakin allergisen äitinä arvostaisin tollasta yhteydenottoa ja kertoisin. Tai no, mä olisin tehnyt ne eväät. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:17"]

Porvoossa parhaiden kavereiden äidit toimii just näin.

[/quote]

Tuo Porvoo/provo juttu on niin kulunut, keksi ees jotain uutta idiootti.

Vierailija
4/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo äiti. Tekee lapsensa elämästä turhaan vaikeeta : (

Vierailija
5/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit pyytänyt lapsen kaverin äidiltä esim. 1-2 reseptiä ja sitten vinkin, mitä saa syödä naposteltavaksi (kun ei kerran saa ottaa suklaata, sipsiä tai pähkinöitä). Juoda saa kuitenkin varmaan mehua tai limua?

Onhan lapsen kaveri sen ikäinen, että osaa itse varoa vääriä ruoka-aineita ja kysyä, mitkä tarjoilut sopivat hänelle?

Äiti ei ehkä ymmärtänyt, miten epävarma tarjoiluista olit. Enpä itsekään haluaisi saada kenenkään lapselle aikaan vakavaa allergista reaktiota, johan sitä pahimmillaan voi vaikka hengitystiet turvota umpeen. :/

Vierailija
6/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin kyllä että en tiedä sitten mitä ruokia tehdä ja mun mielsestä olisi turvallisempaa jos lapsella olisi omat eväät mukana. AP

Vierailija
7/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa,että suhtautuu noin. Ja kurjaa lapsellekin kun ei pääse hyvän ystävän syntymäpäiville.Olisko jokin soija jäätelö sopinut tarjottavaksi? Tai vaahtokarkit? Pähkinä allergiat yleensä pahoja, täytyy olla varovainen.

Vierailija
8/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehujäätä tai sorbettia. Näistäk annattaa ehdottomasti tarkistaa maitoproteiini, jOstain kumman syystä Suomessa myytävissä tuotteissa on lisätty maitoproteiinia. maitoproteiinittomiakin löytyy.

Aukeaakohan popcorneista suupielet? Jos ne tekisi itse öljyssä?

karkeissa ei myöskään pitäisi olla kananmunaa, joskus voi olla jäämiä maitoproteiinista ja maidosta sekä pähkinöistä.

Tällaisia keksejä itse voin syödä maitoproteiinittomana eikä niissä ole myöskään kananmunaa:

http://www.sempergluteeniton.fi/tuotteet/keksit-makeat-leivonnaiset/kolakeksit

Vierailija
9/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän että laktoositon ei ole sama asia kuin maitoallergia?!

Maitoallergiselle on oltava maidotonta, laktoositon ei riitä.

Vierailija
10/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pählinäallergia on jostain p******tä.

Itse olen ilmoittanut, että kunhan tulee kutsu niin tuodaan omat eväät, ettei tarvitse järjestäjän pelätä mahdollista reaktiota. Meillä siis anafylaksian voi aiheuttaa jo kosketus pähkinään. Mutta, onneksi ilman pähkinöitäkin on keksejä, kvarkkeja, jäätelöä yms ku vain jaksaa etsiä tai tehdä itse.

Vierailija
11/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ap, miten et keksinyt mitään mikä sopii tuohon ruokavalioon. Minä olen leiponut tälläistä piirakkaa ja maistui todella hyvin kaikille. (munaton,maidoton, ei suklaata, ei sipisiä. ei pähkinöitä)

http://ruokailmio.blogspot.fi/2011/06/marjapiirakka-maidoton-ja-munaton.html

En oikeasti ymmärrä, miksi joillekin on niin vaikeaa tehdä allergiavapaita ruokavalioita. Itse olen järkännyt ystävälleni juhlat ja niitä varten keräilin noita erikoisreseptejä. Tuo piiraka on tosi hyvä ja maistuu myös ei-allergisille.

Vierailija
12/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi nolo kaverin äiti. Mutta nykyään ei kannata yllättyä kenenkään käytöksestä, ihmisistä on valitettavasti tullut niin kummallisia.

Vastaisin, että parempi sitten niin että lapsi jää pois synttäreiltä, jos omien eväiden tuominen ei onnistu. Valitettavaa, mutta näin tällä kertaa.

Vierailija
13/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoisen hankala allergisen lapsen äiti. Itselle on ollut aina selvyys, että moniallergiset lapseni lähtevät juhliin eväskorin kanssa.

Ota vielä yhteyttä tuohon äitiin. Kerro tuntemuksistasi ja kysy vinkkejä. Viljat ilmeisesti sopii. Esim. Muumi keksit olivat ainakin ennen maidottomia. Lisäksi ainakin fazerin aakkos karkit ovat maidottomia ja soijattomia. Popparitkin varmaan käy?

Vierailija
14/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaista omenapiirakkaa, maistuu lapsille ja aikuisille ja on helppo tehdä. Kanamunan voi jättää pois, koska sitä käytetään vain piirakanvoiteluun. Piirakan voit voit leipoa laktoosittomasta keijusta (on kokonaan kasvisperäinen, käy esim vegaanille. Joten ei sisällä lainkaan maitoa) jäätelön tilalle vaahdotettua kaura/soija vaniliakastiketta tai vaniliasoijajäätelöä. 

Itse olen tehnyt tätä monta kertaa, kun on myös ystäviä joilla on erikoisruokavalio. :) 

Vierailija
15/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollu hankalat allergiat. Olisin selvinnyt hyvin, ja tehnyt mielelläni. Otan tollaiset aina haasteena! Eikä kaiken tarjottavan tarvitse sopia sille yhdelle allergiselle. (Tosin jos on vakava pähkinäallergia, niin sitten ei kannata hankkia muillekaan mitään, jossa on pähkinää.)

Vierailija
16/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis miksi ap.n pitäisi uudelleen ottaa yhteyttä tähän allergikon typerään äitiin? mulle allergikon äitinä on ollut aina itsestään selvää, että laitan kotona eväät mukaan. itsekästä edes odottaa, että minun lapselleni valmistetaan omat syötävät! ikävää kummankin lapsen kannalta, mutta itse antaisin yhteydenpidon noin hankalan äidin kanssa jäädä tuohon.

Vierailija
17/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen osallistuminen on sinulle tärkeää, ota vielä yhteyttä. Sano ettet uskalla leipoa, mutta ostat mielellään tarjottavat, jos hän antaa tarkan listan (keksit, karkit, popparit) mitä voi ostaa. Jos äiti ei halua, niin voi voi.

Finduksen pakastekierrepullat on maidottomia ja munattomia JA hyviä! Makuina omena ja kaneli. Vaniljan makuisissa on maitoa.

Neljän allergikon äiti, joka vie ilman muuta eväät, mutta ilahtuu suuresti jos joku leipoo tai ostaa sopivia.

Vierailija
18/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä aiot tehdä?

Vierailija
19/19 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ei halua tuoda lahjaa sekä omia eväitä. Epäkohteliasta on pyytää tuomaan omat eväät. Itse kuitenkin olisin tyytyväinen ettei tulisi koska olen surkea noissa allergia hommissa. Parempi näin kaikkien kannalta. No järjestän aina ulkoiset synttärit ja tarjottavat tulevat talon puolesta. Onneksi kukaan ei ole ollut allerginen milleen, on käynyt tuuri.