Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloiset: Miten kalliista hankinnoista sovitte aviopuolison kanssa yhdessä?

Vierailija
26.09.2021 |

Haluaisin vähän perspektiiviä siihen, että suutunko turhasta. Aviopuoliso osti noin kahden vuoden nettopalkkansa suuruisen jutun kysymättä minun mielipidettäni. Väittää sen olevan sijoitus, mutta itse olen eri mieltä. Ymmärrän, että avioliitossa molemmilla on omat rahat ja vasta erossa omaisuus jaetaan tasan, mutta silti tällainen käytös ärsyttää ja vie luottamusta. Ehkä siksi, että itse maksan perheen juoksevia menoja pienemmästä palkastani ja minulla rahaa ei jää niin paljon säästöön. Aikaisemmin olemme yhdessä sopineet isommista hankinnoista ja olleet samaa mieltä, mutta näin ei valitettavasti enää ole. En ole itse yhtään kiinnostunut näistä puolison hankinnoista. Ovat hänen harrastuksensa. Kaipaan järkeviä vinkkejä, en alapeukutusta. Pelolla odotan, mitä seuraavaksi löytyy puolison ostoslistalta. Kaikki hänen hankintansa aiheuttavat lisää työtä ja huolehtimista (myös minulle epäsuorasti). Itse haluaisin helpon elämän...Hän haluaa toteuttaa itseään ja näkee minut jarruna elämässään. Kuinka tästä eteenpäin? Mikä olisi järkevä tapa hoitaa raha-asiat?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaostoksia lukuunottamatta kaikista ilman euromääräistä alarajaa. Ja joskus keskustelen niistäkin.

Vierailija
2/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut yhteinen talous ja yhteiset rahat. Mikähän olisi ollut kallein hankinta, josta ei olisi kysytty toisen mielipidettä? Ehkä n.2000 euron polkupyörä, jonka ostin, kun edellinen varastettiin ja mies oli silloin työmatkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerran kaupasta niitä kalliita kiinalaisia omenoita(Fuji vai mikä se oli) ei kyllä hyvä heilunut kun tulin kotiin. Puolalaiset perus omput oli kuulemma tarkoitus ostaa ei hassata koko veronpalautuksia hedelmäpussiin. 5€ meni enemmän mitä piti, eipähän enään tarvitse käydä kaupassa.

Vierailija
4/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoon mies vaikka Teslan omilla rahoillaan, mitä se mulle kuuluu. Niin kauan ku yhteiset menot menee järkevästi ja oikeudenmukaisesti niin ei kumpikaan puutu henkilökohtaiseen kulutukseen.

Teidän tapauksessa ehkä arjen peruskuluissa olisi keskusteltavaa, ei tuo nyt oikein järkevää ole että sä maksat juoksevia kuluja enemmän..?

Vierailija
5/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei kunnioita sinua lainkaan.

Vierailija
6/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yli miljoonan euron sijoituksista pitää kertoa. Muutaman sadantonnin jutut menee ihan vain testailun piikkiin. Mutta eihän puoliso edes tiedä, paljonko meillä oikeasti on fyrkkaa. Kortilla katetta riittää. 

Vierailija
7/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla ei enää mistään. Eikä olla hyvätuloisia vaan keskituloisia. Auton rahoituksesta puhuin miehen kanssa viimeksi vuonna 2003. Okt hankittiin yhdessä 2005. Sen jälkeen kumpikin on ostanut autonsa melkolailla ilmoitusluontoisena asiana. 2017 laitoin perintöni asuntoon miehen kotiseudulla, siitä puhuttiin lähinnä sijainnista, käyttöasteesta ja juoksevista kuluista. Tämän jälkeen mies teki harrastushankintoja useammalla tuhannella eurolla ilmoitusluontoisesti ja mä nostin lainaa kymppitonneja lunastaakseni yhden kuolinpesän itselleni.

Omat rahat ja osin yhteisiä menoja. Lähinnä kai keskustellaan rahasta tämän yhteisen okt remonteissa ja seuraavan viikon ruokalistassa.

Vierailija
8/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteinen käyttötili jonne siirretään rahaa ja molemmilla omat varsinaiset tilit. Keskustellaan suuremmista ostoksista kuten kesämökin ostosta jonka mies osti ja näytän kuvia huonekaluista/kuvailen remontit ja uudet kodinkoneet ennen kun ne tilaan ja ostan. Molemmilla myös omissa nimissä olevia kiinteistöjä ja sijoituksia jotka hoitaa itsenäisesti. Kummallakin samanlainen järkevä suhtautuminen rahaan, samat kiinnostukset ja arvot, ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
9/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me molemmat tienataan hyvin, eikä rahapulaa todellakaan ole, mutta silti me keskustellaan kaikesta. En välitä siitä paljonko mieheni pistää rahaa uuteen autoon, vaan siitä, että häntä ei kiinnostaisi jutella mun kanssa siitä että haluaa vaihtaa autoa. Olemme eläneet yhdessä yli 20 vuotta, ja meille on täysin normaalia jutella kaikista asioistamme toiselle.

Vierailija
10/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä on hyvätuloinen, 10.000 kk:ssa vai 30.000 kk:ssa ?

No niin tai näin; meillä minä päätän ostokset oli ne sitten suuria tai erittäin suuria, mutta muija voi halutessaan ehdottaa jotain mitä haluaa ja päätän sitten onko se tarpeellinen tai muuten järkevä ostos.

Hänen pieniin ostoksiinsa en puutu, kuten vaatteisiinsa tai muuhun mikä ei ole niin kallista.

Vierailija
11/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain tavainomaisesta poikkeavaa ja hinnaltaan merkittävää ollaan hankkimassa yhteisillä rahoilla, on asiasta sovittava. Omilla rahoillaan saa toki tehdä mitä vain.

Vierailija
12/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ja pieniä harrastusvälineitä ostetaan aika lailla omatoimisesti. Meillä on yksi yhteinen taloustili, johon laitetaan sama summa rahaa kuukausittain ja tehdään ruokaostokset sekä yhteiset ostokset sieltä, muuten molemmat käyttää omia tilejään aika vapaasti. Välillä maksetaan ruokiakin vuorotellen omilta tileiltä tyyliin "mä voin maksaa nyt tämän". Autosta neuvotellaan ja käydään koeajamassa tai jos alkaa olla yli kuukauden nettopalkan, neuvotellaan, vaikka olisi omalla tilillä rahaa. Yleensä ei estetä, mutta meillä toimii aika hyvin. Miehen harrastukset on kalliimpia kuin minun, vaikka minulla menee harrastuksiin ehkä enemmän aikaa, mutta emme näistä nipota. 

Vierailija
13/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan laskut maksetaan yhdessä ja perheen talous pyörii niin omalla rahalla saa tehdä mitä haluaa. Jos mies ostaa omalla rahalla jotain horjuttamatta perheen taloutta niin siinäpähän ostaa.

Vierailija
14/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisella tarkoitan sitä, että rahaa on merkittävästi enemmän, mitä peruselämiseen kuluu. Kuukausituloilla ei merkitystä kysymyksen kannalta.

T.Ap

Vierailija
15/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Volvo XC60:n...ihan omin lupineni ...hinta kaksilla alumiini vanteilla noin 65000euroa...

Ei mamma valittanut, kun näki mitä sai syntymäpäivä lahjaksi...

Vierailija
16/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meilläkään euromäärästä kiinni, vaan siitä, koskettaako ostos molempia, esim kotiin jotain ostettaessa. Aika vähän edes on hankintoja kyllä enää, roinaa on enemmän kuin tarpeellisesti.

Vierailija
17/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin tai näin; meillä minä päätän ostokset oli ne sitten suuria tai erittäin suuria, mutta muija voi halutessaan ehdottaa jotain mitä haluaa ja päätän sitten onko se tarpeellinen tai muuten järkevä ostos.

Hänen pieniin ostoksiinsa en puutu, kuten vaatteisiinsa tai muuhun mikä ei ole niin kallista.

Vaimosi on siis täysin tulot on kotirouva, koska hänellä ei ole mitään päätösvaltaa kuin ihan pikkujuttuihin.

Vierailija
18/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on siis ilmeisesti ostanut kesämökin tai kalliin auton.

Vierailija
19/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimosi on siis täysin tulot on kotirouva, koska hänellä ei ole mitään päätösvaltaa kuin ihan pikkujuttuihin.

Hän on huomattavasti pienempi tuloinen kuin itse olen ja muutenkin ne päätökset ovat minun tehdessäni järkeviä ja realiteetit huomioiden tehtyjä.

Vierailija
20/41 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa juoksevia menoja pienestä palkastasi yhtään ylimääräistä.