Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko kääntää nuo kaikki paikannimet (Hesarin kansi)?

Vierailija
26.09.2021 |

https://www.hs.fi/lehdet/

Siis tuo Alepan mainos 24.9. Osa noista on pieleen kirjoitettu, ja osasta joutuu aika lailla arvailemaan, mitä lie ovat. Osaako joku paikallinen suomentaa nuo kaikki paikannimet?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellis on itselle ihan vieras, muut tuttuja tai arvattavissa

Vierailija
2/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivis, Kökkeli ja Kartsi ei sano mulle yhtään mitään. Muut luulen tietäväni.

Kirjoitusasut varmaan vaihtelevat puhujasta riippuen, ei murresanoista varmaan oikein voi sanoa, että ne ovat väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellokoski

Vierailija
4/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe yhtäkään mainosta.

Vierailija
5/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellokoski (Tuusulassa).

Vierailija
6/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan tunnistan mutten kaikkia.

Kantsu, Runski (olisko Ruskeasuo?), Jäke, Puksu, Mellari, Meklu, Martsi (Martinkylä?), Kaltsi, Kellis, Havis (Havukoski?)  ei aukea ihan heti.

Vierailija
7/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kökkeliä en tiedä, mutta arvaan: Köklax eli Kauklahti?

Vierailija
8/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusasut varmaan vaihtelevat puhujasta riippuen, ei murresanoista varmaan oikein voi sanoa, että ne ovat väärin?

Päivis voisi olla Päiväkumpu, Kökkeli on Kauklahti (tulee ruotsinkielisesta nimestä Köklax). Kartsi on outo

Vierailija
9/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantsu, Runski (olisko Ruskeasuo?), Jäke, Puksu, Mellari, Meklu, Martsi (Martinkylä?), Kaltsi, Kellis, Havis (Havukoski?)  ei aukea ihan heti.

Kantsu on Kannelmäki. Jäke on Järvenpää. Puksu on Pukinmäki. Mellari on Mellunkylä. Martsi on ehkä Martinlaakso. Kaltsi vois olla Kallio. Kellis on Kellokoski.

Vierailija
10/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan.

Vierailija
11/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivis voisi olla Päiväkumpu, Kökkeli on Kauklahti (tulee ruotsinkielisesta nimestä Köklax). Kartsi on outo

Karakallio Espoossa?

Vierailija
12/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantsu on Kannelmäki. Jäke on Järvenpää. Puksu on Pukinmäki. Mellari on Mellunkylä. Martsi on ehkä Martinlaakso. Kaltsi vois olla Kallio. Kellis on Kellokoski.

martinlaakso on martsari

Vierailija
13/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma pitäis olla Krunika yhdellä koolla, ja Hertsika, ja tietenkin Hagis eikä Hakis, koska stadilaiset tykkää käyttää paljon g:tä k:n tilalla. Roihuvuorta olen kuullut sanottavan nimellä Roihis, ei Roihikka.

Niin, ja mikä on Kisis?

-ap

Vierailija
14/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kökkeli on Kauklahti, Kartsi on todnäk Kartanonkoski ja Päivis oisko Päiväkumpu?

Vierailija
15/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kisis on Kisahallin Alepa, Runski Runeberginkadun. Kartsi on tässä varmaan Kartanonkoski.

Vierailija
16/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivis on Päiväkumpu.

Vierailija
17/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma pitäis olla Krunika yhdellä koolla, ja Hertsika, ja tietenkin Hagis eikä Hakis, koska stadilaiset tykkää käyttää paljon g:tä k:n tilalla. Roihuvuorta olen kuullut sanottavan nimellä Roihis, ei Roihikka.

Niin, ja mikä on Kisis?

-ap

Krunikka on kahdella k:lla, Hakis k:lla, ja se on Roihikka tosiaan. Kisis on Kisahalli (Töölössä). T: neljännen polven stadilainen

Vierailija
18/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainaki se on selvää, että ton kirjoittaja on junantuoma. Ymmärrän kyllä mitä kaikissa on haettu, mut osa kyl niin pöndesti väännetty, että ei oo stadilainen asialla.

Vierailija
19/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kisis on Kisahallin Alepa, Runski Runeberginkadun. Kartsi on tässä varmaan Kartanonkoski.

Aika vaikee arvata noita, kun sijainniltaan ne voi olla ihan mitä vain Helsingin ytimen kadunnimistä kehyskuntiin (esim. Runeberginkatu vrs. Järvenpää).

Vierailija
20/23 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainaki se on selvää, että ton kirjoittaja on junantuoma. Ymmärrän kyllä mitä kaikissa on haettu, mut osa kyl niin pöndesti väännetty, että ei oo stadilainen asialla.

Ja onko tahallaan laitettu tuo "sinun kortteli, sinun valikoima"? Ei stadilainen ikinä sanois niin. Olis ees "sun korttelis, sun valikoimas" jos ei halua kääntää slangiksi noitakin.

Huono mainos kaiken kaikkiaan.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan