Lastensuojeluilmoitus naapurista
En oikein tiedä pitäisikö tehdä. Naapuri karjuu lapsilleen tämän tästä ja sisältö on sellaista, että lapsen ei tuollaista kuuluisi mielestäni kuunnella. Kysyin äidiltäni apua, että pitäisikö ilmoittaa, mutta hän sanoi, että olla välittämättä. Tosin olen herkempi kuin äitini, mutta mietin että saako naapuri selville että ilmoitin?
Kommentit (44)
Ap ei nyt jostain syystä kerro miten huudetaan mutta ilmeisen rumasti nimitellään ja kiroillaan? Ja ilmeisesti aika kovaa huudetaan jos sanatkin kuuluu naapuriin? Joo paperiseinät sun muuta mutta ei se yksikseen itselleen manailu tai normaali lapsen toruminen mihinkään kuulu ellet sitten huuda suoraa kurkkua.
Mä huusin tosi paljon lapsilleni (3 lasta) kun olivat pieniä. Tuli kyllä nimiteltyäkin rumasti. Olin ihan loppu. Erityislapsia pari jotka tekivät koko ajan jotakin. Silti näin jälkeenpäin ajateltuna se oli ihan hirveää ja olen ollut kyllä ällöttävä äiti silloin.
Muistan vieläkin miten rumasti joskus huusin ja sanoin lapsille. Ihme ettei meistä tehty lasua. Asuttiin kerrostalossa vieläpä.
Toisaalta olin kyllä myös todella huolehtiva ja rakastava ja meillä oli/on lämpimät välit olleet aina. Olen kova halailija ja suukottelija ja kerroin kyllä montakin kertaa päivässä kuinka rakkaita ja ihania he ovat. Tein kaikkeni lasteni eteen. Vaadin kuntoutukset ja asianmukaiset terapiat ja niistä sai jatkuvasti vääntää.
Ehkä siksikin olin niin väsynyt kun koko ajan oli jotakin. Olisin kaivannut jotain tukiperhettä (en ollut yh) ja huilitaukoa. Kyllä meidän tilanne olisi ollut lasun paikka. Olisi ehkä pistänyt miettimään omaa kielenkäyttöä.
Nyt tuo kolmikko on kasvanut isoksi ja heidän kanssa ei ole enää mitään vääntöä. Erityisyydestä ei enää tietoakaan. Teini-iätkin olleet helppoja ja lapseni ovat kyllä olleet käytökseltään sieltä fiksuimmasta päästä.
On onneksi hyvät ja läheiset välit kaikkiin.
Nyt meillä on vielä nelivuotias iltatähti. En voisi kuvitellakaan huutavani hänelle. Saati haukkua. Koko ajatus on ihan älytön. Toki välillä sanon tiukasti mutta kasvatusmetodit ovat kypsemmät.
Huomaan myös että minun vanhemmat lapseni ovat tyytyväisiä etten huuda kuopukselle. Ovat varmasti kärsineet huutamisestani paljon enemmän mitä edes olen tajunnut.
Kuvittele jos itsellesi huudettaisiin noin ja haukuttaisiin. Olisiko ok? Jos vaikka miehesi tekisi sinulle niin? Veikkaan että ohje olisi jss. Lapset eivät voi vaan lähteä ja ovat vanhempansa armoilla. Sanoisin että tee lasu. Perhe voi ollakin jo lastensuojelun piirissä ja on hyvä tietää ettei kaikki suju kuten pitää. Jos eivät ole niin tilanne on hyvä arvioida. Jos ei ole mitään huolta niin ehkä lasu auttaa siihen että äiti muuttaa puhetapaansa ja häpeää käytöstään.
Huomio kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ilmoita jos siellä ei kuulosta huutamista pahempaa tapahtuvan. Mutta jos epäilet mitään väkivaltaan viittaavaa niin sitten olisi hyvä ilmoittaa.
Huutaminen ON väkivaltaa. Itse tekisin ilmoituksen silmittömästä huutamisesta kyllä. Se on todella pelottavaa ja traumatisoivaa lapsille.
Höpö höpö. Kaikki huutaa lapsilleen joskus. Aivan kaikki. Se ei ole mitään väkivaltaa. Ihan eri asia kun ei niistä tenavista saa sellaisia puheella kuin meistä aikuisista.
Huutaminen on inhimillistä. Sitä toki kannattaa välttää, mutta pienissä on paljon sellaisia joka lyö, joita ei äiti osaa kieltää ollenkaan. Etenkin poikalapsissa. Kerran kun katkaisee, se loppuu. Vai pitääkö muiden sietää käytöstä sitten.
Voi aina pyytää anteeksi..pikkulapsi aika on raskainta mitä tiedän. Henkisesti. Opit kyllä kun lapsesi tulee taaperoikään.
Normaalia haukkua lasta vammaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Älä ilmoita jos siellä ei kuulosta huutamista pahempaa tapahtuvan. Mutta jos epäilet mitään väkivaltaan viittaavaa niin sitten olisi hyvä ilmoittaa.
Mistä lähtien henkinen väkivalta on ollut ok?
Jos meidän lapsista tehtäisiin lasu, tietäisin kuka naapureista olisi kyseessä. Se olis vastalasun paikka: heillä ”hortonomiaa”, pilvenpolttoharrastusta ja pienet lapset. Toinen vielä erityislapsi. Saavat tulla ja mennä miten sattuu ulkona keskenään. Välillä sitten äiti lähtee etsimään että missä ovat. Ovat usein keskenään ulkona vielä iltayhdeksän aikaan ja esim. talvella kevyissä vaatteissa.