Teini huutaa ja ärisee ja haistattelee koko ajan
Miten ihmeesä jaksan? Kyseessä 14v tyttö. Muuta ei suusta tule kuin veetä ja haistattelua. Jos satun katsomaan päin kun tulee suihkusta niin huuto herkeää, että olenko sairas, kun haluan kytätä häntä alastomana. Huh. Koko ajan olen kuin veitsen terällä :(
Kommentit (22)
Aikas oudon kuulosta mutta mullakin on kyllä kavereita jotka haistattelevat vanhemmilleen ihan ilman syytä jne. En kyllä ymmärrä omanikäisiäni kavereita jotka eivät edes yritä olla väleissä vanhempiensa kanssa :/ Kyllä se varmaan siitä helpottuu kun teinisi hieman kasvaa.
t. 14v teini
Kuulostaapa kauhealta. MIllainen teini itse olit? Huusitko vanhemmillesi tuolla tavalla päin näköä? Voisit sanoa hänelle, että ymmärrät hänen olevan pahallakin tuulella välillä mutta että myös sinä olet ihminen, jolla on tunteet. Että hänen käytöksensä loukkaa ja satuttaa.
Teet tytölle selväksi kuka määrää teidän huushollissanne ja että et aio enää katsella ja kuunnella hänen ala-arvoista käytöstään.
Oletko tullut koskaan ajatelleeksi, että saatat itse olla surkea äiti? Oma äitini oli täysin onneton ja sitten ihmetteli huonoa käytöstäni. Vei minut aikoinaan jopa psykologin juttusille käytökseni vuoksi. No, olen tällä hetkellä 25 v., ja olen edelleen sama vika, että huono käytökseni johtui äitini onnettomuudesta kasvattajana. Äitini oli - ja on edelleen, täysi tollo, pihalla kaikesta, eikä hänellä ollut mitään käsitystä elämästäni. Hänen kasvatustapansa oli nuoruudessani täysin irrallaan siitä todellisuudesta, jossa itse elin.
Teinihelvetti. Ei syyttä käytetty ilmaisu. Muutama vuosi, niin on kuin eri ihminen.
Jos koti on turvallinen (aikuiset kohtelevat kunnioittavasti muita, ei liiallista alkoholinkäyttöä, vanhemmat ottavat osaa lasten elämään jne.) ja koulussa + kaveripiirissä sujuu ok, tytöllä on vain pahanlaatuinen teini-ikä. Se menee ohi, jos vanhemmat suhtautuvat teiniin rauhallisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:20"]
Oletko tullut koskaan ajatelleeksi, että saatat itse olla surkea äiti? Oma äitini oli täysin onneton ja sitten ihmetteli huonoa käytöstäni. Vei minut aikoinaan jopa psykologin juttusille käytökseni vuoksi. No, olen tällä hetkellä 25 v., ja olen edelleen sama vika, että huono käytökseni johtui äitini onnettomuudesta kasvattajana. Äitini oli - ja on edelleen, täysi tollo, pihalla kaikesta, eikä hänellä ollut mitään käsitystä elämästäni. Hänen kasvatustapansa oli nuoruudessani täysin irrallaan siitä todellisuudesta, jossa itse elin.
[/quote]
Olisiko sinulla mitään konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka äitisi oli huono äiti ja täysi tollo kasvattajana?
Jos ei, niin kuulostat epäilyttävästi yhdeltä tuttavaltani, jonka mielestä kaikki hänen elämässään on surkean äidin vika. Äiti oli kyllä ihan tavallinen äiti, joka piti huolta lapsestaan kuten kuka tahansa keskiverto äiti-ihminen, mutta tuttavan mielestä rasittava ihminen, joten se riittää sitten tekemään äidistä maailman huonoimman äidin. Ei lyönyt, ei huutanut, ei laiminlyönyt mitenkään, mutta oli tuttavan mielestä ärsyttävä. Hirveä synti.
Minunkin lapsella oli teini-iän ongelmaa. Saimme apua koulun oppilashuollon kautta. Teini on kphta 16 vuotta ja nyt puoli vuotta on mennyt paljon paremmin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:20"]
[/quote]
Olisiko sinulla mitään konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka äitisi oli huono äiti ja täysi tollo kasvattajana?
Jos ei, niin kuulostat epäilyttävästi yhdeltä tuttavaltani, jonka mielestä kaikki hänen elämässään on surkean äidin vika. Äiti oli kyllä ihan tavallinen äiti, joka piti huolta lapsestaan kuten kuka tahansa keskiverto äiti-ihminen, mutta tuttavan mielestä rasittava ihminen, joten se riittää sitten tekemään äidistä maailman huonoimman äidin. Ei lyönyt, ei huutanut, ei laiminlyönyt mitenkään, mutta oli tuttavan mielestä ärsyttävä. Hirveä synti.
[/quote] Kiitos.
Minäkin olin tuollainen hirveä teini, vaikka perheeni oli tasapainoinen perhe ja oli kyllä säännöt tehty selviksi. Kukaan muista sisaruksistani ei ollut tällainen. Kyllä jo 16v. aloin rauhoittumaan ja nyt olen aivan normaali hyvässä työssä oleva nainen.
Meillä 4 lasta. Kuopus juuri 14v . Kukaan ei ole haistatellut kertaakaan eikä oikeastaan edes huutaneet. Mutta empä ole minäkään huutanut enka haistatellut lapsille. Nuoret itsekin ihmettelevät, että miksi pitäisi huutaa ja raivota. Mutta hormooni myrsky voi joillakin olla teini-iässä kova ja laittaa raivoamaan. Kyllä se ohitse menee kun jaksat muutaman vuoden.Pidä kuitenkin teinillä rajat, ihan mitä vaan ei äidillekään saa huutaa. Jaksmista
Meilläkin oli aikalailla tuollaista vielä vuosi sitten. Poika on ollut aina rauhallinen ja sopeutuvainen mutta murrosikä oli vaikea. Vaikeuksia oli ja paljon. Koulukin meni huonosti, mitä paikkailee nyt kymppiluokalla. Tapahtui muitakin juttuja joiden takia oltiin viranomaistenkin kanssa juttusilla. Käytös kotona oli erittäin epäkunnioittavaa ja poika räjähdysherkkä. Nyt on mennyt jo paremmin joten omakin ahdistus pojan asioista on vähenemään päin. Voimia sinne, kohta pitäisi helpottaa. Ole jämäkkä ja rauhallinen.
Jos olet huudon ja veen huutamisen kerran hyväksynyt, niin nyt sitten niität sitä mitä olet kasvattanut. Turha se on enää teiniä kasvattaa, nyt on kasvattamiset kasvatettu ja aika huonosti sen homman ilmeisesti olet tehnyt. Teinit saavat rähistä ja paiskoa ovia jonkun verran, mutta kaikkea ei saa hyväksyä. Sinä olet vanhempi ja sinä määräät miten talossa eletään ja ollaan, ei teini, joten sinuna alkaisin nyt ainakin yrittämään paikata kasvatuksesi puutteita ja menisin juttelemaan teinin kanssa Niinkuin kaksi aikuista juttelee, tosin sinä määräät juttelun tahdin ja hyväksyy lopputuloksen. Valitettavasti voit syyttää vain itseäsi teinisi nykyisestä toiminnasta.
Kaikki edut ja tietsikat pois ja takaisin vain hyvää käytöstä vastaan!
Jos näillä ei turpa hiljene, antaisin huostaan.
Meillä on täysi rähinä päällä 13-vuotiaan kanssa vähintään puoli tuntia päivässä.
Haistattelu on vaan tunteiden purkaamista. Antakaa heidän haistatella niin paljon kun haluaa, mutta yrittäkää olla pettyneitä heidän silmissä, niin he itse tajuavat että olette surullisia heidän käytökseensä.
Kuka on tämä Teini, josta palstalla koko ajan puhutaan? Onko se jonkun koira vai mikä?
Meillä on ihan samanlaista. Yritän pitää rytmin tasaisena, ruoan terveellisenä ja kehua paljon kaikkea, minkä tekee oikein ja hyvin. Sen sijaan että kyttään niitä huonoja asioita.
Ihan normaali teini.