Jaaha, sh:lla sama palkka kuin mulla T. Ope
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
Näemmä sh:lla lähes sama peruspalkka kuin mulla (olisko satasen vähempi). Mitähän varten sitä tuli aikanaan 5v yliopistolla kulutettua kun ei näy palkassa sitten mitenkään.
Opella ne lisätkin on vähän vaikeasti saavutettavissa jos ylitunteja ei vaan ole tai ei satu olemaan sellaisen aineen opettaja josta lisiä (demotunnit, kirjaston hoito, kokoelmien hoito, tvt) saa.
Terveisin,
Kieltenope
Kommentit (255)
Jokainen voi vaikuttaa omaan palkkaansa, jollei muuten niin työpaikan valinnalla. Itsellä palkka etuineen 5400€/kk ja pohjana pelkkä peruskoulu. Toki tähän tilanteeseen pääsy on vaatinut paljon töitä ja halua edetä urallaan, sekä muutaman alanvaihdon väliin.
Eikö nämä sairaanhoitajat ym. tutki millaista työtä ja mitä siitä maksetaan ennenkuin alalle ryhtyvät?
Itse olen kyllä aina tiennyt palkkani ja työtehtävät etukäteen kun olen työpaikkaan mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sairaanhoitajalla pitäisi olla paljon isompi palkka kuin opettajalla...
Ei mulla muuta.Surullista, miten vähän arvostat lasten kasvatusta ja hyvinvointia.
Enemmän minä hoitajia arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan tuohon loma-aikaan.
Väitän, että jos sitä ei olisi, ei olisi opettajiakaan.
Tottahan toi loma- aika on opettajilla josta palkka maksetaan. Vai kiellätkö sen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä sairaanhoitajat ym. tutki millaista työtä ja mitä siitä maksetaan ennenkuin alalle ryhtyvät?
Itse olen kyllä aina tiennyt palkkani ja työtehtävät etukäteen kun olen työpaikkaan mennyt.
Ei ne ymmärrä rahan tai numeroiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta.Sairaanhoitaja opiskelee 4v ammattikoulussa ja ope 5-6v yliopistossa.
Vuoden tai parin ero koulutuksen pituudessa on mitätön aika suhteutettuna työvuosiin, joita ehtii kertyä n. 40 vuotta. Palkan suuruuteen sillä ei pitäisi olla suurtakaan vaikutusta.
Opettajien päivätyö ja pitkät lomat ovat todellista luksusta vuorotyöhön verrattuna.
Ne opettajat opettaa (ja kasvattaa) niitä tulevia sairaanhoitajia.
Niih.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope sinulla pitkä kesäloma jota sh:lla ei ole. Muista loma- ajalta saat myös palkkaa.
Ei opettaja saa kesältä palkkaa. Kesällä maksettava palkka on talvella sisään tehtyä palkkaa, joka vaan maksetaan taannehtivasti.
Miksi en sitten määräaikaisena saanut lopputilissä kesän palkkaa, vaikka olin töissä koko lukuvuoden?
- määräaikainen ope
Niin, jos peruspalkkaa katsoo niin varmasti ero on mitätön. Toisaalta ovtessissä kumuloituu kokemuslisät eri tavalla kuin kvtessissä, johon hoitajat kuuluu. Kvtessissä kokemuslisää saa 5 vuoden jälkeen 3 %, 10 vuoden jälkeen 3% lisä vaihtuu 8 % lisää. Peruskoulun opettaja taas saa 5 vuoden jälkeen 4 %, 8 vuoden jälkeen toisen 4 %, 10 vuoden jälkeen tähän tulee lisää 6 %, 15 vuoden jälkeen toiset 6 % ja vielä yhdet 6 % 20 vuoden jälkeen.
Eli peruspalkka voi olla huono, mutta kyllä työvuosien myötä kertyvät lisät on opettajilla ihan toista luokkaa kuin hoitajilla, jotka saa koko työurallaan max 8 % kokemuslisää.
Hauskaa, kun kaksi yliarvostetuinta ammattikuntaa kinastelee keskenään. 😂
Ei kaikki sh:t tee vuorotyötä. Eikö tuon vertaa tiedä yliopiston käynyt ihminen.
Itse olen opettaja, mutta vahnempani ja kaikki sisarukseni ovat sairaanhoitajia. Olen siis kuullut kaikenmaailman tarinoita hoitoalalta ja arvostan sairaanhoitajien työtä suuresti. Sairaanhoitajien palkka on kyllä naurettavan pieni siihen työmäärään nähden, se on fyysisesti sekä henkisesti todella raskasta ja hektistä.
En toki myöskään vähättele opettajien työtä ollenkaan, oli sitten luokan- tai aineenope. Lomat toki on pitkät, mutta muistakaa että monet meistä opettajista eivät saa palkkaa kesäloman ajalta vaan ollaan sen ajan "työttömiä" kunnes uusi lukuvuosi alkaa, ellei sitten ole vakinaista virkaa.
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Hauskaa, kun kaksi yliarvostetuinta ammattikuntaa kinastelee keskenään. 😂
Kieltämättä olisi tylsempää, jos aivokirurgi ja Tokmannin siivooja kinastelisi keskenään.
Opettajatkin opiskelivat ennen seminaarissa, tuskinpa tuo opetus siitä paljon on muuttunut, kunhan nimitys on muutettu yliopistoksi, joten ihan turha mollata ammattikorkeakoulua ammattikouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta.Sairaanhoitaja opiskelee 4v ammattikoulussa ja ope 5-6v yliopistossa.
Ammattikoulusta ei valmistu sairaanhoitajia. Sh:n koulutus on ammattikorkeakoulussa 3,5 vuotta. Ihan turha tulla länkyttämään, että ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu on sama asia koska ne ei ole sama asia! Kuten ei myöskään ammattikorkeakoulu ole sama asia kuin yliopisto.
En tajua tällaista eri koulutustasojen välistä kilpailua paremmuudesta ja toisten koulutusten halveksumista. Kertoo näiden suunsoittajien omasta alhaisesta älystä.
Molemmilla aloilla on ihan riittävät palkat, kun täällä nyt ovat hoitsutkin kinuamassa lisää palkkaa. Kumpikaan ei ole kovin haastavaa työtä, joten ei palkkauksenkaan pidä olla huimaa, varsinkin rahat tulee valtaosin verovaroista. Molemmat toki tekevät arvokasta työtä, mutta jos rahaa haluaa niin ala kannattaa valita eri perustein tai perustaa oma yritys. Huippuopettajille ainakin luulisi löytyvän varakkaita palkanmaksajia, jos kykenee osoittamaan kykynsä poikkeuksellisen lahjakkaana versojen koulijana. Mukuloiden paimennus nyt onnistuisi joka toiselta ilman mitään koulujakin. Sama homma hoitsujen kanssa. Avustaa osaa kuka vaan, mutta jonkun pitää tietää mitä ja miksi vaivalloisille tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ne opettajat opettaa (ja kasvattaa) niitä tulevia sairaanhoitajia.
Niih.
Ja ne hoitajat hoitaa niitä sairaita opettajia. Pointtisi?
Ehdottomasti saiåraanhoitajille isommat palkat, voidaan pienentää opettajien palkkoja, kesänajalta maksettaisiin 2/3 osaa, ja vuodenvaihteessa sama, minunkin penikat on kesällä 2,5 kk lomalla, jouluna 3 vkoa, ja keväällä ja syksyllä viikon.
Kaikkien naisvaltaisten alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Historiallisista syistä miesvaltaiset alat paremmin palkattuja, koska mies.
Ei, kyllä