Että voi ihmistä vituttaa kun paino ei putoa
Neljä viikkoa säännölliset ruokailut, liikuntaa, hyvät yöunet, ei alkoholia. Silti paino vaan nousee :(
Kommentit (72)
KLo 15 viimeinen ateria ja seuraava aamupuuro klo 6.00. Vuosi mennyt näin ja paino pudonnut 14 kg lähtö 84 kg
Vierailija kirjoitti:
Liikaa ruokaa. Ei mitään viisi kertaa päivässä syömistä tai sitten ainakin tosi pienet annokset. Itse ainakin jouduin oleen nälässä, jotta laihdun. Liikunta saa hirveän nälän aikaiseksi.
Sama. Piti tottua nälän tunteeseen jotta sain painon putoamaan. Ei mikään terveellinen ruokavalio saa laihtumaan, se saa vain painon pysymään samana. Ei todellakaan ole mikään helppo juttu laihduttaminen. Ei olisi ikinä pitänyt antaa ittensä lässähtää, mutta en vaan välittänyt silloin masentuneena mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei sovi kaikille mutta voin kertoa mitä tapahtui kun siirryin kasvispitoisesta sekaruokavaliosta vegaaniselle. Aloin laihtua ekaa kertaa elämässäni helposti ja hyvää vauhtia ilman mitään tuskaa ja ikää on 50+. Tähän asti olen vuosia tuskaillut painon hallinnan kanssa, liikkunut, laskenut kaloreita. Ennen lähes täydeksi vegaaniksi ryhtymistä olin puoli vuotta pätkäpaastolla ilman muuta vaikutusta kuin että painon nouseminen pysähtyi. Tämä olotila on todella erilainen kuin aiemmin. En himoitse enää mitään herkkuja, himoitsen niitä paria hedelmää jotka on päivässä sallittujen listalla. Yksi päivä söin viimeisen kerran kolmen maissa ja ihan vaan siksi että laiskotti ruveta laittamaan ruokaa ja ajattelin no että jätän syömättä kun olisi tarvetta saada painoa alas. Nälkä on erilaista kuin ennen, se ei häiritse yhtä paljon. Mieliteot on nollassa, joku keksipaketin ajatteleminen ei aiheuta mitään mielitekoa, päin vastoin inhottaa muistaa miltä tuntuu kropassa sen jälkeen.
Maitotuotteita luovuin viimeisenä ja sen seuraukset näkyi kasvojen ihossa jo muutaman päivän päästä. Just pari päivää sitten pysähdyin kesken suihkuun menon katsomaan jalkojani. Ihan kuin olisi sukkahousut jalassa. Iho on paljon tasaisemman ja paremman värinen.
Eli mitä sä syöt? Anna esimerkki vaikka yhden päivän aterioista. Kiinnostaa!
Voin antaa joskus myöhemmin kun osaan tämän homman paremmin. Nyt lähinnä kompastelen päivästä toiseen kun asia on tuore ja olen joutunut siirtämään sivuun suuren osan aiemmista kasvisruokaresepteistä joissa on maitotuotteita ja toisaalta on sekasyöjä perhe ruokittavana. Olen ottanut lähtökohdaksi Daily Dozen -puhelinappin jonka avulla olen koettanut lisätä hyviä asioita ruokavalioon.
Ja eilen siis aamupala kaurapuuroa, marjoja, voikkari, lounaalla maukas rapea tofu ja täysjyväriisi ja kasviksia, iltapäivällä banaani-marja-lehtikaalismoothie ja päivällinen borsch-keitto ja paputahna leivällä.
Mikä on voikkari?
Voileipä :D. Ja haastehan tässä on se kun muu perhe on sekasyöjä. Mutta eilen esim toi tofu on oikeasti maukasta ja kelpaa kaikille. Illalla punajuurikeiton kanssa oli ei-vegaaneille raejuustoa keittoon ja siikavoileivät.
Oikeesti VOIleipä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei sovi kaikille mutta voin kertoa mitä tapahtui kun siirryin kasvispitoisesta sekaruokavaliosta vegaaniselle. Aloin laihtua ekaa kertaa elämässäni helposti ja hyvää vauhtia ilman mitään tuskaa ja ikää on 50+. Tähän asti olen vuosia tuskaillut painon hallinnan kanssa, liikkunut, laskenut kaloreita. Ennen lähes täydeksi vegaaniksi ryhtymistä olin puoli vuotta pätkäpaastolla ilman muuta vaikutusta kuin että painon nouseminen pysähtyi. Tämä olotila on todella erilainen kuin aiemmin. En himoitse enää mitään herkkuja, himoitsen niitä paria hedelmää jotka on päivässä sallittujen listalla. Yksi päivä söin viimeisen kerran kolmen maissa ja ihan vaan siksi että laiskotti ruveta laittamaan ruokaa ja ajattelin no että jätän syömättä kun olisi tarvetta saada painoa alas. Nälkä on erilaista kuin ennen, se ei häiritse yhtä paljon. Mieliteot on nollassa, joku keksipaketin ajatteleminen ei aiheuta mitään mielitekoa, päin vastoin inhottaa muistaa miltä tuntuu kropassa sen jälkeen.
Maitotuotteita luovuin viimeisenä ja sen seuraukset näkyi kasvojen ihossa jo muutaman päivän päästä. Just pari päivää sitten pysähdyin kesken suihkuun menon katsomaan jalkojani. Ihan kuin olisi sukkahousut jalassa. Iho on paljon tasaisemman ja paremman värinen.
Voin antaa joskus myöhemmin kun osaan tämän homman paremmin. Nyt lähinnä kompastelen päivästä toiseen kun asia on tuore ja olen joutunut siirtämään sivuun suuren osan aiemmista kasvisruokaresepteistä joissa on maitotuotteita ja toisaalta on sekasyöjä perhe ruokittavana. Olen ottanut lähtökohdaksi Daily Dozen -puhelinappin jonka avulla olen koettanut lisätä hyviä asioita ruokavalioon.
Ja eilen siis aamupala kaurapuuroa, marjoja, voikkari, lounaalla maukas rapea tofu ja täysjyväriisi ja kasviksia, iltapäivällä banaani-marja-lehtikaalismoothie ja päivällinen borsch-keitto ja paputahna leivällä.
Mikä on voikkari?
Voileipä :D. Ja haastehan tässä on se kun muu perhe on sekasyöjä. Mutta eilen esim toi tofu on oikeasti maukasta ja kelpaa kaikille. Illalla punajuurikeiton kanssa oli ei-vegaaneille raejuustoa keittoon ja siikavoileivät.
Lopeta niiden voileipien mussutus. Ja se puuro, joo siitä tulee isänmaallinen olo, mutta... Vettä, jauhoja ja suolaa syömällä ei laihdu. Ota tilalle siemenet, joissa on luonnontuotteista eniten kuituja ja hyviä rasvoja.
Tarkoitus onkin :D. Mutta, siis olen laihtunut tällä lailla lyhyessä ajassa, joten sen takia ei ole mitään tarvetta. Aiemmin pienikin laihtuminen oli kuukausien ketutuksen ja hammasten kiristelyn tulos. Nyt oikeesti uskon että on mahdollista laihduttaa ilman nälkää. Tai ilman nälkää joka tuntuu millään lailla pahalta.
Mä luulen löytäneeni oman reseptini. Pätkäpaasto, hiilarien tarkkailu, rautakuuri viimiset 3 vuotta, hyötyliikuntaa ja mässypäivä viikon-kahden välein. Olen 5-kymppinen ja painoa on ollut teinistä asti. Nyt on juhannuksen jälkeen tippunut 3kg, eilen oli ekan kerran vuosiin alle 85kg. Voileipä-jäätelöpäivän jälkeen paino humahtaa satoja grammoja alas kerralla. Eli kun tulee mielitekoja, saatan vetää ne kerralla kunnolla överiksi ja ja jatkan paremmalla linjalla taas seuraavana päivänä. Syön töissä lounaan tai vapaapäivänä brunssin klo 11, otan välipalaa jos siltä tuntuu, syödään perheen kanssa klo 16 ja iltapalan pyrin syömään klo 20 mennessä. Jos tekee mieli saunalonkeroa, juon pari, tänä vkl ei tehnyt edes mieli. Muutaman salmiakin söin, ennen en olisi osannut lopettaa ennenkuin pussi on tyhjä, nyt saa karkkia olla kaapissa ilman että napsin ne pois.
Mutta ennenkaikkea ei ole nälkä, nukun paremmin ja voin hyvin.
Kuka tänne listasikaan syömisensä oliko ap vai joku muu kommentoija niin näytti sisältävät pelkkää sokeria. Eli leivät puurot hedelmät. Kaikki hiilarit muuttuu elimistössä sokeriksi. Eli turha ihmetellä miksi ei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Kestävyysliikunta lisää nälän tunnetta mutta painojen nostelu ei. Kestävyysliikunta on myös usein luonteeltaan katabolista kun taas painojen nostelu ylläpitää lihasmassaa.
”Painojen nostelu” stoppaa minulla ainakin painon putoamisen heti. Juokseminen tai muu aerobinen ei siihen vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tänne listasikaan syömisensä oliko ap vai joku muu kommentoija niin näytti sisältävät pelkkää sokeria. Eli leivät puurot hedelmät. Kaikki hiilarit muuttuu elimistössä sokeriksi. Eli turha ihmetellä miksi ei laihdu.
Katsos kun ne puurot ja leivät on niin "terveellisiä" Ei niitä voi jättää syömättä, vaikka ne haittaa painonhallintaa :)
Painon putoamisessa harmittaa ettei enää kestä viinaa samalla tavalla kuin ennen. Taas on hirveä darra!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipää, riisiä, banaania… En edes laihduta mutta nämä ovat omassa ruokavaliossa poikkeuksia. Mikä ihmeen fiksaatio suomalaisilla on leipään. Ja hedelmistä tuo banaani on varmaan pahin mahdollinen. Oliko tuossa smoothiessa mitään proteiinia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipää, riisiä, banaania… En edes laihduta mutta nämä ovat omassa ruokavaliossa poikkeuksia. Mikä ihmeen fiksaatio suomalaisilla on leipään. Ja hedelmistä tuo banaani on varmaan pahin mahdollinen. Oliko tuossa smoothiessa mitään proteiinia?
Nuo ovat niin "kevyttä" Ei mitään väliä, vaikka ne on pelkkää sokeria, joka on elimistön pahin vihollinen painonpudotuksessa. Pääasia, että ruuassa ei ole rasvaa, vaikka se rasva on se tärkein painonhallintaa ajatellen.
Syö ja liiku vähemmän ja harvemmin.
Nuku enemmän ja punnitse itsesi joka aamu.
Poista ruokavaliosta sokeri, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. juusto ja voi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lakkaisit käymästä puntarilla?
Mitä jos keskittyisit hyviin ja pitkiin yöuniin, terveelliseen suolistobakteereja ruokkivan ruoan syömiseen (ei nälkäkuuria), kehon liikkuvuuteen, ulkoiluun ja arjen aktiivisuuteen?
Tee sitä mikä tuntuu sinusta hyvältä, ei kaikkien tarvitse pitää punttisalilla rehkimisestä eikä kaikki edes halua treenata muhkeaa kinkkupersettä tai kinkkureisiä.
Rauhalliset kävelyt hämärässä syysillassa, lempeät venyttelyt, jooga.
Ihmiset treenaavat itsensä rikki! On kulumia ja rasitusvammoja, varsinkin jos on ylipainoa, kannattaa olla armollinen itselleen.
Kiitos ihanasta viestistä! Tätä mä yritinkin mutta jotenkin ei onnistu. Mä olen 171/75 ja tavoite 171/72 eli ei muuta kuin paluu omaan hyvänolon painoon ja vaatteisiin. Muuten voin todella hyvin. Syön hyvin ja hyvälaatuista ruokaa, nukun hyvin, liikun ja ulkoilen ja vatsani toimii hyvin mikä ei ole ibsn kanssa itsestäänselvyys. Jaksan fyysisesti siis mukavasti. Mutta kun vaan olisi ihana että farkut ei kiristäisi. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden dieetin pitäisi jo näkyä painossa. Mitä syöt? Oletko aiemmin harrastanut liikuntaa? Liikunta voi nostaa kehon nestemäärä parillakin kilolla.
Myös minä olen niitä, joiden paino ei putoa ilman nälkää. En tarkoita tällä jatkuvaa nälkää, vaan sitä, että ruokailun jälkeen jää tunne, että vielä olisi maistunut ja ennen seuraavaa ruokailua nälkä ehtii heräämään kunnolla.
Ei ole oikotietä onneen.
Oon aiemmin harrastanut liikuntaa mutta nyt aloitin ryhmäliikuntatunneilla pitkän koronatauon jälkeen. Lähinnä olen tehnyt pitkiä kävelylenkkejä viimeiset puolitoista vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa ruokaa. Ei mitään viisi kertaa päivässä syömistä tai sitten ainakin tosi pienet annokset. Itse ainakin jouduin oleen nälässä, jotta laihdun. Liikunta saa hirveän nälän aikaiseksi.
Sama. Piti tottua nälän tunteeseen jotta sain painon putoamaan. Ei mikään terveellinen ruokavalio saa laihtumaan, se saa vain painon pysymään samana. Ei todellakaan ole mikään helppo juttu laihduttaminen. Ei olisi ikinä pitänyt antaa ittensä lässähtää, mutta en vaan välittänyt silloin masentuneena mistään mitään.
No ei näin. Olet totuttanut kehosi liian pieneen energian saantiin, mistä johtuen joudut painosi putoaa vain nälällä eli kitukaloreilla. Kun aineenvaihdunta on kunnossa, normaalipainoinen kevyttä toimistotyötekevä nainen, joka liikkuu ns. normaalimäärän (eli sen virallisen liikuntasuosituksen mukaisesti) voi syödä noin 2500 kcal/vrk. Jos painoa olisi vaikka 70 kg ja sitä olisi halua pudottaa 10 kg, laihtuminen onnistuu hyvin esim. 1800-2000 kcal/vrk ja tuohon määrään ei todellakaan tarvitse olla nälässä, jos valittu ravinto ei koostu herkuista tai pelkän leivän puputtamisesta.
Harmittaa näin ammattilaisen näkökulmasta se, kuinka niin monet naiset kuvittelevat normaalikulutuksensa olevan alle 2000 kcal/vrk ja sitten laihduttavat läpi elämänsä jojoillen jollain 1000 kalorilla nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lakkaisit käymästä puntarilla?
Mitä jos keskittyisit hyviin ja pitkiin yöuniin, terveelliseen suolistobakteereja ruokkivan ruoan syömiseen (ei nälkäkuuria), kehon liikkuvuuteen, ulkoiluun ja arjen aktiivisuuteen?
Tee sitä mikä tuntuu sinusta hyvältä, ei kaikkien tarvitse pitää punttisalilla rehkimisestä eikä kaikki edes halua treenata muhkeaa kinkkupersettä tai kinkkureisiä.
Rauhalliset kävelyt hämärässä syysillassa, lempeät venyttelyt, jooga.
Ihmiset treenaavat itsensä rikki! On kulumia ja rasitusvammoja, varsinkin jos on ylipainoa, kannattaa olla armollinen itselleen.
Kiitos ihanasta viestistä! Tätä mä yritinkin mutta jotenkin ei onnistu. Mä olen 171/75 ja tavoite 171/72 eli ei muuta kuin paluu omaan hyvänolon painoon ja vaatteisiin. Muuten voin todella hyvin. Syön hyvin ja hyvälaatuista ruokaa, nukun hyvin, liikun ja ulkoilen ja vatsani toimii hyvin mikä ei ole ibsn kanssa itsestäänselvyys. Jaksan fyysisesti siis mukavasti. Mutta kun vaan olisi ihana että farkut ei kiristäisi. -Ap
Jos voit muuten hyvin, nukut hyvin, ulkoilet ja jopa vatsa voi hyvin, niin mitäpä jos vaan ostaisit numeroa isommat farkut ja lakkaisit stressaamatta. Tuolla kilomäärällä ei oikeasti ole mitään vaikutusta mihinkään ja stressi pysäyttää hyvänkin pudotuksen. Jatkat hyvää tekeviä elämäntapojasi ja paino putoaa jossain vaiheessa tai sitten ei, mutta sehän ei haittaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohho, ton aamupalan jälkeen tarvisin ruokaa seuraavan kerran vasta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei näin. Olet totuttanut kehosi liian pieneen energian saantiin, mistä johtuen joudut painosi putoaa vain nälällä eli kitukaloreilla. Kun aineenvaihdunta on kunnossa, normaalipainoinen kevyttä toimistotyötekevä nainen, joka liikkuu ns. normaalimäärän (eli sen virallisen liikuntasuosituksen mukaisesti) voi syödä noin 2500 kcal/vrk. Jos painoa olisi vaikka 70 kg ja sitä olisi halua pudottaa 10 kg, laihtuminen onnistuu hyvin esim. 1800-2000 kcal/vrk ja tuohon määrään ei todellakaan tarvitse olla nälässä, jos valittu ravinto ei koostu herkuista tai pelkän leivän puputtamisesta.
Harmittaa näin ammattilaisen näkökulmasta se, kuinka niin monet naiset kuvittelevat normaalikulutuksensa olevan alle 2000 kcal/vrk ja sitten laihduttavat läpi elämänsä jojoillen jollain 1000 kalorilla nälässä.
No mulla on aina mennyt tuo n. 1000 päivässä, mutta kun keväällä aloitin yhden lääkityksen, niin paino vaan nousee, vaikka syömiset ei muutu.
Syyhyn on oikeasti vain kaksi vaihtoehtoa.
1. Kehosi on jo nyt niin rasvaton (rasvaprosentti alle 10), että rasvan määrää on todella vaikeaa saada putoamaan ilman lihasten kuihtumista. Tämä koskee yleensä vain äärettömän kovaa urheilua ja dieettiä, esim kehonrakentajilla ja fitness urheilijoilla.
2. Energiansaantisi on suurempi, kuin energiankulutuksesi.
Painoa ei synny tyhjästä, se on fysiikan ja biologian mukaan mahdotonta. Siihen ei auta selitys geeneistä, hormoneista, kilpirauhasesta tai mistään muustakaan. Nuo tekijät voivat vaikuttaa vain painon muutoksen nopeuteen.
Normaalilla ihmisellä ainoa syy painon nousuun on se, että suun kautta keho saa enemmän energiaa, kuin keho kuluttaa.
Rasvan polttaminen yksistään liikkumalla vaatii paljon liikuntaa. Liikkumisen tarkoituksena onkin kiihdyttää aineenvaihduntaa, eli nostaa energian peruskulutusta. Paljon helpompi keino on vähentää syödyn ruuan, herkkujen yms määrää.
Kuukauden dieetin pitäisi jo näkyä painossa. Mitä syöt? Oletko aiemmin harrastanut liikuntaa? Liikunta voi nostaa kehon nestemäärä parillakin kilolla.
Myös minä olen niitä, joiden paino ei putoa ilman nälkää. En tarkoita tällä jatkuvaa nälkää, vaan sitä, että ruokailun jälkeen jää tunne, että vielä olisi maistunut ja ennen seuraavaa ruokailua nälkä ehtii heräämään kunnolla.
Ei ole oikotietä onneen.