Ruotsi meinaa patistaa työttömiä muuttamaan pohjoiseen töiden perässä
Ruotsin hallitus on aikeissa patistaa työttömiä muuttamaan töiden perässä esimerkiksi Norrlantiin.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e727f5f1-99b4-4274-8690-60f6691c9010
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on laki, että jokainen saa itse päättää oman asuinkaupunkinsa eli Suomessa työttömiä ei voida patistaa muuttamaan mihinkään. Ei ole työkkärissä edes ikinä mainittu asiasta varmaan sen takia, kun on tuo laki.
Näin on. Toisaalta työttömyysturvan ehtona voi olla ettei kieltäydy työn vastaanottamisesta kauempaakin.
Meillä on tietty työssäkäyntialue eikä sitä olla siirtämässä. Ei ole lakia, että työttömällä täytyisi olla auto. Kela ei maksa auton kuluja. Linja-autot ei kulje tiettyihin paikkoihin, joten ei tuota vaadita, mutta aina voit haaveilla.
Verorahoista suurin osa menee muutenkin eläkeläisiin esim. pelkät hoitokodit vuodessa 5 miljardia, työttömyystuet 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä esim. hyllyttää tavaroita kaupoissa työkokeilu nimikkeellä (heillä on kaupan työvaatteet) tai laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa. Työmarkkinatuella tehdään myös paljon toimistotöitä esim. kaupungin yksiköissä esim. kansalaisopiston toimisto, hautausmaan toimisto, sairaalat, vesilaitos, sähkölaitos, sivistyskeskus, museot, seurakuntien toimistot jne.
Moni eläkeläinen, joka asuu maaseudulla käy kelataksilla lääkärissa, matka edestakaisin esim. 120 km. Eläkeläinen maksaa tuosta taksimatkasta 50 euroa ja veronmaksajat loput ja noita käyntejä voi olla useampi kuukaudessa.
Saman edun saa kuka tahansa syöpää sairastava kaupunkilainen, myös se työtön, joka ei erota työkokeilua työsuhteesta. Vain työttömät kuvittelevat, että silloin pitää tehdä töitä, vaikka jo nimike sanoo, että vain kokeillaan ohjatusti eli aina jonkun toisen kanssa yhdessä.
Itse olin sairaalassa ja postitin esim. epikriisejä, liimasin kirjekuoret kiinni, mutta olen tosi tarkka. Minulla on AMK-tutkinto.
Purin myös potilaskansioita, tietyt paperit laitoin tietoturvaroskiin, tietyt skannasin ja tietyt vein arkistoon.
Tuo sairaalan toimistotyö oli kivaa, mutta en tykännyt pitää sairaanhoitajan työvaatteita. Nyt olen palkkatukityössä, toimistotyötä myös ja saan pitää omia vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko myös romaneja?
Ei koske, eikä koske myöskään muslimeja. R-alkuinen sana suojaa noita ryhmiä.
AMK - tutkinnossa opetellaan kymmensormijärjestelmä, se on välttämätön opetella kun olet palkkatukityössä kokouksessa sihteerinä ja on kiire kirjoittaa kokousmuistio läppärillä, voi olla 3 tuntia pitkiä kokouksia.
Vierailija kirjoitti:
AMK - tutkinnossa opetellaan kymmensormijärjestelmä, se on välttämätön opetella kun olet palkkatukityössä kokouksessa sihteerinä ja on kiire kirjoittaa kokousmuistio läppärillä, voi olla 3 tuntia pitkiä kokouksia.
Tradenomit saa yleensä nuo toimistotyöt mitä tehdään palkkatuella ja moni tekee myös työmarkkinatuella toimistotöitä.
Siis asun Ruotsissa, asunut aika kauan. Korona vei työt, enkä aio tehdä enää koskaan mitään töitä. Asun Tukholmassa ja täällä menettelee, ei tosin yhtä hyvin kuin Suomessa. Asia on nyt niin, että vasten tahtoa ihmistä on vaikea saada tekemään työtä. Eihän siitä mitään tule. Taikaseinä rulettaa nyt ja jatkossa. Btw, tein kullä oikeita töitä jtn 35v ja nyt riittää. Tack och hej!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo järjestelmä voi toimiakin, jos tietyt reunaehdot täyttyvät niiden työttömien kohdalla.
1. Se työpaikka on oikeasti olemassa, vakituinen ja sellaisella palkalla että sillä elää.
- Haluat vakituisen työn että sinut on helpompi irtisanoa kun ei tarvita? Mikäs siinä. Määräaikaisessa tasan tarkkaan tiedät, että tapahtuu mitä vain niin työnantajasi maksaa sinulle palkan. Varsinkin nykyisin teollisuuden alat (mihin Ruotsikin patistaa) ovat hyvin suhdanneherkkiä niin tulee nopeasti lähtö vakityisesta työpaikasta. Sama nähtiin korona-aikaan esimerkiksi ravintola-alalla.Vakituisella tarkoitin tuossa työpaikkaa mikä ei ole muutama tunti viikossa/keikkatyö, jolla ei elä. Kunhan on sellaiset tunnit ja liksa ettei tarvi sossun luukkua lisäksi kolistella, ja edes vuodeksi tai pariksi varmuus siitä ettei paikka lähde alta.
2. Työttömällä ei ole alkuperäisessä asuinpaikassa työssä tai koulussa käyviä perheenjäseniä.
- Eikö ne koululaiset pysty muuttamaan tai puoliso etsimään uutta työtä? Jos on yh niin senkun pakkaa lapset ja kamat autoon ja muuttaa työn perässä. Ei ne lapset rikki mene kun vaihtavat ympäristöä sen takia, että molemmat vanhemmat ovat töissä. Ainakin antaisi yhteiskunnan kannalta terveen elämisen mallin. Ihmiset ovat kautta aikain muuttaneet joko ruoan tai työn perässä.Koululaiset nyt vielä menee, mutta tuo että puoliso irtisanoutuu ja etsii uutta työtä meinaa sitä että sinne pohjoiseen muuttaa perheineen myös yksi työtön. Ei varmaan ihan sitä mitä työvoimaviranomainen ajatteli.
3. Työttömällä ei ole vaikeasti myytävää asuntoa.
- Saa sen asunnon maksettua kun käy töissä. Eiköhän siinä ole sen verran pieni mahdollinen lainanlyhennys, ettei taloutta kaada. Tai jos kaataa niin typeriä on olleet ostajat kun ovat sellaisen asunnon ostaneet.Saa aika hyvä palkka olla, että siitä pystyy kustantamaan uuden paikkakunnan asumiskustannukset ja siitä vanhasta asunnosta koituvat kulut. Sillä palkkatasolla ei yleensä ole kysymys työttömästä jota patistellaan vaihtamaan paikkakuntaa, vaan kyse on headhuntatusta työpaikan vaihtajasta.
Myös muitakin tekijöitä tuolle listalle varmasti löytyy, mutta nuo ainakin mun nähdäkseni ovat ne tärkeimmät ja ehdottomimmat.
Toki voidaan pohtia millä tiellä ollaan kun työllisyysviranomaiset alkavat sanelemaan missä sun pitää asua ja elää...
Onhan tuo työmarkkinatuki 518 netto ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä vähän pieni palkka Ammattikorkeakoulun käyneelle, kun minimieläke on 836. Jos asuu puolison kanssa joka on töissä niin ei saa muita tukia.
Jos puoliso tienaa 1600 netto niin työmarkkinatuki on 660, jos 2 lasta ja hoitomaksuja meni 140 euroa kuukaudessa 2 lapsesta, ei saatu vuokralla muita tukia.
Kulukorvausta ei saa, jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu mutta tuo 140 euron hoitomaksu lapsista, menee. Eläkettä ei kerry, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen sairaspäiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo järjestelmä voi toimiakin, jos tietyt reunaehdot täyttyvät niiden työttömien kohdalla.
1. Se työpaikka on oikeasti olemassa, vakituinen ja sellaisella palkalla että sillä elää.
2. Työttömällä ei ole alkuperäisessä asuinpaikassa työssä tai koulussa käyviä perheenjäseniä.
Myös muitakin tekijöitä tuolle listalle varmasti löytyy, mutta nuo ainakin mun nähdäkseni ovat ne tärkeimmät ja ehdottomimmat.
Toki voidaan pohtia millä tiellä ollaan kun työllisyysviranomaiset alkavat sanelemaan missä sun pitää asua ja elää...
Eihän ne sitä sano. Ihan saat omilla rahoillasi elää missä haluat.
Voi voi, ei lakeja olla muuttamassa mihinkään. Eli voit meuhkata niin paljon kuin haluat. Kun tukia leikataan niin vuokralla asuvat voivat saada harkinnanvaraista tukea tilalle, mutta asuntovelkaiset irtisanotut menevät ulosottoon.
Harkinnanvaraista ei tarvitse maksaa, se on nimensämukaisesti harkinnanvaraista.
Vuokralla asuvat lapsiperheet saavat tuota, mutta omistusasunto kuuluukin myydä. Kaupan alalla ja palvelualalla tulee paljon työttömiä 10 vuoden sisällä, 1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta esim. partureille, mutta heillä on jo ikää.
Itse olen palkkatukityössä, mutta ostettiin Fiskarsin parturisakset kotiin ja puoliso leikkaa hiukseni, töissä pidän niitä kiinni. Kun en tiedä, koska seuraavaksi saan työtä kun tuo loppuu.
Ei kuulu myydä omistusasuntoa, jos siitä ei kuitenkaan saa juuri mitään ja sitten ollaankin asuntojonossa. Kun asunto saadaan, yhteiskunta maksaa asumistukea pian taas toimeentulotukea.
Omassa asunnossa asuminen tulee usein yhteiskunnalla paljon halvemmaksi, vaikka asukas saisi toimeentulotukeakin, sillä asumiskustannukset voivat olla hyvin pienet.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kohtaa 2. ja 3. Monessa perheessä tehdään töitä eri paikkakunnilla/ toisessa maassa. Asunnon voi laittaa vuokralle. Ratkaisut löytyvät aina. Kyse on siitä onko valmis niitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, ei lakeja olla muuttamassa mihinkään. Eli voit meuhkata niin paljon kuin haluat. Kun tukia leikataan niin vuokralla asuvat voivat saada harkinnanvaraista tukea tilalle, mutta asuntovelkaiset irtisanotut menevät ulosottoon.
Harkinnanvaraista ei tarvitse maksaa, se on nimensämukaisesti harkinnanvaraista.
Vuokralla asuvat lapsiperheet saavat tuota, mutta omistusasunto kuuluukin myydä. Kaupan alalla ja palvelualalla tulee paljon työttömiä 10 vuoden sisällä, 1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta esim. partureille, mutta heillä on jo ikää.
Itse olen palkkatukityössä, mutta ostettiin Fiskarsin parturisakset kotiin ja puoliso leikkaa hiukseni, töissä pidän niitä kiinni. Kun en tiedä, koska seuraavaksi saan työtä kun tuo loppuu.
Ei kuulu myydä omistusasuntoa, jos siitä ei kuitenkaan saa juuri mitään ja sitten ollaankin asuntojonossa. Kun asunto saadaan, yhteiskunta maksaa asumistukea pian taas toimeentulotukea.
Omassa asunnossa asuminen tulee usein yhteiskunnalla paljon halvemmaksi, vaikka asukas saisi toimeentulotukeakin, sillä asumiskustannukset voivat olla hyvin pienet.
Toimeentulotukea ei saa jos on mökki. Toimeentulotuessa asuntolaina ja yhtiölaina/remonttivastike ei ole lasku.
Tuet on vuokralla asuville perheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa kai puhutaan Ruotsin tilanteesta, niin ainakin oletin. Tarkoitus siis siellä olisi että eteläisempien paikkakuntien työttömät muuttavat pohjoiseen työpaikkojen perässä. Suomea esimerkkinä käyttäen, asut Helsingissä ja sulle on työpaikka vaikkapa Rovaniemellä, akkutehtaassa 07.00-15.30. meinaat että alat kulkemaan sieltä Helsingistä töissä Rovaniemellä sen sijaan että menet vuokralle tai ostat uuden asunnon sieltä sen Helsingissä myydyn tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kohtaa 2. ja 3. Monessa perheessä tehdään töitä eri paikkakunnilla/ toisessa maassa. Asunnon voi laittaa vuokralle. Ratkaisut löytyvät aina. Kyse on siitä onko valmis niitä tekemään.
Vuokralaisia ei riitä esim. meidän kaupungissa on 600 vuokra-asuntoa ympäri vuoden tyhjillään. Ihmisiä ei voi määrätä tänne, koska lain mukaan jokainen saa itse valita asuinkaupunkinsa. Kaupunki rakentaa säännöllisesti uusia vuokrakerrostaloja ja ihmiset haluavat noihin uusiin. Eläkeläisiltä vapautuu asuntoja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisia ei riitä esim. meidän kaupungissa on 600 vuokra-asuntoa ympäri vuoden tyhjillään. Ihmisiä ei voi määrätä tänne, koska lain mukaan jokainen saa itse valita asuinkaupunkinsa. Kaupunki rakentaa säännöllisesti uusia vuokrakerrostaloja ja ihmiset haluavat noihin uusiin. Eläkeläisiltä vapautuu asuntoja koko ajan.
Ihmiset eivät myöskään tule matalapalkkatöihin Helsinkiin, koska vuokrat ovat kalliit ja suurin osa palkasta menisi vuokraan. Jos ihmiset tulevat sinne töihin, he haluavat, että jää rahaa ottaa parturissa värejä, käydä uimahallissa ja silloin tällöin ravintoloissa jne.
1,6 mijoonaa eläkeläistä pyörittää vielä kaupan alaa ja palvelulaa, joku saattaa saada 1600 nettona eläkettä ja omistusasunnon vastike 300, heillä jää rahaa kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis asun Ruotsissa, asunut aika kauan. Korona vei työt, enkä aio tehdä enää koskaan mitään töitä. Asun Tukholmassa ja täällä menettelee, ei tosin yhtä hyvin kuin Suomessa. Asia on nyt niin, että vasten tahtoa ihmistä on vaikea saada tekemään työtä. Eihän siitä mitään tule. Taikaseinä rulettaa nyt ja jatkossa. Btw, tein kullä oikeita töitä jtn 35v ja nyt riittää. Tack och hej!
Miksi et halua enää tehdä työtä? Surullista, että työelämä on mennyt niin sietämättömäksi, että ihmiset ovat mieluummin työttömänä. Ruotsissa ehkä asuisikin mieluummin vähän pohjoisempana:
https://www.svtplay.se/video/32840523/vara-barn-dor
Suomenkin maaseudulta vois lähettää reippaita poikamiehiä haravoimaan Helsingin puistoja. Täällä on niin likaista ja lehtiä täynnä.