Apua lapsen talvikengän koon arviointiin...
Mummi osti lapselle goretex-talvikengät, joiden koko tässä vähän mietityttää. Lapsen jalan pituus on himpun yli 14 cm ja kengän sisäpohjan pituus 16 cm.
Kaupassa olivat neuvoneet tuon 2 senttiä ylimääräistä talvikenkään. Miten on teidän kokemuksen laita, onko tuo sopiva vai liian paljon tilaa?
Minusta tuntuu kovin paljolta, mutta lapsi kyllä kävelee niillä ihan normaalisti. Näyttävät tosin valtavilta, mutta tuolla meidän lapsella nyt on muutenkin valtava jalka tuohon muuhun kroppaan nähden.
Niin ja onhan tuohon talveen kai vielä aikaa ja varmaan ne sitten lopputalvesta ovat sopivat vai?
Kommentit (11)
Mutta riippuu tietenkin lapsen iästä, miten paljon kasvaa!
Yleensä kai se nyrkkisääntö on 1,5 - 2 senttiä. Sillä olen itse ostanut ja on mennyt oikein.
Ja minä kyllä hankin kaikki tämän talven kamppeet jo viime keväänä, eikä minusta ole ollenkaan ainakaan liian _aikaista_ hankkia niitä!
ei se jalka nyt parissa kuukaudessa niin kasva että olisivat jo pienet.
Kaupan mittalaitteen mukaan lapsen jalka on nyt kokoa 25. Kokeiltiin mieleisestä kengästä kokoja 27 ja 28 ja päädyttiin sitten ottamaan tuo koon 28 kenkä. Näyttihän se isolta, ulkopuolelta kenkä on aina isompi, mutta irtopohjallinen jalan alla osoitti että kenkään jää kasvuvaraa juuri tuo 2cm.
Liian pienet kengät ei ole hyvät.
Talvikengässä on kuitenkin usein enemmän sukkaa kuin syyskengässä. Juuri ostettiin syksyksi puistoon kengät ja lisätilaa on 1,5cm, ohuella sukalla kun kuitenkin pärjää. Ensi kevääksi noista kengistä ei tietenkään ole enää.
Kengät eivät Suomesta lopu. Hyviäkin kenkiä (kavat, Tepsut ym) olen ostanut keskellä talvea.
jos sillon kahden kuukauden päästä olisi aikeissa ostaa samat kengät samaa kokoa joka tapauksessa?
Mutta pikkulapsilla etenkin voi muuttua nopeasti. Meillä tuli parhaimmillaan yksi koko lisää juuri kahdessa kuukaudessa.
enkä silloin kun " on tarve" .
Minulla on kaksi lasta, aina kiire ja mies paljon matkoilla. Ostan kaikki vaatteet, kengät ja tarvikkeet aina isoissa erissä kerralla, yleensä kahdesti vuodessa noin puoli vuotta etukäteen. Nyt minulla on molemmille lapsille kaikki valmiina tuonne ensi kevääseen ja myös jo kesävaatetta varastossa.
Olisin aika pulassa, jos jättäisin viime tippaan. Nytkin ollaan oltu kohta kaksi viikkoa flunssassa, eikä takuulla oltaisi päästy kauppaan syyskamppeita ostamaan, vaikka kuinka olisi tarve.
Kengillä on kuitenkin niin iso vaikutus lapsen oikeanlaiseen askeltamiseen, kuormitukseen ja liikkumiseen nyt ja jatkossa, että koko ja istuvuus eivät saa olla vain sinnepäin. Aina löytyy hetki kenkien sovittamiseen ja ostoon, ei tässä elämässä niin kiire ole. Meillä siis.
Vierailija:
Aina löytyy hetki kenkien sovittamiseen ja ostoon, ei tässä elämässä niin kiire ole. Meillä siis.
Ei meilläkään kiire ole, kunhan nyt sattuu olemaan liikkumista rajoittava sairaus.
josta ostan kaikki kengät. Siellä on hyvä ja fiksu myyjä, joka on osannut aina neuvoa ihan nappiin sopivat kengät hyvin myös ennakkoon! Molemmille tytöille.
Niiden lisäksi minulla on sitten epälukuisa määrä kuomia, kumppareita ja muita varakenkiä, mutta joka kaudelle on nimenomaan hyvät ja istuvat ja vähän kalliimmat uudet kengät.
10
Sitäpaitsi jos haluaa tietynlaiset ilman kovaa metsästystä, niin on ne vaan suht ajoissa ostettava.
ap