Työkaveri saikulla tunturivaelluksella.
Saiken syynä kipeä kyynärpää. Meillä töissä se ei rasitu millään lailla; enimmäkseen istutaan paikallaan. Kävelyä on jonkun verran päivässä. Muuten saa liikkua tai olla paikallaan oman mielen mukaan.
Tuo kyynärpää on hänellä kipuillut jo vuosia. Siitä erikoinen vaiva, että paranee aina sunnuntaivuoron ajaksi. Maanantaina on taas liian kipeä töissä istumiseen.
Kyllä, ottaa pannuun. Ja ei, ei ole minun bisnekseni. Kyllä, siitä huolimatta moinen loislusmuilu syö omaa työmotivaatiota.
Laiskurit pois duunista. Pitäisi tehdä joku kansalaisaloite.
Kommentit (548)
Vuosilomat otetaan rennosti ja ollaan oikeasti lomalla. Sairasloman voi käyttää tarpeiden mukaan vaikkapa vaellusretkeen. Talvena ennen koronaa valehtelin työterveydestä masennus ja unettomuusdiagnoosilla 2vk jonka käytin päivämatkan päässä olevien etelän laskettelukeskusten kiertelyyn, sain lääkäriltä nimenomaisen käskyn ulkoilla mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän kuukaudessa 4-7pv saikkua. Vaikeinta on keksiä syitä saikulle, aina ei voi valittaa selkääkään.
Näitä on ikävä lukea, kun takana on täyspäivä/täysviikko töitä pienten lasten totaali-yhna, joten kyllä tuli tehtyä paljon töitä kipeänä, se vaan oli joskus järkevintä., ei voinut niin paljon olla pois kun oltiin kipeänä, sitä sairastelua voi lapsen kanssa olla liikaa työhön nähden, ja täytyy sanoa että hullulta se elämä silloin kyl tuntuikin, ainaista tasapainottelua…En tiedä mikä olisi ratkaisu…
I feel you.
Mä olen vasta työurani alkupuolella ja pelkään jo kuollakseni että mitä kaikkia lusmuja tulee vielä tulevissa työpaikoissa vastaan. Himosaikettajat saavat mussuttaa vastaan henkensä edestä, mutta kyllä se vaan niin on että työyhteisön fiilis kärsii näistä loisista. Itselleni on pienestä pitäen opetettu että asialliset hommat hoidetaan ja muuten voi olla kuin ellun kanat. Yllättävän monelta puuttuu alkeellinenkin työmoraali kokonaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseltä murtui pikkurilli aikanaan. Olen sairaanhoitaja ja työssäni annan injektioita, laitan tippoja ja sellaista. No en voinut olla töissä. Koska kyseessä oli kuitenkin pelkkä pikkurilli, niin en viitsinyt kotonanikaan maata, vaan kävin elokuvissa ym.
Jees, saikke ei tarkoita sitä ettei voi tehdä mitään muuta kuin maata sängyssä.
Mutta meidän duunissa kyynärpääsaikke tarkoittaa sitä, että jos se kyynärpää ei kestä duunia, se ei kestä myöskään tunturivaelluksia. Tai kestä paremmin niitä vuoroja joista saa tuplapalkan.
V ttu että korpeaa ihan suomeksi sanottuna.
Ap
Miksi se ei kestäisi tunturivaellusta? Sinäkö sen päätät mitä se kestää?
En tiedä kuka sen päättää, mutta työnkuvan tuntevana voin sanoa että jos pystyt vaeltamaan, pystyt myös tekemään tätä kyseistä duunia.
Ap
Kolmikantaneuvotteluthan siinä on edessä, jos saikkupäivät ylittää jonkun tietyn normin.
Jättäisinkö itse käsi-ongelman takia vaelluksen tekemättä… En ehkä. Riippuu vammasta. Jalkojahan siinä enemmän tarvitaan.
Mitä sitten saikulla saa tai ei saa tehdä, jos vamma on lievä? Kyynärpää ei välttämättä kestä kahdeksaa tuntia läppärin äärellä staattista liikettä, mutta kuitenkin lähes muita normi-toimintoja. Pitäisikö silti maata kotona sängyssä? Ja ei, en ole itse kärsinyt mistään tuollaisista ongelmista. Mietin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseltä murtui pikkurilli aikanaan. Olen sairaanhoitaja ja työssäni annan injektioita, laitan tippoja ja sellaista. No en voinut olla töissä. Koska kyseessä oli kuitenkin pelkkä pikkurilli, niin en viitsinyt kotonanikaan maata, vaan kävin elokuvissa ym.
Mutta meidän duunissa kyynärpääsaikke tarkoittaa sitä, että jos se kyynärpää ei kestä duunia, se ei kestä myöskään tunturivaelluksia. Tai kestä paremmin niitä vuoroja joista saa tuplapalkan.
Ap
En tiedä kuka sen päättää, mutta työnkuvan tuntevana voin sanoa että jos pystyt vaeltamaan, pystyt myös tekemään tätä kyseistä duunia.
Ap
Kolmikantaneuvotteluthan siinä on edessä, jos saikkupäivät ylittää jonkun tietyn normin.
Jättäisinkö itse käsi-ongelman takia vaelluksen tekemättä… En ehkä. Riippuu vammasta. Jalkojahan siinä enemmän tarvitaan.
Mitä sitten saikulla saa tai ei saa tehdä, jos vamma on lievä? Kyynärpää ei välttämättä kestä kahdeksaa tuntia läppärin äärellä staattista liikettä, mutta kuitenkin lähes muita normi-toimintoja. Pitäisikö silti maata kotona sängyssä? Ja ei, en ole itse kärsinyt mistään tuollaisista ongelmista. Mietin vaan.
Meillä ei työ edellytä kahdeksaa tuntia läppärillä istumista. Taukojumppa-aikaa on ainakin 6 h päivässä. Saa kävellä, olla paikallaan tai vaikka pelata pasianssia. Siksi tuntuu kummalta ettei töihin voi tulla moneen viikkoon mutta vaellukset onnistuvat.
Enkä itse sanoisi että kyseessä on vaelluksen väliin jättäminen jos alunperin vaelluksen aikaan oli tarkoitus olla töissä. Vaellushan on silloin varta vasten varattu kun saikke on varmistunut.
Ap
Jännityksellä odotan mitä ensi viikonloppuna tapahtuu, kun on taas sunnuntaivuoro luvassa. :D
Ap
Vaellusta ei kyllä tarvitse varata. Luontopolut on aina auki.
Toki hieman on epäilyttävää, että kyynärpää on kipeä juuri parhaaseen ruskaretkiaikaan.
Tavallaan saikuttamisen voisi ottaa merkinä siitä, että henkilö ei ole kovin vakavissaan nykyisen työn suhteen. On jo ehkä uusi työpaikka tiedossa johon pääsee. Tai sitten vaikka varakas puoliso, jolta saa elatuksen jos tulee potkut. Tai sitten on vaan virkakyösti.
Mistä ap tietää mitä kollega tekee sairaslomallaan? Voihan hän lepäillä tunturimajassa ja tehdä lyhyitä lenkkejä ilman kantamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten se kyynärpää vaelluksella rasittuu? Jos kyynärpää sallii työnteon yhtenä päivänä vko, vain tyhmä tekee sen yhden päivän maanantaina, jos on mahdollisuus tehdä se sunnuntaina. Vain elämäänsä kyllästynyt kyttää toisten sairauksia/saikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mitä sitten saikulla saa tai ei saa tehdä, jos vamma on lievä? Kyynärpää ei välttämättä kestä kahdeksaa tuntia läppärin äärellä staattista liikettä, mutta kuitenkin lähes muita normi-toimintoja. Pitäisikö silti maata kotona sängyssä? Ja ei, en ole itse kärsinyt mistään tuollaisista ongelmista. Mietin vaan.Meillä ei työ edellytä kahdeksaa tuntia läppärillä istumista. Taukojumppa-aikaa on ainakin 6 h päivässä. Saa kävellä, olla paikallaan tai vaikka pelata pasianssia. Siksi tuntuu kummalta ettei töihin voi tulla moneen viikkoon mutta vaellukset onnistuvat.
Enkä itse sanoisi että kyseessä on vaelluksen väliin jättäminen jos alunperin vaelluksen aikaan oli tarkoitus olla töissä. Vaellushan on silloin varta vasten varattu kun saikke on varmistunut.
Ap
Aika turha työ teillä. En mäkään viitsisi elämääni tuhlata tollasessa suojatyöpaikassa.
Niin, saikulla olevan ei tarvitse ilmoittaa työkavereilleen, miksi on sairauslomalla. Ehkä onkin työpaikkakiusaamisen ja tai kyttäämisen takia masennus yms. lomalla. Ehkä voi huonosti työpaikassa, mutta yrittää sinnitellä, sitten työkaverit pahentavat tilannetta kyttäämällä. Ehkä kotona ongelmia, yrittää selvitä, tekemällä silloin tällöin töitä, ettei putoa kokonaan sairauseläkkeelle.
Kokemus: työpaikka kiusattu, silmätikku, saikuttelija, lääkärin määräyksestä lomamatkalla.
Se, että kyttää toisten töitä, käy pitemmän päälle tosi raskaaksi,- kaikille. Itse nykyisin työnantajana en hyväksy toisten työn kyttäämistä, pilaa työ ilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
Vaellusta ei kyllä tarvitse varata. Luontopolut on aina auki.
Toki hieman on epäilyttävää, että kyynärpää on kipeä juuri parhaaseen ruskaretkiaikaan.
Tavallaan saikuttamisen voisi ottaa merkinä siitä, että henkilö ei ole kovin vakavissaan nykyisen työn suhteen. On jo ehkä uusi työpaikka tiedossa johon pääsee. Tai sitten vaikka varakas puoliso, jolta saa elatuksen jos tulee potkut. Tai sitten on vaan virkakyösti.
Mikään noista ei pidä hänen kohdallaan paikkaansa. On ollut tässä työssä koko elämänsä ja eläke kolkuttelee jo ovella.
Se näissä motisaikettajissa ottaakin pannuun, että miksi ei voi antaa paikkaa jollekin halukkaalle jos kerran itseä ei työnteko kiinnosta tipan vertaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap tietää mitä kollega tekee sairaslomallaan? Voihan hän lepäillä tunturimajassa ja tehdä lyhyitä lenkkejä ilman kantamuksia.
Näen somesta mitä tekee. Ei ainakaan sen perusteella lepäile majoissa ja tee lyhyitä lenkkejä ilman kantamuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten se kyynärpää vaelluksella rasittuu? Jos kyynärpää sallii työnteon yhtenä päivänä vko, vain tyhmä tekee sen yhden päivän maanantaina, jos on mahdollisuus tehdä se sunnuntaina. Vain elämäänsä kyllästynyt kyttää toisten sairauksia/saikkuja.
Varmasti rasittuu enemmän kuin työssä. Se tässä nyt on pointti.
Ja joo, totta kai olisi mukavaa jos saisi aina valita vain ne rahakkaimmat vuorot ja muuten lomailla rauhassa pisin Suomea. Työelämä nyt vaan ei toimi ihan niin. Tai toimii jos esimiestä ei kiinnosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mitä sitten saikulla saa tai ei saa tehdä, jos vamma on lievä? Kyynärpää ei välttämättä kestä kahdeksaa tuntia läppärin äärellä staattista liikettä, mutta kuitenkin lähes muita normi-toimintoja. Pitäisikö silti maata kotona sängyssä? Ja ei, en ole itse kärsinyt mistään tuollaisista ongelmista. Mietin vaan.Meillä ei työ edellytä kahdeksaa tuntia läppärillä istumista. Taukojumppa-aikaa on ainakin 6 h päivässä. Saa kävellä, olla paikallaan tai vaikka pelata pasianssia. Siksi tuntuu kummalta ettei töihin voi tulla moneen viikkoon mutta vaellukset onnistuvat.
Ap
Aika turha työ teillä. En mäkään viitsisi elämääni tuhlata tollasessa suojatyöpaikassa.
Pitää paikkansa. Itse näen kuitenkin asian niin, että kun työhön on sitoutunut (ts. saa siitä palkkaa), se hoidetaan kunnolla. Ei tähän työhön ketään ole pakotettu, joten jos harmittaa, voi lähteä.
Ap
Pidä huoli omista töistäsi kirjoitti:
Niin, saikulla olevan ei tarvitse ilmoittaa työkavereilleen, miksi on sairauslomalla. Ehkä onkin työpaikkakiusaamisen ja tai kyttäämisen takia masennus yms. lomalla. Ehkä voi huonosti työpaikassa, mutta yrittää sinnitellä, sitten työkaverit pahentavat tilannetta kyttäämällä. Ehkä kotona ongelmia, yrittää selvitä, tekemällä silloin tällöin töitä, ettei putoa kokonaan sairauseläkkeelle.
Kokemus: työpaikka kiusattu, silmätikku, saikuttelija, lääkärin määräyksestä lomamatkalla.
Se, että kyttää toisten töitä, käy pitemmän päälle tosi raskaaksi,- kaikille. Itse nykyisin työnantajana en hyväksy toisten työn kyttäämistä, pilaa työ ilmapiirin.
Ei minua kiinnosta millä verukkeella hän on sairauslomalla. On vaan vuosien mittaan alkanut pänniä se, miten valikoivasti ne saiket sattuvat osumaan sopiviin ajankohtiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan vaivasta, mitä on soveliasta tehdä sairaslomalla ja mitä ei. Kaikki vaivat ei ole sellaisia, joiden takia pitäisi lukittautua neljän seinän sisään. Sinun tapauksessasi elokuvissa käynti on ihan ok. Jos sairauslomasi syy olisi ollut esimerkiksi jokin tarttuva tauti, asia ei olisi ok.
Eniten ihmettelen miten helposti jotkut saa sitä saikkua?!?! Itsellä repesi polvesta ristisiteet ja ensimmäinen lääkäri kirjoitti viikon saikkua. No paraneminen kesti 3kk ja olen kokki, että näin...
Jäi kyllä ihmetettymään, että mitä kummaa teette työksenne?
Kunnon työntekijä pitää vuosiloman ja tietää kuinka paljon voi pitää täydellä palkalla sairaslomalla vuodessa ja osaa käyttää ne. Mukava kun palkallisen vuosiloman päälle ne ”pakolliset” sairaslomapäivät lisäävät loman määrää.
Näitä on ikävä lukea, kun takana on täyspäivä/täysviikko töitä pienten lasten totaali-yhna, joten kyllä tuli tehtyä paljon töitä kipeänä, se vaan oli joskus järkevintä., ei voinut niin paljon olla pois kun oltiin kipeänä, sitä sairastelua voi lapsen kanssa olla liikaa työhön nähden, ja täytyy sanoa että hullulta se elämä silloin kyl tuntuikin, ainaista tasapainottelua…En tiedä mikä olisi ratkaisu…