Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnon syvin periaate.

Vierailija
14.11.2014 |

Aluksi kerron etten itse ole uskonnollinen, ettei tule väärinkäsityksiä.. Mutta tosiaan, uskonnossahan ne Jumalat ja Jeesukset on keksitty vain että siitä saisi kiinnostavamman. Siitä uskonnon perusasiasta. Välittämisestä. Asiahan on niin, että jos ihmiselle jankkaa jotain tiettyä asiaa, tässä tapauksessa tuota välittämistä, ei se niin mene perille. Pitää saavuttaa suuren yleisön mielenkiinto jos tahtoo tuloksia. Joku viisas mies nyt sitten päätti keksiä tarinan verhoamaan tätä "keskipistettä" eli välittämistä. Tässä kohtaa mukaan astuivat Jeesukset ja Jumalat. Näin saatiin ihmiset toimimaan halutulla tavalla ja taustalla oli hyväkin idea. (Käytin esimerkkinä kristinuskoa, mutta tätä voi soveltaa joihinkin muihinkin uskontoihin)
T: Asiaa miettinyt 14v tyttö

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin uskoa pohdintasi tuloksesta että olet 14v tyttö.

Mutta on hienoa että pohdit asioita!

Vierailija
2/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi "kiva" kommentti kakkosella, hyvää tarkoittava ehkä mutta...

Vierailija
4/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen kommentti minusta. Ei 14-vuotiaalta voi vaatia aikuisen analyysia.(Vai kärvisteleekö siellä nyt 40-v mamma?, epäilen. Onhan täällä näitä miehiä ja tyttöjä).

Vierailija
5/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva ajatus :) 

Itse kuitenkin ajattelen, että uskonnon tarkoitus olisi jotenkin sisäisesti uudistaa ihmisiä niin että he pystyvät siihen aitoon välittämiseen, että he edes haluaisivat sitä. Ongelmahan usein on se että ihmiset periaatteessa haluavat hyvää, mutta erinäisten ristiriitaisten halujen ja tarpeiden takia tulevat usein silti toimineeksi itsekkäästi ja pahasti. 

Vierailija
6/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Hieno juttu, että pohdit jo nuorena elämää ja maailmankatsomusta :)

Mutta siitä uskonnon perusasiasta oon vähän eri mieltä: vaikka uskonnot tottakai kannustavat ja edellyttävätkin välittämiseen ja muuhun hyvään pyrkimistä, niin monissa uskonnoissa (ehkä erityisesti kristinuskossa) tärkeää on se, että mitä teet jos sinulla ei olekaan voimaa tai aina haluakaan välittää toisista, olla myötätuntoinen ja muutenkin ns. hyvä ihminen? Yritätkö silloin kovemmin ja pinnistätkö lisää pelkästään omin voimin?

Vai uskallatko rehellisesti ja kaunistelematta todeta, että ehkä en olekaan ihan niin hyvä ihminen kuin olen halunnut ajatella itsestäni; ehkä en aina jaksa tai edes halua valita oikein tai tehdä hyvää. Ehkä vaikkapa itsekkyys vaikuttaa minussa enemmän kuin olen huomannutkaan. Uskon, että jokaisessa ihmisessä on tämä ns. pimeä puoli, joka ei ole kaunista katsottavaa eikä siksi kovin helppoa myöntää - juuri tähän kristinuskossa näyttäisi olevan harvinaislaatuinen vastaus:

Juuri sellaisena kuin olet, eli ei ainoastaan hyvänä ja onnistuvana vaan myös virheitä tehneenä ja epäonnistuneena, Jumala RAKASTAA sinua :) Mutta Hän rakastaa sinua aivan liikaa jättääkseen sinut sellaiseksi kuin olet! Eli suomeksi sanottuna: Jumala, Kristus tuntee ja tietää myös pimeän puolemme tai heikot kohtamme rehellisemmin kuin itse haluaisimme myöntää, mutta rakkautensa ja anteeksiantonsa takia hän hyväksyy meidät keskeneräisinä ja jopa ns. syntisinä ihmisinä - ja siksi kenenkään ei tarvitsisi peittää keskeneräisyyttään tai heikkouksiaan itseltään eikä Jumalalta jos Jumalan rakkaus ja anteeksianto eli pelastus vain kelpaavat ihmiselle, ihan henkilökohtaisella tasolla. Henkilökohtainen taso yksinkertaisesti tarkoittaa, että jos luotat siihen, että Jumala, Kristus on rakastava ja anteeksiantava niin voit vaikka tässä ja nyt omin sanoin pyytää, että hän antaisi anteeksi kaiken, mistä omatuntosikin ehkä sinua muistuttaa. Silloin olet saanut anteeksi maailmankaikkeuden korkeimmalta ja rakastavimmalta taholta :) Lisäksi voit pyytää, että hän osoittaisi sinulle, että rakastaa sinua ja antaisi voimaa muuttua uudenlaiseksi, paremmaksi ihmiseksi. Lämpimästi suosittelen tsekkaamaan jonkun näistä linkeistä, koska ne valaisevat tämän asian yksinkertaisemmin ja selkeämmin kuin miten itse olen osannut: http://vod.tv7.fi/vod/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4 http://www.onewaymission.fi/index.php/etusivu/miten-tulla-uskoon http://www.healingrooms.fi/?sid=100

Vierailija
12/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos haluat rikastua, perusta uskonto."

L. Ron Hubbard, Skientologian perustaja.

Vierailija
14/14 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:56"]

Ihan kiva ajatus :) Itse kuitenkin ajattelen, että uskonnon tarkoitus olisi jotenkin sisäisesti uudistaa ihmisiä niin että he pystyvät siihen aitoon välittämiseen, että he edes haluaisivat sitä. Ongelmahan usein on se että ihmiset periaatteessa haluavat hyvää, mutta erinäisten ristiriitaisten halujen ja tarpeiden takia tulevat usein silti toimineeksi itsekkäästi ja pahasti. 

[/quote]

Tosi hieno näkökulma :) Harvoin törmää näin rehellisiin ajatuksiin meidän ihmisten vaikeudesta olla ns. hyviä ihmisiä, ja kuitenkin juuri tuon vaikeuden tiedostaminen ja myöntäminen on edellytys rehelliselle sisäiselle kasvulle - samaa tarkoitin itsekin vastauksessani (no. 12).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän