Vain muutama päivä aikaa, allekirjoita NYT!!!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
Kyse EI ole aborttioikeuden rajoittamisesta. Useimmissa Euroopan maissa omantunnonvapaus jo on, miksei meilläkin?
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:29"]
Mikä tämä edes on? Olen lääkäri ja työelämässä on nyt oltu pian 30 vuotta. Ainuttakaan e pilleri reseptiä en ole kirjoittanut, kierukkaa asentanut tai aborttia tehnyt. Sotii mun arvomaailmaa vastaan. Koskaan en ole saanut kommentteja että minun pitäisi myös näitä hommia tehdä. Ja joo olen 57 v nainen, omine mielipiteineen, säästäkää siis sanojanne koska en todellakaan ole just sun mielipiteestä ollenkaan kiinnostunut. Toimin oman arvopohjani mukaan myös lääkärinä. Jos se ei passaa niin jään töistä pois onhan tuota tullut jo ihan tarpeeksi tehtyä.
[/quote]
No et varmaan olekaan hakeutunut ehdoin tahdoin töihin ehkäisyklinikalle tai vastaavalle, jossa nämä olisivat olleet sinun tärkeitä työtehtäviäsi. Nyt tällä naurettavalla lakialoitteella yritetään halvaannuttaa sellaisten yksiköiden toiminta, joissa hoidetaan näitä yhteiskunnan määräämiä tehtäviä. Koska jos laki tulisi voimaan, niin sitten olisi syrjivää kysyä työhaastattelussa, että oletko valmis tekemään myös niitä töitä, joihin nyt olet tulossa. Tulisi aika leppoisat päivät jollekin ehkäisyä vastustavalle lestadiolaislääkärille ehkäisyklinikan työntekijänä. Päivät istuisi myymässä ei-oota ja illaksi kotiin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:29"]
Mikä tämä edes on? Olen lääkäri ja työelämässä on nyt oltu pian 30 vuotta. Ainuttakaan e pilleri reseptiä en ole kirjoittanut, kierukkaa asentanut tai aborttia tehnyt. Sotii mun arvomaailmaa vastaan. Koskaan en ole saanut kommentteja että minun pitäisi myös näitä hommia tehdä. Ja joo olen 57 v nainen, omine mielipiteineen, säästäkää siis sanojanne koska en todellakaan ole just sun mielipiteestä ollenkaan kiinnostunut. Toimin oman arvopohjani mukaan myös lääkärinä. Jos se ei passaa niin jään töistä pois onhan tuota tullut jo ihan tarpeeksi tehtyä.
[/quote]
No et varmaan olekaan hakeutunut ehdoin tahdoin töihin ehkäisyklinikalle tai vastaavalle, jossa nämä olisivat olleet sinun tärkeitä työtehtäviäsi. Nyt tällä naurettavalla lakialoitteella yritetään halvaannuttaa sellaisten yksiköiden toiminta, joissa hoidetaan näitä yhteiskunnan määräämiä tehtäviä. Koska jos laki tulisi voimaan, niin sitten olisi syrjivää kysyä työhaastattelussa, että oletko valmis tekemään myös niitä töitä, joihin nyt olet tulossa. Tulisi aika leppoisat päivät jollekin ehkäisyä vastustavalle lestadiolaislääkärille ehkäisyklinikan työntekijänä. Päivät istuisi myymässä ei-oota ja illaksi kotiin.
[/quote]
Jaa hieno juttu että näytät tietävän jopa mun uskonnollisen vakaumuksen! Anteeksi mutta joudun korjaamaan, en ole lesta. Eikä ole sukunikaan. Olen arvauskeskuksessa töissä. Kyllä niitä ihan viikoittain tulee vastaan mistä kieltäydyn. Sen verran tosta lestoista nyt kiinnostuin että tosiaan vähän samaa arvo maailmaa mulla on. Ehkä se johtuu myös siitä että olen jo vanha kääkkä joka on jämähtänyt vanhoihin arvoihin. Joo en ole minnekään tommosen paikkaan edes pyrkimässä töihin. Niin tollo en ole.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:29"] Mikä tämä edes on? Olen lääkäri ja työelämässä on nyt oltu pian 30 vuotta. Ainuttakaan e pilleri reseptiä en ole kirjoittanut, kierukkaa asentanut tai aborttia tehnyt. Sotii mun arvomaailmaa vastaan. Koskaan en ole saanut kommentteja että minun pitäisi myös näitä hommia tehdä. Ja joo olen 57 v nainen, omine mielipiteineen, säästäkää siis sanojanne koska en todellakaan ole just sun mielipiteestä ollenkaan kiinnostunut. Toimin oman arvopohjani mukaan myös lääkärinä. Jos se ei passaa niin jään töistä pois onhan tuota tullut jo ihan tarpeeksi tehtyä. [/quote] No et varmaan olekaan hakeutunut ehdoin tahdoin töihin ehkäisyklinikalle tai vastaavalle, jossa nämä olisivat olleet sinun tärkeitä työtehtäviäsi. Nyt tällä naurettavalla lakialoitteella yritetään halvaannuttaa sellaisten yksiköiden toiminta, joissa hoidetaan näitä yhteiskunnan määräämiä tehtäviä. Koska jos laki tulisi voimaan, niin sitten olisi syrjivää kysyä työhaastattelussa, että oletko valmis tekemään myös niitä töitä, joihin nyt olet tulossa. Tulisi aika leppoisat päivät jollekin ehkäisyä vastustavalle lestadiolaislääkärille ehkäisyklinikan työntekijänä. Päivät istuisi myymässä ei-oota ja illaksi kotiin. [/quote] Jaa hieno juttu että näytät tietävän jopa mun uskonnollisen vakaumuksen! Anteeksi mutta joudun korjaamaan, en ole lesta. Eikä ole sukunikaan. Olen arvauskeskuksessa töissä. Kyllä niitä ihan viikoittain tulee vastaan mistä kieltäydyn. Sen verran tosta lestoista nyt kiinnostuin että tosiaan vähän samaa arvo maailmaa mulla on. Ehkä se johtuu myös siitä että olen jo vanha kääkkä joka on jämähtänyt vanhoihin arvoihin. Joo en ole minnekään tommosen paikkaan edes pyrkimässä töihin. Niin tollo en ole.
[/quote]
Et taida olla lääkäri ollenkaan, jos sisälukutaitosi on noin huono. Missään kohtaa en sanonut, että sinä olisit lestadiolainen. Muutenkin uhittelusi töistä kieltäytymisestä tk:ssa kuulostaa siltä, että oikea lääkäri olisi sieltä jo kollegiaalisesti painostettu muihin tehtäviin. Jollet sitten toimikin pelkästään vuodeosastolla.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:29"] Mikä tämä edes on? Olen lääkäri ja työelämässä on nyt oltu pian 30 vuotta. Ainuttakaan e pilleri reseptiä en ole kirjoittanut, kierukkaa asentanut tai aborttia tehnyt. Sotii mun arvomaailmaa vastaan. Koskaan en ole saanut kommentteja että minun pitäisi myös näitä hommia tehdä. Ja joo olen 57 v nainen, omine mielipiteineen, säästäkää siis sanojanne koska en todellakaan ole just sun mielipiteestä ollenkaan kiinnostunut. Toimin oman arvopohjani mukaan myös lääkärinä. Jos se ei passaa niin jään töistä pois onhan tuota tullut jo ihan tarpeeksi tehtyä. [/quote] No et varmaan olekaan hakeutunut ehdoin tahdoin töihin ehkäisyklinikalle tai vastaavalle, jossa nämä olisivat olleet sinun tärkeitä työtehtäviäsi. Nyt tällä naurettavalla lakialoitteella yritetään halvaannuttaa sellaisten yksiköiden toiminta, joissa hoidetaan näitä yhteiskunnan määräämiä tehtäviä. Koska jos laki tulisi voimaan, niin sitten olisi syrjivää kysyä työhaastattelussa, että oletko valmis tekemään myös niitä töitä, joihin nyt olet tulossa. Tulisi aika leppoisat päivät jollekin ehkäisyä vastustavalle lestadiolaislääkärille ehkäisyklinikan työntekijänä. Päivät istuisi myymässä ei-oota ja illaksi kotiin. [/quote] Jaa hieno juttu että näytät tietävän jopa mun uskonnollisen vakaumuksen! Anteeksi mutta joudun korjaamaan, en ole lesta. Eikä ole sukunikaan. Olen arvauskeskuksessa töissä. Kyllä niitä ihan viikoittain tulee vastaan mistä kieltäydyn. Sen verran tosta lestoista nyt kiinnostuin että tosiaan vähän samaa arvo maailmaa mulla on. Ehkä se johtuu myös siitä että olen jo vanha kääkkä joka on jämähtänyt vanhoihin arvoihin. Joo en ole minnekään tommosen paikkaan edes pyrkimässä töihin. Niin tollo en ole.
[/quote]
Et taida olla lääkäri ollenkaan, jos sisälukutaitosi on noin huono. Missään kohtaa en sanonut, että sinä olisit lestadiolainen. Muutenkin uhittelusi töistä kieltäytymisestä tk:ssa kuulostaa siltä, että oikea lääkäri olisi sieltä jo kollegiaalisesti painostettu muihin tehtäviin. Jollet sitten toimikin pelkästään vuodeosastolla.
[/quote]
No voi voi. Ei me lääkärit mitään yli ihmisiä olla että olisimme jotain tosi sivistyneitä ja sisälukutaitoisia. Olen pienessä tkssa jossa teen yksin 5 päivistä virkaa ja kaverina on sitten 2 päivää viikossa toinen lääkäri joka hoitaa näitä juttuja. Tässäkin vain ihmettelin tätä koko adressia koska olen toiminut tällä tavalla jo 30 vuotta! Kukaan ei ole koskaan puuttunut toimintaani ja kyllä kaikki 7 esimiestäni tietää miten hommani hoidan!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:41"]En missään tapauksessa allekirjoita. Rajoittaa aborttioikeutta, joka on kirjattu lakiin. Kuten joku tuossa edellä jo kertoi, Pohjanmaan ja Pohjois-Suomen pienissä kaupungeissa abortista tulisi tätä kautta käytännössä kielletty. Uskonnolliset vakaumukset eivät saa vaikuttaa lakisääteiseen hoitoon. [/quote] Eihän tässä mistään uskonnollisista vakaumuksista puhuttukaan vaan oikeudesta kieltäytyä abortin tekemisestä jos oma etiikka ei siihen veny. Vaikka ihmiselämän kunnioittaminen onkin lähinnä vain kristittyjen asia niin kyllä jotkut ateistitkin saattavat haluta mahdollisuuden toimia terveydenhuoltoalalla ilman velvollisuutta tappaa lapsia.
[/quote]
Eikö ihmiselämää mielestäsi kunnioita muut uskontokunnat kuin kristityt?
Ei kenelläkään terveydenhuoltoalalla toimivalla ole Suomessa nytkään velvollisuutta tappaa lapsia.
[/quote] Kyllä on, gynekologeilla ja kätilöillä on lakisääteinen velvollisuus osallistua abortteihin. Kyllä kun tätä ketjua lukee niin harvinaisen selväksi tulee että ainoat elämää kunnioittavat kannanotot tulevat kristityiltä ja laillista lastenmurhaa kannattavat vain ateistit. Ateistien moraali on todella matalalla tasolla joten eipä ole ihme että lastenmurha ei paljoa paina omaatuntoanne.
en todellakaan allekirjoita! Tää on askel taantumaan, ja vuosikymmenien työ valuu hukkaan. Kohta naiset on taas nyrkn ja hellan välissä synnytyskoneita.Jumalauta miettikää muijat!
En allekirjoita. Vaihda alaa idiootti, sunlaisen ihmisen ei pitäisi tehdä hoitotyötä!
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:31"]
Kyse EI ole aborttioikeuden rajoittamisesta. Useimmissa Euroopan maissa omantunnonvapaus jo on, miksei meilläkin?
[/quote]
Kyse on aborttioikeuden rajoittamisesta. Useissa Euroopan maissa tilanne onkin tämän suhteen huonompi kuin Suomessa. Joistakin maista abortteja lähdetään tekemään ulkomaille vastaavanlaisten sääntöjen vuoksi.
Ei tehdä Suomesta tämän suhteen aiempaa huonompaa maata eli ei allekirjoitusta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:27"]
[/quote]
Kyse on aborttioikeuden rajoittamisesta. Useissa Euroopan maissa tilanne onkin tämän suhteen huonompi kuin Suomessa. Joistakin maista abortteja lähdetään tekemään ulkomaille vastaavanlaisten sääntöjen vuoksi.
[/quote]
Luuletko, että joku, jonka vakaumus, moraali tai mikälie estää suorittamasta aborttia, suostuu sellaisen tekemään, jos laki määrää...enkä usko, että naistentauteihin erikoistuvista kovin suuri osa on abortin vastustajia, joten näen aika teoreettisena vaikutuksen abortin saatavuuteen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:27"]
[/quote]
[/quote]
Luuletko, että joku, jonka vakaumus, moraali tai mikälie estää suorittamasta aborttia, suostuu sellaisen tekemään, jos laki määrää...enkä usko, että naistentauteihin erikoistuvista kovin suuri osa on abortin vastustajia, joten näen aika teoreettisena vaikutuksen abortin saatavuuteen.
[/quote]
On aika tärkeästä periaattesta kysymys. Luuletko, että omantunnon ja uskonnon perustein kieltäytyminen rajoittuisi vain ja ainoastaan aborttiasioihin? Tämä avaisi oven samanlaiselle pelleilylle mitä jo nyt harrastetaan esimerkiksi Iso-Britanniassa. Hygieniavaatimukset sairaaloissa jäävät siellä toiseksi uskonnon perusteella annettuille pukeutumismääräyksille.
No on se nyt kumma, kun ei ymmärretä, että tiettyihin ammatteihin sisältyy tietyt työtehtävät. Gynekologit tietävät jo ammattiin valmistuessaan, että abortti on yksi osa tätä työtä. Ei muissakaan ammateissa ilmoiteta, että mä en nyt halua tehdä tätä mun työtä.
No jos hankaloituu niin vähentyisi ainakin nämä tilanteet
-nainen tekee abortin koska mies niin vaatii
-nainen tekee abortin vaikka mies haluaisi vauvan pitää
-alaikäinen tekee abortin salaa vanhemmilta
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:08"]
[/quote]
En halua aborttioikeutta rajoitettavan nykyisestä joten en allekirjoita. Rajoittamisen myötä lisääntyisivät nämä tilanteet:
- nainen synnyttää epätoivotun lapsen ja hylkää sen
- abortteja tehdään laittomasti
- laiton abortti aiheuttaa sairastumisia, ihmishenkien menetyksiä ja hedelmättömyyttä (kuten ennenkin kävi)
Näistä on keskusteltu sen seitsemän kertaa eli jos vääntäminen aiheesta kiinnostaa niin kaiva aiemmat keskustelut esille. Nykyinen tilanne kelpaa minulle vallan hyvin.
No tuskin kukaan niitä abortteja supermielellään tekee. Vaikkei sotisikaan arvoja vastaan, niin onhan se nyt aika ällöä. Siinä voisi sitten yksi jos toinenkin kieltäytyä tästä ikävähköstä hommasta vedoten "omantunnon oikeuteensa". Mäkin voisin jopa hakeutua alalle ja vain kieltäytyä kaikesta vähemmän kivasta ja ottaa silti täyden palkan.
En halua lähemmäs kivikautta, en allekirjoita.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:08"]
[/quote]
En halua aborttioikeutta rajoitettavan nykyisestä joten en allekirjoita. Rajoittamisen myötä lisääntyisivät nämä tilanteet:
- nainen synnyttää epätoivotun lapsen ja hylkää sen
- abortteja tehdään laittomasti
- laiton abortti aiheuttaa sairastumisia, ihmishenkien menetyksiä ja hedelmättömyyttä (kuten ennenkin kävi)
Näistä on keskusteltu sen seitsemän kertaa eli jos vääntäminen aiheesta kiinnostaa niin kaiva aiemmat keskustelut esille. Nykyinen tilanne kelpaa minulle vallan hyvin.
[/quote]
Ollaan mekin oltu vielä viime vuosisadan puolivälissä sellainen takapajula, etten todellakaan halua sitä aikaa takaisin. Yksi äidin serkku on aikoinaan teettänyt alaikäisenä puoskarilla silloin laittoman abortin ja oli kuolla siihen. Myöhemmin löysi miehensä, eivät koskaan saaneet lapsia.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:04"]
No on se nyt kumma, kun ei ymmärretä, että tiettyihin ammatteihin sisältyy tietyt työtehtävät. Gynekologit tietävät jo ammattiin valmistuessaan, että abortti on yksi osa tätä työtä. Ei muissakaan ammateissa ilmoiteta, että mä en nyt halua tehdä tätä mun työtä.
[/quote]
Paitsi gynekologeja tämä tietysti koskee myös tk-lääkäreitä, koska eiväthän nämä "vakaumuksensa vuoksi" valittajat haluaisi tehdä edes lähetettä gynekologille raskaudenkeskeytystä varten. Minusta kyseessä on silloin potilaan heitteillejättö.
Lääkäreillä on sen verran hyvä työtilanne, että tiettyjen tahojen pitää nyt vain ymmärtää, että jos ei pysty työskentelemään julkisella puolella ja hoitamaan lakisääteisiä virkalääkärin velvoitteita, niin sitten hakeutuu yksityiselle. Siellä saa vaikka gynekologin vastaanottoa pitää ja valita potilaikseen ainoastaan uskonsisariaan. Ongelma ratkaistu.