Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matemaattinen oppimishäiriö pilaa elämäni

Vierailija
25.09.2021 |

Minulla on vaikea matemaattinen oppimishäiriö ja minusta tuntuu, että elämäni on sen vuoksi pilalla.
Lukion jouduin keskeyttämään, kun en saanut kursseja läpi jatkuvista uusintayrityksistä huolimatta ja samalla murheena oli matematiikka ja fysiikka.
En osaa laskea edes mitään tavallisia peruslaskutoimituksia, kaikki yksinkertaisetkin tehtävänannot menevät aivan yli hilseen.
Taloudenhallinta kuitenkin sujuu ja arkisissa asioissa kyllä leikkaa, reseptien kanssa ei ole ongelmia ja muutkin tällaiset arkista laskutaitoa vaativat askareet sujuvat, mutta opinnoissa tämä on valtava haaste.
Lukiosta vaihdoin ammattikouluun ja opinnot ovat sujuneet hyvin, mutta täällä olisi sitten se matematiikka, fysiikka ja kemia vielä suoritettavana. Tentit ei mene läpi millään eikä resursseja tukeen ole. Olen myös kuopannut haaveeni jatko-opinnoista ja tämän myötä työllistymisestä.
Inhoan itseäni todella ja ajatukseni käyvät päivä päivältä synkemmiksi, en näe tästä tilanteesta ulospääsyä enkä koe, että elämä olisi elämisen arvoista ilman vähintään amk-tutkintoa nykypäivän työmarkkinoilla.
Olen jatkuvasti itkuinen, stressaantunut, ahdistunut ja itsetuhoinen koska tulevaisuudennäkymäni ovat niin synkät.
En voi tehdä mitään sellaista, mitä aidosti haluaisin.
Tällä hetkellä minua pitää hengissä lähinnä ajatus siitä, että jos satuttaisin itseäni pahemmin, vanhempani masentuisivat.
Minulla ei ole mitään motiivia enää elää tai jaksaa edes yrittää.
Tämänkin illan olen itkenyt tehtävien ääressä ja yrittänyt valehtelematta kymmeniä kertoja yhtä tehtävää, eikä millään mene oikein edes laskimen kanssa.
Voitaisiinpa oppimisvaikeuksista kärsiville myöntää eutanasia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy jotain äppejä joissa voi parantaa matemaattista päätä

Vierailija
2/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne äpit mitään auta. Tämä vaiva diagnosoitiin minulla niin myöhään, ettei mitään ole enää tehtävissä.

Olen muutenkin hieman hitaanpuoleinen ja uskon, että minulla on jokin lievä kehitysvamma.

Ainoa toiveeni on se, että kuolisin luonnollisista syistä mahdollisimman pian.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattisesti Lahjattomat ovat suurimmassa riskissä syrjäytyä ja jäädä pitkäaikaistyöttömäksi

Vierailija
4/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet silti lahjakas kielellisessä ilmaisussa. Minkä ikäinen olet?

Vierailija
5/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva normaali ihminenkään saa nykyään Suomessa töitä, edes sen AMK-tutkinnon kanssa. Paitsi jos on suhteet kunnossa.

Vierailija
6/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei muussa kuin matikassa ole ongelmia, voit amiksen paperit saatuasi hakea AMK:hon, jopa yliopistoon. AMK voi vaatia polkuopintojen kautta menemisen, että saat ohitettua pääsykokeen, yliopiston pääsykokeissa matikkaa ei ole.

Matikkaan neuvottelet nyt jonkun tavan päästä sen yhden kurssin läpi. On koulunkin etu, että valmistut.

Vierailija
7/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä se tehtävä tänne, voin neuvoa.

t. aikuisopettaja

Vierailija
8/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onko oppimisvaikeutesi ihan diagnositu ja koulun tiedossa? Vaadi päästä opintopsykologille ja pyydä, että mikäli oppimisvaikeutta ei ole tutkittu, se tutkitaan tai mikäli sinulla on jo lausunto, pyydä psykologia/kuraattoria auttamaan, että sen perusteella saat mukautetun oppimäärän niin, että matikkaa ei tarvitse suorittaa. Ehkä oloasi helpottaisi jos pääsisit juttelemaan tästä jollekin ja miettimään jonkun kanssa ratkaisuja ja tulevaisuuttasi. Kuulostaa, että tulet kyllä pärjäämään elämässäsi, kun arjen matematiikka kuitenkin sujuu noinkin hyvin! Oppimisvaikeudet ovat tosi kurja juttu, mutta eivät sen arvoinen asia, että oma elämä kannattaisi siihen lopettaa. Älä jää yksin tämän asian kanssa, vaan pyydä apua esim. kouluterveydenhuollosta.

Vierailija
9/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan virallinen diagnoosi ja se on kyllä koulun tiedossa, mutta resursseja mihinkään tukiopetukseen tai henkilökohtaisempaan apuun ei ole.

Yksin pitää yrittää pärjätä, sain vain lisäaikaa tehtävien palauttamiseen.

Kielellisesti olen kyllä lahjakas, yläasteelta kannustettiin hakemaan lukioon koska pärjäsin oikein hyvin lukuaineissa ja kielissä, keskiarvonikin oli yli 8. Matematiikan opiskelin mukautettuna ja sain seiskan, normaalissa opetuksessa vastaisi kutosta.

Olen kyllä tehnyt töitäkin elämäni aikana (sijaisuuksia vain), mutta jotenkin kaikki tuntuu turhalta, koska kaikkiin oman alani vakituisiin paikkoihin pitäisi olla amk-tutkinto.

Opiskelen siis nuoriso-ohjaajaksi ja lähes kaikkiin paikkoihin on edellytyksenä sosionomin tutkinto.

Olen tutkinut pääsykokeita ja matematiikkaosiosta en koskaan selviäisi.

Ikää minulla on 19 vuotta.

Ap

Vierailija
10/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena naisena istut pankin päällä.

Vierailija
11/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vapautusta voisi saada tuolla perusteella tai jättää tentit tekemättä ja suorittaa vain tehtävät palautettuna?

Vierailija
12/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan virallinen diagnoosi ja se on kyllä koulun tiedossa, mutta resursseja mihinkään tukiopetukseen tai henkilökohtaisempaan apuun ei ole.

Yksin pitää yrittää pärjätä, sain vain lisäaikaa tehtävien palauttamiseen.

Kielellisesti olen kyllä lahjakas, yläasteelta kannustettiin hakemaan lukioon koska pärjäsin oikein hyvin lukuaineissa ja kielissä, keskiarvonikin oli yli 8. Matematiikan opiskelin mukautettuna ja sain seiskan, normaalissa opetuksessa vastaisi kutosta.

Olen kyllä tehnyt töitäkin elämäni aikana (sijaisuuksia vain), mutta jotenkin kaikki tuntuu turhalta, koska kaikkiin oman alani vakituisiin paikkoihin pitäisi olla amk-tutkinto.

Opiskelen siis nuoriso-ohjaajaksi ja lähes kaikkiin paikkoihin on edellytyksenä sosionomin tutkinto.

Olen tutkinut pääsykokeita ja matematiikkaosiosta en koskaan selviäisi.

Ikää minulla on 19 vuotta.

Ap

Eiköhän yhteisöpedagogikin paperit nuorisotyöstä riitä myös? Sinne ei ole edes pääsykokeessa matikkaa.

Vierailija
13/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut mitä alaa opiskelet, se ratkaisee miten paljon ja minkälasia matemaattisia taitoja tulevassa työssäsi tarvitset. 

Olen ammatillinen opettaja ja tiedän mistä puhut, minulla on vuosien varrella lukuisia opiskelijoita joilla on oppimisvaikeuksia. Tila ei korjaannu, samat pulmat jatkuu.

Ehdotukseni on, että matemaattiset aineet mukautetaan ja saat tehtävät suoritetuksi. Ota puheeksi tämä huolenaihe opettajasi kanssa jo heti maanantaina, toki voit kirjoittaa viestin jo tänään ja opettaja lukee sen työaikanaan.

Onhan sinulle laadittu erityisen tuen suunnitelma, tähän tarvitaan erityisopettaja mukaan.

Opetan kädentaitoja vaativaa ammattia leipuri-kondiittoreja. Opiskelijat, joilla on matemaattisia pulmia voivat pärjätä ihan hyvin käytännön työtehtävissä ja olla taitavia kädentaidoissa, joillakin mittaamiset tuottaa pulmia mutta tukea saavat tarpeen mukaan työsalissa.

Sinun on hyväksyttävä itsesi sellaisena kuin olet. Ihmiset ovat erilaisia, sinun lahjakkuutesi on muussa kuin matemaattisissa aineissa. Jaksamista sinulle ja rohkeutta ottaa asia puheeksi ja saada opoinnot suoritettua. Kun olet tulevaisuudessa työelämässä niin ei sinulta todistusta kysytä päivittäisessä työssäsi, pärjäät kyllä.

Vierailija
14/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viestiä omalle luokanvalvojallesi ja käy hänen kanssaan tilanne läpi.

Vierailija
15/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman matikkaa ei pärjää millään alalla. Fakta.

Vierailija
16/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk pääsykoe on sama kaikille sama joten myös yhteisöpedagogi tarvitsee matikkaa

Vierailija
17/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk pääsykoe on sama kaikille sama joten myös yhteisöpedagogi tarvitsee matikkaa

Ei ole.

Yhteisöpedagogeilla ei ole sitä matikkaosuutta, mikä sosionomeilla, sairaanhoitajilla, tradenomeilla jne. on. Siihen päälle on vielä insinööreille oma matikan osuus (ja sote-aloille oma osionsa etiikasta).

Vierailija
18/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on paljon aineistoa jonka pohjalta voit opiskella itsenäisesti

Matematiikka - oppimisvaikeus.fi

https://oppimisvaikeus.fi/tukea/tukea-opiskeluun/opiskelutaidot/matemat…

YouTubesta löytyy paljon videoita joiden avulla voit harjoitella.

Kertaa peruskoulun matematiikka.

Lähde liikkeelle peruslaskutoimituksista.

opettaja

Vierailija
19/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman matikkaa ei pärjää millään alalla. Fakta.

Totta tuo että kaikilla aloilla matematiikkaa tarvitaan, on kuitenkin työtehtäviä joissa sitä ei tarvita - automaatio- koneet laskevat.262

Vierailija
20/22 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tänne linkkejä laitetaan niin tämä

https://www.riemurasia.net/kuva/Mustalaisten-matikankoe/1588

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi