Työssäkäyvä totaali-yh, pikkukoululaisen äiti!
Miten järjestät lapsen ip-hoidon, loma-aikojen hoidon ja ennen kaikkea, kesälomat? Ei mistään tystä saa vissiin 2,5kk kesälomaa.. olen utelias, koska itsellä tämä edessä parin vuoden kuluttua.
Kommentit (6)
ja ip-hoito on ihan normaali kunnan ip-kerho. Siellä ne on kahden huoltajan perheen lapsetkin.
ja pojan ekan koulusyksyn tein lyhennettyä työpäivää
Ekaluokkalaisen ei tarvitse mennä ip-hoitoon, koska olen vauvan kanssa kotona. Jos en olisi, niin hän olisi mennyt jälkkäriin. Tosin hän on niin kovin omatoiminen, että olisi varmaan pärjännyt kotonakin aivan yksinkin...
Lasten kavereiden vanhempien kanssa voisi varmastikin sopia jonkinlaisesta vuorottelusta. Ainakin yksi tyttö tulee meille ensi vuonna aina silloin tällöin iltapäivisin tarvittaessa, kun vanhemmillaan on työesteitä. Vuoropäivistä voisi varmaan sopia myös lomien ajaksi. Jos siis työnantaja joustaa...
Kieltämättä on aika vaikeaa järjestää näitä juttuja, kun on totaali-yh. Itselläni ongelmana on se, että myös mummot yms. asuvat kaukana, joten heistä ei ole ollut apua myöskään lasten sairastuessa. Opettajuus on omalta osaltani ratkaisu moneen ongelmaan, mutta toisaalta tuo lisäongelmia, kun tunnit pitää valmistella normaalitilanteessakin usein yötä myöten...
Kaksi nuorinta vielä pk:ssa,mutta vanhin meni nyt toiselle luokalle.
Koululainen oli syksyn ip-kerhossa,mutta kevätkauden oli koulun jälkeen yksin kotona, kavereilla, ulkona, treeneissä. Joskus joutui viikonloppusinkin olemaan minun työpäivän ajan yksin. Isovanhemmista apua kesälomalla, muutamat viikot kaikki olivat heillä,mutta muuten koululainen pärjäsi yksin päivät, koska minä olin koko kesän töissä.
Viime syksy ja kevät oli koulun jälkeen koulun vieressä olevassa iltapäiväkerhossa, josta piti hakea viimeistään klo 17 mennessä. Aamuisin ukki saattoi pojan tien yli, lopun matkan käveli yksin. ( Meillä on vilkas ja vaarallinen tien ylitys, jossa ei ole valoja).
Kesäloma aiheutti harmaita hiuksia,
sillä 10 viikkoa on pitkä aika ja itsellä tuota lomaa on vaan neljä viikkoa.
Kesäkuun oli iltapäiväkerhon järjestämässä "päiväleirillä", joka oli
arkisin avoinna 7-17.
Onneksi on olemassa ihania ystäviä ja tuttavia ja sukulaisia, joiden avulla sain järjestettyä kaksi viikkoa kesälomasta niin, että poikaa oli aina joku hoitamassa.
Yksinhuoltajana lähiystävät ja -tuttavat ja sukulaiset ovat tärkeässä asemassa.
Kesälomista - kannattaa selvittää oman alueen leiritilanne tai ottaako joku päiväkoti pieniä koululaisia kesän ajaksi hoitoon tai jos löytyy isovanhemmat, pyytää heitä auttamaan.
ja sitten olen ottanut palkatonta lomaa.