Mä tuun kohta hulluksi väsymyksestä! Mikä avuksi, kun 2v tarvitsee unta vain 7h vuorokaudessa?
Itse nukkuisin paljon enemmän. Lapsi on kuopus, pirteä ja hyväntuulinen. Neuvolassa vaan nyökytellään, et ihmiset on yksilöitä. Tuolla kuopus valvoo vieläkin ja on tyytyväinen, 2 muutakin lasta vielä on ja väsyneet vanhemmat.
Kommentit (13)
Jos et niin ihan ensimmäinen asia; sinä vanhempana päätät koska lapsi nukkuu/lepää. 7h on aivan liian vähän. "Ei väsytä" ei kelpaa tuon ikäisen kasvatuksessa. Nukuta ja pakota. Päätä miten ja noudata rutiinia, aina. Mieti ihan tosissasi. Äläkä sano, että "on kokeiltu kaikkea" tms. Älkää kokeilko kaikkea vaan ottakaa se rutiini, niin tylsältä kuin se kuulostaakin (tai itsestäänselvyydeltä?).
Meillä samanikäinen ja usein 7-8 tunnin yöunet, mutta päiväunia kyllä nukkuu 2-3 tuntia.
Muut 2 lasta nukkuvat 11-12h vuorokaudessa, yöunet 10-11h ja 1h päiväunet ajoittain.
Voisitko kertoa miten tuo nukkumaan pakottaminen ja unentarpeen lisöys tehdään? Kyllä meillä rutiinit on, en minä ole mikään lepsu, avuton ja aivoton äiti, kiitos nyt kuitenkin.
ap
Mutta kun ihmisten ominaisuudet ovat Gaussin käyrällä, niin niitä reunojen tapauksia ON aina sillointällöin. Ehkä tosiaan lapsesi ei tarvitse enempää unta.
Rankkaahan se on, voin kuvitella.
Minä varmistuisin ensin, että kyse on tosiaan lapsen ominaisuudesta. Olisiko liioittelua käydä lastenlääkärillä? Toisaalta luulisi, että jos unta tulisi liian vähän, lapsi olisi väsynyt ja ärtyisä.
Jos taloudessa on toinen aikuinen, voi vuorotella. Illasta toinen aikaisemmin nukkumaan, viikonloppuna toinen voi nukkua pitempään jne
.
Jos lapsi pysyy sängyssään tyytyväisenä, voi hänet laittaa nukkumaan ja itse mennä saman tien sänkyyn. Itkuhälytin on hyvä.
Jos et niin ihan ensimmäinen asia; sinä vanhempana päätät koska lapsi nukkuu/lepää. 7h on aivan liian vähän. "Ei väsytä" ei kelpaa tuon ikäisen kasvatuksessa. Nukuta ja pakota. Päätä miten ja noudata rutiinia, aina. Mieti ihan tosissasi. Äläkä sano, että "on kokeiltu kaikkea" tms. Älkää kokeilko kaikkea vaan ottakaa se rutiini, niin tylsältä kuin se kuulostaakin (tai itsestäänselvyydeltä?).
0.30 kuulostaa kyllä aika väärältä ajalta vielä 2v:n olla pirteä.
Lapsilla on erilainen unentarve, mutta 7h kuulostaa niin älyttömän vähältä.
Ja vuorotelkaa ihmeessä, että kumpikin vanhemmista sais edes välillä unentarpeen tyydytettyä.
ja esim pallopelejä yms. Sitten iltatoimet ja iltasatu ja nukkumaan. Ulkoileeko lapsi tarpeeksi?
kun nukkuu vuorokaudessa vain 9 tuntia, 2-vuotiaana nukkui vaan 10 tuntia. Vain vastasyntyneenä tuli joskus 12 tuntia täyteen. Siksi vähän ihmettelen, kun sanotaan että leikki-ikäisen unentarve on n. 11 tuntia, meillä se ei ole tullut koskaan täyteen ja varmaan arvaatte että kaikkemme ollaan yritetty. Lapsemme on siis varmaan erityistapaus, teidän ap tapaus sitten vielä eritysempi. :)
Kuulostaa sen verran poikkeukselliselta.
Harva aikuinenkaan pärjää noin vähällä unella, suurin osa tarvitsisi sen 8 tuntia, että olisi pirteä.
Harva aikuinenkaan pärjää noin vähällä unella, suurin osa tarvitsisi sen 8 tuntia, että olisi pirteä.
Vaan keskimääräinen on 7.5 tuntia. Osalla (puolella) siis alle.
kyllä se pieninkin nukkuu. Aamulla voi valvoa itsekseen sängyssään jos herää aiemmin kuin muut.
Myös vanhemmat voi pitää valvontavuoroja niin että kumpikin saa riittävästi unta.
Miettisin myös lastenlääkärillä käyntiä.
Voi vaikka vahingossa nukahtaa, kun on niin tylsää :-) Ja tulee ainakin rauhallista lepäämistä, jollei ihan unessa olisikaan...
Katsooko jo lastenohjelmia? Meillä ainakin varastan itselleni joskus puolen tunnin torkut sillä, että lapsi katsoo esim. pikkukakkosta, ja minä otan sohvalla tirsat :-)
Mutta minustakin kyllä kuulostaa erittäin vähäiseltä kaksivuotiaalle tuo 7 h/vrk unta.
Meidän kaksivuotias nukkuu noin 10 h yöunet, jos jää vähäisemmäksi, niin sitten kyllä nukahtaa päiväunille.