Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1980-luvun Suomessa duunaritkin asuivat omakotitaloissa

Vierailija
25.09.2021 |

Suomessa oli 1980-luvulla malli, jossa parhaimmin menestyvät pääsivät korkeakouluihin ja loput menivät ammattikouluihin. Osa ei käynyt kouluja ollenkaan, mutta jos meni vaikka paperitehtaaseen, pääsi paremmille palkoille kuin oman lapsen lukio-opettaja. Niillä palkoilla rakennettiin sosiaalista luokkanousua. Koska tehtaat tuottivat hyvin, niissä kaivattiin lisää käsipareja, Siksi oli varaa myös maksaa kouluja käymättömälle hyvää palkkaa. Duunareita ei silloin kannattanut solvata, koska heitä oli niin paljon ja heillä oli varaa ajaa omalla Saabillaan, käydä lomalla ja asua omakotitalossaan.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen vieläkin korkeakoulutettuna asunut omakotitalossa, käynyt matkoilla ja kasvattanut lapseni. Miksi? Koska olen käynyt yli 20 vuotta t-ö-i-s-s-ä. Kyllä. Tein vuosia töitä koulutuksen eteen, ja saadakseni työpaikan. Joka helvetin aamu olen kaahannut töihin kun sinä ja kaltaisesi jäävät makaamaan sohvalle. Oletko kuullut sellaisesta? Mihin luulet että tavalliset ihmiset kiirehtivät aamuisin? 

Vierailija
2/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luku on käännekohta. Siihen asti työvoimasta kilpailtiin.

Sen jälkeen työläiset kilpailivat työpaikoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla pääkaupunkiseudulla kyllä lääkärit, opettajat ja ylemmät upseerit asuivat samoissa lähiöiden kerrostaloissa kuin duunaritkin. Muistan kun euro otettiin käyttöön, niin terveyskeskuslääkäreiden palkat olivat vain vähän päälle 2000 euroa/kk.

Vierailija
4/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Isä raksamiehenä rakensi talon itse. Talon runkoon satsattiin rahat ja sisus olikin sitten muovimattoa ja lastulevyä. Helkkarin velkaisia oltiin silti.

Vierailija
5/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen vieläkin korkeakoulutettuna asunut omakotitalossa, käynyt matkoilla ja kasvattanut lapseni. Miksi? Koska olen käynyt yli 20 vuotta t-ö-i-s-s-ä. Kyllä. Tein vuosia töitä koulutuksen eteen, ja saadakseni työpaikan. Joka helvetin aamu olen kaahannut töihin kun sinä ja kaltaisesi jäävät makaamaan sohvalle. Oletko kuullut sellaisesta? Mihin luulet että tavalliset ihmiset kiirehtivät aamuisin? 

Niin minäkin, mutta palkka ollut pitkään alle 3000 euroa ja vasta nyt viime aikoina noussut yli tuon.

-sosiaalialalla, maisteri, työkokemusta yli 20 vuotta-

Vierailija
6/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalle saatiin myytyä ajatus oman asunnon ja ennen kaikkea talon omistamisen ihanuudesta. Hyötyjinä olivat lähinnä pankit. Nythän duunareita muistutetaan vaan vuokralla asumisen ihanuudesta, kun voi nopeasti muuttaa töiden perässä. Taaskaan varsinaisina hyötyjinä, eivät ole duunarit.

Vierailija
7/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan noinkin, mutta muistan hyvin sen miten lääkärit, di:t, rehtorit ym. asuivat rivareissa ja kerrostaloissa lähiöissä. Nykyäänhän kerrostaloihin ei juurikaan edes rakenneta sellaisia perheasuntoja kuin silloin.

Vierailija
8/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakohtaistahan se on nykyäänkin. Etenkin miesvaltaisissa duunarihommissa tienaa monesti paremmin kuin korkeakoulutetut etenkin naisvaltaisilla aloilla. Duunarilla on myös enemmän työvuosia.

Vierailija
9/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Isä raksamiehenä rakensi talon itse. Talon runkoon satsattiin rahat ja sisus olikin sitten muovimattoa ja lastulevyä. Helkkarin velkaisia oltiin silti.

Ja ne korot. Koko yhteiskunta romahtaisi jos nyt korot nousisi edes siihen viiteen.

Vierailija
10/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta se on. 

Ja huomioidaan vielä, että korot olivat korkealla. Varmaan joku 11% korko asuntolainassa oli ihan perus? 

Vierailija
11/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista duunaritutuista havaittua: ne duunarit joilla elämänhallinta kunnossa, asuvat omakotitaloissa, ne taas jotka vähän reppanoita, jossain kunnan vuokrakerrostaloluukuissa.

Vierailija
12/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ajan duunarit rakensivatkin talonsa itse...

Vierailija
13/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen uus-liberaalin valtakauden jälkeen menty vain huonompaan suuntaan.

Pääsi puraisemaan demareitakin yhdessä vaiheessa.

Vierailija
14/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aikaan tosin saattoi asua muualla kuin näissä muutamissa kasvukeskuksissa. Vai meinaatko ettei nyt olisi duunarilla varaa ostaa omakotitaloa/tonttia jostain 10 kilometriä Kouvolasta metsään?

Vierailija
15/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenpä käyt töissä, kun kulkupeliä ei kannata pitää . Joutuu asumaan rotankolossa asfaltin keskellä . Kunnes vedenpaisumus tulee ja helsingin iki-istuja herrat joutuu pakosta siirrättämään konttorinsa kauemmas meren nousulta . Elikkä  hajasijoittamaan , niinkun se Urkki jo aikoinaan ehdottelikin .

Vierailija
16/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki nämä 50- 60- 70 JA 80-luvun kerrostaloasunnot oli tyhjinä?

Vierailija
17/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot olivat ihan eri 80-luvulla. Ostin silloin pankkilainalla auton ja lainan korko oli 16 prosenttia.

Aika paljon jos vertaa millä korolla nykyään ostat auton, taitaa olla siellä nollan tuntumassa korkotaso.

Vierailija
18/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markan tontille.

Paljon muuten nykyään menee rahaa ennenkuin saa laittaa omalla tontilla tikkuja ristiin?

Vierailija
19/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos ne sitten onkin homeessa...

Vierailija
20/72 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neukkukuutioissa silloin asui työläisperheetkin. Jokaisessa neukkukuutiossa asui jonkun koulukaverini perhe ja me lapset leikittiin kerrostalojen pihalla. Mun perhe oli "parempaa" väkeä, kun me asuttiin oikein rivitalossa. Ja sielläkin mun piti jakaa veljeni kanssa sama huone.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan