Suru lapsettomuudesta, tukea kaivataan
Olen nyt joutunut ihan uudella tavalla kohtaamaan sen miltä tuntuu kaivata omaa lasta niin että se fyysisesti sattuu. Olen aina tiennyt haluavani lapsia, mutta vasta kun kihlattuni vuosi sitten lähti toisen naisen matkaan ja tajusin etten ehkä saakaan mahdollisuutta omaan lapseen olen tajunnut miten syvästä asiasta on kyse. Ikää minulla on 32v ja erosta alkaa olla vuoden verran. Koko ajan mukana on pelko siitä, että aika loppuu. Lapsen hankkiminen yksin ei ole tuntunut ikinä omalla kohdalla hyvältä ajatukselta. Mieli voi tietenkin muuttua myöhemmin jos uutta kumppania ei löydy, mutta tällä hetkellä se ei tunnu hyvältä ajatukselta. Olen miettinyt myös munasolujen pakastamista, mutta hinnat ovat ihan älyttömiä, ei minulla ole sellaiseen varaa.
En kaipaa tähän nyt viisasteluja siitä miksen ole toiminut aiemmin. En missään nimessä olisi ollut millään mittapuulla valmis äidiksi vielä muutamia vuosia sitten. Monestakaan syystä. Kihlattuni kanssa luulin perustavani perheen ja luulin sen tapahtuvan pian. Sitten putosi pommi ja mies lähti. Ilman mitään ennakkovaroitusta Siitä järkytyksestä toipuminen on vienyt oman aikansa. Tuntuu ihan siltä kuin olisin menettänyt lapsen jota ei vielä edes ehtinyt olla olemassa. Elämää varjostaa tällä hetkellä koko ajan suru ja pelko siitä, etten saa enää mahdollisuutta.
Kommentit (97)
Harvinaista Suomessa. Nainen on jätetty eikä jättäjä, ja kokee tuskaa menetetystä rakkaudestaan. Yleensähän tilanne on toisinpäin.
Olet nuori vielä. Etsi rohkeasti seuraa ja ota vauva-asiat puheeksi uuden suhteen alkuvaiheessa, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Toki hetki kannattaa katsoa, ettei tee lasta, minkään idiootin kanssa. Saat ukosta pian elinikäisen riesa. Mutta jos hyvä isäehdokas löytyy, niin nopsasti vaan matoa koukkuun ja testaamaan tärppääkö. Uskoisin, että 0,5 - 1 -vuoden seurustelun perusteella näkee melko hyvin tuleeko toisen kanssa juttuun. Ja useimmista näkee jo ensitreffeillä, ettei synkkaa.
Nyt vaan rojua ränniin. Etsit sitten lapsille isän myöhemmin.
Pieni juttu, mutta voisitko käydä gynellä tsekkauttamassa tilanteesi? Mulla helpotti aikanaan raskausasiaa etukäteen stressatessa se, että gynelogi arvioi ettei mitään näkyviä syitä raskauden alkamisen esteenä ollut. Antoi hieman mielenrauhaa, kun tiesi ettei oma tilanne ole toivoton.
Kannattaa muuten parisuhdemarkkinoilla suoraan kysyä lapsitoiveesta jo ekoilla treffeillä. Kyllä se perhettä toivova mies sen ihan suoraan sanoo. Arpomaan ei kannata jäädä, jos toinen epäröi lapsitoiveen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Olet vielä nuori. Oikeasti. Nykyään ei ole mikään ihmetys jos nelikymppinenkin saa esikoisen.
Jos Sitä Oikeaa isäehdokasta ei muutaman vuoden sisällä löydy, voit harkita uudelleen hedelmöityshoitoja.
Itse sain esikoisen sinun iässäsi. Olin jo luopunut toivosta hormonihöiriöiden takia, kunnes yhtäkkiä plussasin.
Elämä on ihmeellistä ja mahdollisuuksia täynnä. Tämä saattaa kuulostaa vittuilulta mutta ei siis todellakaan ole sitä.
Tsemppiä ap! Sinulla on aikaa ❤️
Taas näitä i d i o o t t e j a.
.....
LUE:
Miksi AIKUISET ihmiset eivät ymmärrä edes perusasioita hedelmöittymisestä + raskaaksi tulosta!
https://www.vauva.fi/keskustelu/4248281/miksi-aikuiset-ihmiset-eivat-ym…
....
Vain kaksi prosenttia esikoisista syntyy 40 ikävuoden ohittaneille naisille.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201804102200851996
......
2021
Yli 44-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 147 lasta.
https://www.stat.fi/tup/tilastokirjasto/aidit-tilastoissa.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vielä nuori. Oikeasti. Nykyään ei ole mikään ihmetys jos nelikymppinenkin saa esikoisen.
Jos Sitä Oikeaa isäehdokasta ei muutaman vuoden sisällä löydy, voit harkita uudelleen hedelmöityshoitoja.
Itse sain esikoisen sinun iässäsi. Olin jo luopunut toivosta hormonihöiriöiden takia, kunnes yhtäkkiä plussasin.
Elämä on ihmeellistä ja mahdollisuuksia täynnä. Tämä saattaa kuulostaa vittuilulta mutta ei siis todellakaan ole sitä.
Tsemppiä ap! Sinulla on aikaa ❤️Taas näitä i d i o o t t e j a.
.....
LUE:
Miksi AIKUISET ihmiset eivät ymmärrä edes perusasioita hedelmöittymisestä + raskaaksi tulosta!
....
......
2021
Ja näitähän biologiaa ymmärtämättömiä riittää - valitettavasti!!
Jos olisin sinä, kävisin nyt tutkituttamassa hedelmällisyyteni ja jos hedelmällisyys on hyvä, etsisin miestä ja jos huono niin alkaisin tekemään lasta itsenäisesti. Ihmiset ovat yksilöitä ja joillekkin lapsen saanti on mahdollista vanhempanakin, mutta ei todellakaan kaikille.
Samaa mieltä kuin ylläoleva! Tilanne kannattaa tarkastaa ja toimia sen mukaan.
Mä erosin 30-vuotiaana lapsettomasta suhteesta, jossa oli yritetty lasta, jopa hoidoilla, mutta ei tullut mitään. Pari vuotta sinkkuilin ja kipuilin lapsettomuuden ja kumppanittomuuden kanssa, mutta pääsin yli ja olin tyytyväinen itsekseni ja selvittelin jo itsellisen naisen hoitomahdollisuuksia. Kunnes kävi niin, että 34-vuotiaana tapasin miehen. Jo ensimmäisillä treffeillä puhuimme, että jos tästä jatkamme, niin tositarkoituksella eli piakkoin yhteenmuuttoa ja lasten yrittämistä JOS tuntuu tutustumisvaiheessa vielä siltä että hyvä suhde on tulossa. 36-vuotiaana muutettiin yhteen ja aloin odottaa ensimmäistä lasta, toinen lapsi alulle kun olin 38.
Minulle kävi hyvin sikäli, että vielä tässä iässä hedelmällisyys tallella. Mutta sitä ei tiedä että mihin porukkaan kuuluu, joten kannattaa selvittää asia tutkimuksilla! Ja huomioitava tietty että miehen sperman laatukin vaikuttaa lasten saantiin, näin meilläkin ekassa suhteessa oli.
Jos haluat enemmän lapsen kuin miehen, voithan pohtia myös kumppanuusvanhemmuutta? En tarkoita tällä sitä, ettet voisi saada molempia, muistutin vain vaihtoehtoisesta, yhä suositummasta tavasta saada lapsi. Ainakaan et jäisi sen takia lapsettomaksi, että kumppanisi alkaakin vaiheilla liikaa syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap! Sinulla on aikaa ❤️Taas näitä i d i o o t t e j a.
.....
LUE:
....
......
2021
Ja näitähän biologiaa ymmärtämättömiä riittää - valitettavasti!!
Ei ole kysymys biologian ymmärtämättömyydestä. Kyllä se tiedetään mitä ikä tekee, mutta tosiasia on yhtälailla myös se, että moni reilusti yli kolmekymppinen raskautuu ongelmitta. Siihen ei voi omalla kohdalla tuudittautua, niinkuin ei mihinkään voi, minkään ikäisenä. Mutta ei se hedelmällisyys todellakaan jokaisella romahda kolmekymppisenä. Ei lähellekään. Yksilöllisiä asioita.
Olen saanut lapsen 41-vuotiaana. Ap:llähän on vielä runsaasti aikaa saada vaikka neljä lasta, jos nyt ylipäätään on hedelmällisyys kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Pieni juttu, mutta voisitko käydä gynellä tsekkauttamassa tilanteesi? Mulla helpotti aikanaan raskausasiaa etukäteen stressatessa se, että gynelogi arvioi ettei mitään näkyviä syitä raskauden alkamisen esteenä ollut. Antoi hieman mielenrauhaa, kun tiesi ettei oma tilanne ole toivoton.
Tämän voisin kyllä tehdä. Olen käynyt gynellä viimeksi eron aikoihin ja silloin sanottiin kaiken olevan erinomaisesti eikä mitään huolenaiheita ollut, mutta ilmeisesti hedelmällisyystutkimus on vielä asia erikseen. Meillä suvussa on paljon vanhemmalla iällä synnyttäneitä naisia. Se toki ei ole mikään tae mistään, mutta kertoo ehkä myös jotain.
Lapsiasia on ehdottomasti sellainen, että otan sen esille hyvin nopeasti treffikumppanin kanssa. Ei ole aikomusta alkaa katselemaan mitään epämääräistä.
On hyvä, että lapsen saamiseen on mahdollisuuksia ilman kumppaniakin. Toistaiseksi en ole valmis lapsen hankkimiseen yksin enkä myöskään kumppanuusvanhemmuuden kautta. Ap
Hei täällä kohtalotoveri jolle kävi kuitenkin hyvin eli toivoa ehdottomasti on! Minuntakin lähti juuri saman ikäisenä mies kävelemään ja romutti koko elämäni. Juuri tuolla tavalla puff! vain toisen naisen matkaan ja minulla meni kuukausia että edes tajusin asiaa, se oli jotain niin järkyttävää henkistä kipua ettei ikinä!
Ensimmäinen vuosi meni toipuessa, sen jälkeen treffailin ja epätoivoilin paniikissa etten ehdi saada lapsia. Ei löytynyt sopivaa miestä ja suunnittelin jo tekeväni lapsen ei-sopivan kanssa tai yksin koska halusin niin paljon perheen.
Ja sitten tinder näytti ihmeensä: 35-vuotiaana löysin fisun, tasapainoisen ja myös perhettä haluvan miehen.
Olen nyt 38v ja asumme maalla ja mikä parasta: meillä on 4kk ikäinenv vauva❤️
Haluaisimme lisää lapsia ja voi olla että tällä kertaa aika sitten loppuu kesken mutta enää ei ole paniikkia koska ollaan niiiiiiiiin onnellisia jo näinkin.
Ja vielä kirsikkana kakun päälle: se ”ihana elämämies” ex joka lähti lätkimään on eronnut jo aikoja sitten ja dokailee jossain bileissä kuin teini , hahhah.
Älä luovuta❤️ Jaksa vaan sitä tinderiä ja kaiva kaikkien sikojen seasta helmi, niitä oikeasti ON olemassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suremisen sijaan kannattaisi pikapikaa etsiä sopiva isä lapsille. 32 ei ole liian myöhä aloittaa alusta. Isäehdokkaaksi voisi sopia myös jo lapsia saanut mies, niin et turhaan karsi muuten hyviä tyyppejä pois. Lapsettomat 30+ miehet mielellään tykkää pysyä lapsettomina. Itse sain lapset 39 ja 41 v., kun tuhlasin aikaani miehiin, jotka ei ollut tosissaan lapsiasioissa.
Miten se etsitään pikapikaa? En myöskään sulje pois miehiä joilla on jo lapsia, se ei ole este. Lisäksi karsin välittömästi pois kaikki joilla ei ole yhtenevät toiveet tulevasta. En kuitenkaan kenen tahansa vastaan tulevan halukkaan kanssa voi kuvitella perhettä perustavani. Ap
Hyvä, jos etsit uutta kumppania. Aloituksesta sai sen käsityksen, että olet kääriytynyt suruusi ja luovuttanut. Koita vaan uskoa, että löydät hyvän kumppanin vielä.
En ole missään tapauksessa luovuttanut vaikka eron jälkeen kyllä meni pitkään etten voinut edes ajatella ketään uutta. Nyt olen silmät auki, mutta en oikein tiedä miten ketään voisi väkisin etsimälläkään löytää. Ap
Kai sä nyt tietoisesti pyrit tutustumaan uusiin ihmisiin? Kaikissa mahdollisissa deittisovelluksissa ja sivustoilla profiilit? Itse sinkkuna viimeksi ollessani juttelin netin kautta päivittäin kymmenien kanssa. Treffeillä kävin neljän kanssa ja viides olikin sitten lasteni isä. Kävin myös juhlimassa ja sitä kautta tapasin ihmisiä. Aikaa meni vuoden verran. Tässä oli mukana paljon myös onnea, mutta sanoisin, että omalla aktiivisuudella oli myös merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Nostanpa tämän ketjun. Nyt on muutaman viikon sisällä kaksi kaveria ilmoittanut raskaudestaan ja vaikka olenkin onnellinen heidän puolestaan, samalla on tullut ihan hirveä suru, koska toivoisi itse olevansa samassa tilanteessa. Ap
Kirjoitin tuon edellisen ja kommentoin vielä tätäkin koska samaistun niin täysillä. Näitä tuli paljon ja sattu niin hemmetisti vaikka miten oli myös iloinen toisten puolesta. Ja sitten vielä kaikki julkkisnaiset toitotti raskauksiaan kokoajan lehdissä! Oikeasti oli välillä pakko pitää some kiinni.
Mutta sinniä sinniä vaan, sä ehdit vielä!
T. Maalla asuva 4kk lapsen äiti
Mies altavastaaja kirjoitti:
Näitä lukiessa tulee kyllä käsitys että naiset tekee kaikkensa lapsen saamiseksi. Mieheltä otetaan siittiöt.
Tuo on jo satoja vuosia vanha tapa lisääntyä joillakin naisilla, että ottaa miehiltä siittiöt jopa irtoseksinkin kautta. Läheskään kaikki näin toimivat naiset eivät edes kerro miehelle toimineensa näin, vaan jotkut naiset kasvattavat lapsen yksin. Vähemmistössä ovat sellaiset miehet jotka osaisivat epäillä naisen toimineen näin, sitten epäilisivät lapsen olevan sen miehen lapsi ja pyrkisivät mukaan lapsen elämään varsinkin jos se nainen on sanonut miehelle, ettei lapsi ole sen miehen geenien tulos.
Nykyajassa jotkut miehet(ei perinteiset) jopa fantasioivat siitä, että nainen ottaisi mieheltä siittiöt ja miehen tietämättä kasvattaisi lapsen yksin eikä mies joutuisi minkäänlaiseen vastuuseen siitä lapsesta, edes elareiden maksamisen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suremisen sijaan kannattaisi pikapikaa etsiä sopiva isä lapsille. 32 ei ole liian myöhä aloittaa alusta. Isäehdokkaaksi voisi sopia myös jo lapsia saanut mies, niin et turhaan karsi muuten hyviä tyyppejä pois. Lapsettomat 30+ miehet mielellään tykkää pysyä lapsettomina. Itse sain lapset 39 ja 41 v., kun tuhlasin aikaani miehiin, jotka ei ollut tosissaan lapsiasioissa.
Miten se etsitään pikapikaa? En myöskään sulje pois miehiä joilla on jo lapsia, se ei ole este. Lisäksi karsin välittömästi pois kaikki joilla ei ole yhtenevät toiveet tulevasta. En kuitenkaan kenen tahansa vastaan tulevan halukkaan kanssa voi kuvitella perhettä perustavani. Ap
Hyvä, jos etsit uutta kumppania. Aloituksesta sai sen käsityksen, että olet kääriytynyt suruusi ja luovuttanut. Koita vaan uskoa, että löydät hyvän kumppanin vielä.
En ole missään tapauksessa luovuttanut vaikka eron jälkeen kyllä meni pitkään etten voinut edes ajatella ketään uutta. Nyt olen silmät auki, mutta en oikein tiedä miten ketään voisi väkisin etsimälläkään löytää. Ap
Kai sä nyt tietoisesti pyrit tutustumaan uusiin ihmisiin? Kaikissa mahdollisissa deittisovelluksissa ja sivustoilla profiilit? Itse sinkkuna viimeksi ollessani juttelin netin kautta päivittäin kymmenien kanssa. Treffeillä kävin neljän kanssa ja viides olikin sitten lasteni isä. Kävin myös juhlimassa ja sitä kautta tapasin ihmisiä. Aikaa meni vuoden verran. Tässä oli mukana paljon myös onnea, mutta sanoisin, että omalla aktiivisuudella oli myös merkitystä.
Kyllä on profiilit deittisovelluksissa ja treffeillä olen käynyt. Mutta en usko oikein sellaiseen väkisin etsimiseen myöskään. Eli olen aktiivinen kyllä, mutta pakottamalla en usko ketään löytäväni. Ap
jos olisit tehnyt lapsen aiemmin, olisit nyt miehen lähdettyä joka tapauksessa lapsen kanssa yksin. Miksi siis ei yhtä hyvin voisi lähteä liikkeellekin yksin?
Hymistely siitä, miten lapsi tarvitsee kaksi vanhempaa on lässytystä. Suurella osalla lapsista menettää toisen vanhempansa lapsuutensa aikana syystä tai toisesta, ja isolle osalle heistä se on oikeasti parempi kuin että k-pää vanhempi olisi mukana arjessa heitäkin piinaamassa. Lapsi hyötyy vastuullisista aikuisista ympärillään, mutta jollei kahta tai useampaa sellaista ole tarjolla, on yhdelläkin selviää hienosti.
Lapsettomuus on niitä vaikeimpia asioita niille jotka haluavat lapsia.
Onneksi hoidot ovat kehittyneet huimasti.
Ihan kaikille ei edes hoidot auta. Tai syytä lapsettomuuteen ei löydy.
Mutta, on myös olemassa ns. vaihtoehtoisia hoitoja.
Tällä tarkoitan akupunktiota.
Tiedän pari naista joille on annettu tieto että eivät tule raskaaksi. Jossain vaiheessa he ovat käyneet akupunktio hoidoissa. Ja kuinka ollakaan, jonkun ajan kuluttua he ovat tulleet raskaaksi.
Kaikki kortit kannattaa katsoa. Ja joka kivi kääntää sen asian puolesta, jota todella haluaa.
Mikään ei kuitenkaan ole täysin varmaa.