Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuukupista jotain NEGATIIVISTA sanottavaa??

Vierailija
13.11.2014 |

Kuukuppia ylistetään täällä aina kuin jotain epäjumalaa mutta tuskin mikään asia on noin mustavalkoinen-onko jollain siis negatiivisia kokemuksia?

Olen lueskellut keskusteluja kupin alipaineen haitoista...mitä mieltä?

Olen harkinnut ottaa kokeiluun mutta epäröin vielä...mulla on melko runsaat kuukautiset (etenkin ensimmäiset päivät),  melko ahtaanoloiset paikat-tamponin paikalleen laittokin hieman hankalaa ja tampoonia käytänkin vain pakon edessä eli yleensä pelkästään siteitä. Ei kierukkaa, en ole synnyttänyt.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti tottua kuukuppiin noin puolisen vuotta. Jotenkin aina inhotti se tyhjentäminen, kunnes tutuin siihen ja tajusin, että sen voi huoletta jättää sisälle pidemmäksi aikaa ilman huolta ohivuodoista tms. Näin ollen ei tarvi ikinä työpaikan vessassa käydä tyhjentämässä, vaan laittaa paikalleen ennen töitä ja tyhjentää töiden jälkeen.

Nyt kun olen tottunut niin en kyllä vaihtaisi enää muihin vaihtoehtoihin! Toimii niin luotettavasti ja on tosi hygieeninen vaihtoehto. Kauhistuttaa ajatus että laittaisin valkaistuja tamppooneja sisälleni enää, ja kiva myös ettei kuukupista synny jätettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:18"]Sen kun tunkee alapäähän niin tulee ihan raiskattu olo. Hirveä vehje!
[/quote]

Minut on oikeasti raiskattu. 11-v, 13-v ja 14-vuotiaana. Ja joo tota.. Ei tunnu samalta. En sitten tiedä mitä sinä teet sille, mutta minä välillä unohdan koko kupin, vaikka olisikin sisällä.

Vierailija
44/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niissä radio mukana, jos on kerran antennikin? WAU.

Vierailija
45/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon reilun vuoden käyttänyt ja nyt menee jo rutiinilla. Alussa oli ongelmia ohivuotojen kanssa ja myöhemminkin on joskus tulvinut etenkin yön jälkeen. En tiedä pitäisikö olla isompaa kuppia vai oonko vaan asettanut huonosti. Veri tietty sotkee pieninäkin määrinä helposti. En myöskään voi unohtaa menkkoja vaan ekoina päivinä pitää kuppi tyhjätä useampaan kertaan, jos en halua riskiä ylivuodosta. Loppuvuodosta menee sitten pari kertaa päivässä ja silloin on mukavan huoleton.

Vierailija
47/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:44"]Miten se toimii reissussa? Kaikissa julkisissa vessoissa ei ole lavuaaria siellä kopissa, joten sitten housut kintuissa mennään lavuaariin pesemään se ja jonotetaan sitten uudestaan koppiin?
[/quote]

Käytännössähän se tyhjennetään aamuin ja illoin, ei suinkaan jokaisella vessareissulla. Ja voi sen jättää jonkun kerran tyhjentämättäkin, jos sopivaa vessaa ei osu kohdalle. Toki jos se täyttyy, on se vähän pakko tyhjentää, mutta se on useimmiten ehkä ihan alkupäivien ongelma. Pääsääntöisesti voi siis vähän valkata sopivaa vessaa, tai sitten sen voi tyhjentää ja puhdistaa ihan vaan vessapaperilla, jos ei muuta keksi. Itse käytän kuppia mökilläkin vanhanaikaisessa huussissa. Kuskaan vessaan jossain pesuämpärissä mukanani puhdasta vettä, ja huuhtelen kupin siinä. En ole missään sellaisella reissulla kuukautisten aikana ollut, jossa en pääsisi kerran vuorokaudessa lavuaarilliseen vessaan, joten mistään vaellusolosuhteista en osaa sanoa.

Vierailija
48/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin jo valmiiksi yliaktiivisesta virtsarakosta, niin sitten vielä kuppi painoi jotenkin, jonka seurauksena pissatti vielä useammin kuin yleensä. Joudun pinnistelemään, että saan viimeiset tipat tulemaan, joka vaikutti sitten kupin asentoonkin. Olisi mennyt vähän liian hankalaksi joka vessakäynnillä poistaa kuppi ensin paikoiltaan. Tuohon sitten käsipesut joka väliin ennen ja jälkeen kupin käsittelyn, niin ei hyvää päivää sitä touhua, etenkin jossain julkisessa saastaisessa vessassa, jossa ei välttämättä ole edes vessakopissa vesihanaa. Muutenkin kuppia oli hankala saada paikoilleen ja koin epämiellyttävänä sen, että silloin kun kuppi oli jo sisällä, joutui yrittää tunkea vielä sormia sisään ja oikoa kuppia, jolloin kynnet raapi limakalvoja (ei ollut edes pitkät kynnet). Mä yritin käyttää kyseistä vehjettä ja harjoittelun puutteesta ei ollut kyse. Päädyin laittamaan sen lopulta roskikseen, en ole takaisin kaivannut. Ei se vaan kaikille sovi anatomian puolesta, niin mukava kun sitä olisikin ollut käyttää muuten.

Vierailija
49/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppia ei tarvitse eikä kannata joka välissä hinkata, tyhjennyksen jälkeen riittää ensin kylmällä vedellä huuhtelu (estää hajun tarttumista kuppiin), sitten kuumalla. Kuukautisten alkaessa ja loppuessa kupin voi käyttää kiehuvassa vedessä. Ei tarvitse kattilassa keitellä, mulla on pieni muoviastia johon laitan kupin ja kaadan kiehuvaa vettä päälle. Mietoa intiimipesunestettä käytän myös joskus kupin pesuun, mutta mitään tavallista saippuaa ei missään nimessä pidä käyttää! Liika puunaaminen (sekä kupin että alapään) tai väärän ph:n saippua vain altistaa tulehduksille.

Vierailija
50/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään huonoa sanottavaa! Toki varmasti on myös poikkeuksia, mutta veikkaan että tässäkin keskustelussa suurin osa huonoista kokemuksista johtuu siitä, ettei tekniikka ole ollut hallussa. Mikä tietysti sinänsä on suuri ongelma, koska jos ei harjoittelemallakaan opi, ei siitä oikein kurssiakaan voi käydä :D Minulla ehkä ekan käyttövuoden aikana aina joskus valskasi tai tuntui epämukavalta, mutta vuosiin ei ole moisia ongelmia ollut kertaakaan, eli johtui vaan huonosta paikalleenlaitosta. Kuppi ei esim voi kunnolla paikallaanollessaan kiepsahtaa ympäri! Ehdottomasti kehoitan jokaista kokeilemaan ja harjoittelemaan rauhassa, jos ei millään onnistu, niin ei sitten, mutta jos alkaa sujumaan, voitettavaa on paljon enemmän!

Vierailija
51/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt noin kymmennen vuotta kuppia ja hyötyt peittoavat mielestäni haitat. Ja ne haittapuolet:

- Mulla menee vatsa usein vähän löysälle ja sekaisin ekana päivänä. Kuukupin kanssa on vaikea joskus käydä ulostamassa. Pitää ottaa kuppi pois. Myöskään kaasut ei oikein pääse ulos. :D Ja en tiedä johtuuko juuri kaasuista, mutta joskus tulee lyhyitä ja todella kipeitä hetkiä kun perseeseen sattuu. En tiedä mistä se johtuu tarkalleen, mutta tuntuu että vetäisi suonta persiöstä. :D Kai se vähän painaa peräsuolta. Tosin noita kipuhetkiä on mulla tullut myös joskus siteiden kanssa, joten ei ole vain kupppiin sidottu.

Vierailija
52/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 21:05"]

Ei sovi mm. ihmisille, jotka ovat allergisia silikonille tai sellaisille, joilla on "ahtaat paikat".

[/quote]

No ei sovi, turhaan alapeukutat!

Vierailija
53/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 jatkaa vielä sen verran, että minä en koskaan tottunut käyttämään tamponeja, eivät menneet paikalleen ja tuntuivat inhottavilta. Kupin kanssa sen sijaan ei tosiaan ongelmia ole ollut. Eli vaikka tamponit ei sovi, kuppi saattaa sopia!

Vierailija
54/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aluksi kuppi toimi loistavasti, mutta yhtäkkiä tuntui ettei kuppi mene tarpeeksi syvälle jäämättä ruttuun. Oli liian alhaalla ja helposti ponnistaessa ym työntyi vielä alaspäin ja antennin jämä painoi ja hinkkasi ym. Meni hermo ja palasin tamponehin.

Vierailija
55/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummuu ikävän näköiseksi käytössä.

Tyhjentäminen tuntuu joskus sotkuiselta ja vaivalloiselta kodin ulkopuolella, jos esimerkiksi pesuallas ja pönttö on sijoitettu kauaksi toisistaan tai ei ole lavuaaria ollenkaan. Onneksi kuppia ei kyllä yleensä tarvitse tyhjentää muualla kun kotona, koska itselläni ensimmäistä päivää lukuun ottamatta riittää tyhjennys 12 tunnin välein. En kyllä varmaan itse viitsisi käyttää kuppia ainakaan ainona suojana, jos joutuisin tyhjentämään sitä joka päivä neljän tunnin välein.

Juuri kupin laittamisen jälkeen voi olla sellainen tunne että pitäisi virtsata vaikkei oikeasti tarvitsekaan. Menee kuitekin onneksi nopeasti ohi, mutta joillekin tämä on ilmeisesti tämän ketjun perusteella isompi ongelma.

Jos ei ehdi tai muista tyhjentää kuppia ajoissa, siitä vuotaa sitten ohi ihan kunnolla ja nopeasti. Muistaakseni tamponi alkoi päästää läpi jotenkin pikkuhiljaa, jolloin jäi enemmän pelivaraa.

Vierailija
56/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 21:18"]

Ei sovi mm. ihmisille, jotka ovat allergisia silikonille tai sellaisille, joilla on "ahtaat paikat".

[/quote]

[/quote]

Niitä on myös luonnonkumisina. Siksi alapeukutin. Juu, eivät silloin käy kumiallergikoille.

Vierailija
57/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 21:47"]

[/quote]

[/quote]

Niitä on myös luonnonkumisina. Siksi alapeukutin. Juu, eivät silloin käy kumiallergikoille.

[/quote]

Ei, niitäkin on. Etkö usko, vai miksi alapeukutat?

Vierailija
58/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 21:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin mitä on? Kumiallergikkoja? Juu, niin on. Heille käy silikoninen, silikoniallergikoille sitten taas luonnonkuminen. Tarpeeksi väännetty rautalangasta?

Vierailija
59/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuppi vuoti ohi.

Vierailija
60/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 21:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin mitä on? Kumiallergikkoja? Juu, niin on. Heille käy silikoninen, silikoniallergikoille sitten taas luonnonkuminen. Tarpeeksi väännetty rautalangasta?

[/quote]

Eikös tästä ketjussa kysytä negatiivisia asioita kuukupista? Eli ei sovi allergisille ihmisille. Yksinkertaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä