Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuukupista jotain NEGATIIVISTA sanottavaa??

Vierailija
13.11.2014 |

Kuukuppia ylistetään täällä aina kuin jotain epäjumalaa mutta tuskin mikään asia on noin mustavalkoinen-onko jollain siis negatiivisia kokemuksia?

Olen lueskellut keskusteluja kupin alipaineen haitoista...mitä mieltä?

Olen harkinnut ottaa kokeiluun mutta epäröin vielä...mulla on melko runsaat kuukautiset (etenkin ensimmäiset päivät),  melko ahtaanoloiset paikat-tamponin paikalleen laittokin hieman hankalaa ja tampoonia käytänkin vain pakon edessä eli yleensä pelkästään siteitä. Ei kierukkaa, en ole synnyttänyt.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se tuntui, ihan sama miten sen laittoi. Yritin varmaan vuoden ajan käyttää kuppia aina kuukautisten tullessa. Joka kerta se oli pakko ottaa tunnin-parin tunnin päästä pois kun tuntui niin inhottavalta. Lopulta annoin periksi ja totesin, että mä sitten olen varmaan anatomialtani jotenkin outo kun se ei sinne mene. Ei vaikka teki mitä.

No nyt on mirena eikä ole kuukautisia. 

Vierailija
22/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aiheuttanut paljonkin ongelmia ja ennen kaikkea järkyttävää kipua.

Mutta en jaksa selittää siitä sen enempää, kuukuppinaiset ovat ihan sekopäitä sen kanssa ettei koskaan, ikinä, aiheuta ongelmia, joten ihan sama. Omalla kokemuksella en suosittele kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin tuosta alipaineesta ja ajattelin, että se aiheuttaisi kipua ja jonkilaista imun tunnetta, mutta ei se ole aiheuttanut. Ainoa miinuspuoli minun kannaltani on se, että vaikka kuppi menee taitettuna sisään tuosta vain, ulos sen on tultava ammollaan ja sen reunat tuntuvat emättimen suulla tosi ilkeiltä. Toisaalta taas yksi ilkeä sekunti on pieni juttu esimerkiksi viiteen minuuttiin tamponin sisään survomista vähävuotoisempina päivinä.

Toinen miinuspuoli häipyi heti, kun leikkasin antennin kokonaan pois.

Vierailija
24/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuukuppia ylistetään täällä aina kuin jotain epäjumalaa" :D <3

Vierailija
25/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:22"]

No mua vähän ällöttää kaataa se tavara pönttöön ja sit siitä pesualtaaseen pesulle. Sekä sen olemassa olon sisällä tuppaa unohtamaan, joten jos unohdat ja  päästät ittes liian väsyneeksi, sen pois ottaminen voi vähän ärsyttää. Silti en vaihda, oon sen verran lahopää etten ikinä muista ostaa tamponeja joten käytän tätä.

[/quote] Veren kaataminen pönttöön on ihan luonnollinen juttu, ei hätää <3 : )

Vierailija
26/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:44"]Miten se toimii reissussa? Kaikissa julkisissa vessoissa ei ole lavuaaria siellä kopissa, joten sitten housut kintuissa mennään lavuaariin pesemään se ja jonotetaan sitten uudestaan koppiin?
[/quote]

:D kiva mielikuva. Kuvittelin itseni laskettelutamineissa rinneravintolan vessaan. Paperiin voi pyyhkiä kanssa. Onhan se sottaista välillä, mut on niin huoleton.

Vierailija
27/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kooklettamassa tuon kupin ja tungetteko oikeasti vittuun tuollaisen taitellun silikonikumitötterön??

Tv.hämmästynyt mies.

Vierailija
28/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivisten puolien lista on hyvin lyhyt. Alussa, jos en ollut varmistanut kuppia kunnolla paikoilleen tai olin laittanut sen sisälle kiireessä, se falskasi pari kertaa, mutta onneksi ei mitenkään dramaattisesti. Tajusin ohivuodon ennen kuin se suttasi vaatteita. Toinen huono puoli on se, että olen tiputtanut kuppini pari kertaa wc-pönttöön. Yök. Onneksi kuitenkin omaan ja tyhjään, mutta inhottavaa se oli kuitenkin. Muuten se on maailman paras keksintö. Käyttänyt olen sitä kymmenisen vuotta enkä siteisiin tai tamponeihin enää palaisi.

Vierailija
29/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kunnon falskaulsen jälkeen luovuin siitä. Eka kerta menee ok mutta kun kupin tunkee märkänä sisälle, se voi täyttyessään ottaa ja pyörähtää ylösalaisin. Seurauksena on puoli desiä verta housuissa -> ei hyvä juttu julkisella paikalla.

Se on myös epämukava vaikka poistin antennin kokonaan.

Vierailija
30/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aiheutti virtsatietulehduksia, kun rakko ei päässyt tyhjentymään kokonaan.

Vierailija
31/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:38"]Tyhmä kysymys tuosta, että menkat lyhenee päivällä: Imaiseeko se alapaine kuukautisveret pois kohdusta vai? :D en keksi mitään muuta syytä, miksi ne lyhenee...
[/quote]

Menkat lyhenee kun kuppiin menee vain veri, ei muuta. Tamponi ja side imee kaiken niin siksi luullaan että menkat kestää esim 5 pv, mutta kuppiin ei tulekaan 4 päivänä mitään.

Niin ja vesipullo reissussa vessaan ja viruttaa se siinä. Tai julkisissa paikoissa jos on pakko tyhjätä niin ei vain pese sillä kertaa kuppia. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Ja alipaine on niin olematon ettei sillä mitään laskeumia saada aikaan! :D

Vierailija
32/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:45"]

Mulla se tuntui, ihan sama miten sen laittoi. Yritin varmaan vuoden ajan käyttää kuppia aina kuukautisten tullessa. Joka kerta se oli pakko ottaa tunnin-parin tunnin päästä pois kun tuntui niin inhottavalta. Lopulta annoin periksi ja totesin, että mä sitten olen varmaan anatomialtani jotenkin outo kun se ei sinne mene. Ei vaikka teki mitä.

No nyt on mirena eikä ole kuukautisia. 

[/quote]

tuota minäkin vähän pelkään mutta kokeilemallahan sen tietää. Täällä tosi monessa viestissä lukee ettei vaihtaisi takaisin tampooneihin mutta kun minä en siis käytä niitä tampoonejakaan kuin vain jos on pakko (eli siis menkat sattuu kylpylälomalle tai uintireissulle) Tamponin kanssa olen koko ajan tosi tietoinen siitä että jotain siellä sisällä on, ei tunnu luonnolliselta oikein koskaan. En ole meinannut millään saada niitä tampoonejakaan sisälle, nykyään menee paremmin jos käyttää sellaista jossa asetin ja laittaa jotain liukkaria mukaan :/ Kiitoksia kaikille tähän mennessä kirjottaneille!!

Vierailija
33/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin sitä kahden kierron verran. Ihan ok suojana. Piti hyvin, ja tykkäsin ympäristöystävällisyydestä, mutta lavuaaripakko vessakopissa sen tyhjentämistä varten oli hieman rajoittavaa. Ja kuukupin keittäminen kattilassa oli ärsyttävää. Hommasin sitä varten oman kattilansa, ja se vaati säilytystilaa.

Huonoin juttu oli se, että vaikka huolehdin ohjeiden mukaisesta tyhjennysvälistä ja pesusta, niin silti mulle tuli alapäätulehdus sitä käyttäessä. Mulle ei sovi tamponit eikä siis sopinut kuukuppikaan.

Vierailija
34/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi ei sovi kaikille syystä tai toisesta, mutta jos sen käyttö on mukavaa ja helppoa, niin totta kai sitä ylistetään! Ekologisuus, edullisuus, käyttöaika ja -ikä... Kuppi tummuu kyllä käytössä, mutta se on vain esteettinen haitta (värin saa kyllä poiskin jos haluaa, ruokasoodalla tai muulla kikalla). En ole ostanut kertakäyttökamaa ainakaan neljään vuoteen, hyvä kun edes tunnistan sidepaketin kun sellaisen näen. :)

Alku oli, ei hankala, mutta vähän erikoinen kun ei ollut kuppia käsitellyt ja parit ekat kuukautiset menivät vähän hermoilemalla että toimiiko se kuppi oikeasti. Käyttörutiini löytyi kuitenkin äkkiä.

Vierailija
35/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole muuta huonoa sanottavaa, kuin juuri se, että kupin tyhjennys paikoissa, joissa ei vettä ole saatavilla, on hankalaa. Tosin, silloinkin voi esim pyyhkiä sen paperiin. Olen käyttänyt kuppia jo varmaan 7v ja ikinä en enää vaihtaisi siteisiin tai tamponiin ;)

Vierailija
36/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ootte saaneet kupin niin, että ei paina virtsarakkoa/virtsaputkea? Mua kusettaa kupin kanssa oikeesti koko ajan, enkä saa koskaan rakkoa tyhjäksi. Jos nyt sattuis tyhjenee niin se painaa silti, että koko ajan on sellainen olo et pitää päästä vessaan. En voi harrastaa liikuntaakaan kun joutuu koko ajan "pidättelemään" ja tunne on kertakaikkisen ikävä. Oon koittanut laittaa kuppia ylemmäs, alemmas, enemmän taakse, enemmän eteen. Mulla siis se pienempi Lunette. Oisko jotain vielä pienempää kuppia?

Vierailija
37/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi mm. ihmisille, jotka ovat allergisia silikonille tai sellaisille, joilla on "ahtaat paikat".

Vierailija
38/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:44"]Miten se toimii reissussa? Kaikissa julkisissa vessoissa ei ole lavuaaria siellä kopissa, joten sitten housut kintuissa mennään lavuaariin pesemään se ja jonotetaan sitten uudestaan koppiin?
[/quote]
Kuppoa ei tarvi joka välissä pestä, reissussa riittää kun pyyhkäisee paperilla tai kosteuspyyhkeellä.

Vierailija
39/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:53"]

Kävin kooklettamassa tuon kupin ja tungetteko oikeasti vittuun tuollaisen taitellun silikonikumitötterön??

Tv.hämmästynyt mies.

[/quote]

Kuukuppikunnan foorumilla (sellainenkin on joo) joku kertoi miehensä kysyneen että "taasko sulla on se ruukku perseessä". Onhan tuo kumma kapistus ja hyvin hämmentävää miespuolisille, kun naisetkin sitä niin epäilee. :D

Vierailija
40/60 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisen vuotta käytin ja luovutin. Tyhjennys oli mielestäni epämukavaa ja sottaista, lisäksi vaatii vessan jossa on lavuaari. Julkisilla paikoilla ei välttämättä löydy. Toki jotkut kantaa jotain vesipulloa mukana, mutta itse ainakin halusin juoksevan veden huuhteluun. Alapää on myös aika hellä kuukautisten aikaan ja välillä kupin survominen sattui tosi paljon. Toinen ongelma oli kupin saaminen tiiviiksi, kokeilin eri taittelutekniikoita ym, mutta silti se vaan välillä falskasi. Välillä oli tiivis, että mistä lie johtui.

Vaihdoin takaisin tamponeihin. Limakalvot tuppaa kuivumaan, mutta vaihto on siistimpää ja nopeampaa. Ekologisista seikoista en näissä asioissa piitta, käytän mukavinta suojaa no matter what.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän