Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?

Vierailija
25.09.2021 |

Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?

Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..

En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.

Kommentit (276)

Vierailija
21/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Mistä tiedät sen, ellet käy vuosittain tarkastuksessa? Kaikkia reikiä ei edes itse huomaa. Lisäksi siellä saattaa muhia vaikka mikä tulehduspesäke, joka ei oireile.

Vierailija
22/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sellainen peili jolla voi tarkastaa myös ylähampaat ettei ole tullut reikiä:) Omani ostin apteekista, hinta noin 10e ja siihen tulee myös valo. Samanlainen mitä hammaslääkärit siis myös käyttävät mutta muovia.

Voisi olla ihan hauska peli, mutta en usko osaavani huomata kaikkia ongelmia itse :) Kariesta voi tulla hampaiden väliinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peset hampaat kunnolla 2 krt päivässä. Pesun jälkeen et syö etkä juo mitään puoleen tuntiin, jotta fluori saa vaikuttaa hampaaseen. Hammasvälit langataan. Siinä se.

Hammasvälien puhdistuksen merkitys korostuu iän myötä.

Nelikymppiseksi hampaani pysyivät kunnossa kerran päivässä harjauksella. Sen jälkeen alkoi raju reikiintyminen, nopeasti eteni hampaan juureen saakka.

Vierailija
24/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napostelu on myös tuhoisaa hampaille. Vaikka se olisi ruisleipää, ei jatkuva syöminen ole hampaille hyväksi.

Vierailija
25/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Napostelu pois, happamat juomat pois. Ruokailua 1-3 krt päivässä. Suun purskuttelu alkoholittomalla suuvedellä, pesu. Pikku harjoilla hammasvälien puhdistus. Maiitohappokapselien ja dentiplus-kapselien imeskely.

Mikä tässä nyt aiheutti alapeukutuksen?

Vierailija
26/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Mistä tiedät sen, ellet käy vuosittain tarkastuksessa? Kaikkia reikiä ei edes itse huomaa. Lisäksi siellä saattaa muhia vaikka mikä tulehduspesäke, joka ei oireile.

Minulla ei ole karies-bakteeria eikä ole koskaan ollut yhtään reikää, hammasluu on luonnollisen valkoinen ja hammaskiveä ei ole, kiitos geenien. Kolmikymppisenä menin työterveyshuoltoon, kun luulin, että minulla on reikä. Minut naurettiin ulos intaktin suuni kanssa.

Miksi juoksisin kerran vuodessa hammaslääkärillä, kun ei ole sinne mitään asiaa? Sehän olisi todellista terveyspalveluiden väärinkäyttöä.

Vierailija
27/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sellainen peili jolla voi tarkastaa myös ylähampaat ettei ole tullut reikiä:) Omani ostin apteekista, hinta noin 10e ja siihen tulee myös valo. Samanlainen mitä hammaslääkärit siis myös käyttävät mutta muovia.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/tarkastustyokalut…

Vierailija
28/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslangasta ei ole kuulemma mitään hyötyä, silikoniset hammasvälitikut parhaimpia. Joka päivä hammasvälien putsaus ja nimenomaan ennen hampaiden harjausta. Kunnon fluoripitoinen hammastahna, itse käytän mm. Yotel, sitä valkaisevaa versiota millä ylläpidän hammaslääkärillä tehtyä valkaisua. Hammasharja sähköhammasharja OralB. Ja sekin koko laitos kannattaa uusia kohtuu usein eikä odottaa että ei enää toimi, moottori kuluu. Hammastarkastuksissa kannattaa käydä vähintään kerran vuodessa, itse käyn hammaskivenputsauksessa 6kk-12kk välein. Suuvedet ihan turhia. Tietysti kaikki happamat ruuat ja juomat ei hyväksi, itse juon vissyä vaikka ei sekään nyt hyvää tee. Samoin syön sitrushedelmiä vaikka nekin pahasta. Kahvia ja teetä juon, samoin lakritsia ja lakua kerran viikossa vaikka nekin värjää. Myös terveelliset ruuat kuten paprika värjää hampaita. Kerran vuodessa käyn hampaiden valkaisussa.

Vierailija
29/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno päätös kirjoitti:

Käy säännöllisesti kerran vuodessa hammaslääkärillä. Hammashoitajalla pitäisi käydä 3-4 kertaa vuodessa, tai tarvittaessa.

Pyydä aina kalleimmat posliinipaikat. Ne kestävät lähes koko eliniän.

Puhdistus aloitetaan hammasväliharjalla ja langalla. Sen jälkeen pesu laadukkaalla sähköhammasharjalla, jossa on riittävästi kierroksia. Pehmein mahdollinen harja. Harjaa on pidettävä hetki paikallaan aina hampaan kohdalla, ennen kuin siirtyy eteenpäin. Sitten suurentavan peilin eteen tarkastamaan silmällä, näkyykö vielä plakkia. Appelsiini puu tikulla voi varovasti rapsuttaa ienrajaa, onko jossain kohtaa plakkia jäljellä.

Huuhdo suu purskuttamalla että jokaisen aterian jälkeen. Juo happamat juomat ja smoothiet pillillä. Ruuan jälkeen ei heti makuuasentoon, etteivät vatsahapot kulkeudu suuhun.

Hammastahna itselle sopiva farmaseutin tai HL:n ohjeen mukaan. Joskus harvoin yty pesu valkaisemattomalla Parodontaxilla.

Ruokaa suuhun vain 5 kertaa vrk:ssa.

Hyvää mieltä sinulle :)

Ei mitään ienten sorkkimista. Kyllä se ienrajaa pitkin peseminen puhdistaa hammasrajan ja ientaskut. Repsottavasta ikenestä huomaa kyllä ilman tikkua että tulehdus on pitkällä ja siihen auttaa vain lankaus ja harjaus.

Pahimmissa tapauksissa jopa kahden viikon kuuri, jossa ensimmäisellä viikolla pestään hampaat Corsodyl-geelillä aamuin illoin ja toisella viikolla pestään hampaat Corsodylin geelillä joko aamulla tai illalla. Suuta kannattaa purskuttaa aterioiden jälkeen Corsodylin suuvedellä.

Vierailija
30/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Napostelu pois, happamat juomat pois. Ruokailua 1-3 krt päivässä. Suun purskuttelu alkoholittomalla suuvedellä, pesu. Pikku harjoilla hammasvälien puhdistus. Maiitohappokapselien ja dentiplus-kapselien imeskely.

Nämä ja se hammasvälien puhdistus aina ennen harjausta.

Sehän oli mainittu. Hammaslankaa ei nykyään suositella. Itse käytän niitä pikku ”pulloharjoja”.

Kun hammasvälit ovat tiukat niin silloin niiden väleistä ei mene pieninkään harja läpi. Sen vuoksi hammaslankain.

Vierailija
31/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta hankausarvo eli rda-arvo. Suomenkielisiltä sivustoilta ei paljon tietoa löydy, Saksasta esim.paljonkin. Eli hammastahnan hankausarvosta.

Vierailija
32/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksilöllistä varmasti tuo tarkastusvälikin. Toki 20 vuotta väliä on jo aika huimaa, mutta omalla kohdallani hammaslääkäri totesi aikoinaan 2-3 vuotta olevan ihan passeli tarkastusväli, koska hampaat ovat joka kerta olleet niin hyvässä kuosissa. "Nätti suu", ei ientulehduksia ja hammaskiveä ei kerry paljoa paskaakaan.

Vierailija
33/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksilöllistä varmasti tuo tarkastusvälikin. Toki 20 vuotta väliä on jo aika huimaa, mutta omalla kohdallani hammaslääkäri totesi aikoinaan 2-3 vuotta olevan ihan passeli tarkastusväli, koska hampaat ovat joka kerta olleet niin hyvässä kuosissa. "Nätti suu", ei ientulehduksia ja hammaskiveä ei kerry paljoa paskaakaan.

Täällä se 20 v sitten hml:ssä käynyt. Ei minun suussani ole mitään ongelmia. 😁Pesen 2 x pvä, siinä se.

Vierailija
34/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa 50% 30-vuotiaista on jo parodondiitti suussa. Käytännössä kaikilla 65-vuotiailla on parodondiitti. Se altistaa irtoavien hampaiden, tulehduspesäkkeiden, sydäninfarktien lisäksi myös dementialle.

Taatusti käynti hammastarkastuksessa ja huolellinen hammashygienia palkitsee jo pienestä pitäen. Suomessa ovat Pohjoismaiden laiskimmat hampaidenpesijät: pojat. Sen ikäisenä vanhemmat eivät valvo, teinit eivät lue terveydenhoitoartikkeleita ja voivat suunnilleen puuskuttaa suuvedellä kun lähtevät muiden seuraan. Hampaiden harjaamisen he kokevat liian työlääksi ja se kostautuu muun muassa terveysongelmina ja vaikeutena solmia intiimiä suhdetta ihastuksen kanssa.

Isien tai muiden miessukulaisten ja ystävien pitäisi olla pojille esikuvana ja puhua kuin mies miehelle, että hyvä hammashygienia kyllä huomataan ja haisuhampaana ei tarvi Suomessa kenenkään kulkea kun katsoo kotimaisen Oxygenolin hammastahnan ja alkoholittoman suuveden hintaa. Alkoholilliset suuvedet tuhoavat suun normaalin bakteeriflooran ja voivat altistaa suusyövälle jos niillä purskutetaan suu monta kertaa päivässä.

Vierailija
35/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi miehiä kiinnostavan tuo talouspuoli. Jokainen voi tehdä laskelman, kuinka paljon on mennyt omiin hampaisiin rahaa. Jälkikasvulle esittää sen sekä kertoo julmat tosiasiat, joita seuraa pesemättömistä hampaista.

Teinille ja nuorelle aikuiselle ne voivat olla ongelmia muiden kanssa kanssakäymisessä sen jälkeen kun koronamaskit ja etäisyydenpito ei hälvennä mätänevien hampaiden hajua.

Aina kannattaa muistaa, ettei ole liian myöhäistä alkaa pelastaa sitä, mikä pelastettavissa on. Ihmisiä kuolee pesemättömien hampaiden vuoksi. 10 vuotta sitten Ruotsissa kuoli pikkutyttö siksi, ettei antanut vanhempien eikä kenenkään muun pestä hampaita. Ientulehduksesta kehittyi verenmyrkytys.

Itse olisin kyllä vastaavassa tilanteessa pitänyt vaikka väkisin lasta kiinni säärilläni ja pessyt hampaat vaikka väkisin. Aivan sama vaikka olisi tehty lasku. Tuolla hassuttelulta ja tytön itsemääräämisoikeuden kunnioituksellakaan ei lopputulos aplodeja ansainnut.

Vierailija
36/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasväliharjalla välit joka ilta ja sähköhammasharjalla pesu.

Vierailija
37/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammasväliharjalla välit joka ilta ja sähköhammasharjalla pesu.

Niin ja vielä pehmeä harjaspää, kova vaurioittaa kiillettä.

Vierailija
38/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhammasharjalla pesu, muista käyttää oikeaa harjaustekniikkaa

Hammasvälien puhdistus, itse käytän hammasväliharjaa

Jo mainittu Flux-suuvesi (joskus myytiin myös Fludent Fresh-nimellä Suomessa), jossa on 4 kertaa enemmän fluoria kuin esimerkiksi Listerinessä

Hammastahnoista Pepsodentin vihreä oli hyvä mutta se on uudistettu ja pilattu. En osaa nyt muita suositella kun tuo suosikki pilattiin.

Vierailija
39/276 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysksylitolipurukumia jokaisen ruokailun jälkeen

Vierailija
40/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että nykyään hampaiden hoito ei niinkään ongelma , vaan se että suuhun tungetaan jatkuvasti jotain .