Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukupit vähentävät jätettä

Vierailija
13.11.2014 |

jos suurin osa naisista käyttäisi kuukuppeja siteitten tilalla, tulisi paljon vähemmän jätettä. siteet ovat ongelma varsinkin sellaisilla alueilla joissa ei ole jätteenpolttoa. Ihme etteivät viherpiipertäjät kiinnitä asiaan enempää huomiota. 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää joku käänteisprovo?

Vierailija
2/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätteen määrää vähentäisi myös se, ettei ostettaisi jatkuvasti uusia vaatteita ja heitettäisi vanhoja pois. Tai käytettäisiin vauvoilla kestovaippoja. Tai ei heitettäisi ruokaa menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne vähentää. Kupin käyttöikä on vuosia, kertakäyttösiteen muutama tunti. Ehkä siteistäkin saataisiin joskus biohajoavia tms. niin muovijätettä voitaisiin vähentää. Kaikki eivät kuitenkaan koskaan tule käyttämään kuppia tai kestositeitä tai -vaippoja, mutta biopussien tyyliin biositeet voisivat sopia. Hintakysymys on sitten asia erikseen?

Vierailija
4/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko ystävällisesti kertoa, kuinka paljon kuukuppia käyttäessä säästää rahaa siteisiin verrattuna, suunnilleen? Kiits

Vierailija
5/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:07"]

Voisitteko ystävällisesti kertoa, kuinka paljon kuukuppia käyttäessä säästää rahaa siteisiin verrattuna, suunnilleen? Kiits

[/quote]

Kuppi maksaa n. 30e ja kestää keskimäärin ainakin 5 vuotta käytössä. Kuinka monen vuoden siteet saat 30 eurolla?

Vierailija
6/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipertäjät eivät korvaansa lotkauta ekologisuudelle, joka vähentää heidän oman elämänsä mukavuutta.

Vierailija
7/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biohajoavia siteitä on olemassa (mm. Vuokkoset), ne ovat vaan vähän kalliimpia

Vierailija
8/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:12"]

Pipertäjät eivät korvaansa lotkauta ekologisuudelle, joka vähentää heidän oman elämänsä mukavuutta.

[/quote]

Mulla on sellainen käsitys, että monet "pipertäjät" juuri käyttää kuppia. Lisäksi tuo elämän mukavuus -argumenttikaan ei oikein toimi, koska omista jiboistaan huolimatta kuppi on nimenomaan mukava ainakin minun mielestäni. Itse käytän sitä juuri sen vuoksi, että pidän sitä parhaimpana suojana, en siksi että tekisin ekoteon. Vaikka ei se tietysti haittaakaan, että kuppi on myös ympäristöystävällinen.

Vierailija
9/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:07"]

[/quote]

Kun mä ostin kuukupin, laskin että se maksoi noin vuoden siteiden verran. (Sen jälkeen hinnat ovat saattaneet halventua.) Eli vuoden jälkeen mun kuukautissuojaus on ollut ilmaista.

Vierailija
10/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten juttuja!

Vierailija
11/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuukuppi maksoi itsensä takaisin jo 3-4 kuukaudessa. Siteet ja tamponit on kalliita.

Vierailija
12/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät voi käyttää kuukuppia, esim itse en pysty. Tuntuu ja sattuu sen käyttö. En pysty tamponiakaan käyttämään, sama juttu.

Vierailija
13/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:27"]

Kaikki eivät voi käyttää kuukuppia, esim itse en pysty. Tuntuu ja sattuu sen käyttö. En pysty tamponiakaan käyttämään, sama juttu.

[/quote]

Jo se on kyllä totta, että kaikille ei sovi - valtaosalle kuitenkin varmaan tuo lähinnä helpotusta. Itselleni ei sovi tamponi ollenkaan, sattuu aivan valtavasti, ja aluksi jännitin kuukupin käyttöä juuri oletetun kivun vuoksi. Yllätys kuitenkin oli, että kipua ei tunnu lainkaan :) Jälkeenpäin olen kuullut monella olevan näin, toki ei harmiksi kaikilla. Ympäristö- ja hintasyiden rinnalla itselläni on kyllä ollut ykkössyynä kupin käyttöön sen tuoma helpotus muuten hankalissa kuukautisissa :) Soisin jokaisen naisen kokeilevan, toki hinta on kallis kertakokeilulle, mutta toisaalta; kyllä monet ihmiset lottoavatkin vuodessa melkoisia summia onnistumisen toivossa ;)

Vierailija
14/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan voi syödä suoraan pannulta tai kattilasta, juoda vettä suoraan hanasta. Tiskiä tulisi vain kattila ja perheen lusikat. Mikä säästö!

Vierailija
15/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestositeet ovat mukavampia :)

Vierailija
16/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:53"]

jos suurin osa naisista käyttäisi kuukuppeja siteitten tilalla, tulisi paljon vähemmän jätettä. siteet ovat ongelma varsinkin sellaisilla alueilla joissa ei ole jätteenpolttoa. Ihme etteivät viherpiipertäjät kiinnitä asiaan enempää huomiota. 

[/quote]

Entä jos tehtäisiinkin niin kuin lehmien kanssa, että valkattaisiin sperma niin, että syntyisi pääasiassa poikalapsia (lehmillä tehdään toki toisinpäin). Ei olisi tervyssideongelmaa ja jätevuorta. Naiset kuluttavatkin enemmän kaikkea turhaa roinaa ja vaatetta.

Vierailija
17/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin eivät kiinnitä huomiota? Tottakai kiinnittävät. Kuukautiskerääjät eivät sitäpaitsi ole mikään uusi juttu. Tamponit ovat konsumeristien salajuoni, vähän niinkuin huonot hehkulamput.

Vierailija
18/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan vuoden siteet kolmellakympillä. Jos alkaisin tunkea hotterooni kuukuppia, saisin oikopäätä hiivan. Kun aletaan miettiä hiivalääkekustannuksia minulle ja tietysti myös miehelle ja miten ne hiivalääkkeet päätyvät luontoon, asia ei enää olekaan niin yksiselitteinen. Vielä kun ajattelee, että mahdollisen ohivuodon takia täytysi kuitenkin käyttää pikkuhousunsuojaa, kuukupilta menee lopullisesti pohja vaihtoehtona. Lisäksi voi pohtia, mistä aineksesta kuukuppi on valmistettu ja paljonko siinä on tuhlattu luonnonvaroja. En usko, että side on yhtään sen huonompi vaihtoehto. Sitä paitsi meillä on jätteenpoltto tässä kunnassa.

Vierailija
19/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:27"]

[/quote]

Minulla oli 2,5 vuoden ajan kuukuppi ja koin sen todella helpoksi ja mukavaksi tavaksi selvitä kuukautisten yli. Yhtäkkiä kesällä kuppi alkoikin tuntua epämukavalta ja tuotti hetkittäin kipua. Sen jälkeen olen kuukautisten ensimmäisenä päivänä aloittanut kupilla, mutta siirtynyt puolen päivän jälkeen siteisiin.

Onko anatomiassani tapahtunut jotakin vai onko vika kupissa? Osaako joku selittää, miksi se ei yhtäkkiä sovikaan vaikka pitkään olen sitä vaivatta käyttänyt?

Vierailija
20/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaiden menkkojen ainoa pelastus! Varsinkin kun työpuku on valkoinen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme