Palan tunne kurkussa. Alan olla jo epätoivoinen...
Olen siis kärsinyt ajoittain palan tunteesta kurkussa, mutta heinäkuusta lähtien oireilu ollut jatkuvaa. Mulla on jatkuvaa yskää ja kurkkua joutuu rykimään. No sain lähetteen korvapolille ja siellä kävin, mutta kurkusta ei löytynyt mitään. Lääkäri sanoi että ehkä astmasta johtuvaa. Ja että kurkku on ärtynyt. Somacejakin kokeiltiin kun tätä hoidettiin aluksi myös kurkkurefluksina, mutta niistäkään ei apua. Kurkku on jatkuvasti sellainen että tukehtuu just. Lääkäri antoi vaan ohjeeksi että ei kannata yskiä, mutta minkäs sille voi jos vaan yskittää.
Onko kellään muulla kokemusta tälläisestä. Tuntuu että tulen hulluksi tän oireen kanssa.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:43"]
Kyseinen vaiva lähes aina psykosomaattinen
[/quote]
No just joo.
Mulla on nimenomaan refluksitauti ja nielu , korvan taka/sisäosat ja nenän limakalvot sen takia turvoksissa. Jopa poskiontelot on saaneet osansa.
Vasta otettiin poskionteloiden CT ja siellä ne näkyi olevan venttiilit melko tukossa. Nielussa jatkuvasti pala ja se ei ole psykosomaattista. Sorry...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:46"]
Niin mulla on siis astma ja siihen lääkkeet. ap
[/quote]
Lue kohta 5 taas uudelleen.
""Keuhkot: astma, astman pahentuminen, astmaattiset oireet (esim. hengitysvaikeudet, vinkuna), krooninen bronkiitti, keuhkokuume"""
Jos tosiaan on nyt astmalääkkeet käytössä, niin kannattaisi kokeilla kotikonstit, sitruunamehulla kurlaaminen (hiivaan) ja sängynpäädyn tukeminen korkeammalle + iltasyömisen välttäminen (refluksiin). Minulla jälkimmäiset konstit vei palantunteen pois. -18
Refluksi! Kokeilepa apteekista 2 viikon kuuria esim. Losecia. Yksi tabu ei auta, vaan ota päivittäin puoli tuntia ennen aamupalaa. Huomaat että reilun viikon päästä helpottaa.
Sulla nousee yöllä hapan mahaneste suuhun. Se ärsyttää kurkun herkkää limakalvoa joka ssaattaa turvota. Siitä palan tunne.
Voi olla stressioire. Googlaa lax vox -rentoutusletku, auttoi minulla.
Mikä todella auttoi oli kahvin vähentäminen minimiin (vain aamukahvi). Toiset ovat herkempiä kofeiinille ja minulla kahvi oireili mm. palan tunteella kurkussa. Jos juot paljon kahvia suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Myös tuota letkua, ei siitä haittaakaan voi olla.
Veikkaan vaan; googlaa "toiminnallinen äänihuulisalpaus"
Mulla ollut tuo palan tunne jo useampia vuosia ja siihen ei mikään auta. lääkäristä ei apua, kilpirauhaset ja astma tutkittu ja toinen lääkäri sano vaan että olisi tuo refluksi ilman että edes tutki. Limaa tulee tuon palan tunteen lisäks paljon ja sitä pitää yskiä pois. Ulkona raikkaassa ilmassa olen huomannut että ei tarvitse yskiä jopa ollenkaan ja olen miettinyt voisiko olla joku sisäilma ongelma mutta olen kyllä muuttanut useamman kerran ja joka paikassa sama juttu.
Minulle palan tunnetta kurkussa aiheuttaa rintarangan jumi. Eli hieronta auttoi. Ei kyllä ollut yskää tms
Keliakia? Äidilläni oli kuivayskää, kurkussa palanen ym. Kannattaa tarkistaa.
Voiko olla sisäilmaongelmia kotona tai töissä? Mulla oli kurkun kuristus yksi homeallergiaoire.
Mulla löyty syyksi palantunteeseen helicobakteeri. Lääkityksen jälkeen "pala" katosi
Mullakin on ollut tuo. Oli myös astma ja selkäjumia ja refluxia epäiltiin. Mikään lääkitys yms ei auttanut. Sitten lähisukulaiseni kuoli ja sain rauhoittavia - kas, nielemisvaikeus katosi. Minulla todettiin myöhemmin ahdistuneisuushäiriö, en ollut itse huomannut, kun olin niin tottunut ahdistukseen.
Nostan tämän vanhan ketjun kun kärsin samasta vaivasta kuin aloittaja. Kävin lääkärillä ja lääkäri totesi että kilpirauhasesta eiv oi johtua (minulla lääkitys vajaatoimintaan) ja antoi ohjeeksi myös vain olla kröhimättä. Olo on ikävä kun työkaveriktin jo huomaavat tämän jatkuvan "yskähtelyn". Nielussa palan tunne, limaa erittyy kun yskähtää, pistelyä.. Mikä tähän voisi olla avuksi? Pika-apuna siis? Kohta kyllä tilaan ajan kurkkulääkärille.
Googlaa "silent reflux" ja "dr Koufman acid reflux diet", kannattaa kokeilla tuota tiukkaa kahden viikon ruokavaliota jos oireet vaikka helpottaisivat.
Niin mulla on siis astma ja siihen lääkkeet.
ap