Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palan tunne kurkussa. Alan olla jo epätoivoinen...

Vierailija
13.11.2014 |

Olen siis kärsinyt ajoittain palan tunteesta kurkussa, mutta heinäkuusta lähtien oireilu ollut jatkuvaa. Mulla on jatkuvaa yskää ja kurkkua joutuu rykimään. No sain lähetteen korvapolille ja siellä kävin, mutta kurkusta ei löytynyt mitään. Lääkäri sanoi että ehkä astmasta johtuvaa. Ja että kurkku on ärtynyt. Somacejakin kokeiltiin kun tätä hoidettiin aluksi myös kurkkurefluksina, mutta niistäkään ei apua. Kurkku on jatkuvasti sellainen että tukehtuu just. Lääkäri antoi vaan ohjeeksi että ei kannata yskiä, mutta minkäs sille voi jos vaan yskittää.

Onko kellään muulla kokemusta tälläisestä. Tuntuu että tulen hulluksi tän oireen kanssa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen kärsi vaivasta pitkään ja kävi lääkärilläkin useampaan otteeseen. Lopulta löytyi kasvain, joka leikattiin.

Vierailija
42/58 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palan tunne kurkussa, kuukauden kestäneet  nukahtamisvaikeudet ja yölliset säpsähtelyt tukehtumisen tunteen takia  (ja lopussa vielä flunssan aikainen äänihuulten tulehdus) veivät epätoivon partaalle ja googlaamaan. Lääketieteen sanaston tuntemisesta oli kerrankin apua: vaivani hävisi parissa päivässä kalsium-tankkauksella (suurehkoilla määrillä jugurttia, viiliä jne.  flunssasta huolimatta). Ns. laryngospasmi voi nimittäin johtua kalsiumin (pitkäaikaisesta) puutteesta, mistä suomenkielistä tietoa ei oikein ole helposti löydettävissä. Yksi vakuuttava vihje onneksi löytyi (sama syy saattaa olla myös purppuraihottumani taustalla). Ja omalla kohdallani kalsiumin vähäinen saanti piti tosiaankin paikkansa.  Hakusanoilla "laryngospasm, hypocalcemia" tai "clinical manifestations (symptoms) of hypocalcemia" löytyy asiallisia kirjallisuusviitteitä myöten lisää tukea tälle oletukselle, joka on toki vain yksi mahdollinen selitys monista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin luin eilen otsikon"sitkeä kurkkukipu olikin sepelvaltimotaudin oire".

Vierailija
44/58 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumin puute. Syö myös rautaa, itsellä rauta auttaa magneniumin puutteeseen. Rauta auttaa magnesiumia imeytymään ja ilman rautaa ei vaikka söisikin parsakaalia yms.

Googlaa siis magnesiumin puutos.

Vierailija
45/58 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän että tää on vanha keskustelu mut mulla on ollut samoja oireita jonkin aikaa oon menossa lääkäriin ja pelottaa pirusti, mutta tää helpotti oloo snadisti jos se ois vaan sitä ahdistusta mullakin.

Vierailija
46/58 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ärsyttävää palantunnetta. Tehtiin vaikka ja mitä tutkimuksia, viimein ite vahingossa naksautin selkä/niska nikamia nii palantunne hävis. Tulee toki aina takas, mut helpotti ku löyty syy.

Vierailija
47/58 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kilpirauhasarvot oli normaalit.Nekin otettu.Onko tuohon viitosen mainitsemaan refluksitautiin jotain lääkettä?

Ap

Kilpirauhasen vajaatoiminta on eri kun struuma. Voi olla laajentunut ja tulehtunut kilpirauhanen, ja se silti toimii eikä näy arvoissa. Kokeilemalla ja ultralla löytyy.

Vierailija
48/58 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mullaki tuntuu kurkussa palanen ja tuntuu epänormaalilta hengittää. Menin lääkäriin sen takia ja todettiin että johtui ahdistuksesta.

Vierailija
49/58 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kurkus tuntuu palanen ja koko ajan röyhtäyttää ja röyhtäyksen mukana tulee mahasta nestettä. Tätä on kestänyt viikon ja kahvi pahentaa oireita.

Vierailija
50/58 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kilpirauhasen vajaatoiminta verikoe.

Vierailija
51/58 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös pala kurkussa oleva. Yli kaksi kuukautta jo ollut jatkuvasti pala kurkussa, myös kurkkukipua. Kurkkulääkärillä olen käynyt x3. Joka kerta kertonut kurkunpään olevan turvoksissa ja punainen. Kaulan uä tehty, samoin gastroskopia, näistä ei mitään selittävää löytynyt. Eli diagnoosi vain krooninen kurkunpäätulehdus. Mutta mistä ihmeestä se voi johtua? Esomeprazolia olen syönyt useamman viikon (mahdolliseen refluksiin). Vaiva aina vaan samanlainen, ei yhtään helpottanut.

Vierailija
52/58 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari kuukautta ollut sama. Sain lääkäriltä jonkun limaa irrottavan lääkkeen ja astmalääkkeet piti aloittaa vuosien tauon jälkeen. Ei tunnu auttavan.

Omalla kohdalla vaikeaa uskoa ahdistukseen syynä, koska kurkussa ei ole tuntunut mitään aiemmin ja pääkopassa parempi olo kuin vuosiin.

Vierailija
53/58 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli hometalosta vastaava kurkkuoire. Välillä kuvittelin, että johtuu korvien välistä.

Vierailija
54/58 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää että monet lääkärit eivät tiedä mistään mitään, olen itse tutkinut asioita ja minulla itsellä on ollut monia vuosia tippri ja sain siihen lääkityksen asuessani ulkomailla mutta sitten asia vain unouhtui ja en tiedä tepsikö se lopuksi, vasta myöhemmin on tullut samanlaisia oireita että kurkku tuntuu tosi kuivalta vähää väliä ja joskus palantunnettakin kurkussa, nämä oireet saattavat liittyä tippuriin tai klamydiaan, mutta eipä kukaan lääkäri passita ihmisiä niihin testeihin ellei itse ymmärrä kysyä, nielutestistäkään nämä kyseiset seksitaudit eivät löydy, ellei itse kysy vartavasten niihin liittyvää testiä.

"nie­lun seksi­tau­tie­päilyt on osat­tava tun­nistaa erikseen. Taval­linen nie­lun strep­to­kokki- tai baktee­ri­vil­jely ei tun­nista kla­mydiaa ei­kä tip­puria." Näin luin yhdeltä sivustolta, mutta tuntuu että ovatko lääkärit oikeasti noin tyhmiä mikseivät passita potilaita noihin tehteihin vaikka ihmisillä on paljon samoja oireita. Saattaa olla veri ja virtsakokeissakin sama juttu ettei niihin liittyviä bakteereja etsitä ellei sitä erikseen pyydä.

Vierailija
55/58 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama vaiva kuukausia. Oli ehkä psyykkistäkin mutta lopulta allergialääkkeet auttoi. Söin kaksi reseptivapaata allergialääkettä päivävässä (tuplamäärä) ja lisäksi oli jotain nenä suihdetta. Sillä turvotus laski ja ja palan tunne hävisi. Lopetin lääkityksen muutaman kuukauden päästä eikä ongelma tullut enää takaisin.

Vierailija
56/58 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päge kirjoitti:

Mulla oli ärsyttävää palantunnetta. Tehtiin vaikka ja mitä tutkimuksia, viimein ite vahingossa naksautin selkä/niska nikamia nii palantunne hävis. Tulee toki aina takas, mut helpotti ku löyty syy.

Minulla myös kaularangan ns. nikamalukot tekevät tuota palan tunnetta kurkkuun. Joskus nahksahtaa kuntoon itsellään, mutta toisinaan vaatii osteopaatin, naprapaatin tms. käsittelyä.

Vierailija
57/58 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palantunne kurkussa, nielemisvaikeudet sekä kuristuksen tunne voi johtua purentaelimien toimintahäiriöistä. Olen itse kärsinyt kyseisistä oireista vuosia ja kaikkea kokeillut. Lääkärit eivät osaa auttaa, eikä kukaan oikeestaan ole osannut sanoa, että mistä nämä oireet johtuvat muuta kuin, että voi olla stressiperäistä. Kävin fysioterapian ja kinesiologian koulutuksessa, jossa vetäjä kertoi purentaelimien häiriöistä, joista moni ihminen kärsii. Oireina ovat esim. kurkun kiristys, nielemisvaikeudet, palantunne kurkussa tai lihassäryt ja säteilevä kipu niskoissa ja hartioissa. Kannattaa kokeilla purentaelinten fysioterapiaa, jos mikään muu ei auta! 

t. kärsinyt vaivasta monta vuotta

Vierailija
58/58 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla se tuntuu ihan keskellä kurkkua. Paikka on kosketusarka. Mulla on kyllä vaikea masennuskin tällä hetkellä, joten mietin et oisko psykosomaattista.

ap

Kyllä, hyvä ystävä, masennus voi olla syy. Kärsin itse samasta eron jälkeen, vaikkei koskaan tullutkaan mitään masennusdiagnoosia. Laihduin aika runsaasti, ruokaa ei tehnyt mieli yrittää niellä ja pala tuntui kurkussa koko ajan. Pakotin itseni syömään kerran päivässä, koska ymmärsin, että kuolemaanhan tuo meno muuten johtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan