Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palan tunne kurkussa. Alan olla jo epätoivoinen...

Vierailija
13.11.2014 |

Olen siis kärsinyt ajoittain palan tunteesta kurkussa, mutta heinäkuusta lähtien oireilu ollut jatkuvaa. Mulla on jatkuvaa yskää ja kurkkua joutuu rykimään. No sain lähetteen korvapolille ja siellä kävin, mutta kurkusta ei löytynyt mitään. Lääkäri sanoi että ehkä astmasta johtuvaa. Ja että kurkku on ärtynyt. Somacejakin kokeiltiin kun tätä hoidettiin aluksi myös kurkkurefluksina, mutta niistäkään ei apua. Kurkku on jatkuvasti sellainen että tukehtuu just. Lääkäri antoi vaan ohjeeksi että ei kannata yskiä, mutta minkäs sille voi jos vaan yskittää.

Onko kellään muulla kokemusta tälläisestä. Tuntuu että tulen hulluksi tän oireen kanssa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli n. puoli vuotta palan tunne kurkussa koko aika, meni sitten itekseen pois että oisko ollu enempi pään sisästä.. Mut sen huomasin että jäätelön syönti helpotti oloa

Vierailija
2/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli. Ultrattiin kilppari ja kaikkea. Tuntui ettei saa happea ja siltä kuin koko ajan on jokin tiellä hengittäessä. Kesti siis monta kuukautta. Olikin ahdistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Tutkittu, mutta ei ole mitään löytynyt. Tuntuu vaan toisella puolella.

Vierailija
4/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ap. on selkeät oireet RUOKATORVEN ULKOPUOLINEN REFLUKSI taudista. 

Nimenomaan palan tunne, yskä, aamukäheys, korvien, nenän ja nielun turvotusta, poskionteloissa tulehduksia jne. Siihen on kyllä hyvätkin lääkkeet, mutta paras ohje on se, että aamupala on tärkein ateria, lounaan voit jakaa kaverin kanssa ja illallinen viholliselle. 

Tyhjällä mahalla nukkumaan ja se auttaa, vaikka alussa vaikeaa onkin.

RUOKATORVEN ULKOPUOLINEN REFLUKSI 

Kurkku-korva-nenä:

krooninen kurkkukipu, laryngiitti (krooninen kurkunpään tulehdus), erilaiset äänihäiriöt (esim. käheys, äänen väsyneisyys, katkeaminen), jatkuva yskä, nielemisvaikeudet, palan tunne kurkussa, jatkuva rykiminen/kurkun selvittely, runsas lima kurkussa, kurkun alueen tiukkuus, kurkun takaosan limaisuus (postnasal drip, PND), poskiontelotulehdukset, korvatulehdukset, korvakipu, tukehtumisen tunne yöllä herätessä (laryngospasmi l. äänihuulten kouristus)

Keuhkot: astma, astman pahentuminen, astmaattiset oireet (esim. hengitysvaikeudet, vinkuna), krooninen bronkiitti, keuhkokuume

Sydän: rytmihäiriöt, rintakipu

Suu: mahan sisällön ylösnousu suuhun asti, hapan maku suussa, pahan hajuinen hengitys, kiillevauriot, liiallinen syljen eritys, suun limakalvon vauriot, kipeä kieli

Muut: uniapnea, hikka, yläselkä- ja kylkikivut**

Vierailija
5/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se tuntuu ihan keskellä kurkkua. Paikka on kosketusarka. Mulla on kyllä vaikea masennuskin tällä hetkellä, joten mietin et oisko psykosomaattista.

ap

Vierailija
6/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan numeroa 5, vaikka en tietysti voi varmuudella sanoa.

Vierailija
7/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro vitoselle: Mulla tätä hoidettiin myös kurkkurefluksina, mutta somacit ei tosiaan auttaneet.

ap

Vierailija
8/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:47"]

Mulla oli n. puoli vuotta palan tunne kurkussa koko aika, meni sitten itekseen pois että oisko ollu enempi pään sisästä.. Mut sen huomasin että jäätelön syönti helpotti oloa

[/quote]

Kävitkö lääkärissä tämän takia?

Vierailija
9/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ollut, laihduinkin vajaa parikymmentä kiloa, kun en saanut ruokaa yksinkertaisesti alas. Pitkään selviteltiin, korvapolilla ym. 

Mitä enemmän kiinnitin asiaan huomiota, sitä kipeämpi kurkku oli ja nieleminen entistä vaikeampaa.

Diagnoosi lopulta yleistynyt ahdistuneisuus, sain lääkkeet ja hävisi noin kuukaudessa. 

Vierailija
10/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:01"]

Nro vitoselle: Mulla tätä hoidettiin myös kurkkurefluksina, mutta somacit ei tosiaan auttaneet.

ap

[/quote]

Mitä tuo somacit on?

Ei lääke auta, jos maha on täynnä makuulle mennessä. siihen ei auta kuin olla illalla syömättä.

Vierailija
11/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Somac auta muuhun kuin närästykseen. Refluxi tauti on ihan eri asia, toki se oireita helpottaa, muttei se estä mahansisällön nousua kurkkuun.

Vierailija
12/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on psyykkistä.  Sisarellani, jolla on mt-diagnoosi, on juuri tuota samaa. Kysy apua sieltä puolelta. Tiedän, että vaiva on aivan todellinen ja hankaloittaa elämää. Lisäksi siskoni pelkää tukehtuvansa ruokaan ja on muutaman kerran meinannut tukehtuakin, koska syö siten, että ajattelee liian tarkkaan jokaista suupalaa tukehtumisen pelossa. Silloin hengitys on aivan epänormaalia ja ruoka menee helposti henkitorveen.

Vierailija
13/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli toistuvia ja vaihtelevankestoisia kurkku- ja nieluvaivoja ennen diagnoosia (ja lääkitystä) kilpirauhasen vajaatoiminnasta.  Oirelista oli kyllä pitkä, eli ei ihan näiden perusteella asiaa tutkittu. Tosin refluksivaivaakin välillä, sekin vaivaa nielua. 

Vierailija
14/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä kilpparidiagnoosiin.. luettuani juuri jonkun varman kommentin siitä, että vaivasi on psyykkinen. Kissan viikset. Mietinpä montako kertaa kilpirauhasvaivoihin tarjottiin sympatiaa ja ehdotettiin masennuslääkkeitä vaikka tukka irtosia läiskinä päästä. 

Palatakseni nielemisvaikeuksiin, sellaisiakin minulla oli ennen lääkitystä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tsemppiä.

Vierailija
15/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lukion aloittaessani samat oireet pari kuukautta. Stressasin koulua tosi paljon. Kun koulu alkoi rullaamaan, vaiva hävisi.
10 v kuluttua se tuli uudestaan. Oli jatkuvat nielemisvaikeudet. Nielurisat poistettiin kun nielu oli tulehtunut pahasti. Vaiva hävisi. Kilpirauhasarvot oli normaalit.

Vierailija
16/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kilpirauhasarvot oli normaalit.Nekin otettu.Onko tuohon viitosen mainitsemaan refluksitautiin jotain lääkettä?

Ap

Vierailija
17/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ahdistusta tai niskajumiakin, mutta onko astmalääkitys nyt päällä? Kortisoni voi inhaloituna aiheuttaa hiivaa nieluun ja jos avaavia menee paljon, niin siitä voi tosiaan tulla refluksivaivaa.

Vierailija
18/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:32"]

Mulla kilpirauhasarvot oli normaalit.Nekin otettu.Onko tuohon viitosen mainitsemaan refluksitautiin jotain lääkettä? Ap

[/quote]

Elämäntavat

Kaikille refluksitautipotilaille on syytä antaa elämäntapaohjeet (taulukko A). Nämä ohjeet riittävät hoidoksi, kun oireet ovat vain ajoittaisia, ilmaantuvat enintään kerran viikossa ja liittyvät selviin laukaiseviin tekijöihin. Niiden merkitys on kuitenkin vähäinen silloin, kun potilasta hoidetaan tehokkailla lääkkeillä (Dent ym. 1999). Suurin osa potilaista ei tarvitse asentohoitoa, koska happorefluksit esiintyvät pääasiassa päiväsaikaan. Pienellä osalla potilaista esiintyy merkittävää yöllistä refluksia. Heillä asentohoidon on todettu vähentävän yöllistä refluksiaikaa ja estävän esofagiitin syntymistä. Asentohoito voidaan toteuttaa joko asettamalla 15–20 cm:n korokkeet sängyn pääpuolen alle tai lantioon asti ulottuvalla kiilapatjalla. Pienet ateriat ja pitkällään olon välttäminen 2–3 tunnin ajan aterian jälkeen vähentävät mahalaukun venytystä. Näin estetään ruokatorven alasulkijan (LES) relaksaatiovaiheita, jotka ovat tärkein edellytys refluksivaiheen synnylle. Rasvaa, suklaata ja alkoholia on vältettävä, koska ne vähentävät alasulkijan jänteyttä. Jotkut lääkkeet, kuten nitrovalmisteet, antikolinergit, bentsodiatsepiinit, kalsiuminsalpaajat ja teofylliinivalmisteet, pienentävät ruokatorven supistusamplitudia ja LES-painetta. Tupakointi olisi lopetettava, koska nikotiini alentaa alasulkijan painetta ja hidastaa mahan tyhjenemistä.

Taulukko A. Refluksipotilaan elämäntapaohjeet.

Nosta sängyn pääpuolta korokkeilla tai kiilamaisella patjalla (>15 cm)

Ruokavalio Vähennä ravinnon rasvoja

Vältä ruokatorven alasulkijan painetta vähentäviä ruokia (suklaa, piparminttu, sipuli)

Vältä limakalvoa ärsyttäviä ruokia (sitrushedelmät, väkevät alkoholijuomat, tomaatti, kahvi)

Nauti pieniä aterioita useammin

Tarkkaile painoasi

Vältä makuulle menoa kolmen tunnin ajan aterioinnin jälkeen

Lopeta tupakointi

Vältä ruokatorven alasulkijan painetta vähentäviä lääkkeitä (nitrovalmisteet, kalsiuminsalpaajat, antikolinergit, teofylliinijohdokset)

Ota tarvittaessa oireita lievittämään antasidia, alginaattia, sukralfaattia tai H2-salpaajaa

Lääkehoidon mahdollisuudet

Lääkehoidossa on kaksi vaihtoehtoa. Refluksitaudin patogeneettisiin mekanismeihin voidaan yrittää vaikuttaa vähentämällä alasulkijan ajoittaisia höllentymisvaiheita ja nopeuttamalla ruokatorven happopuhdistumaa. Motiliteettiin vaikuttavat lääkkeet eivät ole kliinisessä käytössä osoittautuneet riittävän tehokkaiksi. Toinen hoitokeino on neutraloida mahahappoa tai pienentää haponeritystä. Tämä hoito estää mahasta takaisin virtaavan nesteen aiheuttaman limakalvoärsytyksen. Suolahapon vaikutus näyttää olevan aivan keskeinen oireiden ja esofagiitin synnyssä. Mitä tehokkaampaan haponestoon päästään, sitä nopeammin oireet lievittyvät (Dent ym. 1999, Wolfe ja Sachs 2000).

Antasidit, sukralfaatti ja alginaatti lievittävät oireita, mutta niiden ei ole osoitettu parantavan esofagiittia. H2-salpaajat sopivat tilapäiseen närästyksen estoon; niitä otetaan ennen ateriaa. Niiden oireita lievittävä vaikutus alkaa noin puolen tunnin kuluttua ja kestää ainakin neljä tuntia.

Tavallinen annos protonipumpun estäjää (PPI) (taulukko B) ennen aamiaista otettuna lievittää oireita ja parantaa esofagiitin 85–90 %:lla potilaista. Chiban ym. (1997) iso meta-analyysi osoitti, että PPI lievittää oireita ja parantaa esofagiitin noin kaksi kertaa nopeammin kuin H2-salpaaja. Jo puolet tavanomaisesta annoksesta on osoittautunut H2-salpaajaa tehokkaammaksi (Venables ym. 1997b). Lindin ym. (1997) tutkimuksessa omepratsoli (20 tai 10 mg/vrk) lievitti oireita selvästi lumelääkettä paremmin refluksipotilailla, joilla ei todettu esofagiittia. Protonipumpun estäjä vähentää refluksioireita selvästi tehokkaammin kuin sisapridi, joka ei osoittautunut Hattlebakkin ym. (1999) tutkimuksessa lumelääkettä tehokkaammaksi.

Vierailija
19/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se astma poissuljettu tutkimuksilla? PEF, spirometria, hoitokokeilu...? Sopisi astman oireisiin hyvin..

Vierailija
20/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen vaiva lähes aina psykosomaattinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi