Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ekstroverttiuden" ärsyttävä ylikorostaminen

Vierailija
13.11.2014 |

Anteeksi nyt tuo "ekstroverttius" sanavalinta, mutta jotenkin aihe oli saatava lyhyesti otsikkoon. Oletteko huomanneet, miten muodissa nykyään on olla niin "erilainen" ja äänekäs ekstrovertti? Tuntuu, että todella monelta naiselta löytyy esimerkiksi se pikkumyy tatuointi, kun ovat niin tempperamenttisia. Sitten itseä esiteltäessä korostetaan oikein että "minä kun oon vähän tällänen menevämpi tyyppi, hehheh!".

Menevissä tyypeissä ei ole mitään vikaa, minusta on mahtavaa jos on energinen ja positiivinen elämämyönteinen persoona. Mutta on oikeasti kuluttavaa, kun toinen esittää ja tekee kaikkensa jotta olisi erilainen ja keksisi aina jotain mahtavaa, erilaista sekä hauskaa sanottavaa. Sellaista ihmeellistä "Amerikka!"-meininkiä nykyään. Tuntuu kuin oltaisiin menossa siihen pisteeseen, että työpaikatkin menevät lähinnä vain kaikista ulospäinsuuntautuneimmille. Jos et sitä ole, on parempi sellaista esittää tai paikka menee sivu suun. Tai esimerkiksi ylennys annetaan aina sille "Jabadabaduu"- tehotyypille, vaikka se tavallisen iloisen energian omaava olisi ollut ehkä himpun verran parempikin.

Luin esimerkiksi viimeisimmästä Elle-lehdestä, jossa Armi Toivasesta (näyttelijä, joka ollut viime aikoina pinnalla) sanottiin, että "Moni tuskin tietää sitäkään, että Armi on pohjimmiltaan ujo. Hän on aina tavannut ajatella, että parempi olla tuomatta itseään esille." Armi Toivanen on varmasti juuri tällainen nainen, jota monet ihailevat ja ajattelevat, että vautsi, tuollainen persoona mäkin haluan olla, ja sitten siihen pyritään hinnalla millä hyvänsä.

Mua väsyttää tää ilmiö niin että vatsaa vääntää. Johtuu varmasti siitä, että työpaikallani tiiviissä pienessä porukassa on kolme tällaista "vallitsevaa" ja "erilaista" persoonaa, jotka tuntuvat oikein kilpailevan menevimmän mimmin roolipaikasta.

Oletteko te törmänneet tällaiseen? Ennenkuin joku syyttää katkeraksi tai muuksi vastaavaksi, niin ei, sitä en ole. Olen sosiaalinen ja huumorintajuinen, mutta hillitty. Ylä-aste aikoina tahdoin olla äänessä ja saada huomiota, mutta nämä piirteet lähtivät iän myötä. Nyt mielipiteitä, toivottavasti syntyy rakentava keskustelu aiheesta!

Introvertit, älkää menkö kyykkyyn!

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan sama onko intro vai extro, kunhan ei ole teennäien. se on rasittavaa.

ja toivon, että hyväksyisi myös toiset ihmiset....oli ne sit millaisia olivat.

ei se niin erilaista oo olla intro tai extro, jos on aito. jos on hyvä olla. sen aistii ympärilläolevat. ja se tuntuu yksilössä itsessä.

Vierailija
42/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tässä maassa tekee numeroa omasta ulospäinsuuntautuneisuudestaan niin tietänee tekevänsä sen olosuhteissa joissa hänen katsotaan suorastaan kaivavan verta nenästään. Kaikki itsensä esiin tuominen on tyypillisesti Suomessa erittäin paheksuttavaa, mitä näiden lähes päivittäin av:llakin toistuvien ekstroverttivihamielisten ketjujen erittäin laajat peukutuksetkin heijastavat.

Itse olin pitkään epävarma omasta osastani tässä kuviossa. En ole ujo, olen puhelias. Moni esim. työkavereistanikin on sosiaalisesti aktiivisia ja äänekkäitä. Tulemme minun nähdäkseni hyvin toimeen. Sitten on ne jotka eivät halua puhua eivätkä pidä siitä että muutkaan puhuvat. Kaikki äänen korottominen tulkitaan itsekorostukseksi ja kaikki omasta elämästä kertominen ärsyttäväksi itsekeskeisyydeksi. En tiedä mikä tälle porukalle kelpaisi puheenaiheeksi - enkä niin hirveästi välitäkään, sillä ujouden puutteestani huolimatta olen introvertti. En saa energiaani ja voimaani kovinkaan pitkälle muista ihmisistä enkä siis pidä kovin tärkeänä myöskään sitä mitä kahvipöydän paheksuvat hapannaamat minusta ajattelevat.

Sitä ihmettelen että miten aktiivisesti muut introvertit jaksavatkin nettipalstoilla vihata puheliaita. Ettekö voi vain suht rennosti ottaa tai jättää? Mitä väliä tykkäättekö jostain kahvipöydän hahmosta, on niin helppoa olla menemättä siihen kahvipöytään... tai voihan siinä kahvinsa juoda ja sitten siirtyä muihin hommiin, ottamatta liikaa pultteja siitä jos joku on erilainen kuin itse on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:38"]

Mun mielestä ihan sama onko intro vai extro, kunhan ei ole teennäien. se on rasittavaa.

ja toivon, että hyväksyisi myös toiset ihmiset....oli ne sit millaisia olivat.

ei se niin erilaista oo olla intro tai extro, jos on aito. jos on hyvä olla. sen aistii ympärilläolevat. ja se tuntuu yksilössä itsessä.

[/quote]Juuri tätä tarkoitti 40, en vain tajunnut mainita että se koskee molemmanlaisia ihmisiä, hyvä sinä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi