"Ekstroverttiuden" ärsyttävä ylikorostaminen
Anteeksi nyt tuo "ekstroverttius" sanavalinta, mutta jotenkin aihe oli saatava lyhyesti otsikkoon. Oletteko huomanneet, miten muodissa nykyään on olla niin "erilainen" ja äänekäs ekstrovertti? Tuntuu, että todella monelta naiselta löytyy esimerkiksi se pikkumyy tatuointi, kun ovat niin tempperamenttisia. Sitten itseä esiteltäessä korostetaan oikein että "minä kun oon vähän tällänen menevämpi tyyppi, hehheh!".
Menevissä tyypeissä ei ole mitään vikaa, minusta on mahtavaa jos on energinen ja positiivinen elämämyönteinen persoona. Mutta on oikeasti kuluttavaa, kun toinen esittää ja tekee kaikkensa jotta olisi erilainen ja keksisi aina jotain mahtavaa, erilaista sekä hauskaa sanottavaa. Sellaista ihmeellistä "Amerikka!"-meininkiä nykyään. Tuntuu kuin oltaisiin menossa siihen pisteeseen, että työpaikatkin menevät lähinnä vain kaikista ulospäinsuuntautuneimmille. Jos et sitä ole, on parempi sellaista esittää tai paikka menee sivu suun. Tai esimerkiksi ylennys annetaan aina sille "Jabadabaduu"- tehotyypille, vaikka se tavallisen iloisen energian omaava olisi ollut ehkä himpun verran parempikin.
Luin esimerkiksi viimeisimmästä Elle-lehdestä, jossa Armi Toivasesta (näyttelijä, joka ollut viime aikoina pinnalla) sanottiin, että "Moni tuskin tietää sitäkään, että Armi on pohjimmiltaan ujo. Hän on aina tavannut ajatella, että parempi olla tuomatta itseään esille." Armi Toivanen on varmasti juuri tällainen nainen, jota monet ihailevat ja ajattelevat, että vautsi, tuollainen persoona mäkin haluan olla, ja sitten siihen pyritään hinnalla millä hyvänsä.
Mua väsyttää tää ilmiö niin että vatsaa vääntää. Johtuu varmasti siitä, että työpaikallani tiiviissä pienessä porukassa on kolme tällaista "vallitsevaa" ja "erilaista" persoonaa, jotka tuntuvat oikein kilpailevan menevimmän mimmin roolipaikasta.
Oletteko te törmänneet tällaiseen? Ennenkuin joku syyttää katkeraksi tai muuksi vastaavaksi, niin ei, sitä en ole. Olen sosiaalinen ja huumorintajuinen, mutta hillitty. Ylä-aste aikoina tahdoin olla äänessä ja saada huomiota, mutta nämä piirteet lähtivät iän myötä. Nyt mielipiteitä, toivottavasti syntyy rakentava keskustelu aiheesta!
Introvertit, älkää menkö kyykkyyn!
Kommentit (43)
mikä introvertti ja eksovertti, en jaksa googlata. Tää vaan kiinnosti ku mulla on Pikku Myy tatuointi pohkeessa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:11"]
Enkä jos ap onkin tulkinnut väärin ja nuo hänen mainitsemat ovat vain eläväisiä ihmisiä. Kaikki ei nää asioita ihan samalla tavalla. Ei ole mitään tiettyä virallista rajaa jonka mukaan voidaan sanoa kuka esittää ja ylikorostaa. Sitä omaa "hillittyä " puolta voi helposti tuoda liikaa esiin juuri tuolla muiden arvostelulla.
niinpä niin. Miksei kaikki voi olla kuin minä..
[/quote]
Kirjoitin juuri näiden kommenttien varalta tuon, että energisissä ihmisissä ei ole mitään vikaa, päinvastoin! Nautin iloisten ja menevien ihmisten seurasta, en sellaisten, joista paistaa että nyt ei olla ihan niin aitoja. Ja pää-pointtina oli tämä yleistyvä ilmiö ja se, että tämä tulee varmasti kuluttamaan useampaa ihmistä aivan turhaan (kun täytyy ponnistella kaikkien "ekstroverttien" keskellä, esimerkiksi työelämässä)
[/quote]
Niinhän sä kirjoitit mutta kuka sinä olet vetämään mitään aitouden rajoja? Sunko tulkinta on jotenkin ylivertainen..? Sitä mä mietin tässä. Ihmiset on erilaisia, kunnioitetaan sitä ja yritetään ymmärtää. Jossain kulttuurissa vois nää räiskyvät olla ihan peruskamaa.
[/quote]
Mihin kaikkeen tuossa vastauksessasi voisikaan tarttua. Tartun nyt ensimmäisenä vaikka siihen, että me asutaan suomessa eikä tässä keskustelussa ollut tarkoitus miettiä, miten tällaiset ihmiset otetaan vastaan Australiassa tai Japanissa. Enkä mielestäni kirjoittanut, että tunnistan varmasti jokaisen aidon ihmisen riviltä, vaan toivon rakentavaa keskustelua aiheesta. Kai tällä oman mielipiteen sentään saa aloitukseen kirjoittaa? Vai pitääkö jokaiseen lauseeseen lisätä, että "en toki voi olla tästä 100% varma, mutta minusta tuntuu tältä, huom, tuntuu!"
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:34"]
Itse olen aina kuulemma ärsyttävä ja rasittava äänekkyyteni, energisyyteni ja ulospäinsuuntautumiseni takia. Tämä johtanut siihen, että pakotan itseni olemaan hiljaa, jotta en joudu haukkujen ja muun keskelle luonteeni takia. Tämä aiheuttaa minussa ahdistuneisuutta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
[/quote]
En halua olla ilkeä tai pahentaa olotilaasi, mutta varmasti se vaikuttaa, mitä asioita sieltä suusta tulee. Ehkä sinulla ei esimerkiksi ole tilannetaju ihan kohdallaan tai muuta vastaavaa. Tällaisia taitoja voi harjoittaa, esimerkiksi ottamalla selvää tilannetajusta ynnä muusta.
Älä tukahduta itseäsi, uskon että oot mahtava tyyppi :)
Itse olen huomannut "vanhemmiten" että vaikka mitä vaadittaisiin niin itsensä muuttaminen on äärettömän vaikeaa. Tärkeää on vaan hyväksyä itsensä ja olla itsensä kanssa sinut. Meitä on monta miljardia tässä maailmassa. Kaikki on jollain tavalla erilaisia. Vai pitäisikö vaatia kaikkia olemaan tummatukkaisia? On todella tyhmää vaatia jotain muuttamaan luonnetta vain sen takia että on syntynyt erilaiseksi. Suorastaan typerää.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:34"]
Itse olen aina kuulemma ärsyttävä ja rasittava äänekkyyteni, energisyyteni ja ulospäinsuuntautumiseni takia. Tämä johtanut siihen, että pakotan itseni olemaan hiljaa, jotta en joudu haukkujen ja muun keskelle luonteeni takia. Tämä aiheuttaa minussa ahdistuneisuutta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
[/quote]
En halua olla ilkeä tai pahentaa olotilaasi, mutta varmasti se vaikuttaa, mitä asioita sieltä suusta tulee. Ehkä sinulla ei esimerkiksi ole tilannetaju ihan kohdallaan tai muuta vastaavaa. Tällaisia taitoja voi harjoittaa, esimerkiksi ottamalla selvää tilannetajusta ynnä muusta.
Älä tukahduta itseäsi, uskon että oot mahtava tyyppi :)
[/quote]
Kiitos. Olen jo jonkin verran kehittynyt, mutta joskus toivoisi muiltakin ymmärrystä - varsinkin jos pyytää tölväisyjä anteeksi. Liian usein törmää vain siihen, että savustetaan ulos eikä anneta tilaisuutta kehittyä.
on huomattu sama juttu! En ole koskaan ajatellut tuota asiaa, oon vaan pannut merkille etä toiset ei oo ehkä niin aitoja persoonia. Lisäksi miehissä tälläistä ei ole( ainakaan niin paljoa), mikä mun mielestä osoittaa että ap:n tekstissä varmaankin on paljon perää.
Täällä introvertti. Rasitun äänekkäiden ja jatkuvasti taukoamatta puhuvien ihmisten seurassa, jotka vielä rakastavat puhua itsestään ja lähes yksiomaan itsestään. Ekstroverteillä on varmaan paikkansa esim. myyntityössä ja esiintyjinä
Tunnen myös yhden Pikku Myy-tatuoidun ja joo, todella rasittava itsensä korostaja. On suorapuheinen ja pitää oikeutenaan arvostella ihmisten ulkonäköä vaikka päin näköä, hänellä kun on sellainen räväkkä luonne. Eipä kyllä kyseisellä naikkosella ole muitakaan käytöstapoja. Tunnen kyllä muitakin suorapuheisia ihmisiä ja ilman mitään itsensä korostamista sanovat kyllä asiansa suoraan, mutta loukkaamatta ketään ja osaavat myös olla tarvittaessa hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:28"]
Täällä introvertti. Rasitun äänekkäiden ja jatkuvasti taukoamatta puhuvien ihmisten seurassa, jotka vielä rakastavat puhua itsestään ja lähes yksiomaan itsestään. Ekstroverteillä on varmaan paikkansa esim. myyntityössä ja esiintyjinä
[/quote]
Minä oon introvertti ja myyntityössä, joten olen tottunut siihen, että lähes jokainen työtoveri on ekstrovertti enemmän tai vähemmän. Välillä on raskasta koittaa kulkea mukana, mutta koitan ottaa tämän positiivisena kokemuksena. He tarjoavat minulle jotain uutta, ja minä heille.
Osasta huomaa, että heitä itseäänkin se jatkuva esitys rasittaa, ja osa taas on aidon energisiä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:54"]
:) on tosi ekstroverttiä ottaa tatuointi :)
ap on pihalla, pitkästi
[/quote]
Ei kai pointti ollut tatuointi yleensä vaan se Pikku Myy, joka on juuri sellainen ekstrovertti ja suoranaainen äänekäs räpätäti? Tatuoinnillakin halutaan silloin korostaa että itsekin ollaan näiden nykyisten ekstrovertti-ihanteiden mukaisia.
[/quote]Mä tajusin et se olis ollu symboli, henkinen pikku-myytatuointi :)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:54"]
:) on tosi ekstroverttiä ottaa tatuointi :)
ap on pihalla, pitkästi
[/quote]
Ei kai pointti ollut tatuointi yleensä vaan se Pikku Myy, joka on juuri sellainen ekstrovertti ja suoranaainen äänekäs räpätäti? Tatuoinnillakin halutaan silloin korostaa että itsekin ollaan näiden nykyisten ekstrovertti-ihanteiden mukaisia.
[/quote]Mä tajusin et se olis ollu symboli, henkinen pikku-myytatuointi :)
[/quote]
hyvä,hyvä
juuri töissä ajattelin että ihannoitu sosiaalisuus ei ole työnantajalle välttämättä etu. näillä ekstrovereillä sosiaalisilla ihmisillä tahtoo ainakin minun työpaikalla mennä puolet työajasta seurusteluun, juttujen kertomiseen, ja muiden on kohteliaisuudesta pakko edes jotain kuunnella. melkoisia aikavarkaita siis.
Tonen mikä minua kammottaa on tuo nykyään arvostettu "suoraan sanominen"
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:44"]
juuri töissä ajattelin että ihannoitu sosiaalisuus ei ole työnantajalle välttämättä etu. näillä ekstrovereillä sosiaalisilla ihmisillä tahtoo ainakin minun työpaikalla mennä puolet työajasta seurusteluun, juttujen kertomiseen, ja muiden on kohteliaisuudesta pakko edes jotain kuunnella. melkoisia aikavarkaita siis.
Tonen mikä minua kammottaa on tuo nykyään arvostettu "suoraan sanominen"
[/quote]
Joo, tuo on toinen itseä häiritsevä juttu. Vaikka ollaan suomalaisia ja "puhutaan suoraan" niin ei tarvitse olla ilkeä "suoraan sanomisen" nojalla. Tähän en ole tosin niin paljon vielä törmännyt, ja toivonkin, ettei ole niin yleistyvä ilmiö kuin tämä ekstrovertti-homma.
ap
En ole törmännyt. Olen töissä firmassa jossa suu pitää saada auki muutamallakin vieraalla kielellä mutta en ole huomannut mitään itsensä korostamista. Olemmeko siis kaikki introvertteja?
En ole törmännyt. Sen sijaan olen lukenut täältä (ja muualta) kymmeniä aloituksia, kuinka mageeta ja siistiä ja älykästä on olla introvertti.
Introvertti ei ole sama asia kuin ujo ja hiljainen. Ekstrovertti taas ei ole sama kuin äänekäs. Älä sekoita käsitteitä.
Yrittääkö ap siis väittää että tuollaiset ihmiset vain esittävät olevansa positiivisia ja aina "kaikki on hyvin asenteella". Meillä on töissä tuon tyyppinen ihminen ja voin kyllä sanoa että ei varmasti esitä yhtään mitään!
Se ihan oikeasti on sellainen!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:24"]
Yrittääkö ap siis väittää että tuollaiset ihmiset vain esittävät olevansa positiivisia ja aina "kaikki on hyvin asenteella". Meillä on töissä tuon tyyppinen ihminen ja voin kyllä sanoa että ei varmasti esitä yhtään mitään!
Se ihan oikeasti on sellainen!
[/quote]En ole ap ja uskon että on, sellaisia ihmisiä on. Ja niin on epäaitojakin sellaisia ja sen kyllä jotenkin huomaa, herkät ihmiset vallankin, jos ei muuten niin tulee sellainen outo tai epämiellyttävä olo seurassansa. Eikä johdu yltiöpositiivisuudesta.
Yhdessä työpaikassa oli ekstrovertti kovaääninen nainen joka kehui itseään maasta taivaisiin koko ajan ja oli äärettömän kiitoksenkipeä. Jos toiset yrittivät tehdä omia hommiaan yhteisessä työtilassa ja hänellä ei ollut tekemistä juuri sillä hetkellä niin hän teki kyllä vaikka mitä saadakseen itselleen juttukaverin.