Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kohtaa ja miksi suomalaisten käytöstavat romahti?

Vierailija
25.09.2021 |

Nykyään saa lukea ihan lehtien palstoilla, kun joku ilahtuu tuntemattomien ihmisten huomaavaisuudesta, kohteliaisuudesta ja ystävällisyydestä. Normaalisti meno on nykyään sitä, että ihmiset vaeltaa ilmeettöminä, korvakuulokkeet korvilla ja omissa maailmoissaan. Muita ihmisiä ei edes huomata, kävellään päin ja ollaan vaan omassa kuplassa.

Missä vaiheessa tämä tapahtui ja miksi? Omassa nuoruudessa ja lapsuudessa oli mielestäni toisin.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen.

Vierailija
82/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oven avaaminen vanhemmalle tai huonokuntoiselle. Istumapaikan antaminen jne. Kävellään neljäkin henkilöä rivissä, ei väistetä. Puhumattakaan nämä vaunujen kanssa pörräävät mammat, ei tietä anneta.

Oiva esimerkki: olen itse huonojalkainen ja menin ostoksille. Ajattelin istahtaa penkille ennen kauppakierrosta, penkillä istui kolme nuorta jätkää ja yksi vanha herra. Arvatkaas, kuka antoi minulle paikan - juurikin se vanha herra, vaikka itsekin oli jo heikossa hapessa rollaattorinsa kanssa

Kyllä! Me liikumme pariskuntana kepeillä ja rollaattorilla päivittäin. Ehkä kerran viikossa joku jää pitämään ovea auki. Usein ei edes vilkaistakaan eikä ainakaan vaivauduta asiallisesti avaamaan ovea ja päästämään meidät ulos. Huoh, kyllä me jotenkin keskenämme selviämme, mutta mustelmia tulee ja ovien väliin jää tosi usein. Keppien kanssa ei istumapaikkaa saanut paikallisjunassa, piti vain tarrautua kiinni siihen, mihin pystyi. Tässä ei ole edes ikäkriteereitä, jokainen ikäluokka näkyy tekevän näin. Useimmiten apua on saanut nuorilta ei-kantisleideiltä, ystävällinen hymykin vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄHHHÄÄÄ! Tajuatko että tuo sinun mielisairautesi on tuhonnut ainutkertaisen elämäsi? Tajuatko: Tuhonnut! Sinun elämäsi on tuo ripulipaskan osa, muilla on upeita elämiä. HÄHHHÄÄÄ!

Vierailija
84/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuota paskaa jaksaa katsella ja kuunnella. Parempi olla omassa kuplassa.

Vierailija
85/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun yhteiskunta alkoi muuttua värikkäämmäksi.

Vierailija
86/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nyt vain sattuu olemaan huono rotu.

Pikemmin se on kulttuurissa. Ja sitä pitäisi kehittää.

Ei ole varmaan ikinä ollut yhtä helppoa erottua edukseen kuin nykyään. :D Hyvät käytöstavat, normaalipainoisuus, ei päihteilyä, muutenkin terveet elämäntavat, ei some/nettikoukkua. Pelkästään noilla on nykyään vahvoilla 

-eri

Vierailija
87/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää vitsi. Missä kohtaa suomalaisilla on ollut käytöstavat?

Vierailija
88/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kansakuntamme lippulaiva päivähoito alkoi valtaamaan alaa ja siunaus perheestä muuttui pikahuoltamiseksi jaksamisen äärirajoilla. Ei kukaan halua enää kuulla, että lapset on hoidettava kotona ja pienet lapset tarvitsevat äitiään kasvaakseen välittäviksi aikuisiksi.

Kaikkialla sanotaan, että paras paikka lapselle on päiväkoti, ei kotona äidin kanssa. Älkääs nyt valittako. 

Vierailija
89/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täälä maaseudulla ainaki suurin osa auttaa jos kysyy jotai. Tai välil itse autan jos näen jonkun pähkäilevän jonkun asian kanssa. Niin kuin tänää vaari jonkun postin automaatin kans. Neuvoin hieman niin johan luukku aukesi. Minut kasvatettiin niin tai sit oo luonnostaan avulias. Välil joudun jossai kukkamyynälässä tai muualla toimimaan myyjänä jos muita ei näy. No ei se mitää. Avoimena ihmisenä minua lähestytään helposti enkä itse pelkää kysyä neuvoa. Toki katson keneltä kysyn. Suomalaisia on moneen junaan. Ehkä jossain isoimmissa kaupungeissa näkee enempi näitä korvakuuloke tyyppejä. 

Vierailija
90/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää sitten kävelin kotiin, vastaan ajoi hurjaa vauhtia pyöräilijä, jonka rengas ilm. ajautui koloon ja mies lensi melko pahan näköisesti osin asfaltille ja osin nurtsille. Tietysti menin kysymään, miten kävi, tarvitseeko apua tms. Nuori mies näytti enemmän pelästyneeltä minun kysymyksistäni kuin omasta kaatumisestaan... ;) No, hetki siinä seistiin, pyörä  ja polvet ym. tarkistettiin ja kaveri jatkoi matkaa. Kiitosta ei tullut enkä sitä odottanutkaan. Vieläkin vaan hiukan huvittaa kaverin pelästynyt ilme, kun tulin kyselemään. 

Vierailija
91/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa, missä sosiaalista etäisyyttä arvostetaan, kuinka moni oikeasti tulee juttelemaan sinulle, jos et käytä kuulokkeita?

Sitä vastoin kuulokkeet päässä voit silti kuulla ympäristön äänet, ja jos joku oikeasti aloittaa keskustelun, voit vain ottaa ne pois korvilta.

T.Stadilainen

Vierailija
92/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveet kristilliset arvot on työnnetty marginaaliin. Mediassa ihaillaan jopa suoranaisia rikollisia ja kaikkea muutakin huonoa käyttäytymistä "voimaannuttavana".

Vierailija
93/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baltiassa asuneena, myös siellä tuo röyhkeä päällekäveleminen arkipäivää, varsinkin jos öykkärimäisellä "machomiehellä" nainen käsipuolessa niin ei missään tapauksessa väistetä. Itse olen kohtelias ja eräässä tapauksessa erästä suomalaisnaista autoin nostamaan raskaat kantamukset pariinkin kertaan ja tämä keski-ikäinen käytöksen kukkanen sanoi että onpa ihanaa kun on "oma palvelija" 🙄 Eli tässäkin näkee kuinka kannattaa sitä oman avun antamista valikoida ja monet on luonnostaan töykeitä ja sivistymättömiä.

Vierailija
94/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut perustettiin 1995 ja sitten tuli some.

Vierailija
95/95 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää vitsi. Missä kohtaa suomalaisilla on ollut käytöstavat?

Aina, pikku r y s s ä npersu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi