Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voisin saada sairaalan kanyyleja ja neuloja??

Vierailija
13.11.2014 |

Mistä niitä saisi? Olen aloittamassa työt sairaanhoitajana kotisairaanhoidossa, jossa minun pitää kanyloida ja haluaisin harjoitella miehelläni etukäteen, jotta kanylointi olisi sujuvaa. Viimeksi olen kanyloinut opiskeluaikoina opiskelijatovereita, joten harjoitusta todella kaipaan. Ei viitsi lähteä potilailla harjoittelemaan. :-) 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tästäkin asiasta on saatu tällä palstalla hemmetinmoinen haloo. Totuus on se, että koulussa kanylointia ei paljon harjotella - oisko sen 1-2 kertaa koko opiskelu aikana. Toisekseen oikean tekniikan hallitseminen vaatii kymmeniä toistoja - kanylointi ei ole asia jonka jokaisen uuden sh:n täytyy osata ennen kun voi valmistua.

Minusta kuulostaa ihan fiksulta, että ap hommaa kanyylit kotiin ja harjottelee pistämistä vaikka kaverin kanssa. Ikävämpi on "harjotella" pistämistä oikeassa työtilanteessa, kun on potilaan vointi on huono ja se kanyyli ois saatava suoneen mahdollisimman nopeasti. Itse otin myös kanyyleita kotiin ekasta työpaikasta ja harjottelin pistämistä omaan mieheen. Infektiovaaraa ei ole, kun tekee asiat aseptisesti..niin kun töissäkin tehtäisi. Enkä toisekseen usko, että ap on sellainen höhlä, joka alkaa sohia kanyylilla miten sattuu eli hengenvaaraa tuskin on.

T:sh v.2012

Vierailija
22/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan tavaroita voi varastaa sairaalasta.

Ei kai noihin mitään lupaa tarvi, eli jos haluat omaksi, niin kysy apteekista.

Sinne vaan oppilailla harjoittelemaan, niin kuin muutkin. Taitohan sulla periaatteessa on jo, rutiini vain puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin aiemmin on todettu, kotisairaanhoitajan työnkuvaan ei kanylointi kuulu koska kotisairaanhoito ei hoida i.v lääkitystä tai nesteytystä. Verinäytteiden ottaminen on kyllä hallittava.

Kotisairaala on se joka hoitaa i.v jutut eikä sillä ole mitään tekoa kotisairaanhoidon kanssa.

Vierailija
24/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:37"]Niin kuin aiemmin on todettu, kotisairaanhoitajan työnkuvaan ei kanylointi kuulu koska kotisairaanhoito ei hoida i.v lääkitystä tai nesteytystä. Verinäytteiden ottaminen on kyllä hallittava.

Kotisairaala on se joka hoitaa i.v jutut eikä sillä ole mitään tekoa kotisairaanhoidon kanssa.
[/quote]

Meillä ainakin (lappeenranta) pyörii tehostettu kotisairaanhoito, mennään potilaan kotiin ja annetaan iv-nesteytystä, iv-antibiootteja tms. Se on ihan kotisairaanhoitoa.

Vierailija
25/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mistään, ääliö ajatuskin. Oikeilla potilailla on muutkin aloittaneet. Muistan hyvin, että ensimmäisestä 10 potilaasta viiden tipan sain onnistumaan, sitten en enää laskenut.

Vierailija
26/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:26"]

Et mistään, ääliö ajatuskin. Oikeilla potilailla on muutkin aloittaneet. Muistan hyvin, että ensimmäisestä 10 potilaasta viiden tipan sain onnistumaan, sitten en enää laskenut.

[/quote]

No kyllä minun kaikki opiskelutoverit on esim. juurikin kotona sitä harjoitelleet. Eihän se ole kiva lähteä potilailla harjoittelemaan, jos ei ole mitään touchia ja potilaat käytännössä huonosuonisia vanhuksia. Tai jos ei miehellä harjoittele, niin edes jollain appelsiinilla jotta saa oikean käden liikkeen ja tekniikan automatisoitumaan. AP

Vierailija
27/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä ne opiskelutoverit niitä ovat saaneet?

Vierailija
28/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kysyä työnantajalta? En tiedä myydäänkö noita apteekeissa?

Potilaana kyllä arvostaisin sitä, että on viitsinyt harjoitella etukäteen.

Vierailija
29/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keksit niin kerro mullekkin! Samaa olen miettinyt ja se olis ihan huippua just kotona suostuville kavereille kokeilla eikä töissä missä potilaat muutenkin vapautuu henkilökuntaan! Harjoituksesta tulee taito :)

Vierailija
30/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten oot harjoittelut läpäissyt kanyloimata? Vai onko valmistumisesta aikaa ja taito ruosteessa?

Kysy jos olis kouluun mahdollista päästä kertaamaan harkkatunneille?

Vierailija
31/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:34"]

No mistä ne opiskelutoverit niitä ovat saaneet?

[/quote]

Silloin saatiin koulusta tai työpaikalta, mutta minun työni alkavat vasta kuukauden päästä ja haluaisin ennen sitä harjoitella. Joudun siellä varmasti jo ekoina päivinä kanyloimaan, joten silloin ei ole kauheasti aikaa harjoitella, jos työstä lainaisi pari kanyylia. AP

Vierailija
32/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuloja saa apteekista, kanyyleista en tiedä.

Vierailija
33/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]

Siis miten oot harjoittelut läpäissyt kanyloimata? Vai onko valmistumisesta aikaa ja taito ruosteessa? Kysy jos olis kouluun mahdollista päästä kertaamaan harkkatunneille?

[/quote]

Valmistumisesta on aikaa. AP

Vierailija
34/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistikö se siellä kyselee :)

Ja hoituriaaveemammat auttaa miellään jättämällä pikku neulapussukan X - kaupungin x-puistikon penkille ;)

Vierailija
35/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistien luulis tietävän noista neulojen saamisista. Ja onhan niitä ihan jakopisteitäkin.

Vierailija
36/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:40"]

Nistikö se siellä kyselee :) Ja hoituriaaveemammat auttaa miellään jättämällä pikku neulapussukan X - kaupungin x-puistikon penkille ;)

[/quote]

Mieluummin vaikka niin, pistelköön puhtailla ennemmin.

Vierailija
37/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän kaupungista neuloja ja ruiskuja saa hakea ilmaiseksi huumeiden käyttäjille tarkoitetusta tukipisteistä. Toiminta on anonyymiä, joten ei tarvitse selitellä mihin tarkoitukseen haet. (Selvittelin näitä ihan piruuttani, kun hoitatarvikejakelu ei oikein meinannut lähteä pelaamaan pitkäaikaissairaan lapseni kotiudutua sairaalasta).

Vierailija
38/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanylointia ei harjoitella kotona, se tehdään opiskellessa tai työpaikalla. Harjoittelukappaleena voi käyttää myös työkaveria. Olen itse suostunut uhriksi mm. monelle lääkärille, joilla ei ole kokemusta juuri nimeksiään. Kanyloinnin je verinäytteiden oton oppii vain tekemällä, työssä. Niin me muutkin :) 2

Vierailija
39/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:56"]

Kanylointia ei harjoitella kotona, se tehdään opiskellessa tai työpaikalla. Harjoittelukappaleena voi käyttää myös työkaveria. Olen itse suostunut uhriksi mm. monelle lääkärille, joilla ei ole kokemusta juuri nimeksiään. Kanyloinnin je verinäytteiden oton oppii vain tekemällä, työssä. Niin me muutkin :) 2

[/quote]

Miksi tulet neuvomaan asiassa, josta et tiedä sen paremmin kuin minäkään? Mikä ero siinä on, että harjoittelee työkaverin kanssa tai opiskelutovereiden kanssa, vai kotona kun on sitä jo aiemmin kuitenkin tehnyt? Tiedän että monet ovat harjoitelleet kotona. AP

Vierailija
40/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:56"]

[/quote]

Miksi tulet neuvomaan asiassa, josta et tiedä sen paremmin kuin minäkään? Mikä ero siinä on, että harjoittelee työkaverin kanssa tai opiskelutovereiden kanssa, vai kotona kun on sitä jo aiemmin kuitenkin tehnyt? Tiedän että monet ovat harjoitelleet kotona. AP

[/quote]

Ja ei tietenkään yleisenä ohjeena ole harjoitella kotona, mutta en näe siitä mitään haittaakaan. Päinvastoin. AP