vanhempieni kaatopaikkakoti
Vanhemlillani on nurkat täynnä romua, vanhaa vaatetta, kippoa ja kuppia. Piha on kuin kaatopaikka autonrenkaineen yms. Säännöllisesti minua pyydetään auttamaan siivoamisessa. Tarkoittaa käytännössä sitä että romua hilataan paikasta toiseen mutra ei vahingossakaan kaatopaikalle. Oma kotini on tyhjä. Psyykeni ei rehellisesti sanoen kestä sitä kaaosta. Mitä teen?
Kommentit (75)
Niinpä..UFF on VOITTOA TAVOITTELEVA liikeyritys.
Googleta: Ammattijärjestäjä ja osta heille ammattilainen lahjaksi. Saat kotitalousvähennyksenkin! (Saa omaan ja vanhempien kotiin). Broblem solved.
Käytän vain pelastusarmeijaa. Siihen luotan. (Isomummoni sai vain sieltä ruoka-apua, kun oli sota-aika ja isoisovanhemmat olivat menettäneet koko omaisuutensa inflaatiossa. Olivat myyneet eläketuloksi ajatellun vuokralle antamansa kiinteistön pommitusten pelossa. Sitten kiinteistöistä saadun rahan söi inflaatio. Yhtään mitään ei jäänyt jäljelle. Eläkkeitähän ei tuolloin oltu keksittykään.)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:34"]
Uffin tai Pelastusarmeijan laatikkoon ei kuulu tunkea pilalle menneitä vaatteita, niitä varten on lumppukeräys!
[/quote]
Kerro mulle mikä on "lumppukeräys"?? Missä esim Tampereella on "lumppukeräys"?? XD
[/quote]
Lähin h&m jos lumppukeräystä ei juuri nyt järjestetä. Mutta uff ja Pelastusarmeija eivät tosiaankaan kaipaa pilalla olevaa tavaraa!
En ole 10, mutta lapsuudenkodin kaikkien tavaroiden läpikäymisessä on aikamoinen työ. Kaikissa tapauksissa ei voi vain ostaa kuolinpesäntyhjentäjää saman tien paikalle, ja tavarat on otettava omaan asuntoon säilytykseen läpikäyntiä varten.
Se on myös henkisesti rankka juttu ja muutenkin työläs, usein vielä työssäkäynnin ja perhe-elämän ohella hoidettavaksi.
Meilläkin meni varmaan puoli vuotta jos ei vuosikin, että kaiken sai käytyä läpi, osan myytyä, osan lahjoitettua, osan heitettyä roskiin ja jotain pidettiinkin.[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:14"]
Ja numero 10: Miten niin "tuli" tavaraa lisää? Ei tavara itsekseen "tule". Miksette vieneet samantien jonnekin muualle, kierrätykseen, kirpputorille?
[/quote]
Noin sen kuolinpesän tavaranhävityksen varmaan pitäisi oikeasti sujua. Teillä meni sentään aika nopeasti. Mieheni peri vanhempansa jo yli 2 vuotta sitten ja suurin osa tavaroista on edelleen läpikäymättä. (Meillä on itselläkin jo liikaa tavaraa suhteessa asuntoon, joka on noin 60 neliön vanha puutalo. Kolme pihavarastoa on ja nekin ovat kattoon asti täynnä. Kuka nekin joskus tyhjentää.
10
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:00"]
En ole 10, mutta lapsuudenkodin kaikkien tavaroiden läpikäymisessä on aikamoinen työ. Kaikissa tapauksissa ei voi vain ostaa kuolinpesäntyhjentäjää saman tien paikalle, ja tavarat on otettava omaan asuntoon säilytykseen läpikäyntiä varten.
Se on myös henkisesti rankka juttu ja muutenkin työläs, usein vielä työssäkäynnin ja perhe-elämän ohella hoidettavaksi.
Meilläkin meni varmaan puoli vuotta jos ei vuosikin, että kaiken sai käytyä läpi, osan myytyä, osan lahjoitettua, osan heitettyä roskiin ja jotain pidettiinkin.[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:14"]
Ja numero 10: Miten niin "tuli" tavaraa lisää? Ei tavara itsekseen "tule". Miksette vieneet samantien jonnekin muualle, kierrätykseen, kirpputorille?
[/quote]
[/quote]
Olen kyllä tehnyt tämän, tiedän siis mistä puhun. Ja ei, meille ei "tullut" tavaraa.
Ja minä olen tuo, joka ihmetteli, miten tavaraa "tuli".
Ei onneksi ole mitään lumppukeräyksiä. En todellakaan kannata mitään lumppua uuden vaatteen raaka-aineena. Hyi olkoon. Iljettävää mielestäni. Ennen vanhaan oli käytössä myös lumppua. Se oli vähän niin kuin kakkoslaatua ja halpaa. Esimerkiksi peittojen täytteenä saattoi olla lumppua.
Ällöttävintä on tämä: Tampereella oli Vehmaisissa lumpputehdas ja sinne tuotiin lumppua sota-aikaan Saksasta (eli tuolta sotakumppanimme luota.) Miettikää: monet uskovat, että ne ovat paljolti juutalaisten vaatteita, mistä sitä lumppua sitten tehtiin täällä Tampereella. Heiltähän jäi yhtäkkiä paljon vaatetavaraa ylimäärääiseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:11"]
Minun kotini alkaa muistuttaa tuollaista, lapset ovat muuttaneet pois, ilmeisesti samaan aikaan iski tyhjän pesän-syndrooma ja olen kehitellyt todella aikaa ja vaivaa vieviä harrastuksia, tietenkin poissa kotoa ja sellaisia, joissa olen sidoksissa toisiin ihmisiin niin etten vain voi sanoa että en nyt tee sitä, tätä ja tuota, niin että se ei romuttaisi toisten harrastusta.
Koti sitten on kaaoksessa, jäljellä on nuorison hylkäämää urheiluvälinettä, vaatetta, kippoa ja kappoa, koulukirjaa, vanhoja rakkaita leluja jne, koska tilaa on niitä tulee myös takaisin. Kaksi huonetta on kuin jossain kauhutalossa, odottamassa JOSKUS tulevaa siivousta eli raivausta. Aika paljon minullakin on tuota pula-aikaisen karjalanevakko äitini perintöä, mitään käyttökelpoista ei voi pois heittää.
[/quote]
Vie tavarat kierrätykseen, sieltä ne päätyvät ihmisille jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Varastossa ne vaan menevät pilalle. Ajattele niin, että varastoon säilöminen on luonnonvarojen haaskausta!
Miten sen kuolinpesän voisi muutenkaan tyhjentää, kuin ottamalla niitä tavaroita läpikäytäväksi kotiinsa. Varsinkin jos asuu toissella paikkakunnalla, missä tuo talo on, niin ei ehdi viettää siellä tarpeeksi aikaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:51"]Googleta: Ammattijärjestäjä ja osta heille ammattilainen lahjaksi. Saat kotitalousvähennyksenkin! (Saa omaan ja vanhempien kotiin). Broblem solved.
[/quote]
niin. Järjestelee romut asunnossa hiukan eri paikkoihin. Autonrenkaat pihassa vierittää kauemmas. Vanhat potkukelkat siirtää naapurimännyn alle. Tätä se on.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:14"]
Ei onneksi ole mitään lumppukeräyksiä. En todellakaan kannata mitään lumppua uuden vaatteen raaka-aineena. Hyi olkoon. Iljettävää mielestäni. Ennen vanhaan oli käytössä myös lumppua. Se oli vähän niin kuin kakkoslaatua ja halpaa. Esimerkiksi peittojen täytteenä saattoi olla lumppua.
Ällöttävintä on tämä: Tampereella oli Vehmaisissa lumpputehdas ja sinne tuotiin lumppua sota-aikaan Saksasta (eli tuolta sotakumppanimme luota.) Miettikää: monet uskovat, että ne ovat paljolti juutalaisten vaatteita, mistä sitä lumppua sitten tehtiin täällä Tampereella. Heiltähän jäi yhtäkkiä paljon vaatetavaraa ylimäärääiseksi.
[/quote]
Lumput kyllä kierrätetään nykyisin enimmäkseen energiaksi. Onko jotenkin inhottavaa, että asunto lämmitetään vaikkapa vanhoilla farkuilla? Ei minusta.
Tilanne on tavallaan luonnoton, kun ihmisillä on näin paljon liikaa tavaraa, jota sitten heitetään roskikseen. Totuushan on se, että eivät nuo kierrätyskeskukset ja Uff:t vedä riittävästi tavaraa, kun tarjontaa on niin paljon liikaa.
Mieheni kun vei pesästään ylijäämätavaraa kierrätyskeskukseen, niin yli puolet ei kelvannut, vaikka laatu oli täysin hyvää. Syyksi sanottiin vain, että ei mahdu, kun ei ole tarpeeksi kysyntää.
Jos lumppu menisi energiaksi, niin eikös se ole sitten samantekevää, jos sen laittaa lumpuksi tai energiajätteisiin?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:11"]
Minun kotini alkaa muistuttaa tuollaista, lapset ovat muuttaneet pois, ilmeisesti samaan aikaan iski tyhjän pesän-syndrooma ja olen kehitellyt todella aikaa ja vaivaa vieviä harrastuksia, tietenkin poissa kotoa ja sellaisia, joissa olen sidoksissa toisiin ihmisiin niin etten vain voi sanoa että en nyt tee sitä, tätä ja tuota, niin että se ei romuttaisi toisten harrastusta.
Koti sitten on kaaoksessa, jäljellä on nuorison hylkäämää urheiluvälinettä, vaatetta, kippoa ja kappoa, koulukirjaa, vanhoja rakkaita leluja jne, koska tilaa on niitä tulee myös takaisin. Kaksi huonetta on kuin jossain kauhutalossa, odottamassa JOSKUS tulevaa siivousta eli raivausta. Aika paljon minullakin on tuota pula-aikaisen karjalanevakko äitini perintöä, mitään käyttökelpoista ei voi pois heittää.
[/quote]
Komenna lapset hakemaan vanhat tavaransa itselleen!!! Ei ole sinun velvollisuus niitä säilyttää kodissasi. Muutama muisto (lelu ja kirja) lapsenlapsia varten on ok, muttei mitään suksia, luistimia tai vanhoja vaatteita. Oikeasti niitä ei kukaan tule koskaan enää kaipaamaan.
Jos eivät niitä vie, niin sitten komennat heidät viemään ne kierrätykseen tms. Mutta siis hoitavat itse tavaransa pois, ei sinun tarvitse sitä tehdä.
Ylijäämätavaraa tuotetaan paljon enemmän kuin sille on kysyntää. Täytyy vaan sietää se, että roskikseen on pakko heittää. Vaikeaa se on.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:21"]
Jos lumppu menisi energiaksi, niin eikös se ole sitten samantekevää, jos sen laittaa lumpuksi tai energiajätteisiin?
[/quote]
Periaatteessa joo, mutta käytännössä energiajätteen joukossa tulee olla riittävästi muovia (=öljyperäisiä jätteitä), että polttoprosessi toimii optimaalisesti. Suuret määrät puuvillaa voivat aiheuttaa ongelmia.
Huomaisivatko vanhemmat, jos vaan veisit tavaraa roskiin tms.? Edes oikeasti turhia roskia. Edes muutama laatikko kerrallaan.
Mun vanhemmilla krääsää löytyy jopa suihkusta asti. Suihkun vieressä on nököttänyt isohko vatsalihaslaite jo pari vuotta. Laite on näemmä vedenkestävä.
Meillä ei myöskään mitään heitetä pois. Vanhat takit, lasten lelut ja vaatteet ovat kaikki tallella.