vanhempieni kaatopaikkakoti
Vanhemlillani on nurkat täynnä romua, vanhaa vaatetta, kippoa ja kuppia. Piha on kuin kaatopaikka autonrenkaineen yms. Säännöllisesti minua pyydetään auttamaan siivoamisessa. Tarkoittaa käytännössä sitä että romua hilataan paikasta toiseen mutra ei vahingossakaan kaatopaikalle. Oma kotini on tyhjä. Psyykeni ei rehellisesti sanoen kestä sitä kaaosta. Mitä teen?
Kommentit (75)
Joululahjavinkki:
siirtolava vanhempiesi pihalle. Tähän kaatopaikkakam'at,
Aina kun meet, otat mukaan pahvilaatiko johon lastaat käyttökepoitsa tavaraa ja viet suoraan kripparille.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:20"]Joululahjavinkki:
siirtolava vanhempiesi pihalle. Tähän kaatopaikkakam'at,
Aina kun meet, otat mukaan pahvilaatiko johon lastaat käyttökepoitsa tavaraa ja viet suoraan kripparille.
[/quote]
voi kun olisikin näin yksinkertaista. Mutta kun mistään ei voi luopua. Siivoaisin siellä ilomielun kerran viikossa kun olisi avaraa ja romutonta. Huoh. Sitten syyllistetään kun en auta. Ap
Kyllä se siivoaminen on vanhempiesi itse järjestettävä asia. Se on ns vähimmäisvaatimus, jos ei ole kyse 8-kymppisistä. Pitää hoitaa itsensä ja kotinsa.
Älä välitä syyllistämisestä. Ole aikuinen. Käykö vanhempasi sinun kämppääsi siivoamassa ?
Meillä oli mökkinaapuri, jonka omakotitalon piha oli luultavasti vielä pahempi.
Kunta puuttui lopulta asiaan. Romut oli pakko viedä pois. Joten jos oikein paljon autonromua, renkaita, jäteseäkkejä ym ym ym vuosikaupalla, ilmoitus kuntaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:22"]
Olen 10.
Tavaraa siis tuli tänne, kun mieheni sitä autolasteittain toi. Paljon koriste-esineitä, kynttilöitä, pöytäliinoja, pussilakanoita, lakanoita, astioita, vaatteita jne. Mies tuo sieltä aivan kaiken, millä voi joskus olla jotain käyttöä. Esimerkiksi kasan vanhentuneella päivämäärällä olevia paristoja. Siis aivan valtavasti roipetta. Uskomattomia määriä. Mieheni isä oli nimittäin myös hamstraaja.
Mieheni kyllä vei osan kierrätyskeskukseen. Silti sitä tavaraa riittää. Sitten vielä se, että nyt tuo talo on myynnissä ja siellä on "normaalin asunnon verrran" tavaraa jäljelläkin. Samoin koko suuri kellarillinen työkaluja. Ne tulevat sitten vielä kiireellä meille, kun talo menee kaupaksi. Huh, huh.
[/quote]
Miksette kutsu vain kuolin pesän ostajaa, joka antaa könttätarjouksen ja tyhjentää talon? Miksi raahaatte jotain turhia työkaluja tms. kotiinne. Oman isäni kuollessa, kutsuin pari kuolinpesän ostajaa arvioimaan irtaimistoa ja toisen tarjouksen hyväksyin. En saanut paljoa rahaa, mutta pääasia olikin, että joku tyhjensi talon ja sain siivottua sen ennen myymistä. Sama juttu isovanhempieni kerrostaloasunnon kanssa, mitä olisin tehnyt heidän romppeillaan (vaikka niillä jotain arvoa kenties olisi ollutkin)? Myin könttänä pois. Helppo ratkaisu.
Telkkarissa haastateltiin kuolinpesien ostajaa. Hän sanoi, että ei se kyllä ole kovin arvokas loppu eletylle elämälle, että hän, täysin tuntematon, tulee kylmästi tyhjentämään kodin. Tätä hän kuulemma usein miettii.
Ihminen usein haluaa tehdä surutyötä käymällä läpi vainajan jäämistön itse. Siellä voi olla joukossa esineitä, joilla on tunnearvoa jälkeenjääneille ja niiden säilytyämistä joutuu punnitsemaan.
73 jatkaa. Toki kävin läpi ensin tärkeimmät eli otin tärkeitä valokuvia talteen tai hävitin sellaiset, joita en halunnut säästää. Sama vaikka vakuutuspapereiden, tiliotteiden tms. kanssa eli hävitin turhat "tärkeät" paperit ja otin talteen sellaiset, joita tarvitaan perunkirjoituksessa. Mutta sitten lopun "roinan" sai kuolinpesän ostaja ottaa haltuunsa. Itse en niitä halunnut, en halunnut nähdä vaivaa niiden kirpparimyyntiin tms. ja halusin päästä helpolla. Kuolinpesä ostaja oli hyvä ratkaisu molemmissa tapauksissa ja olin tyytyväinen. En usko, että omatkaan lapseni ottaisivat kovin kummoisia kodistamme, enkä niin olettaisikaan. Jokaisella on ne omat tärkeät asiat, enkä velvoita säilyttämään suvussa mitään. Tavaraa se vain on.
Minun kotini alkaa muistuttaa tuollaista, lapset ovat muuttaneet pois, ilmeisesti samaan aikaan iski tyhjän pesän-syndrooma ja olen kehitellyt todella aikaa ja vaivaa vieviä harrastuksia, tietenkin poissa kotoa ja sellaisia, joissa olen sidoksissa toisiin ihmisiin niin etten vain voi sanoa että en nyt tee sitä, tätä ja tuota, niin että se ei romuttaisi toisten harrastusta.
Koti sitten on kaaoksessa, jäljellä on nuorison hylkäämää urheiluvälinettä, vaatetta, kippoa ja kappoa, koulukirjaa, vanhoja rakkaita leluja jne, koska tilaa on niitä tulee myös takaisin. Kaksi huonetta on kuin jossain kauhutalossa, odottamassa JOSKUS tulevaa siivousta eli raivausta. Aika paljon minullakin on tuota pula-aikaisen karjalanevakko äitini perintöä, mitään käyttökelpoista ei voi pois heittää.
Hyväksyisivätkö vanhempasi sen, että saisivat tavarasta pientä korvausta ts. kirpputorille viennin?
Olisiko sinulla aikaa auttaa tässä?
Ja numero 10: Miten niin "tuli" tavaraa lisää? Ei tavara itsekseen "tule". Miksette vieneet samantien jonnekin muualle, kierrätykseen, kirpputorille?
On ammattilaisten heiniä tuo auttaminen. Enkä tarkoita nyt siivoamista, vaan mielenterveyspalveluja.
Älä ap syyllisty, sinun ei tarvitse mennä siirtelemään tavaraa paikasta toiseen,se ei edes auta ketään.
Mä kun käyn vanhemmilla, mä aina otan auton täyteen tavaraa.
miehen vanhempien naapureilla on kirpputori ja appivanhemmat saavat aina pilkkahintaan jos paikka jää tyhjäksi. Joka kk on vähintään 1 paikka. Mä vaan pyyhin tavarat ja mies vie vanhemmilleen , he hinnoittelevat ja vievät. En ole perillä saadaanko me sieltä rahaa, mua kiinnostaa vaan se että mä pääsen eroon.
Ongelma on kun tavaraa tulee jatkuvasti lisää.
Mä en jaksa valittaa, lapsia en sinne vie, itse pesen aina kun tulen vessan. Kaikki purkit ja roinaa kaadan muovipusseihin ja laitan pesuainetta seinille, pystyyn, lavuaariin, jynssään ja lopetan kun on siistiä.
Purkit tyhjään vetolaatikkoon, pesen kaikki pyykit, ripustan kuivumaan ja jatkan keittiössä . Mulla menee pelkästään keittiössä ja vessassa ainakin 4 h ja kk päästä sama juttu.
viime kesänä, kun lumen alta oli paljastunut vaikka mitä, mä löysin yhden omakotitalon, joka halusi tehdä autonrenkaista kukkapenkkejä, tutun tuttu. Sain heiltä lainaan ajettavan ruohonleikkurin ja miehen työpaikalta pakettiauton.
kaikki romppeet mitä pihassa oli, mm reilu 20 autonrengasta. Sitten tein pikakorjauksen autotalliin ja ajoin nurmen, joka oli törkeessä kunnossa.
Pyykkinaruilla oli jätesäkillinen pyykkejä kuivumassa, jotka olivat menneet pilalle, haalistuneet jne, varmaan pari kk olivat olleet narulla. Kaikki vaan uffin laatikkoon.
Ostin jotain nurmikon hoitoainettakin.
Naapurit ovat ihan kypsiä vanhempieni pihaan ja olivat tehneet valituksia.
kun operaatio piha kuntoon jälkeen kävin, naapuri tuli moikkaamaan ja sanoi siivous tehtiin viime hetkellä, oli viranomaiset jo tulossa käymään.
peli on mun vanhemmilla menetetty. Ainoa mitä voin tehdä että käyn kerran kuussa siivoamassa ja samalla vaan vien roinaa pois.
loputon suo.
Olen 10.
Tavaraa siis tuli tänne, kun mieheni sitä autolasteittain toi. Paljon koriste-esineitä, kynttilöitä, pöytäliinoja, pussilakanoita, lakanoita, astioita, vaatteita jne. Mies tuo sieltä aivan kaiken, millä voi joskus olla jotain käyttöä. Esimerkiksi kasan vanhentuneella päivämäärällä olevia paristoja. Siis aivan valtavasti roipetta. Uskomattomia määriä. Mieheni isä oli nimittäin myös hamstraaja.
Mieheni kyllä vei osan kierrätyskeskukseen. Silti sitä tavaraa riittää. Sitten vielä se, että nyt tuo talo on myynnissä ja siellä on "normaalin asunnon verrran" tavaraa jäljelläkin. Samoin koko suuri kellarillinen työkaluja. Ne tulevat sitten vielä kiireellä meille, kun talo menee kaupaksi. Huh, huh.
10. Pistäpä niitä itsekin ikean kasseihin ja vie fidaan.
Helppo homma.
Jokaista esinettäei kannata kauhean yksityuiskohtaosesti kyselllä toiselta. Suoraviivaista toiminaa.
Mulla on vähän saman tyyppinen tilanne ja joulun alla pitäisi viedä uusi mies heille näytille. Tai no, uusi ja uusi, kohta vuoden verran ollaan oltu yhdessä, mutta en ole kehdannut viedä miestä näytille nimenomaan tän vanhempieni 'ongelman' takia. Mitä se mieskin ajattelee. Mun vanhemmat on tosi mukavia noin muuten, mutta koska itsellä on aina koti siistinä ja pidän ulkonäöstäni huolta, on miehelle varmaan muodostunut jotain mielikuvia mun porukoista, mutta nyt ne särkyy kun ovatkin ihan päinvastaisia.
Onko teillä mitään vinkkejä tähän? Pitäiskö varottaa miestä etukäteen?
Yötäkin pitäisi tuolla olla......
Uffin tai Pelastusarmeijan laatikkoon ei kuulu tunkea pilalle menneitä vaatteita, niitä varten on lumppukeräys!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:20"]Mä kun käyn vanhemmilla, mä aina otan auton täyteen tavaraa.
miehen vanhempien naapureilla on kirpputori ja appivanhemmat saavat aina pilkkahintaan jos paikka jää tyhjäksi. Joka kk on vähintään 1 paikka. Mä vaan pyyhin tavarat ja mies vie vanhemmilleen , he hinnoittelevat ja vievät. En ole perillä saadaanko me sieltä rahaa, mua kiinnostaa vaan se että mä pääsen eroon.
Ongelma on kun tavaraa tulee jatkuvasti lisää.
Mä en jaksa valittaa, lapsia en sinne vie, itse pesen aina kun tulen vessan. Kaikki purkit ja roinaa kaadan muovipusseihin ja laitan pesuainetta seinille, pystyyn, lavuaariin, jynssään ja lopetan kun on siistiä.
Purkit tyhjään vetolaatikkoon, pesen kaikki pyykit, ripustan kuivumaan ja jatkan keittiössä . Mulla menee pelkästään keittiössä ja vessassa ainakin 4 h ja kk päästä sama juttu.
viime kesänä, kun lumen alta oli paljastunut vaikka mitä, mä löysin yhden omakotitalon, joka halusi tehdä autonrenkaista kukkapenkkejä, tutun tuttu. Sain heiltä lainaan ajettavan ruohonleikkurin ja miehen työpaikalta pakettiauton.
kaikki romppeet mitä pihassa oli, mm reilu 20 autonrengasta. Sitten tein pikakorjauksen autotalliin ja ajoin nurmen, joka oli törkeessä kunnossa.
Pyykkinaruilla oli jätesäkillinen pyykkejä kuivumassa, jotka olivat menneet pilalle, haalistuneet jne, varmaan pari kk olivat olleet narulla. Kaikki vaan uffin laatikkoon.
Ostin jotain nurmikon hoitoainettakin.
Naapurit ovat ihan kypsiä vanhempieni pihaan ja olivat tehneet valituksia.
kun operaatio piha kuntoon jälkeen kävin, naapuri tuli moikkaamaan ja sanoi siivous tehtiin viime hetkellä, oli viranomaiset jo tulossa käymään.
peli on mun vanhemmilla menetetty. Ainoa mitä voin tehdä että käyn kerran kuussa siivoamassa ja samalla vaan vien roinaa pois.
loputon suo.
[/quote]
Ymmärräthän, ettei Uffin laatikko ole roskis? Sinne on tarkoitus viedä myyntiin kelpaavia, ehjiä ja puhtaita vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:34"]
Uffin tai Pelastusarmeijan laatikkoon ei kuulu tunkea pilalle menneitä vaatteita, niitä varten on lumppukeräys!
[/quote]
Kerro mulle mikä on "lumppukeräys"?? Missä esim Tampereella on "lumppukeräys"?? XD
Olen 10. Kysyn nyt neuvoa, kun minua neuvottiin vemään Fidaan. Mielelläni toki veisin, mutta en kai ole oikeutettu viemään mieheni perimiä rojuja sinne. Nehän ovat miehen omaisuutta.
Miehen ajatusmaailma: hyvä, että sieltä tuli valtavati pussilakanoita, peittoja, pöytäliinoja, verhoja, vaatteita, kynttilöitä, astioita, kattiloita, vateja, maljakoita, kirjoja jne jne. Ei sitten tarvitse enää koskaan ostaa mitään tuollaisia ja säästyy paljon rahaa.
Minun ajatusmaailmani: haluan, että pussilakanat, kattilat yms. ovat itse järkevästi valitsemiamme. Meillä on nyt moninkertaisesti liikaa kaikkia käyttötavaroita ja niistä pitäisi heittää rumimmat tai epäsopivimmat pois ja sietää se, että sitten vaikka kahdeksan vuoden päästä tuleekin tarve ostaa vaikka pussilakana rikkoutuneen tilalle tai ostaa lapselle aterinsarja uutena, kun muuttaa omilleen.
apuaah
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:20"]Mä kun käyn vanhemmilla, mä aina otan auton täyteen tavaraa. miehen vanhempien naapureilla on kirpputori ja appivanhemmat saavat aina pilkkahintaan jos paikka jää tyhjäksi. Joka kk on vähintään 1 paikka. Mä vaan pyyhin tavarat ja mies vie vanhemmilleen , he hinnoittelevat ja vievät. En ole perillä saadaanko me sieltä rahaa, mua kiinnostaa vaan se että mä pääsen eroon. Ongelma on kun tavaraa tulee jatkuvasti lisää. Mä en jaksa valittaa, lapsia en sinne vie, itse pesen aina kun tulen vessan. Kaikki purkit ja roinaa kaadan muovipusseihin ja laitan pesuainetta seinille, pystyyn, lavuaariin, jynssään ja lopetan kun on siistiä. Purkit tyhjään vetolaatikkoon, pesen kaikki pyykit, ripustan kuivumaan ja jatkan keittiössä . Mulla menee pelkästään keittiössä ja vessassa ainakin 4 h ja kk päästä sama juttu. viime kesänä, kun lumen alta oli paljastunut vaikka mitä, mä löysin yhden omakotitalon, joka halusi tehdä autonrenkaista kukkapenkkejä, tutun tuttu. Sain heiltä lainaan ajettavan ruohonleikkurin ja miehen työpaikalta pakettiauton. kaikki romppeet mitä pihassa oli, mm reilu 20 autonrengasta. Sitten tein pikakorjauksen autotalliin ja ajoin nurmen, joka oli törkeessä kunnossa. Pyykkinaruilla oli jätesäkillinen pyykkejä kuivumassa, jotka olivat menneet pilalle, haalistuneet jne, varmaan pari kk olivat olleet narulla. Kaikki vaan uffin laatikkoon. Ostin jotain nurmikon hoitoainettakin. Naapurit ovat ihan kypsiä vanhempieni pihaan ja olivat tehneet valituksia. kun operaatio piha kuntoon jälkeen kävin, naapuri tuli moikkaamaan ja sanoi siivous tehtiin viime hetkellä, oli viranomaiset jo tulossa käymään. peli on mun vanhemmilla menetetty. Ainoa mitä voin tehdä että käyn kerran kuussa siivoamassa ja samalla vaan vien roinaa pois. loputon suo. [/quote] Ymmärräthän, ettei Uffin laatikko ole roskis? Sinne on tarkoitus viedä myyntiin kelpaavia, ehjiä ja puhtaita vaatteita.
[/quote]
kannattaa lukea vähän enemmän Uffista, miten heillä yritystä hoidetaan ja voitoille tehdään.
Mulla täysin sama tilanne ja sen takia en ole sinne menossa tänä jouluna kun pitäis siellä yöpyä ja ei kiitos...